Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

AF i 5D mkII

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag brukar köra med assistpunkterna inaktiva vid porträttfoto och bröllop. Annars tenderar fokus att fastna till exempel på näsan om jag siktar på ögat.

Vid sportfoto (mina hockeybilder) använder jag dom extra punkterna för att inte lika lätt "halka av" målet.
 
Svar till Thomas: men det är ju bla det tråden handlar om , se biobiljetterna, första rundan 1 av 3 skarp, andra rundan, samma uppställning, enda som har åkt ut är minneskortet och återigen in i kameran, och nu ses 3 bra lagda skärpeplan.

Jag för min del tror att min 5d har haft samma hyss men detta ses inte lika tydligt som hos 5dmk2, å andra sidan har jag inte heller skärskådat 5d bilder på samma sätt som 5dmk2 bilder pga att man kan microjustera 5dmk2 för bästa resultat.
Att AF har krånglat i olika kameror , inte bara Canon är ju beskrivet många gånger här i tråden. Jag tror vi/jag har blivit mer observant med den högre upplösningen, då hade det inte varit fel om Canon hade petat in en något bättre AF modul som exv modefotografen som lämnade tillbaka sina 5dmk2 i USA efterlyste. (eller var han nu håller hus)
 
Senast ändrad:
Svar till Thomas: men det är ju bla det tråden handlar om , se biobiljetterna, första rundan 1 av 3 skarp, andra rundan, samma uppställning, enda som har åkt ut är minneskortet och återigen in i kameran, och nu ses 3 bra lagda skärpeplan....

Joo det är sant. Men i mina sista tester var det så himla konsekvent (bra) att jag trodde jag kommit något på spåret med de där extra assistpunkterna. Det hade kunnat förklara en hel del variationer.
Nu är det sluttestat - tills kameran varit inne hos Intervision
 
Senast ändrad:
Jag är nu så tänd på streckkoder så jag skall påbörja en 50bilders utställning.Material har jag så det räcker.Kan man visa ett snöre med 4 fläktar som blåser på snöret så bör väl vårt streckkodsliv kunna presenteras.Från vagga till graven.

jag frågade varför du inte kör skype från datorn i en annan tråd.jag laddar med 100:- och det räcker i en evighet, dvs ringa till vanliga telefoner oavsett var jag än är.(så länge man är uppkopplad på nätet)

Jag borde skaffa det men oftast så är jag på jobb till solen går ner och efter det så tankar jag in bilderna i datan och på en extern hårddisk så jag har oftast fullt upp. Ska kolla upp det tack för tipset!
 
Angående placeringen av punkterna:

Håll tillgodo. Jag vet inte om det är officiell information, men det är väl ingen större fara. Lite mått kan väl inte döda någon.

Bild 1 : Sensorn. "bottenskiktet" AF-modulen. CCD-moduler.
Bild 2 : Prismorna ovanför sensorernas typ, orientering och placering.

Lägg märke till hur mycket längre den vertikala mitt-5.6'an är för att täcka in mer av fokus-intervallet... De andra täcker ungefär brännviddx100 till oändlighet om mina gissningar stämmer nåtsånär.

Något som också är lite anmärkningsvärt är att alla tre 2.8-sensorer är horisontella... Undrar hur dom tänkte? Det finns väl en plan antar jag. Nåja.
 

Bilagor

  • 5D2AF-sensor1.gif
    5D2AF-sensor1.gif
    13.6 KB · Visningar: 507
  • 5D2AF-sensor2.gif
    5D2AF-sensor2.gif
    12.3 KB · Visningar: 507
Jag vet inte vad "testa på Brännvidd x 50" kommer ifrån, men det är ett trevligt och symmetriskt tal...

x 50 = Fokusförflyttning i mm för Fl / 50 från oändlighet, bland en del annat.

På en 50mm glugg innebär detta 2500mm, och exakt 50/50 = 1mm "fokusförflyttning" för objektivet (i längsled längs den optiska siktlinjen alltså...)

Men antagligen var det helt enkelt för att "låsa" en vinkel i systemet, 50 x Brännvidd ger samma infallsvinkel för inkommande ljusstrålar till AF-modulen - om bländaren är samma F-tal - på alla objektivbrännvidder. Detta är antagligen viktigare än exakt VILKET distansförhållande brännvidd/avstånd man väljer.

50 x Brännvidd är också 45º-punkten (1 till 1) på derivatan på fokusförflyttningen.
 
Hej. Två funderingar. Autofokus är väl ca: 25 år gammalt. borde det inte fungera bättre. vad är det som händer egentligen. Nr2 Vi har pratat om tung utrustning, nu skall stativet med också. Springande älgar blir inte lätt att fånga. Mvh. /Bengt

Jo det tycker nog alla Bengt men det vi lärt oss i denna tråden är att det faktiskt är klart mer komplicerat med AF-precisionen än vi först kanske trodde.
 
jag var inne på 99mac där en person beskrev precis som vi problematiken med 1 bild skarp 2 mindre skarpa osv med sin 5dmk2.
Troligen var det han som hade lämnat in sin kamera för justering dagen före jag var på Intervision.
Återigen, jag tror att det var en miss av canon att inte satsa på den AF lösning som sitter i 50d.
 
+1

Jag har faktiskt i stort sett BARA hört mycket goda saker om 40D och 50D vad det gäller AF... Vilket också innebär att de har hållt ihop bättre i produktionsavvikelser på den AF-sensorn?
 
...
Men antagligen var det helt enkelt för att "låsa" en vinkel i systemet, 50 x Brännvidd ger samma infallsvinkel för inkommande ljusstrålar till AF-modulen - om bländaren är samma F-tal - på alla objektivbrännvidder. Detta är antagligen viktigare än exakt VILKET distansförhållande brännvidd/avstånd man väljer.

50 x Brännvidd är också 45º-punkten (1 till 1) på derivatan på fokusförflyttningen.

Tack. Det låter i alla fall som en logisk förklaring.
 
Finns dom som gillar 5D MkII Af;-)


"One of the things I am really happy to say is the 5D Mark II focus system seems to be the most sure focus system I have ever experienced from Canon so far"


http://www.prophotohome.com/compare-1dsmark3-canon5d-mark2-nikon-d3


//Peter

Även om jag tycker hans review verkar lite tafflig så håller jag med om vad han säger om AF.

Som jag plågar den för att hitta dom brister som omtalats i denna tråd och misslyckats har ingen annan av mina kameror behövt utstå.

Mitt senaste tilltag var att gå runt hemma och fota i dunklet på ISO 6400 med dom perifera fokuspunkterna, även här visar den framfötterna.
 
Det kan ju vara så att vi andra har haft väldig otur med våra kameror, nu är vi inte ensamma om att se problemet, även på dpreview diskuteras samma sak som här.
Tycker det börjar lukta 1dmk3 om hela saken, och vi vet ju alla hur idiotförklarad Rob Gailbrait blev när han påtalade brister i den kamerans AF.
Jag funderar på att åka upp till Stockholm och hälsa på ganska snart, det vore utomordentligt roligt om vi kunde ses . Aspmans ex, mina två, en kollega i Lund samt minst två andra, en från Malmö och nu ikväll Thomas Andersson har vi alla en annan erfarenhet.
Var glad att ditt exemplar fungerar som det gör, våra har inte gjort det.
 
Läste recentionen, han uttalar sig om AF efter att ha använt kameran i några timmar, jag upptäckten felet med första kameran efter att försökt microjustera 100mm macro och min nya 50mm i dagar, precis så som trådskaparen på dpreview, fortfarande får jag med min zoom 70-200 tre olika skärpeplan lagda vid 200mm och bl 2.8 .10m till det avfotograferade.Med min 50mm kan jag få till synes tre perfekta resultat efter varandra sedan ett bra och två mindre bra.Snus o biobiljett.
 
Även om jag tycker hans review verkar lite tafflig så håller jag med om vad han säger om AF.

Som jag plågar den för att hitta dom brister som omtalats i denna tråd och misslyckats har ingen annan av mina kameror behövt utstå.

Mitt senaste tilltag var att gå runt hemma och fota i dunklet på ISO 6400 med dom perifera fokuspunkterna, även här visar den framfötterna.

Grattis Björn! Jag önskar jag kunde vara lika nöjd. För min del som privatperson är det en enorm investering att köpa en kamera för 25 loppor. Att kameran inte presterar på topp direkt ur kartongen är inget annat än trist...supertrist. Jag har ännu inte lämnat in min utrustning då jag väntar på en glugg som verkar ha vääääldigt svårt att nå hyllorna och jag tänkte det vore enklast att lämna hela rasket på en gång. Så huruvida jag blir nöjd framöver vet jag inte men just nu upplever jag samma problem som Mikael påtalat tidigare. Har om än inte i någon jättevetenskaplig utsträcking försökt kompensera med microjusteringen men då fått problem på andra avstånd istället....trist...supertrist var ordet..

Mvh
Jerka

PS supersupertrist när man på var 3:e, var 4:e bild ser vad kameran EGENTLIGEN kan leverera...
DS
 
Eftersom det är jag som har dragit igång denna tråd så kan jag bara konstatera att
1 modefotograf lämnar tillbaka sina två ex av 5dmk2 pga att båda husen är inkonsikventa i AF resultat.
Jag känner nu till 7 st "svenska" 5dmk2 som inte är konsekventa i AF .
En tråd öppnas på dpreview för några dagar sedan där samma sak tas upp där som här.
Där tycker trådskaparen att vissa l objektiv fungerar bättre än hans andra objektiv.Han ser det också som meningslöst att försöka microjustera då inte AF och vissa objektiv uppträder konsekvent.

Vilken tillfällighet.
 
jag skriver ibland på 99mac, fick en fråga från en medlem om jag inte fick svarta prickar i bildresultatet med min 5dmk2, jag försäkrade att så inte var fallet, jag hade provocerat kameran med all slags överexponering och ljus och kunde inte se några svarta prickar i någon bild, på nyårsafton uppvisade även mitt exemplar svarta prickar när jag fotograferade fyrverkeriena.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.