Annons

AF med de flesta manuella objektiv på E-fattning med adapter från Techart?

Produkter
(logga in för att koppla)
Finns det några längre teleobjektiv med Leica-M-fattning (förutom sovjetiska Jupiter eller vad de kan heta)? Verkar minst sagt rackligt att behöva ha ytterligare en adapter, typ FD-->M-->E, för att gamla "godingar" skall funka med A7-kameror.

Finns det några längre teleobjektiv med Leica-M-fattning (förutom sovjetiska Jupiter eller vad de kan heta)? Verkar minst sagt rackligt att behöva ha ytterligare en adapter, typ FD-->M-->E, för att gamla "godingar" skall funka med A7-kameror.

Tycker det är mycket kul teknik, och väldigt roligt att följa produkter som dessa.

Misstänker dock att det för ett litet till tag frammåt kanske främst kommer tilltala de fotografer som är väldigt tekniskt intresserade, och som gillar att lägga mycket tid på att "experimentera" en hel del med olika kombinationer av adaptrar och objektiv. Nästan ett nöje i sig.

Personligen så hoppas jag att det inom några år även leder till lite mer praktiska och tillförlitliga lösningar för oss andra, som mer vill att fotoprylar "bara skall fungera". Så väldigt kul att läsa och diskutera detta, men personligen så tror jag att jag avvaktar lite med köp av denna typ lösningar för stunden.

Hoppas dock att andra, som vill vara lite mer "bleeding edge" än jag själv, kommer att köpa och lägga tid på detta, då det bidrar till möjligheten att så småningom föra fram och mogna tekniken.

Jag tycker också det är jättekul. Bara tanken på att hitta någon gammal pärla för en spottstyver och kroka på en modern spegellös digitalkamera som jag gjort med mina gamla OM-objektiv och nu kanske också få hyfsad AF är ju enastående.

Rackligt? Varför det? Med bra passform behöver det inte vara något problem alls.

När det gäller Techarts adapter så erbjuds man att köpa en ytterligare adapter i paket med AF-adaptern om man vill använda annat än M-objektiv. Fördelen med det är att man har en enda leverantör att klaga hos i händelse av problem och att sannolikheten för att det ska fungera bra ökar i och med att leverantören kan testa sina adaptrars kompatibilitet med varandra.

Det är förstås ingen 100%-ig garanti för succé, men det borde minska riskerna för problem. Adaptern är rätt ny så den försiktige avvaktar förstås och lusläser alla tester som finns innan köp.

Finns det några längre teleobjektiv med Leica-M-fattning
Det längsta tror jag är 800mm, men då måste man använda en Visoflex. Det går kanske att använda en mellanring med samma längd som en Visoflex om man vill använda ett sådant objektiv med adapter på en A7, men jag vet inte hur krångligt det vore att åstadkomma.

Rackligt? Varför det? Med bra passform behöver det inte vara något problem alls.

När det gäller Techarts adapter så erbjuds man att köpa en ytterligare adapter i paket med AF-adaptern om man vill använda annat än M-objektiv. Fördelen med det är att man har en enda leverantör att klaga hos i händelse av problem och att sannolikheten för att det ska fungera bra ökar i och med att leverantören kan testa sina adaptrars kompatibilitet med varandra.

Det är förstås ingen 100%-ig garanti för succé, men det borde minska riskerna för problem. Adaptern är rätt ny så den försiktige avvaktar förstås och lusläser alla tester som finns innan köp.

Tänkte mest på vad som killen skrev på SAR dit Sten-Åke länkade: "It is tricky to find the right Leica M to FD adapter, because the available models are too large in their diameter. I modified a cheap M to FD adapter DIY and now it fits perfectly." Kliar ju inte direkt i fingrarna att ta fram metallfilen.

Som sagt så hade han ju köpt en billig FD->M-adapter som han var tvungen att fila på. Jag tvivlar på att det är så illa om man köper en adapter av Techart i paket med AF-adaptern.

händer mycket

mycket trevligt att följa trådar som denna. Det händer onekligen mycket kring framför allt Sony och deras spegellösa. Autofocus objektiv från andra tillverkare som tillsammans med en adapter även kan användas och fungera på en Sony och som dessutom gör det bra har vi läst om. Imponerande var känslan då

Nu kommer även en 3:e part adapter som gör att helt manuella objektiv, än så länge Leica M, också kan "förses" med autofocus.

Samyang nya objektivserie med autofocus som vi nyligen läste om, släpps först för Sony! Kanske för att tillverkaren har fått fulla specen för hur man integrerar med just en Sony kamera.

För mig är exemplen ovan paralleller till persondatorns utveckling under 80- och kanske 90-talet. Microsoft lät alla få tillgång till OS gränssnittet och det gjorde bl a att uppfinningsrikedomen var mycket stor bland tillverkare av allehanda program och funktoner till just PC´n. Man kan till och med sträcka sig så långt och påstå att under den perioden hade 3:e partarna stor del i att PC´n blev den världsledande datorn och den mest integrerade arbetsplatsen. Inte för att den nödvändigtvis var bäst men det hände mycket och det kostade heller inte skjortan att ta del av alla innovationer

Undrar om Nikon och Canon någonsin kan plocka upp försprånget som Sony har skaffat sig inom det spegellösa området.. Om de inte gör det vad händer då under de närmsta åren?

Senast ändrad:
När allt fler fotografer blir utan jobb varje år, vilket är tråkigt på många sätt, då jag tycker att det varit en ryggrad för utveckling av fotoutrustning, kameror och tillbehör, som sedan vanliga konsumenter haft nytta av. Så hur blir framtiden och utvecklingen av kameror, annan tråd talar redan om att pixelracet har bromsat ner, för ett halv år sedan ansåg en del att det inte varit något pixelrace ännu. 20-24 mp anser tydligen många vara mer än tillräckligt, speciellt om deras egna kameror inte har mera mp än så.

Spegellösa och spegelkameror av klassiskt snitt kommer nog att trivas sida vid sida ännu några år framöver, Canon kännare vet att dom kan ta fram vad som helst när som helst och köra över Sony om marknaden kräver det, tror det var Jeduven som satt inne med färsk information.

Action kameror är väl högst på tapeten numera, vanliga bildkvaliteten är sedan några år mycket bra, så en del krut lägger dom nog på annan utveckling, spegellösa får jobba ett tag till med autofokusen och ännu bättre EVF, om 5-6 år får vi se vad som hänt i kamera världen.

Något OT,men jag går omkring på stan med en Sony A7Rll med en Contax 90mm f:2.8 och en Techart autofokusadapter som funkar förvånansvärt bra.Gluggen väger ca.250 gram så det blir en lätt och trevlig kombo.

Notera också att maxvikten på objektivet som AF-adaptern klarar av att flytta fram och tillbaka är 700 gram. I fallet med ovanstående 500m-objektiv så kan man nog utgå från att objektivet väger mer än så, vilket gör att adaptern istället behöver flytta kameran fram och tillbaka. Om en A7:a väger under 700g så bör det gå bra.

undrar varför man anger maxvikt alls, då den, som du säger bara behöver flytta kameran egentligen. Annars kan man inte använda stativ. Sugen på att ha en sån till mina teleskop... (600mm o 480mm)

Som sagt så hade han ju köpt en billig FD->M-adapter som han var tvungen att fila på. Jag tvivlar på att det är så illa om man köper en adapter av Techart i paket med AF-adaptern.
Men jag noterade nyss att just den kombinationen finns inte från Techart, så man får jaga FD->M-adapter på egen hand.

undrar varför man anger maxvikt alls, då den, som du säger bara behöver flytta kameran egentligen. Annars kan man inte använda stativ. Sugen på att ha en sån till mina teleskop... (600mm o 480mm)
Antagligen för att det kan bli problem om man inte håller i objektivet istället för i kameran med objektiv som är tyngre än maxgränsen. För objektiv med stativfäste och som är monterade på stativ lär det knappast vara något problem.

Något OT,men jag går omkring på stan med en Sony A7Rll med en Contax 90mm f:2.8 och en Techart autofokusadapter som funkar förvånansvärt bra.Gluggen väger ca.250 gram så det blir en lätt och trevlig kombo.
Det där var väl så on-topic det kan bli i den här tråden?

Berätta gärna mer om dina erfarenheter av adaptern!

Intressant! Hur bra fungerar AF? Behöver du justera någon fokus manuellt någon gång, eller funkar AF ungefär lika bra som med vanliga Sony FE-objektiv?

Af funkar utmärkt på stora bländaröppningar. På f:8 och mindre i lite halvtaskigt ljus kan den jaga lite .

Jo, det är mycket lovande, tycker jag. Man bör dock vara medveten om att objektiv som var mycket skarpa på film kanske inte är det på en digital bildsensor. Jag tror dock att det finns en hel del som är värda att använda.

Den här typen av AF-adapter är kanske inget för den genomsnittliga yrkesmannen men för oss amatörer kan det vara riktigt bra.

Jo, det är mycket lovande, tycker jag. Man bör dock vara medveten om att objektiv som var mycket skarpa på film kanske inte är det på en digital bildsensor. Jag tror dock att det finns en hel del som är värda att använda.

Den här typen av AF-adapter är kanske inget för den genomsnittliga yrkesmannen men för oss amatörer kan det vara riktigt bra.

Använde för något år sedan mina gamla Pentax K-objektiv från sent 70-tal med adapter på en Sony NEX7 med mycket lovande resultat. De som utmärkte sig var framförallt mina 55mm och 100mm macro. MINST lika skarpa som mina Canon original objektiv som jag använde då. Det som stack ut allra mest var ändå ett fast 400mm. När jag skulle sälja det på Blocket ringde två personer från Tyskland och Holland och bönade och bad att jag skulle sälja till just dem. Men hade redan lovat bort till en svensk köpare....

Nej, inget för professionella. Det handlar nog också mer om ren och skär fotoglädje än att spara pengar. För mig i alla fall

Men det är för sent nu hur som - för mig

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar