Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Af

Produkter
(logga in för att koppla)

Micke500d

Medlem
hur ändrar jag i min canon 500d så att en bild inte tas i AF al servo innan den fått fokus. Började idag ta bilder med ett 70-200 i af på rörande föremål men vill inte att bilden tas innan den fått riktigt fokus. Har läst att det skall gå att ändra men vet inte var, tror de ska heta af-c
 
Det går inte riktigt att göra så på rörliga motiv =)

Det finns tre lägen. One shot AF, AI fokus, och AI servo.
*Har du den första kan du inte ta bilden innan du fått rätt fokus.
*Den sista försöker så gott den kan hålla fokus på motivet, och du kan ta bilden oavsett om motivet är i fokus eller inte.
(*Den i mitten är en kombination. Den är som den förstnämnda, men om motivet börjar röra på sig blir den som den tredje. Personligen tycker jag inte att det fungerar.(

Använder du One shot AF på rörliga motiv kan två saker hända.
1. Du lyckas få fokus, men fördröjningen mellan fokus och exponering gör att motivet rört sig ur fokus innan exponeringen är klar.
2. Du lyckas inte få fokus, och det går inte att tå någon bild.
Alltså inget du normalt sett skall använda på rörliga motiv.

Använder du AI Servo kommer fokusen som sagt att göra så gott den kan. Blir det ändå inte bra kan det bero på:
*Det är helt enkelt för svårt för autofokusen.
*Du har inte rätt teknik och gör det onödigt svårt för autofokusen.

För att hjälpa autofokusen kan du göra som följer.
*Håll inne avtryckaren till mitten och låt fokus följa motivet åtminstone 0,5-1 sekund.
*Tryck avtryckaren i botten och ta några bilder.
*Släpp upp till mitten igen och låt AF följa motivet.
*Repetera.

Det tar ett ögonblick för AF-processorn att räkna ut hastigheten på motivet, därför bör du låta den jobba i någon sekund.
Varje gång du tar en bild blir AF-sensorn blind (pga spegeln som kommer i vägen), och därför underlättar det om du tar flera korta bildserier än 1st lång.
Stadig hand är också mycket viktigt.


För att ändra AF-metod trycker du på pilknappen som det står AF på. Sen använder du antingen pilknapparna eller hjulet för att ändra.
 
aha. så säg att jag skall ta bilder på en hund som springer mot mig, hunden springer från 40 m ifrån mig. Detta innebär att jag bara kan knäppa ca två kort. För det finns inget sätt att bara hålla inne och knäppa en hel bildserie på hela händelseförloppet? för fokus hinner ju inte följa med mellan bilderna om jag inte släpper upp avtryckaren och sedan håller inne den halvt medans jag följer motivet för att sedan kunna knäppa en bild?
 
aha. så säg att jag skall ta bilder på en hund som springer mot mig, hunden springer från 40 m ifrån mig. Detta innebär att jag bara kan knäppa ca två kort. För det finns inget sätt att bara hålla inne och knäppa en hel bildserie på hela händelseförloppet? för fokus hinner ju inte följa med mellan bilderna om jag inte släpper upp avtryckaren och sedan håller inne den halvt medans jag följer motivet för att sedan kunna knäppa en bild?

Visst kan du hålla avtryckaren nere hela tiden, bara kameran har fått den första sekunden att fästa motivet på. Sedan behöver du inte släppa upp helt, utan du kan pausa genom att släppa upp från nedtryckt till halvt nedtryckt (vilket ger autofokusen lite mer tid mellan bilderna).
 
Visst kan du hålla avtryckaren nere hela tiden, bara kameran har fått den första sekunden att fästa motivet på. Sedan behöver du inte släppa upp helt, utan du kan pausa genom att släppa upp från nedtryckt till halvt nedtryckt (vilket ger autofokusen lite mer tid mellan bilderna).

ok, bmen det kommer väll ändå bli så att det bara blir första bilden i varje nedhållning som blir skarp då den iinte hinner fokusera innan de andra bilderna tas då hunden flyttat sig mot mig
 
ok, bmen det kommer väll ändå bli så att det bara blir första bilden i varje nedhållning som blir skarp då den iinte hinner fokusera innan de andra bilderna tas då hunden flyttat sig mot mig

Varför skulle kameran inte hinna fokusera menar du?

Poängen är att du skall låta den följande fokusen arbeta (AI Servo), det vill säga kameran fokuserar om mellan varje bild (vilket den klarar utmärkt även under snabbaste serietagningen). En stor del av de motiv jag fotograferar kommer i hög hastighet (upp till 200 km/h) mot mig, vilket kameran klarar utan nämnvärda problem. Se också: http://www.fotosidan.se/forum/showpost.php?p=1581037&postcount=22

En troligare anledning till att bilderna blir oskarpa är att du har allt för lång slutartid, för att frysa ett motiv som kommer mot dig i hög fart på nära håll behöver du minst 1/500 sekund, gärna kortare (jag försöker hålla mig kring 1/500 - 1/1000 sekund), annars får du ofelbart rörelseoskärpa i motivet.
 
Du skriver i det inlägget att tågen rör sig, men det vet kameran inget om.
Poängen är att det vet den faktiskt. Det tar inte kameran mer än någon tiondels sekund att bilda sig en uppfattning om vart ditt motiv är på väg, och hur fort det går. Efter en halv sekund har den fullkomlig koll på en jämn rörelse som ett tåg innebär.

AF hos 5D Mark II är inte dålig på det sättet, att den inte kan följa ett tågs rörelse. Det kan en 400D också.
Problemet med 5D Mark II är att den, i likhet med 400D, inte har några korsformade AF-punkter utanför centrum, och därför alltför ofta har problem att hitta något att fokusera på, när man använder något annat än mittpunkten. Hittar den bara något så går det bra, men sannolikheten är bättre när punkterna är korsformade.

Canon säger för övrigt att kamerorna klarar att följa en rörelse som närmar sig kameran med 50 km/h på åtta meters håll. Så om hunden inte springer fortare än så ska det gå bra. På 40 meters håll hamnar man utanför diagrammet, men det handlar om i storleksordningen 1000 km/h. Får vara en snabb hund för att hamna utanför den begränsningen.
 
Du skriver i det inlägget att tågen rör sig, men det vet kameran inget om.
Poängen är att det vet den faktiskt. Det tar inte kameran mer än någon tiondels sekund att bilda sig en uppfattning om vart ditt motiv är på väg, och hur fort det går. Efter en halv sekund har den fullkomlig koll på en jämn rörelse som ett tåg innebär.

Nu hör det inte till den här tråden, men nej, kameran kan inte lista ut att det är ett tåg. Den kan göra en massa antaganden, fast i slutänden vet den inte. Typfallet när jag fotograferar är för övrigt inte ett tåg på linjen, utan ett tåg som stannar vid plattform. I det sistnämnda fallet har du en kontinuerlig hastighetsförändring som kan variera ganska stort. Så jag tror inte för ett ögonblick att kameran skulle "fatta" vad det är den följer för att sedan använda en i "planerad" formel för att räkna fram fortsättningen. SÅ OAVSETT måste kameran vara beredd på en förändring av rörelsen (tvärnit, hastighetsökning/minskning, sidorörelse etc.) mellan varje bild, så att konstatera att det troligen är ett tåg hjälper inte långt i den kalkylen. (Det kunde lika gärna vara en buss jag följer.)

Men om vi håller oss till trådskaparens problem, oavsett motivet är kameran trimmad för att kunna justera fokus mellan varje bild vid kontinuerlig fokus och seriebildtagning. Den tiden räcker för att gissa motivets rörelse den närmaste hundradelen (dvs. till nästa exponering).
 
Ja, att det skulle spela någon roll om det är ett tåg eller en buss är ett argument som jag inte tänker kommentera.

För övrigt rekommenderar jag en studie av Canons redogörelser för hur predikterande AF fungerar. Läs exempelvis beskrivningen av AI Servo AF II i white paper för 1D Mark IV.
 
ok, bmen det kommer väll ändå bli så att det bara blir första bilden i varje nedhållning som blir skarp då den iinte hinner fokusera innan de andra bilderna tas då hunden flyttat sig mot mig

Som flera har sagt går till det till så här:

Du börjar fokusera. Kameran räknar ut motivets hastighet, och utifrån det läggs fokus där motivet förväntas vara när bilden tas (det är ju lite fördröjningar i elektroniken och mekaniken som måste tas med i beräkningarna).
Så länge du fortsätter att fokusera (dvs släpper upp knappen till hälften, inte helt) kommer fokus att förflyttas enligt denna beräkning, och den kommer även att mäta MELLAN varje bild och eventuellt korrigera om motivet ändrat hastighet.

ALLA bilder i serien kommer att bli skarpa, förutsatt att motivet inte rör sig på ett sätt som AF inte klarar av.
Jag vet inte hur sant det där, men jag har hört/fått lära mig att man kan hjälpa AF lite genom att ta korta serier. Testa dig fram.
Däremot kan det många gånger vara aningen lättare för DIG att sikta rätt om du tar korta serier. Även DU blir ju blind en kort stund varje gång spegeln far upp.

Som sagt, stadig hand är också viktigt. Om du skakar får kameran svårt att se var du egentligen siktar.
 
Det där med att släppa upp och börja om är bara till hjälp för kameran om motivet kraftigt ändrade riktning, och därmed hastighet mot dig, just då. Annars är det bättre att låta den hålla igång och mäta nya mätvärden så ofta den kan.
 
En annan sak är väl hur många fokuspunter man använder och om huset "tvingas" byta fokuspunkt under tiden.
 
Det där med att släppa upp och börja om är bara till hjälp för kameran om motivet kraftigt ändrade riktning, och därmed hastighet mot dig, just då. Annars är det bättre att låta den hålla igång och mäta nya mätvärden så ofta den kan.

Jag kanske var lite otydlig =)
Jag menade givetvis att släppa upp avtryckaren till hälften, så att AF-sensorn får mindre "blind-tid".
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar