apersson850
Aktiv medlem
Det är nog något liknande Canon, där man kan prioritera fokus på första bilden men sen byta till avtryck på resterande.Finns även ett mellanläge där bägge prioriteras, hur det nu går till.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Det är nog något liknande Canon, där man kan prioritera fokus på första bilden men sen byta till avtryck på resterande.Finns även ett mellanläge där bägge prioriteras, hur det nu går till.
har jag gjort en djupdykning och vill kasta in brandfacklan att 5DMkII:s AF-problem är ett generellt Canonproblem med ljusstarka gluggar. Mest märks det med 50/1.4 som verkar ha för få "kuggar" i sitt AF-maskineri.
......
Tog för "skojs skull" och smälde dit en aps-c optik på 5DMkII. En Sigma 18-50/2.8 EX. Fram med den gamla streckkoden igen. Minimal eller ingen variation på pixelbeepnivå vid läge 50/2.8. Därtill en liten, men ändå märkbar bättre detaljupplösning än EF 50/1.4 bländad till 2.8.
Ställde mig alltså frågan om 5DMkII är okej, men att många EF-optiker inte fixar AF-signalen från kameran.
Sagt och gjort. Tog fram min gamla 20D o krängde dit EF 50/1.4 och satte värdet f=2.8. Tog tre stycken trebildsserier och fick samma vidriga variation på samtliga.
Tog 5DMkII och satte i exakt samma position men använde 24-70/2.8L usm
vid brännvidd 50mm och f 2.8. Den lilla variation man kan se beror glödlampsljusets variation/inverkan på AWB.
Alltså hävdar jag efter att fått samma resultat med 50/1.4 på en lånad 30D som min 20D och därtill samma resultat på en lånad 50/1.4 för att kunna jämföra med mitt ex att AF i 5DMKII på inget sätt är något annat än ett gansk stort Canonproblem som verkar vara generellt.
....
en anledning kan vara att om du sätter ett 31mm objektiv på 1,6 crop kamera så får du samma utsnitt som med 50mm på en 5dmk2. Först och främst så skiljer upplösningen 21 mp mot 8 mp vilket synliggjör absoluta skärpeplanet tydligare hos 5dmk2.
Dessutom så får du ett större sk acceptabelt "skärpedjup" med den cropade kameran 0.058m jämfört med 0.035m med 5dmk2.Ev focuseringsfel syns tydligare med 5dmk2 samt att microjustering och liveview har också synliggjort ev problem mer än tidigare.
Sitter och läser damtidningen Tara , bra tidning, jag har ett reportage med från Sydafrika, jo jag fick samma tid 1/400sek på båda.
Skärpedjupsfenomenet har jag sett et antal gånger och även visat tidigare här på fotosidan, då var det 100mm macro, 70-200/4 och 70-200/2.8 som uppvisade samma sak nerbländade till 8.
Sten-Åke. Jag rek minst 2v i Hermanus/Kapstaden när vintern är som längst, vi kanske ses med fruar. Åker ner i nov igen.
Tror jag har läst det förr men är väldig tveksam. Är det verkligen så att antal pixlar (dvs upplösning) ska ha någon betydelse för hur man upplever hur rätt fokuseringen är? I extremfallet kan jag hålla med då man tex har ett extremt dåligt objektiv och tex 1 MP kamera jämfört med ett skarpt objektiv och hög sensorupplösning. Det man ser då på ett motiv som är i fokus är ju "dålig skärpa/suddigt" på huvudmotivet mot mycket suddig bakgrund i det första fallet jämfört med "extrem skärpa" på huvudmotivet och mycket suddig bakgrund i det andra fallet.en anledning kan vara att du behöver använda ett 31mm bl 1.4 objektiv på 1,6 crop kamera så får du samma utsnitt som med 50mm på en 5dmk2. Först och främst så skiljer upplösningen 21 mp mot 8 mp vilket synliggjör absoluta skärpeplanet tydligare hos 5dmk2.....
Tror jag har läst det förr men är väldig tveksam. Är det verkligen så att antal pixlar (dvs upplösning) ska ha någon betydelse för hur man upplever hur rätt fokuseringen är? I extremfallet kan jag hålla med då man tex har ett extremt dåligt objektiv och tex 1 MP kamera jämfört med ett skarpt objektiv och hög sensorupplösning. Det man ser då på ett motiv som är i fokus är ju "dålig skärpa/suddigt" på huvudmotivet mot mycket suddig bakgrund i det första fallet jämfört med "extrem skärpa" på huvudmotivet och mycket suddig bakgrund i det andra fallet.
Steget i upplösning mellan 8 och 21 MP är ju inte så stort och jag förutsätter att man har samma objektiv.