Annons

AF i 5D mkII

Produkter
(logga in för att koppla)
För en "normalfuntad" mäniska (inte såna som jag då...) så bör mina svar alltid vara relaterade till frågan innan. Om man inte har problem med det som frågan innan behandlade har mina svar oftast väldigt lite relatering till verkligheten eller "normalt användande"...

Tycker man teknik är kul är det ju lite annorlunda, men för att inte döda tråden helt har jag ändå försökt låta bli att dra saker i onödig detalj - vilket jag annars har lätt för att halka in i. :)

Om fotografering är det primära så är teknisk kunskap bara viktig när man har ett mål, något man vill uppnå - då kan bakgrundskunskap hjälpa en att sortera bort "dumma misstag" från "vanliga misstag", och oftast tycker iaf jag att man lär sig kamerahantering och vad man kanske kan kalla "bildsäkerhet" fortare då.
Man (jag!) tänker naturligtvis inte i tekniska termer när jag står framför en teaterscen eller en annan fotosituation (om jag inte är i rekognoscerings- eller planeringsstadiet av en fotosession), men har man lyckats bena ut vad i praktiken som fungerar och vad som inte fungerar via kontrollerade former av försök så har man mycket erfarenhet i ryggen att tillgodoräkna sig - och kanske tar man då fler foton värda att behålla. Kanske kan det till och med bli så att man kan ta foton som tidigare varit omöjliga för en (eller åtminstone nere på 1/10 att behålla), och just detta blir många nya möjliga foton på ett år! Detta måste ju ändå vara slutmålet. Att veta var gränserna går gör det lättare att gå nära dom.
För mig synes det kvitta om det handlar om en yrkessituation eller om en familjealbumsfotograf med lite högre krav på bildkvalitet - målet är ju faktiskt detsamma!

Största drivkraften i tråden har ju ändå inte varit jag, mitt arbete med Canon är "färdigt" anser jag - fram tills dom kommer med en ny proffskropp. Jag har följt diskussionen för att jag kunnat sätta mig in i problematiken som folk upplevt - eftersom jag var i Mikaels kommandokängor för ett knappt år sedan, då med 1Ds3.

För alla familjealbumsfotografer som jagar pixelkvalitet har jag bara en kommentar...:
Beställ utskrifter på dina bilder! En bild i en dator är bara just det - en bild inne i en dator. Något att hänga på väggen eller sätta i ett samlingsalbum är en helt annan sak, och ger en helt annan dimension åt fotograferandet (tycker JAG måste jag ju här tillägga eftersom jag gnäller på andra om att skilja personliga åsikter från fakta) ... Att snöa in totalt på rent teknisk kvalitet utan slutmål är ganska självdestruktivt (om du inte har VÄLDIGT gott om både pengar och tid och ett direkt maniskt krav på dig själv att göra av med båda).
Det FINNS en personlig tillfredställelse i att ta tekniskt bra bilder, men tillfredställelsen i en bra pappers/canvas-kopia tycker jag slår högre. Vill man snöa in på det tekniska finns det ett helt nytt fält att utforska här dessutom! Kram på er.

Upplever att de flesta på tråden inte är "normala" i bemärkelsen att man inte är "lagom nöjd" utan vill vidare i sitt fotograferande.

Däremot erkänner jag utan omsvep att jag kan bli mer eller mindre manisk när det gäller problemlösning, d v s om problemet har väsentlig betydelse för mig.

Och att lägga fokus där jag vill ha det med relativt ljusstarka optiker och stora bländaröppningar är en jätteviktig del i bildskapandet för mig då man på det viset framhäver vissa detaljer i motivet och diffuserar andra.

Däremot är jag mindre känslig för brus om bilden bara visar något väsentligt. Skärpa på "fel" ställe är mycket värre.

Så, bilden är självklart målet med all strävan. Jag gillar att printa ut dem. Att bara ha dem på hårddiskar i datorn känns fel. Det man lär sig genom egna misstag och andras råd hamnar alltid till sist i ryggmärgen. Så i vissa situationer tänker man inte "hur f-n hanterar AF det här?" utan man kör automatiskt med ett recept man lärt sig.

Men det fordras ju först och främst att man verkligen hyfsat förstår orsak och verkan innan förståelsen lagras i hjärnan så att ryggmärgskänslan används per automatik. Och under det kvartal den här tråden pågått har jag anammat egna o andras erfarenheter i detta ämne så att rätt många "AF-faktorer" hamnat i ryggmärgen. Hade jag som vanligt kört på egen problemlösning och endast egna tester utan andras kommentarer hade ryggmärgen varit väsentligt tommare.

Jag vet inte hur länge den här tråden kommer att fortsätta, men om ni inte skulle skriva fler inlägg i den så vill jag också avsluta detta inlägg som Joakim. Dvs: Kram på er! Ni är många som varit till stor hjälp.

Lennart

Jag vet inte hur länge den här tråden kommer att fortsätta, men om ni inte skulle skriva fler inlägg i den så vill jag också avsluta detta inlägg som Joakim. Dvs: Kram på er! Ni är många som varit till stor hjälp.

Lennart

Ajajaj, det var inte min mening att döda tråden... Visst är en artikel om AF-systemets funktion oftast bara intressant för dem som får problem och vill veta mer, men det går ju förstås sammanställa några direktlänkar till ett antal specifika inlägg här i tråden att använda som framtida referens när samma fråga dyker upp i en ny tråd eller annat forum.

Hoppas AF-tråden fortsätter utvecklas även efter mitt lilla snedsprång. :)

Upplever att de flesta på tråden inte är "normala" i bemärkelsen att man inte är "lagom nöjd" utan vill vidare i sitt fotograferande.

Däremot erkänner jag utan omsvep att jag kan bli mer eller mindre manisk när det gäller problemlösning, d v s om problemet har väsentlig betydelse för mig.......

Lennart

Klart vi inte är normala. Annars hade vi väl inte fått kollektivremiss till Säters sköna dal och priviat diagnos av doktor Lobotomi.

Men det behövs ett visst mått av besatthet för att verkligen orka gå till botten med tekniska problem och felsökning. Vilar det inte på empiri så brir det bara ointressant tyckande kvar när allt destilleras.

Ajajaj, det var inte min mening att döda tråden... Visst är en artikel om AF-systemets funktion oftast bara intressant för dem som får problem och vill veta mer, men det går ju förstås sammanställa några direktlänkar till ett antal specifika inlägg här i tråden att använda som framtida referens när samma fråga dyker upp i en ny tråd eller annat forum.

Hoppas AF-tråden fortsätter utvecklas även efter mitt lilla snedsprång. :)

Men grejen med denna tråden är ju också att en del faktiskt inte noterat att de haft problem förrän de verkligen börjat titta efter.

Själv upplever jag denna tråd, tillsammans med pixeltråden som de mest lärorika och spännande hittills. Gamla sanningar har blivit lögner eller halvsanningar och vice versa. Frågetecken har rätats ut och gett upphov till nya som lett trådarna vidare.

Och som Sten-Åkes andemening säger: Dynamiken och sammansättningen har hela tiden gjort att trådarna levt vidare, så det känns inte som om vi lämnat några halvmessyrer kvar.

Ingen tråd lever i evighet, men denna kommer att leva kvar på ett annat sätt genom att det kommer att hänvisas och refereras till den i andra trådar. För ämnet AF kommer att dyka upp många gånger i olika sammanhang.

Ett kuriosa i sammanhanget: På testsajter och i fototidningar mäts i i hundra- och tusendels sek hur snabbt AF är och en "vinnare" utses.
Vad som i själva verket mäts är ju hur snabbt kameran kommunicerar med optiken och "anser" sig fokuserat klart.
Kan ju förefalla intressant, men känns helt ointressant för mig så länge det inte redovisas om fokus verkligen hamnat där testaren avsett.
"Klarsignalen" (antingen i akustisk eller visuell form alternativt båda) talar ju bara om att kameran anser sig "färdig". Resultatet skärpemässigt kan ju, vilket påvisats i denna tråd, bli något helt annorlunda. Och vad spelar det då för roll om om den ena kameran tar 0.243 sekunder på sig och den andra 0.341 om resultatet blir otillfredsställande.

Så denna tråd har mer eller mindre lärt oss mer om vad vi kan förvänta oss av AF i dagsläget samt vad vi kan göra för att styra AF bättre ( och gubevars inte tvärtom)

Med tanke på vad du skrivit här Lennart. Så minns jag testet på Sony A700 ( Foto) efter som jag känner starkt för märket, Foto sade, över 35mm vill A700 göra dubbelkoll så vid endast 50mm vart autofokustiden mediokra 0,50 sek. i samma tidsperiod testade man en Panasonic långzoomare, trots en brännvidd på ca.480 så var den otäckt snabb 0,30 sek. Här tände jag till att en 4000kr kamera var betydligt snabbare än den 14000 kr dyra Sonyn. svaret lät inte vänta på sig. Nilsson på Foto svarade. Panasonicen förfokuserar en typ av chansning gång på gång ett ganska snabbt förlopp, där av det snabba förloppet, träffar då inte alltid rätt, men som jag förstog ett skapligt utfall av skarpa bilder. Bengt.

Att höra någon säga att "nu kommer tråden ju ta slut" ang. AF-problem (eller AF-förståelse, problem blir det ju inte föränn man är missnöjd!) är ungefär som att höra lillebror säga:
"Nu har jag förstått allt angående kvinnor..."

:)

Att höra någon säga att "nu kommer tråden ju ta slut" ang. AF-problem (eller AF-förståelse, problem blir det ju inte föränn man är missnöjd!) är ungefär som att höra lillebror säga:
"Nu har jag förstått allt angående kvinnor..."

:)

Med den erfarenhet jag har av kvinnor i längre förhållanden (en skilsmässa och för evigt fast hos min nuvarande fru trots mååååånga års äktenskap) dristar jag mig att påstå att kvinnor är lätthanterligare än AF. Och definitivt sexigare!

Fast man ju undra om inte skilsmässa nr 2 skulle infinna sig om jag skulle utfört lika många tester på frun som jag gjort med 5DMkII:s AF.

Nej, AF-tråden har nog inte dött ännu. Eftersom du själv deltar i en parallell tråd är du säkert medveten om att många söker allmän kunskap i ämnet. Den här tråden har kanske inte nått så många då dess rubrik är märkes/modellspecifik (5DMkII). Många har kanske inte gått in på tråden i tron att det bara handlade om en kvinna, förlåt kamera.

Men grejen med denna tråden är ju också att en del faktiskt inte noterat att de haft problem förrän de verkligen börjat titta efter.

Camera Hypocondrica :) Kunde inte låta bli. Fick en association till Jerom K Jeromes "Tre män i en båt". Snubben som läste en läkarbok och fann att han led av alla beskrivna sjukdomar utom skurknä.

Med tanke på vad du skrivit här Lennart. Så minns jag testet på Sony A700 ( Foto) efter som jag känner starkt för märket, Foto sade, över 35mm vill A700 göra dubbelkoll så vid endast 50mm vart autofokustiden mediokra 0,50 sek. i samma tidsperiod testade man en Panasonic långzoomare, trots en brännvidd på ca.480 så var den otäckt snabb 0,30 sek. Här tände jag till att en 4000kr kamera var betydligt snabbare än den 14000 kr dyra Sonyn. svaret lät inte vänta på sig. Nilsson på Foto svarade. Panasonicen förfokuserar en typ av chansning gång på gång ett ganska snabbt förlopp, där av det snabba förloppet, träffar då inte alltid rätt, men som jag förstog ett skapligt utfall av skarpa bilder. Bengt.

Därtill behöver den inte fokusera så exakt då dess lilla sensor ger ett avsevärt större skärpedjup än en aps-c.

Camera Hypocondrica :) Kunde inte låta bli. Fick en association till Jerom K Jeromes "Tre män i en båt". Snubben som läste en läkarbok och fann att han led av alla beskrivna sjukdomar utom skurknä.

Konstigt att din fru inte "styrt upp dig" ännu. Min gillar inte ens att jag har kamera med mig ut (jag går inte så fort då). :)

Undrar f.ö. om AF-neuroser är något speciellt manligt.

Undrar f.ö. om AF-neuroser är något speciellt manligt.

Kanske det är så. Eller förhoppningsvis är det så. I alla fall kan jag tänka så efter att bläddrat i en s k "damtidning". Jesus Christ, så många potentiella neuroser en kvinna borde drabbas av om de ska bli idealkvinnan som dessa blaskor avbildar och beskriver henne.

Då behåller jag hellre kamerarelaterades neuroser och problem.

- Ska du hänga med på en promenad?
"Nej, jag har bakfokus"
- Jamen, du kan väl hänga med till ån och forsen som brusar så vackert?
"Nej, det brusar så jävligt i mina bilder"
- Okej,då åker jag till apoteket!
"Bra, köp några receptfria medel med fina streckkoder"
- Ska du sitta med näsan i datorn hela dan. Kan du inte ge dig ut på sjön och plocka upp några abborrar?
" Nej, jag tål inte kromatisk abborration"
- Jamen, ska vi knulla ikväll då?
"Nej, den jävla apparaten har så mycket framfokus att jag hamnar i naveln"

o s v... o s v.

Men hellre det än snöa in på olika dieter, bröstlyfning, botox, antirynkmedel, klimakterierådgivning, vårmode, höstmode, analblekning och råd inför sommaren hur g-stringtrosan inte ska halka upp i stora allvaret!

Kanske det är så. Eller förhoppningsvis är det så. I alla fall kan jag tänka så efter att bläddrat i en s k "damtidning". Jesus Christ, så många potentiella neuroser en kvinna borde drabbas av om de ska bli idealkvinnan som dessa blaskor avbildar och beskriver henne.

Då behåller jag hellre kamerarelaterades neuroser och problem.

- Ska du hänga med på en promenad?
"Nej, jag har bakfokus"
- Jamen, du kan väl hänga med till ån och forsen som brusar så vackert?
"Nej, det brusar så jävligt i mina bilder"
- Okej,då åker jag till apoteket!
"Bra, köp några receptfria medel med fina streckkoder"
- Ska du sitta med näsan i datorn hela dan. Kan du inte ge dig ut på sjön och plocka upp några abborrar?
" Nej, jag tål inte kromatisk abborration"
- Jamen, ska vi knulla ikväll då?
"Nej, den jävla apparaten har så mycket framfokus att jag hamnar i naveln"

o s v... o s v.

Men hellre det än snöa in på olika dieter, bröstlyfning, botox, antirynkmedel, klimakterierådgivning, vårmode, höstmode, analblekning och råd inför sommaren hur g-stringtrosan inte ska halka upp i stora allvaret!

Garvar !!!

Min MK II är på RCC m optiken för just av AF, kom på att jag microjusterat dessa objektiv, kan jag räkna med att RCC nollar detta innan dom börjar "skruva"?

Mikael

Senast ändrad:
Med perfekt fokus och lite "minor variations" så....

Okej, du menar att jag ska göra testet precis som de tidigare redovisats i tråden (3 AF bilder med omfokusering mellan varje samt en med LV och stativ samt i övrigt allt lika), antar jag?

Då inställer sig följande frågor:
1/Hur applicerar man stativplattan i häcken?
2/Är omfokusering i detta fall att jämföra med ny erektion mellan 1-3?
3/Har jag någon display för LV på ryggen för moment 4?
4/Vem ställer isåfall in LV åt mig när objektet måste ligga kvar?
5/"Gluggen" eller vad den nu ska kallas är väl normalstor så minor variations kanske kan lyckas, men var i Dalarnas sumpiga myrar hittar jag manualen som visar var AF-ON knappen sitter på mig?

Knäck de frågorna käre Leif! Eller som som det så populärt heter nuförtiden: Sug på den du!

Edit: Kan du fixa ett objekt. Frugan flydde konstigt nog när jag redogjorde för hur testet skulle genomföras. Kort sagt fruntimmer är nog mer oberäkerliga än AF

Okej, du menar att jag ska göra testet precis som de tidigare redovisats i tråden (3 AF bilder med omfokusering mellan varje samt en med LV och stativ samt i övrigt allt lika), antar jag?

5/"Gluggen" eller vad den nu ska kallas är väl normalstor så minor variations kanske kan lyckas, men var i Dalarnas sumpiga myrar hittar jag manualen som visar var AF-ON knappen sitter på mig?

Knäck de frågorna käre Leif! Eller som som det så populärt heter nuförtiden: Sug på den du!

Edit: Kan du fixa ett objekt. Frugan flydde konstigt nog när jag redogjorde för hur testet skulle genomföras. Kort sagt fruntimmer är nog mer oberäkerliga än AF

Jag trodde hon flydde när du lade ner 800 testtimmar på MK2:an

Om objekt så fråga Anders! Har för mej att han tog hand om alla beräkneliga "dalafesor" jag skickade ner före jul. Någon bör väl finnas kvar...kanske i närmaste sjöbod...

Några förslag... (Solbrillor rekommenderas för känsliga...)
1. Klipp "busken" först. Vilken får du reda ut själv
2. Beror väl på lite hur ståndaktig du är men prova med AI Servo. (Se punkt 5 nedan) Här rekommenderar jag att sprätta alla knappar i gylfen för att undvika ev mordåtal. Tänk oxå på att en dragkedja ofta är att betrakta som en slö röjsåg.
3. Häng en storbildsskärm på närmaste vägg och lägg ut de på web-tv så vi kan vara med i utvärderingen... (Här är det naturligtvis av stort värde för utvärderingen att LV får vara igång genom hela försöket...du får köra 1-3 med ögonbindel.)
4. Lite wifi (inte "wife" alltså för hon är ju på rymmen) och ett par assistenter som styr, som hästavel ungefär.
5. Kollade i de sumpiga här hemma. I det här speciella fallet hittar du den, eller rättare sagt två, på objektets framsida. Resten sker per automatik...

Ett normalt utfall med "minor variations" bör väl bli; mitt i, en tum bakom (inte lika trevligt kanske), en tum framför...kanske ända upp mellan AF-ON-knapparna i det här fallet. Skulle referenstestet 4 gå alldeles åt skogen så se till så att inte assistenterna inte kör med ögonbindlar oxå och försök igen.

/Leif

PS. Vilken anal sänder du i?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar