Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

AF med de flesta manuella objektiv på E-fattning med adapter från Techart?

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är för att kunna använda manuella Canon FD-objektiv med autofokus på en Sony E-kamera. Klart kul! (Canon FD-objektiv går ju inte att använda på en Canon EOS-kamera, ens med adapter (modulo slippa oändlighetsfokus eller köra med adapter som är en teleförlängare, och inget av fallen får man AF)).

Jag har en hyfsat stor samling Olympus OM-objektiv som går att köra med autofokus på en Sony E-kamera med samma adapter så det får mig att återigen bli lite sugen på att skaffa en A7 av något slag.

Man kan köpa Techarts AF-adapter för Leica M till Sony E tillsammans med en av ett halvdussin eller fler adaptrar till M, så det öppnar upp en hel del möjligheter för AF med gamla manuella objektiv på en Sony E-kamera. Wikipedias artikel om registeravstånd rekommenderas om man vill veta vilka fattningar som kan fungera.

Grymt intressant lösning! Har läst lite om Techart-adaptern med stort intresse innan, men är inte riktigt säker på hur man lyckas fokusera gamla FD-objektiv som inte var gjorda för autofokus? Jag förstår mättekniken, men inte hur de löser resten rent mekaniskt. Har de någon form av motor som snurrar på fokusringen?

Ok, spanade in deras video som förklarade väldigt väl.

Det postitiva med lösningen (att putta ut och dra in objektiver istället för att skruva på deras fokusring) är ju att det i princip kommer att fungera med alla yttereligare adaptrar och objektiv. Väldigt smart lösning för att lösa det hela!

Den enda lite oro och skepsis jag har är om det kommer att räcka i fokusområde för alla objektiv (verkar på videon iaf inte vara mer än ca 1 cm som den kan förflytta optiken)?

Verkligen banbrytande och borde ju öppna för AF för i princip alla gamla manuella objektiv på sikt. Har Techart patent på detta eller kan andra tillverkare komma med liknande produkter? Knepigt dock med två adaptrar (FD --> M; M-->E) där passformen för den första tycks lämna en del övrigt att önska. Annars skulle ett prima tele på 500 f 4,5 vara högintressant! :)

I exemplet med det långa FD-objektivet hade ägaren köpt en billig M->FD-adapter och modifierat den själv. Lämpligen köper man Techarts adapter för M->sin-fattning tillsammans med AF-adaptern. Då bör man rimligen få något som passar ihop.

Notera också att maxvikten på objektivet som AF-adaptern klarar av att flytta fram och tillbaka är 700 gram. I fallet med ovanstående 500m-objektiv så kan man nog utgå från att objektivet väger mer än så, vilket gör att adaptern istället behöver flytta kameran fram och tillbaka. Om en A7:a väger under 700g så bör det gå bra.

Verkligen banbrytande och borde ju öppna för AF för i princip alla gamla manuella objektiv på sikt. Har Techart patent på detta eller kan andra tillverkare komma med liknande produkter?

De har knappast patent eftersom Nikon för många år sedan tillverkat en adapter baserad på samma teknik: fokusera ett MF-objektiv till ungefär rätt avstånd och flytta det sedan med hjälp av AF-motorn för att justera fokus.

Verkligen banbrytande och borde ju öppna för AF för i princip alla gamla manuella objektiv på sikt. Har Techart patent på detta eller kan andra tillverkare komma med liknande produkter? Knepigt dock med två adaptrar (FD --> M; M-->E) där passformen för den första tycks lämna en del övrigt att önska. Annars skulle ett prima tele på 500 f 4,5 vara högintressant! :)

Vilka andra objektivfattningar/system stöder Techart idag? Är det bara Leica till E-mount f.n.? Vad finns det för adapters till Leica M då om man nu ska köra med två adapters. Verkar ju som om en så klumpig tårta på tårta lösning passar bäst på lite större objektiv. Annars blir ju även ett pannkaksobjektiv gigantiskt ihop med flera adapters på varann. Vem vill ha det om det finns mycket smidigare "native"-lösningar. Hur mycket ljus stjäl en sådan "tunnel" på marginalen.

För mig låter detta mest som ett sätt att visa att det går. Men bara för att det går så behöver det ju långtifrån vara en optimal lösning i jämförelse med det som är bättre. Jag tycker att detta snarast framstår som ytterligare ett bra exempel på hur komplicerat det kan bli med adapterlösningar. Adapter är inget jag väljer annat än i nödfall för det har alltid ett pris att använda adapters och det är långtifrån bara i kronor och ören.

Bortsett från negativa komfort och kompatibilitetsproblem, så kan jag även se bildkvalitetsproblem. Vi har ju tidigare sett ett otal exempel på adapters som påverkar bildkvaliteten negativt genom att glappa eller inte ha rätt toleranser och passningar. Jag kan lugnt tänka mig ökande problem med sånt också. Jag är personligen mycket tveksam till denna typ av stackade adapterlösningar och det var därför jag lyfte detta exempel och jag är inte alls säker på att detta kommer funka bra trots att det står Leica på den ena adaptern. "Keep it simple" brukar ofta vara ett bra råd. Att konstra till saker bara för att det går är inte sällan suboptimalt på många olika sätt.

Senast ändrad:
De har knappast patent eftersom Nikon för många år sedan tillverkat en adapter baserad på samma teknik: fokusera ett MF-objektiv till ungefär rätt avstånd och flytta det sedan med hjälp av AF-motorn för att justera fokus.
Och 1996 gjorde Kyocera en AF-kamera med liknande teknik (Contax AX). Den kameran var rätt imponerande eftersom autofokusen flyttade hela spegelhuset tillsammans med filmplanet för att fokusera.

---
Verkar ju som om en så klumpig tårta på tårta lösning passar bäst på lite större objektiv. Annars blir ju även ett pannkaksobjektiv gigantiskt ihop med flera adapters på varann.
---
Nej, dessa två adaptrar kommer tillsammans INTE att bli längre än en enda. En adapter mellan E-mount och Canon FD behöver vara 24 mm lång för att det ska gå att fokusera till oändligt. Techart-adaptern från E-mount till M-mount behöver vara 9,8 mm lång, och M-mount till FD-adaptern behöver vara 14,2 mm lång vid fokusering till oändligt. 9,8 + 14,2 mm blir precis detsamma = 24 mm totalt.

---
Vem vill ha det om det finns mycket smidigare "native"-lösningar.
---
Detta är f.n. enda vägen att gå ifall man vill ha autofokus med manuella objektiv. Det existerar ännu ingen adapter från E-mount och t.ex. till Canon FD som ger autofokus.

---
Hur mycket ljus stjäl en sådan "tunnel" på marginalen.
---
"Tunneln" stjäl inget ljus alls. Den placerar FD-objektivet på exakt samma fläns-sensoravstånd som det ursprungligen har haft.

Vad som ev. kan ske är att någon av adaptrarna vinjetterar eftersom den är tänkt för t.ex. APS-C istället för FF. Men det är ju en helt annan sak.

Det som kan bli "tårta på tårta" är glappet i adaptrarna (som är ofrånkomligt). Beroende på passform kan det bli allt från jättebra till något som inte hänger ihop så bra. Detta har dock mycket mycket lite (eller faktiskt inget alls) med Sigmas MC-11 att göra!
Eftersom man kan köpa både AF-adaptern (M-till-E) och eventuella övriga behövliga adaptrar (X-till-M) från Techart så kan nog räkna med att få samma toleranser på båda adaptrarna åtminstone. Återstår väl att se om det räcker.

Jag föreslår att moderatorn flyttar alla Techart-inlägg till en egen tråd. Jag skulle göra det själv om jag kunde.

Flyttat till egen tråd! Till ALLA: skapa nya trådar i stället för att återanvända sådana som inte har med ämnet att göra!!!

/Mod

Den enda lite oro och skepsis jag har är om det kommer att räcka i fokusområde för alla objektiv (verkar på videon iaf inte vara mer än ca 1 cm som den kan förflytta optiken)?

Som jag förstod det så ställer man först fokus grovt manuellt så att man kommer tillräcligt nära (i fokus) för att adaptern ska kunna göra sitt.

Om motivet är ca 2 meter bort så kan man skruva fokusringen på objektivet tills den är nära 2m på fokusskalan. Sen kan adaptern finjustera baserat på AF i kameran.

/P

För det mesta lär det nog fungera att ha objektivet inställt på oändligt, men för näraliggande motiv kan nog en manuell förinställning behövas. Se Huffs video som jag refererade till i ett tidigare inlägg.

Nej, dessa två adaptrar kommer tillsammans INTE att bli längre än en enda. En adapter mellan E-mount och Canon FD behöver vara 24 mm lång för att det ska gå att fokusera till oändligt. Techart-adaptern från E-mount till M-mount behöver vara 9,8 mm lång, och M-mount till FD-adaptern behöver vara 14,2 mm lång vid fokusering till oändligt. 9,8 + 14,2 mm blir precis detsamma = 24 mm totalt.

.

Ja det är logiskt, men kolla bilden. Allt det svarta mellan kameran och det vita objektivet är adaptrar. Ser inte ut som några 24mm för mig i alla fall.

http://www.sonyalpharumors.com/yes-this-is-cool-first-canon-fd-autofocus-test-from-dirk-westermann/

Kolla själv.

Själva objektivet ser ju ut så här (länk på SAR-sidan):

http://www.ebay.com/itm/Canon-EF-500mm-f-4-L-IS-USM-Lens-with-Trunk-Case-Excellent-/121986808681

Det är ju en del pickel också p.g.a. det lilla skärpedjupet. Han förfokuserar ju manuellt också för att objektivet inte ska missa. Frågan är ju vad man vinner då. Blir ju manuellt förfokus då så varför inte fokusera manuellt fullt ut??

Citat:

"2. I prefer CAF at that time, especially with the longer lenses. This enables me to change the manual focus when I have half pressed the shutter, and the adapter then constantly adapts the AF. With my big lenses (CANON FD 500mm and FD 300mm) the range where the adapter can auto focus is quite small and the accuracy of the manual pre focus is more important, so with this method I can manually narrow the focus to the area where the AF then works.

3. I would prefer an adapter position somewhere in the middle when I turn on the camera. Now the adapter is at the far end and can only adapt to one direction. I prefer to do a quick and rough pre focus, and then half press the shutter and the adapter does the AF fine tuning from that position, into one or the other direction, thus a middle position would be more helpful. But it also works as it is now.

4. It is tricky to find the right Leica M to FD adapter, because the available models are too large in their diameter. I modified a cheap M to FD adapter DIY and now it fits perfectly.
"

Senast ändrad:
Ja det är logiskt, men kolla bilden. Allt det svarta mellan kameran och det vita objektivet är adaptrar. Ser inte ut som några 24mm för mig i alla fall.

http://www.sonyalpharumors.com/yes-this-is-cool-first-canon-fd-autofocus-test-from-dirk-westermann/

Kolla själv.
Bakre delen på ett Canon FD 500/4.5L, där bländarringen sitter, är svart. Cirka en tredjedel till hälften av det svarta på bilden är alltså en del av objektivet.

Det där är ett EF-objektiv. Alltså ett autofokusobjektiv med EF-fattning. Inte samma som FD.

Det är ju en del pickel också p.g.a. det lilla skärpedjupet. Han förfokuserar ju manuellt också för att objektivet inte ska missa. Frågan är ju vad man vinner då. Blir ju manuellt förfokus då så varför inte fokusera manuellt fullt ut??
För de flesta gäller nog att AF är mer exakt än MF, så det verkar väl vara en bra metod han använder?

Ett sånt där jätteobjektiv är väl inte den idealiska kandidaten att använda tillsammans med Techarts adapter, men det fungerar ju. Lämpligare kandidater är mindre och lättare objektiv (max 700g).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar