Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

AF i 5D mkII

Produkter
(logga in för att koppla)
Servo-AF fungerar klockrent för mig på stillastående motiv om jag använder AF-ON knapp.

Men egentligen borde metoden inte behöva tas till för stilla motiv.
Det beror väl lite på vad man använder för objektiv. Jag kör motsvarigheten på min Nikon D700, och den har ju "erkänt bättre" AF-modul om man får tro både kritiker och testare. Jag vet inte alls om det stämmer, men jag upplever att med mitt nuvarande Sigma 50/1,4 och mitt nyss ägda Nikkor 50/1,4 så behövs och behövdes kontinuerlig AF för att få bra resultat vid full bländaröppning. Autofokusen vill helt enkelt vara så snabb att den inte hinner med annars. Vid kontinuerlig AF så märker man vid ganska många tillfällen att gluggen hattar lite fram och tillbaka innan kameran bestämt sig för att det är okej att stanna.

Vad jag vill säga med det här är att det nog inte är 5D:ns AF som är dålig, utan att kraven på snabb AF i största allmänhet kanske faktiskt har gjort säkerheten lägre för om den ska träffa rätt eller ej. Och det gäller uppenbarligen också D700, och troligen därmed också D3.

--------------------------------

Bortsett från översättningen så har jag viss förkärlek för många av Sigmas gluggar: Har den gamla varianten utan HSM av 24-70/2.8 till Sony eftersom jag aldrig tänkte skaffa ngn Zeisszoom till den. Men den är riktigt bra och matchar väl min 24-70/2.8 L usm. Nackdel: känsligare för infallande sidoljus. Motljusskyddet täcker inte 50-70-området bra alls vilket fodrar ett riktigt bra filter i diameter 82mm.

Hade även Sigma 24-70/2.8 med Nikonfattning och den hade faktiskt mindre distorsionsstörningar än Nikonoriginalet och en bra skjuts i skärpan ihop med en D3. Tycker även om Sigmas hela macroserie från lilla 50/2.8,70/2.8,105/2.8 och 150/2.8.

Många av Sigmas optiker innehåller lösningar som ligger i frontlinjen och Sigmaoptiker hat betydligt högre status i USA än här, enl min amerikanske mailkontakt. (Gäller EX-serien).
Jag har gillat alla Sigma-objektiv jag provat faktiskt. Tyvärr är det inte alla som lirar med autofokusen, men det verkar bero mycket på vilken kamera man monterar dem på. Både den optiska kvaliteten och byggkvaliteten är oftast mycket bra i förhållande till priset. Ibland rent fenomenal.
Men att de skulle ha högre status i USA vete fasen. Jag tycker att märkesbögeriet verkar ännu högre där, om man kollar på amerikanska forum i alla fall.
 
den verkar väl värd att testa och jämföras mot min 24-70 som numera efter sydafrikaresan och service inte uppvisar samma fenomenala 24mm teckning som tidigare ut mot kanterna.
 
Jag fick snittbildskivan från Bright screen 2 dar innan jag sålde kameran. Är någon intresserad så kan ni mejla. Modellen jag köpte är #5 large split image microprism horizontal split image. jag gav 206 dollar med frakt. Den som vill ha den får den för 60% av nypriset.
 
Använder histogrammet allt mindre..

Histogrammet är facit på hur bilden är exponerad. på skärmen kan du se hur bilden är tagen för den kan vara för ljus för mörk och står du på en solig strand och ska bedöma hur bilden är exponerad så lycka till du ser inte ett smack då. Histogrammet är facit och du som jpg skjutare är det oerhört viktigt med rätt exponering.
Soppar mk 2 allt under mattan? det var något nytt för det är svårt att hitta en vidvinkel som gör den rättvisa och med tanke på upplösningen så kan du ta mäklarbilder med vilken dslr som helst om du kan hantera blixten. Jag håller nog med Mikael om sin analys om dig. Om du är så bra var har du dina bilder? vilka jobbar du för? var har du publicerde bilder?
Eller är du bara en besserwisser?
som tycker en massa som inte är i verkligheten och jobbar?


Jag använder histogrammet allt mindre, speciellt på MkII där jag känner mig ganska säker på hur bilden gestaltar sig.

Vid mäklaruppdrag måste MkII vara perfekt då man även har en fantastiskt fin filmfunktion. Att Nikon gör bättre vidvinklar betyder inte att Canons är så dåliga att de inte går att använda. Mäklarbildernas viktigaste forum är Hemnet och annonser i dagstidningarna, till det räcker nog kvalitén, eller?

Det viktigaste när man gör en "analys" är att man inte drar slutsatser som baserar sig på egna förutfattade meningar, utan försöker förhålla sig objektiv till subjektet.

Givetvis har jag aldrig sagt eller antytt att min bilder är bra, tvärtom är jag mycket kritiskt till dess kvalité och därför bl.a. via FS försöka finna vägar att förbättra dem.

Det som jag kommenterar i dessa intressanta forum är mina erfarenheter och åsikter i ämnena. Att de avviker måste väl vara en sporre att vässa argumenten, eller ska det enbart vara ett forum för inbördes beundran?

MVH/Thomas
 
Utrustningen ingen kostnad för yrkesverksamma!

Har du stor erfarenhet av Proffs objektiven till Canon Kärrlander?
jag har jobbat med
17-40
16-35 nya2
28-80 2,8l
24-70 2,8l
100 macro
70-200 4f Is
70-200 2,8 is
300 2,8l
samt några fasta och nu senast zeiss.

på vidvinkel sidan så är det ingen som är klockren därför väntade jag på zeiss 21mm som jag även kommer beställa till min D3X för jag är inte heller nöjd med Nikons 14-24. Bara för att en fabrikant kallar dom proffs optik o det sitter en röd ring etc betyder inte att objektivet behöver vara bra. Angående 5D mark 2 en väldigt bra kamera minst lika bra som D3X men om jag tex jämför D700 med 5D mark 2 så har större nytta av det högre dynamiska omfånget som D700 har gentemot nya 5an för mäklarfotot. När jag körde 5an så använde jag lilla rawformatet eftersom bilderna leveras i betydligt mindre storlek till mäklarna.
Än så länge är det ingen mäklare som kör med filmfunktion så vad den är bra för mäklarfoto kan du gärna förklara. Ett tag så var 360 bilder poppis bland mäklare men nu är intresset lågt. Det som efterfrågas idag om det gäller villa är mastfoto.
Jag kommer inte använda D3x till mäklarfoto utan där kommer jag köra D700. Har inte köpt D3X för att jag tror att den är mycket bättre än 5D mark 2 utan för att zeiss släpper en drös objektiv till Nikon men bara 3st till canon däremot tror jag att den inte klipper högdagarna lika lätt som 5D gör, om det stämmer får jag se när jag får kameran nästa vecka. Jag köpte den för zeiss objektiven samt att det är lättare att köra samma märke på bägge kamerorna. Det jag kommer sakna mest med 5an är det enkla menysystemet samt lättheten samt 70-200 f4is den var riktigt bra i skärpa inte 100% mot flare men överlag riktigt bra.

För yrkesverksamma fotografer är kostnaden för utrustningen försumbar. Självklart ska du ha det allra bästa och när det gäller digitalt givetvis både Canon och Nikon med den allra bästa optiken till!

Lär dig filmtekniken med MkII och du har ett bra försäljningsargument.

MVH/Thomas
 
För yrkesverksamma fotografer är kostnaden för utrustningen försumbar.
MVH/Thomas

Oj, är den försumbar. Den lärdomen måste jag genast delge mina kollegor.
Det är viktigt för dem att veta nu när många media varslar och drar in på köpta externa tjänster.

Ska skicka dessa visdomsord till ekonomichefen för den tidningskoncern omfattande 8 tidningar jag ofta levererar till. De fast anställda fotograferna får nämligen där dras med gamla D2H och dela på många av objektiven. Sedan köps det in då och då en ny D3.

Vad dum ekonomichefen måste vara som inte fattat att utrustningskostnaden är försumbar. När han får reda på det så går han säkert till koncernledningen och äskar om en ny 24 meters offsetpress också.

Hallelujah!
 
Konsten att räkna...

Oj, är den försumbar. Den lärdomen måste jag genast delge mina kollegor.
Det är viktigt för dem att veta nu när många media varslar och drar in på köpta externa tjänster.

Ska skicka dessa visdomsord till ekonomichefen för den tidningskoncern omfattande 8 tidningar jag ofta levererar till. De fast anställda fotograferna får nämligen där dras med gamla D2H och dela på många av objektiven. Sedan köps det in då och då en ny D3.

Vad dum ekonomichefen måste vara som inte fattat att utrustningskostnaden är försumbar. När han får reda på det så går han säkert till koncernledningen och äskar om en ny 24 meters offsetpress också.

Hallelujah!

Äpplen och päron! I detta forum har diskussionen rört DSLR med kringutrustning, inte offsetpressar!

Ponera en investeringskostnad för utrustningen för en yrkesverksam fotograf om en halv miljon med fem års planmässig avskrivning, vilket ger en månadskostnad under tiotusen per månad. Detta är (eller borde vara) under 10% av omsättningen, vilket måste ses som en låg förvärvskostnad.

Visserligen så är den planmässiga avskrivningen för DSLR längre än den verkliga livslängden, men och andra sidan så håller objektiven oftast längre än fem år.


MVH/Thomas
 
Besserwisser (tyska besser, bättre och Wisser, vetare; "en som vet bättre") är en pejorativ term för en person som upplevs anse sig veta bättre än andra, då en besserwisser tenderar att ofta och gärna upplysa världen om sina (eventuella) kunskaper. Ordet viktigpetter är en ungefärlig svensk synonym.


Nu kan jag skrota min aukt. revisor som jag har haft sedan 1984.
 
Ove
Har du lärt känna dina kameror?
Du kan väl annars hyra in Kärrlander som konsult


Citat Kärrlander:
För yrkesverksamma fotografer är kostnaden för utrustningen försumbar. Självklart ska du ha det allra bästa och när det gäller digitalt givetvis både Canon och Nikon med den allra bästa optiken till!

Lär dig filmtekniken med MkII och du har ett bra försäljningsargument.

MVH/Thomas
 
köp en kompakt Tomas med bra bild direkt från kameran

Ove
Har du lärt känna dina kameror?
Du kan väl annars hyra in Kärrlander som konsult


Citat Kärrlander:
För yrkesverksamma fotografer är kostnaden för utrustningen försumbar. Självklart ska du ha det allra bästa och när det gäller digitalt givetvis både Canon och Nikon med den allra bästa optiken till!

Lär dig filmtekniken med MkII och du har ett bra försäljningsargument.

MVH/Thomas

Mikael varför slösar vi tid på sådant travel?
kan du tala om det?
Här har vi en amatör fotograf som tycker att 5D mark 2 är jättebra till mäklarfoto trots att han aldrig gjort något sådant jobb själv. Han köper en kamera med hög prestanda och kör jpg kollar inte histogrammet för exponeringen.

Varför köpa en kamera med proffsprestanda om du inte använder den så att du får ut bästa kvaliten. I ditt fall Tomas ska du köpa en kompakt kamera som ger bra bilder direkt ur kameran för det kommer inte bli någon skillnad eftersom du inte använder 5D på rätt sätt i alla fall.
 
Jag kan tyvärr inte tycka det är lika charmerande med hur Thomas bemöts! Jag kan förstå att hans inlägg kan kännas provocerande, speciellt då många här har reella problem med AF och kanske upplever att problemen viftas undan för lättvindigt som "hjärnspöken". Men oavsett det så uttrycker Thomas sina åsikter helt utan personangrepp och jag som utomstående kan inte förstå varför han ska behöva hånas av er övriga? Ni behöver inte hålla med honom, men vill ni argumentera mot honom så går det att göra på en högre nivå än vad som sker nu!
 
Jag kan tyvärr inte tycka det är lika charmerande med hur Thomas bemöts! Jag kan förstå att hans inlägg kan kännas provocerande, speciellt då många här har reella problem med AF och kanske upplever att problemen viftas undan för lättvindigt som "hjärnspöken". Men oavsett det så uttrycker Thomas sina åsikter helt utan personangrepp och jag som utomstående kan inte förstå varför han ska behöva hånas av er övriga? Ni behöver inte hålla med honom, men vill ni argumentera mot honom så går det att göra på en högre nivå än vad som sker nu!

Du Stefan, jag har försökt att bemöta denna man ett antal gånger sakligt, ett antal andra har likaså försökt , gå tillbaka i tråden.
Se Sten-Åkes långa svar, se även andras svar.
Vi dvs jag och flertal andra fick tom eloge från någon för att vi höll en hög nivå och inte lät oss provoceras.
Jag mfl anser tvärtom att han är just nu är ute för att provocera och förringa ett ämne dvs det som tråden handlar om.
 
Senast ändrad:
Jag har raderat ett inlägg ovan som möjligen kunde ses som opassande.
Nu ger jag blanka fan i denna tråd .
 
Tyckte det här kunde vara en passande tråd för min fråga. Kanske redan har behandlats här men orkade inte läsa igenom varja sida....

Hur snabb är focusen i 5'an igentligen? Jäfört med eos 40 som har erkänt bra o snabb autofocus och eos1'an. Klarar det att följa röriga motiv bra tex flygande fåglar? Den har ju "bara" en korsformad focuspunkt. Vad innebär det igentligen i praktiken?
 
Jag kan tyvärr inte tycka det är lika charmerande med hur Thomas bemöts! Jag kan förstå att hans inlägg kan kännas provocerande, speciellt då många här har reella problem med AF och kanske upplever att problemen viftas undan för lättvindigt som "hjärnspöken". Men oavsett det så uttrycker Thomas sina åsikter helt utan personangrepp och jag som utomstående kan inte förstå varför han ska behöva hånas av er övriga? Ni behöver inte hålla med honom, men vill ni argumentera mot honom så går det att göra på en högre nivå än vad som sker nu!

Stefan, detta är en av de viktigaste trådar som har avhandlats på FS under senare år. Tyvärr har Thomas uppfattats som mer eller mindre medvetet störande, av jag tror de flesta deltagare i tråden. Thomas verkar dessutom fullständigt oemottaglig för hintar om att han bör lämna mötet i fred och låta folk avhandla dessa frågor i fred, som plågar så många DSLR-användare oavsett fabrikat.

Jag har uppmanat folk att ignorera de mer oseriösa inläggen, för Thomas är säkert välkommen han med om han uppriktigt vill delta för att öka förståelsen för dessa problem, men det är inte av dessa skäl han deltagit här. Han har varit här för att störa och provocera, ingen ting annat. Det har han gjort genom att om och om igen upprepa att eftersom just hans kamera inte uppvisar några problem, så kan per definition inte någon annan heller ha några problem - allt annat klassar han som "hjärnspöken". Problemet är tyvärr att Thomas i egna ögon är alltings mått i dessa sammanhang och det går kort sagt inte att ha en utvecklande diskussion på de premisserna. Det är ingen dialog han för utan en återkommende monolog med smärre avbrott.

Vi är många som varit galna på Mickes personangrepp i andra trådar, inte minst undertecknad, men i denna tråd har Micke i det längsta varit exemplarisk. Tillsammans med andra har han gjort oss alla stora tjänster med sina outttröttliga insatser för att äntligen gå till botten med dessa eländiga AF-problem på allvar. Det kan man knappast säga om Thomas som förefaller enbart bara varit här för att provocera igång samma usla brist på dialog vi senast såg i den senaste utflippade diskussionen om JPEG kontra RAW. Som du kanske ser i tråden så det många fler än Micke som låtit sig provoceras.

Micke kan väl kanske själv fundera över effekterna av att han lyckats skaffat sig fiender som konstant verkar vänta på tillfälle att ge igen för tidigare oförrätter, men i denna tråden har Micke verkligen varit den som burit tråden och konsekvant försökt hålla sig till ämnet. Det som hänt på de sista sidorna är bara resultatet av en mans konsekventa och medvetna spottande på samma ställe för att urholkas stenen. Låt dig inte luras av Thomas debattteknik. Han vet precis på vilka knappar han trycker.

Tyvärr lever vi i ett samhälle som bara kan förstå och hantera öppna uttryck av våld och personangrepp men som ofta står handfallet inför psykiskt våld och mer subtila uttrycken av provokationer och nedlåtenhet. Även en del av Thomas inlägg kan uppfattas som ordentligt nedlåtande av de som drabbats, även om han mycket medvetet talar med små bokstäver. Några av inläggen har varit sällan skådade lågvattenmärken. Man för verkligen inte AF-problem diskussionen framåt direkt genom att påpeka att det faktiskt finns en ring på alla objektiv som man kan vrida på för att fokusera manuellt. Säger man såna saker i ett sånt sammanhang och dessutom till proffs som jobbat kanske 30 år i branschen, så måste man vara en idiot om man tror att man ska bli trevligt bemött. Thomas är ingen idiot - men väl en provokatör som är fullständigt medveten om vad han gör. Han är dessutom riktigt bra på det han gör eftersom det ju är många om låter sig provoceras.

Så Micke och andra, visst kan vi avsluta tråden eller kanske öppna en ny som är mer generell för samtliga kameramärken, men vi ska inte lägga ner därför att någon som medvetet är ute efter att störa dialogen vill det. Det finns bara en bra lösning på problemet - ignorera dumma och medvetet provocerande inlägg och fortsätt med ämnet!
 
Senast ändrad:
Jag har raderat ett inlägg ovan som möjligen kunde ses som opassande.
Nu ger jag blanka fan i denna tråd .

Äh, klappa katten och skit i provokationerna. Främst dina men även Lennarts, Joakims och Mankans bidrag i denna tråden är väl det mest matnyttiga och intressanta man läst på länge. Helt enkelt lysande! Den här tråden har ju som få andra verkligen ökat förståelsen för dessa problem som alla snackat om i åratal, men ingen tidigare verkligen verkat förstå. Dessutom har de med problemen fått en förnämlig och handfast hjälp för att få problemen åtgärdade när de kunnat följa i dina spår till Intervision. Jag är säker på att främst många 5D MkII-ägare är tacksamma för info men även andra har mycket att hämta i denna tråd.

Schysst grupparbete killar!
 
En frisk fläkt!

Med risk att ta udden ur våra roande diskussioner...

Jag tar inte illa vid mig, ens vid de mest osakliga inläggen, utan som någon beskriver, så ger det nya infallsvinklar till vidare diskussioner. Att använda ord som "anal-ys" känns ju dock lite onödigt, helst om det kommer från en mogen man.

Bakom den glättiga fasaden finns det ett djupare budskap bakom de flesta av mina inlägg, konsten är dock bara att finna vägen till dem.

Tack, ska ni alla ha för de många och ofta mycket personliga engagerade inläggen. Givetvis är jag beredd att fortsätta argumenteringarna i detta forum eller i andra, i mån av tid...

MVH/Thomas
 
En underbar summering Sten-Åke (inlägg #657).

Tack till alla som bidragit med insiktsfulla inlägg som både hjälpt och utbildat läsare.

Jag är övertygad om att denna tråd kan vara till stor nytta även för kommande ägare av 5DmkII.

Mvh Thomas Andersson
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.