Makten
Aktiv medlem
Det beror väl lite på vad man använder för objektiv. Jag kör motsvarigheten på min Nikon D700, och den har ju "erkänt bättre" AF-modul om man får tro både kritiker och testare. Jag vet inte alls om det stämmer, men jag upplever att med mitt nuvarande Sigma 50/1,4 och mitt nyss ägda Nikkor 50/1,4 så behövs och behövdes kontinuerlig AF för att få bra resultat vid full bländaröppning. Autofokusen vill helt enkelt vara så snabb att den inte hinner med annars. Vid kontinuerlig AF så märker man vid ganska många tillfällen att gluggen hattar lite fram och tillbaka innan kameran bestämt sig för att det är okej att stanna.Servo-AF fungerar klockrent för mig på stillastående motiv om jag använder AF-ON knapp.
Men egentligen borde metoden inte behöva tas till för stilla motiv.
Vad jag vill säga med det här är att det nog inte är 5D:ns AF som är dålig, utan att kraven på snabb AF i största allmänhet kanske faktiskt har gjort säkerheten lägre för om den ska träffa rätt eller ej. Och det gäller uppenbarligen också D700, och troligen därmed också D3.
--------------------------------
Jag har gillat alla Sigma-objektiv jag provat faktiskt. Tyvärr är det inte alla som lirar med autofokusen, men det verkar bero mycket på vilken kamera man monterar dem på. Både den optiska kvaliteten och byggkvaliteten är oftast mycket bra i förhållande till priset. Ibland rent fenomenal.Bortsett från översättningen så har jag viss förkärlek för många av Sigmas gluggar: Har den gamla varianten utan HSM av 24-70/2.8 till Sony eftersom jag aldrig tänkte skaffa ngn Zeisszoom till den. Men den är riktigt bra och matchar väl min 24-70/2.8 L usm. Nackdel: känsligare för infallande sidoljus. Motljusskyddet täcker inte 50-70-området bra alls vilket fodrar ett riktigt bra filter i diameter 82mm.
Hade även Sigma 24-70/2.8 med Nikonfattning och den hade faktiskt mindre distorsionsstörningar än Nikonoriginalet och en bra skjuts i skärpan ihop med en D3. Tycker även om Sigmas hela macroserie från lilla 50/2.8,70/2.8,105/2.8 och 150/2.8.
Många av Sigmas optiker innehåller lösningar som ligger i frontlinjen och Sigmaoptiker hat betydligt högre status i USA än här, enl min amerikanske mailkontakt. (Gäller EX-serien).
Men att de skulle ha högre status i USA vete fasen. Jag tycker att märkesbögeriet verkar ännu högre där, om man kollar på amerikanska forum i alla fall.