Jag skiljer på den pga av att en har moaree filter och en har det inte
"Fotar du mestadels saker som inte kräver snabb och exakt AF, samt att du vill ha en minimal kamera med bästa möjliga bildkvalitet? Då kan du gå vidare till valet mellan a7 och a7R, där den sistnämnda är ytterligare ett steg i samma riktning. Alltså bättre möjlig bildkvalitet, på bekostnad av mångsidighet."
Mestadels fotar jag saker som inte rör sig och när jag gör det så har jag min DSLR
"Behöver du inte 36 miljoner pixlar så är valet enkelt. A7R ger inga fördelar utom detta över a7, vad jag kan se. Däremot en del nackdelar som måste vägas mot den högre upplösningen."
Är det autofokussystemet? vad finns mer för nackdelar
Båda levererar fantastisk bildkvalitet, förutsatt att du vet vad du gör och använder bra objektiv. Det är mycket svårare att hålla dessa kameror still vid långa slutartider, än en tung spegelreflexkamera med stor masströghet. Avsaknaden av spegel spelar i det avseendet ingen som helst roll vad jag har märkt.
För mig är a7 nära perfekt. Jag har alltid drömt om en liten och lätt FF-kamera som kan ta vilka objektiv som helst med adapter. Och jag fotar till 99% bara stillastående motiv. Det blir som att ha en mellanformatare i fickan och jag använder den just så. Långsamt och metodiskt, men utan att behöva släpa på klumpiga prylar.