Annons

AF i 5D mkII

Produkter
(logga in för att koppla)
Gör en test och se efter.Återkom med resultaten.

Vet inte om du riktade detta till mig? Men iallafall, jag orkar helt enkelt inte göra detta. Jag är så besviken på AF att jag tänker inte lägga ner detta jobb innan jag har fått justerat utrustningen. Har dock utom allt rimligt tvivel genom ren praktisk fotografering kunnat konstatera att jag skulle behöva microjustera mina gluggar helt olika beroende på vilken fokuspunkt jag valt. Tyvärr är ju detta för det första inte möjligt. För det andra är det ju ett rent j***a hästjobb att microjustera gluggarna då man får så inkonsekventa resultat hela tiden. Man skulle mao behöva applicera lite sannolikhetslära i testmetodiken också. Tex 100 bilder för varje glugg och varje fokuspunkt för att med hjälp av statistik iallafall kunna dra några slutsatser... Detta känns för min del som ren överkurs och jag väntar således med att göra några mer tester tills jag fått grejorna justerade. Hugaligen. :-(

Mvh
Jerka
 
Jasså till att objektiven bara skall ställas i ytterändarna .

Det blir ett dubbelt jasså från mig. Med stort jäkla frågetecken efter. Skulle kunna fungera om kortaste och längsta fokallängd visade exakt samma avvikelse. Typ bak/framfokus 10%.

Men oftast kan den kortaste visa plus och den längre minus eller vice versa. Att dra åt 2 olika håll i det fallet ställer sannolikt till med mindre roliga saker på mellanliggande fokallängder.

Tror helt o fullt på att det är de 8 justeringspunkterna (som Mikael blev upplyst om av teknikern på Intervision) som måste gälla för att en zoom ska bli bra kalibrerad.

Edit: såg att Peter svarat Mikael redan.
 
ett rent j***a hästjobb att microjustera gluggarna då man får så inkonsekventa resultat hela tiden. Man skulle mao behöva applicera lite sannolikhetslära i testmetodiken också....Hugaligen. :-(

Mvh
Jerka

Varning: Microjustera INTE förrän du fått huset justerat +-0 på mittsensorn. För det går inte. Efter kalibrering till +-0 fungerade det bra för mig och tar inte alls så lång tid.
 
Varning: Microjustera INTE förrän du fått huset justerat +-0 på mittsensorn. För det går inte. Efter kalibrering till +-0 fungerade det bra för mig och tar inte alls så lång tid.

Jag tänkte iof lämna in hela rasket. Gluggarna också alltså. Det är anledningen till att jag inte gjort det än. Väntar på en glugg som dröjer....
 
Det blir ett dubbelt jasså från mig. Med stort jäkla frågetecken efter. Skulle kunna fungera om kortaste och längsta fokallängd visade exakt samma avvikelse. Typ bak/framfokus 10%.

Men oftast kan den kortaste visa plus och den längre minus eller vice versa. Att dra åt 2 olika håll i det fallet ställer sannolikt till med mindre roliga saker på mellanliggande fokallängder.

Tror helt o fullt på att det är de 8 justeringspunkterna (som Mikael blev upplyst om av teknikern på Intervision) som måste gälla för att en zoom ska bli bra kalibrerad.

Edit: såg att Peter svarat Mikael redan.


Men förhelvete!!!!
Läs vad jag skriver.

Canon RCC justerar i inre och yttre lägen 2 utav 8 bränvidder.

Resterande sex följer automatiskt med efter en förutbestämd kurva.
MEN givetvis kan vart och en av dessa 6 brännvider ligga helt fel och kan således bli både bättre eller SÄMRE beroende på hur felefocuseringen ligger.


Tror ni mig inte ring då Canon RCC och fråga.

//Peter
 
Men förhelvete!!!!
Läs vad jag skriver.

Canon RCC justerar i inre och yttre lägen 2 utav 8 bränvidder.

Resterande sex följer automatiskt med efter en förutbestämd kurva.
MEN givetvis kan vart och en av dessa 6 brännvider ligga helt fel och kan således bli både bättre eller SÄMRE beroende på hur felefocuseringen ligger.


Tror ni mig inte ring då Canon RCC och fråga.

//Peter


Har haft mitt 70-200 2.8 L IS USM 2ggr i år hos Canon RCC sista gången var jag med.


Så om jag hittar fler fokuseringsfel så kommer jag anlita Intervision istället, svårare än så är det inte.

Sen om dom själva hittat på detta eller om det är Canons policy har jag ingen aning om


//Peter
 
Nu kommer vi till kärnfrågan, vad är deras policy?
Jag har en av RCC killarnas visitkort kvar sedan ett objektiv gick sönder i sydafrika för mig och de försökte fixa fram en verkstad i närheten av där jag var.
Skall ringa honom och fråga.
 
Men förhelvete!!!!
Läs vad jag skriver.

Canon RCC justerar i inre och yttre lägen 2 utav 8 bränvidder.

Resterande sex följer automatiskt med efter en förutbestämd kurva.
MEN givetvis kan vart och en av dessa 6 brännvider ligga helt fel och kan således bli både bättre eller SÄMRE beroende på hur felefocuseringen ligger.


Tror ni mig inte ring då Canon RCC och fråga.

//Peter

Såg du inte mitt edit? Jag hade läst vad du skrev och såg det när jag lagt in mitt svar. Så för h-e, inget att fästa avseende vid.:)

RCC försökte 3ggr fixa min 24-70/2.8 och om deras policy är justering på bara 2 ställen fattar jag varför den aldrig blev riktigt bra. Fick istället en ny som inte var mycket bättre den och skickade den till Intervision och den blev avsevärt bättre i vidvinkelområdet än vad den varit innan utan att förlora prestandan som var jättebra i 50-70 läget.

Jättebra om Mikael kan få reda på policyn.

Lennart
 
Såg du inte mitt edit? Jag hade läst vad du skrev och såg det när jag lagt in mitt svar. Så för h-e, inget att fästa avseende vid.:)

RCC försökte 3ggr fixa min 24-70/2.8 och om deras policy är justering på bara 2 ställen fattar jag varför den aldrig blev riktigt bra. Fick istället en ny som inte var mycket bättre den och skickade den till Intervision och den blev avsevärt bättre i vidvinkelområdet än vad den varit innan utan att förlora prestandan som var jättebra i 50-70 läget.

Jättebra om Mikael kan få reda på policyn.

Lennart


Om jag säger så här då.
Canons toleransområde är på tok för stort och bara ganska små avvikelser från "nollan" kan vara förödande för att kunna få rätt skärpeplan.

I mitt fall låg bränvidd 200m helt fel och utanför toleransområdet, efter justering blev det bättre men inte bra.

Vid det sista besöket var jag med och så var och hur justeringen låg och den var inte på "noll" vilket dom heller inte tyckte var särskillt uppseendeväckande då den låg inom toleranserna.

Hursom helst så ändrade teknikern detta och på mitt önskemål även en ytterst liten bit bakom "nollan" då jag misstänkte eller rättare sagt inte trodde att en så lite justering skulle kunna flytta mit dof över 1 meter på ett fotoavstånd på 15m, nu visade det sig dock att denna justering blev helt perfekt , i alla fall som jag kunnad se av ett antal mindre vetenskapliga tester utomhus vid praktisk fotografering.

har även testat igenom fler olika bränvidder och det ser ganska okey ut , men som sagt inga ingående tester är ännu gjorda.

Dom "nollade" även mitt hus för andra gången vilket dom sa låg perfekt, nu såg jag dock inte detta och får väl lita på att den ligger ecaxt på "nollan" och inte bara nästan.

Verkar faktiskt som det är det allt för stora toleransområdet som gör att vi ser dessa problem, teknikerna verkar nöjda när dom börjar närma sig "noll" för det är lite "pillande" och dubbelkollande för att hamna där man vill det gäller för teknikern att hålla reda på en hel del begrepp.

Ett testprotokoll hade inte suttit fel ;-)

PS: Jag låter ingen skugga falla över teknikerna dom gör det dom blivit tillsagda att göra.


//Peter
 
Sen är jag inte helt säker på om varje enskillt bränvidsområde som blivit "nollat" förblir så när andra bränviddsområden "nollas" misstänker att det ej är så enkelt som vi tycks tro att enbart "nolla" dessa 8 områden rakt av utan att man får mer eller mindre "skjuta" in sig allt eftersom man ändrar i olika bränviddsområde vilket i såfall blir mycket tidskrävande.

Men det är bara mina gissningar, om det bara är att "nolla" alla områden som går att nolla och allt blir bra på första försöket så tycker jag man skall ha det som en praxis .

PS: Betänk att det finns 23 linser i 18 grupper i ett 70-200 2.8 IS

//Peter
 
Allt med microjustering, kontroll av objektiv, kamerahus började inte med en Lemur för min del utan ett jobb där jag ville ha skärpeplanet på en människas öga och det hamnade hela tiden framför på axeln.

Var hittar jag Fotos test se citat: Foto skriver: Bakgrunden var rörig så objektivet ställdes in på bl. 2,0 för att få ett så kort skärpedjup som möjligt och samtidigt bra skärpa på ögonen. Autofokusen lade hela tiden skärpan på Lemurens nos,så Live VieW med manuell fokus var enda sättet att få en skarp bild

Foto nr2-09 sidan 61. Test av sigma 50/1,4 Nilsson använde 5DMk2 vid fotot av Lemuren. Mvh. Bengt
 
Så vi inte hamnar i begreppsförvirring här: De osynliga stödpunkterna som ligger runt centrum AF-korssensorn kan ENDAST aktiveras vid Servo AF och de punkterna ligger inom den s k spotcirkeln.

Däremot kan man givetvis använda funktionen med aktiverade punkter vid enbildstagning och kontinuerlig sökande AF (Servo AF). Ska man mäta motivet mycket snävt har jag funnit det vara bäst att inte ha de osynliga hjälppunkterna aktiverade, men ändå använda enbildstagning i kombination med Servo AF via AF-ON knappen.

Hjälppunkterna har bäst funktion när man ligger nära motivet. Är motivet en streckkod (för att använda ett populärt testfotoobjekt) med en 50/1.4 exv på 2,5 m avstånd kan de dock ställa till med besvär och hitta föremål i bakgrund eller förgrund som de priorieterar istället. Däremot är de mycket effektiva vid exv längre brännvidder, där spotcirkeln oftast hamnar "innanför" motivet. Exv vid 70-200/2.8 vid 200mm (såvida det inte gäller streckkkoder från 15 meters avstånd).

De synliga punkterna som ej är korsformade har enligt min definition inget att göra med de osynliga hjälppunkterna inom spotcirkeln. Men de kan ju väljas manuellt eller automatiskt via en inställning ( "slumpgenerator"), men fungerar ypperligt på ett slätt motiv, typ testakarta, tavla, vägg. Alltså där allt i huvudmotivet ligger i samma skärpeplan vinkelrätt mot kameran.

Annars tenderar de att på exv längre avstånd prioritera de närmsta kontrastrika föremålen. Fokuserar man då på evighet och det står ett väl belyst och kontrastrikare föremål lite vid sidan på 2 meters avstånd riskerar man att få det motivet i fokus istället.

Vill bara försäkra mig om att vi talar om samma sak.

Lennart

Jag hoppar in här Lennart, vågar inte gå in på vissa. problemen med Autofokus kan ju gälla för dom flesta kameramärken. Och blir på så sätt även intressant för oss amatörer, följer med stort intresse era föravande att hitta lösningar. Kompaktkameran med sitt oändliga skärpedjup är ju till stor hjälp för att få saker och ting i fokus, och man läser hur Live VIEW måste användas mer och mer för att få till bilden. (Himla tur att man uppfann den) Men när det är bråttom kan man då snabbt slå om till Dx-läge och på så vis öka skärpedjupet och genom det få en djupare skärpa så att säga. undrar lite grann. Mvh. /Bengt
 
Bengt, exakt samma effekt uppnås med att välja en mindre bländare med ett längre objektiv... Det man "vinner" på att begränsa sensorn förlorar man på ljuskänslighet och upplösning. Upplösningen visar sig ju sedan i andra hand i skärpan, så vinsten är +/- 0. Om kameran hade haft lika många pixlar i crop-läge som i full-läge så hade det lönat sig. Nu gör det det inte.

Det är bättre att blända ner ett steg och kanske skära bilden i efterhand, då får du lite fler valmöjligheter dessutom!

Det är som Peter säger vad det gäller nogrannheten i inställningen, det som många av oss ser som fullständigt ohållbart är faktiskt inom det som företaget Canon kallar för "accepterbar tolerans", och betingar alltså ingen gratis justering. Sedan är det upp till varje serviceplats vad man väljer att ha för policy. Som tur är för oss användare så har de flesta serviceställen en betydligt mer resultatinriktad inställning.

Det var bra att du förtydligade, Lennart, ja - det var så jag menade. Det jag var tvivlande till var ifall de osynliga stödpunkterna faktiskt var helt inaktiva vid 1-punkts enkel-AF (ej servo-AI). Man kan inte utläsa mer än att de är aktiva (eller rättare sagt kan aktiveras) vid Servo-AI, följande, men det står ingenstans jag kunnat hitta att de inte används vid den andra typen av AF.
 
Bengt, exakt samma effekt uppnås med att välja en mindre bländare med ett längre objektiv... Det man "vinner" på att begränsa sensorn förlorar man på ljuskänslighet och upplösning. Upplösningen visar sig ju sedan i andra hand i skärpan, så vinsten är +/- 0. Om kameran hade haft lika många pixlar i crop-läge som i full-läge så hade det lönat sig. Nu gör det det inte.

Det är bättre att blända ner ett steg och kanske skära bilden i efterhand, då får du lite fler valmöjligheter dessutom!

Det är som Peter säger vad det gäller nogrannheten i inställningen, det som många av oss ser som fullständigt ohållbart är faktiskt inom det som företaget Canon kallar för "accepterbar tolerans", ........

Joakim, jag tror Bengt bara menar att en kompaktkamera med sin lilla sensor är mycket mer förlåtande än en APS-C som i sin tur är mer förlåtande än en FF när det gäller fokusavvikelser och dessas påverkan på upplevd upplösning. Alla avvikelser blir mycket tydligare med FF än med de mindre sensorerna. Jag är också lite förundrad över dessa effekter på skärpedjupet med kompakter. Det är väl också därför de lämpar sig så bra för noviser som alla gånger inte har koll på bländarvalets effekt på skärpedjupet. Det är svårt jämförelsevis att riktigt misslyckas med en kompakt, när det gäller att sätta skärpan.

Sen har kompakterna en annan fördel också. Jag har exv. aldrig upplevt dessa AF-problem jag plågats av med mina DSLR:er med mina kompakter jag haft. Båda dessa faktorer är klara selling points för kompakter och det är förståeligt att många noviser först ofta blir ganska besvikna när de tagit sina första DSLR-bilder för resultaten är ofta sämre än med deras gamla kompakter. Köper man en DSLR så måste man veta hur man ska använda den för att den ska komma till sin rätt.

En kompakt är betydligt mer "idiotsäker" än en modern DSLR, trots alla finesser som numera finns även i dessa kameror. Drabbas man dessutom av grava AF-problem så är det inte svårt att förstå att många noviser går i däck av besvikelse nu när man ser att även mycket erfarna fotografer har stora problem som de inte riktigt vet alla gånger hur de ska hantera. Det är faktiskt först nu i dessa sista skälvande timmar som det börjar stå helt klart för åtminstone en del Canon-fotografer hur landet egentligen ligger och hur Canon lever upp till sina åtaganden som kameraleverantör och serviceorganisation. Det verkar ju inte bra att folk försöker hitta företag som Intervision bara för att Canon själva inte verkar lika generösa och noggranna i sin service som exv. detta företag - om det nu verkligen är så.

Att referera till "ligger inom toleranserna" är bara Canons stoppklots som ytterst skyddar serviceorganisationen mot kundernas rusning efter service vid upplevda problem. Kan man slippa ta sig an alla missnöjda är mycket vunnet. Kan man slippa lägga ner onödigt mycket tid på även de mest påstridiga, så har man vunnit ännu mer. Det är nog inte alla gånger så lätt för en novis att ta en fight med serviceorganisationen om man blir avvisad. Alla orkar inte lägga ner den tid som både Micke och Lennart lagt ner i testningar och experiment av olika slag och många har inte heller de kunskaper som krävs för att genomföra meningsfulla tester. Därför är alla som har dessa typer av AF-problem och inte själva kan föra sin talan ett stort tack skyldiga till bl.a. dessa herrar. Önskar jag vetat det jag vet nu när jag hade mina värsta fighter med KM:s och Tamrons serviceorganisationer .
 
Senast ändrad:
Ang AF i allmänhet...

...och på pixelrika 24x36 dslr i synnerhet vill jag först besvara Bengt lite grann:

För flertalet kanske de millimetermätta avstånden AF fallerat på, och som bl a belysts i denna tråd, egentligen är en "ickeproblem" eftersom det inte uppmärksammas om man plåtar ute i bra ljus och med Programautomatik. Nu menar jag inte de fall där helt felställda optiker och kamerahus kombineras och lämnar huvudobjektet i oskärpa.

Normalfotografen som plåtar i läge P får med autoblixt eller utomhus så pass höga bländarvärden att problemet inte noteras. Kör man sedan bara i jpeg där kamerans interna process alltid skärper bilden automatiskt (såvida man inte ställt in en variant utan skärpning i menyn) så blir problemet ännu osynligare.

Vad jag vill uppnå med en 5DMkII, Sony A900 är förutom "normal" fotografering bilder med mycket kort skärpedjup och bländare 1.4-2.8 med harmonisk bakgrundsoskärpa. Jag tror mig förstå att det är Mikaels intentioner också.

Många skulle kalla mig petig, men jag vill s a s träffa exakt rätt. Därför känns AF lite väl påver i en 5DMkII vid de tillfällena.

Svar till andra på tråden: Jag klandrar inte serviceteknikerna och håller reservationslöst med att tillverkningstoleranserna är för stora samt tydligen i vissa fall de påbjudna korrigeringstoleranserna vid service.

Vidare har jag nu lärt känna hur AF reagerar i en mängd olika situationer och ljus på en 5DMkII. Med den empiriska kunskapen vandrade jag idag ut i det vackra kontrastrika vädret med en 50/1.4 och körde den konsekvent på bländarvärden mellan 1.4 och 2.8 på alla möjliga avstånd.

Noterade på en lapp var jag lagt huvudfokus för varje bildruta. När jag kollade bilderna på skärm efteråt kunde jag inte upptäcka en enda miss. Allt satt perfekt glädjande nog. Det som var lite besvärligt var att slutartiderna tog slut:). Var tvungen att i vissa situationer gå ner till tvingat isoläge 50.

Så efter kalibreringen känns allt mycket bra med 5DMkII. Tog sedan några inomhusbilder på f 2.0 och skärpan hamnade klockrent rätt eftersom jag efter en jäkla möda mätt upp hur stor/litet område AF-punkten egentligen omfattar.

Med en 24-105/4.0 L is usm blir det till synes alltid perfekt, även när jag snabbt bara slänger upp kameran och trycker av.

Alltså synd att Canon inte bemödat sig lite mer vad gäller AF-modulen. Jag hade alltså ingen aning om de "minor differensces" som kunde synliggöras med ljusstarka gluggar och är väl lite förbannad över den tidsåtgång det tagit att lära sig parera denna svaghet.

Ångrar jag köpet av 5DMkII? Nej, skulle skaffa den likväl förbaskat, men det hade varit till stor hjälp att veta om dess egenskaper bättre innan köpet så man varit beredd på vad som skulle beaktas. Nu fick det ske via "trial and error" istället och med stor hjälp av de skriverier och kunskaper några av er på denna tråd förmedlat. Tack ska ni ha!

Tror också på att vi alla på tråden fått ökad insikt och att den lästs av andra. Det leder sannolikt till att vi kan specificera kraven på servicejusteringar på ett mer insatt sätt.

Undrar egentligen hur många optiker och kameror som felaktigt betraktats som mindre bra i skärpehänseende i olika tester beroende på för stor tillverkningstolerans. Det ena fotomagasinet kan höja en produkt till skyarna och ett annat ge underbetyg.

Lennart
 
Jag menade inte att vara nedlåtande (lät det verkligen så?) mot Bengt, bara att säga att enligt min mening fungerar det egentligen bättre att skala ner bilden till samma antal pixlar som DX-cropen i efterhand... :) - Det ger samma "skärpevinst". - Räknat på att "DX"-beskära en bild.

Samma fördelar, egentligen inga nackdelar förutom filstorleken.
 
mellan raderna...

Självklart! Meningen med tråden är att lösa ett de factoproblem, där 5DMkII:s AF uppträder lite annorlunda än väntat. För att sätta sig in i de problemen tror jag att man måste ha tillgång till en 5DMkII eller vara väldigt insatt i hur dess AF-sensor är uppbygd.

I mitt näst senaste inlägg redogjorde jag för mina erfarenheter som jag hoppas greppades av läsaren. Inlägg 475.

För vad det vara värt har jag 25 års erfarenhet som yrkesfotograf och nästan lika lång tid har jag använt företrädesvis AF i Nikon, Canon, samt på senare tid även Pentax och Sony.

Jag kanske är en dålig yrkesman, det får mina kunder avgöra, men AF- avvikelserna i 5DMkII känns onödiga.

Så har du ett verkligt greppbart inlägg att komma med som kan belysa ännu mer hur det problemet kan åtgärdas/minimeras/bemästras låt mig läsa det.

Under tiden fortsätter jag med praktiska tester för att förbättra mina kunskaper i trådens ämne.

Lennart


"Här trampar jag på en öm tå" visste jag förstås när jag skrev det första inlägget. Vad jag dock försöker säga mellan raderna är att man enbart jagar spöken. Kameran är mer än tillräckligt bra för dess målgrupp. Är man inte nöjd så väljer man en annan kamera. Men, om det är någon annan som finansierar alla tester så har jag full förståelse att man vill lägga ned så många timmar som det bara går på att hitta dessa "skärpespöken".

MVH/Thomas
 
:) oj...
Dessa "skärpespöken" innebar en tillbakadragning av en hel tillverkningsserie kameror för Canon, en återkallelse av 3000 1Ds3-hus för byte av (direkt undermåliga) komponenter, och en omgjord produktionslina. Samt en ökning av Nikons marknadsandelar till nu varandes SAMMA som canon, upp tio procentenheter - på den professionella sektorn, och den konsumentbaserade sektorn.
Av de fotografer som arbetar efter ett visst sätt med korta skärpedjup / sport / sämre belysning var det många som hoppades på en billigare backup-kropp i 5D2. Lång näsa, alternativt mycket besvär för att uppnå önskat resultat.

Dessa "skärpespöken" har nog kostat Canon ett par tiotal/hundratal miljoner kronor under det gångna året. Och något tusental proffskunder. Och när konsumenter tar proffsens råd handlar de som proffsen gör - numera Nikon alltså.

Så för att vara "spöken" har de alltså väldigt verkliga effekter, bland yrkesmänniskor och erfarna fotografer.

Något jag inte riktigt vill tänka på, och anledningen till att jag lobbar för att våra D3 ska delersättas med D3x framåt sommaren är att efter alla totalfiaskon med 1Ds3 (som vi till viss del också drabbades av) var alla bombsäkra på att Canon inte skulle våga släppa en produkt med SÄMRE allmäna fokusegenskaper på en bra stund - att detta var något de skulle hålla ögonen på i tillverkningen.

Tjohopp. Och 5D2 säljer ändå som smör. Tror någon här att Canon bryr sig på att bättra sig till nästa stora släpp? Inte jag iaf.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.