Annons

A6000 - efterföljare till NEX-6 och NEX-7

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag kommer i håg när Sony hade pressvisning från scen med A55, förevisaren gjorde stort nummer av bildhastigheten när han rasslade 10b/s med A55, 16Mp och fokus mellan varje bild, A55 var inte dum och fick tidigt bra värden hos DX0. Tror att Lennart hade en A55 under en tid och tog några fina bilder.

Följande AF var väl inte särskilt utvecklad, blev bättre i A77 med fler korsformade sensorer, nu byter Sony AF-system med liknande i A99 och Nex 6. 92% täckning av sensorer i A6000, är det inte meningen med det att motivet inte skall ramla bort eller inte kunna komma undan, man tycker att dom måste ha provat så att det verkligen fungerar, annars känns alla sensorerna liksom meningslösa.


Vuxna teknikingenjörer kan väl för guds skulle inte hålla på joxa med fokusen som några konstiga halvtokar, eller kan dom det.


Ja man får hoppas när A6000 kommer ut för riktiga tester att det inte är allt för tokigt.


//Bengt.
 
Det var en lite märklig test tycker jag, men ett intressant påstående var att PDAF inte fungerar i AF-S utan enbart AF-C. Jag förstår inte varför det skulle behöva begränsas på det viset ...

Rent tekniskt så finns väl inget hinder, men det är tydligen ett val som Sony har gjort att enbart utnyttja cdaf vid af-a.

Jag kan givetvis inte veta tvärsäker varför, men det är inte så olgiskt tycker jag. Om pdaf-lösningen i kameran inte är lika exakt som cdaf och att cdaf ändå är hyfsat snabb så att det räcker till vid stilla motiv, så är det vettigt att använda den tekniken som garanterar bästa fokus.

Vid följande mål så finns inte mycket att välja på om cdaf inte hänger med. Då används pdaf som är snabbare, men med bristen att det inte ger lika hög precision.

Min gissning är att när kameran funnits en tid och det görs riktiga tester att fokusen visserligen är snabb, men att skärpan är lite sisådär. Funkar väl med ljussvaga kitzoomar, men med t.ex. FE55/1,8ZA på största bländare och med användare som köper det objektivet och har höga krav på hög skärpa så tror jag inte pdaf håller måttet riktigt i den här kameran.

/Mats
 
Jag håller inte med om att CDAF skulle vara så särskilt exakt. Ibland, som idag i kvällsolen lurades den totalt av de höga kontrasterna, och eftersom jag inte verifierade med förstorad sökarbild märkte jag det inte förrän jag kom hem. Ungefär 50% av bilderna var oanvändbara p.g.a. felfokus :(

Jag hoppas att A6000 är bättre på den punkten, och det går ju att köra AF-C på stillastående motiv också :)
 
CyberPhoto har en liten test på A6000, konstaterar att den har snabb AF, men fortfarande hinner dom inte att testa hur väl följande autofokus fungerar, men antar att det skall vara bra för att den har 92% täckning av fokuspunkter.


//Bengt.
 
CyberPhoto har en liten test på A6000, konstaterar att den har snabb AF, men fortfarande hinner dom inte att testa hur väl följande autofokus fungerar, men antar att det skall vara bra för att den har 92% täckning av fokuspunkter.


//Bengt.

Och det säger inte ett skvatt ...

/afe
 
Sony var och visade upp sig på Scandinavian i Mölndal. Med sig hade de ett "pre-production" exemplar av A6000.
Hade dessvärre lite bråttom så jag hann inte leka för länge men för egen del känns det som att jag är såld :)
 
Besökt Scandinavian Photo idag

Sony var och visade upp sig på Scandinavian i Mölndal. Med sig hade de ett "pre-production" exemplar av A6000.
Hade dessvärre lite bråttom så jag hann inte leka för länge men för egen del känns det som att jag är såld :)

Fick idag känna på A 6000 hos Scandinavian Photo, Norr Mälarstrand - Stockholm.

Satte in mitt SD-kort i kameran, och fångade bilar i trafiken med hastighet på 50-60 km i timmen.
Tveklöst är kameran mycket potent. Samtliga bilder med full skärpa. Det lilla formatet är ju tilltalande, men min A 77:a ligger onekligen extremt bra i mina dasslock till händer.

Dessvärre så sitter jag med en hel samling av A-objektiv - inmålad i A-hörnet.
.
Väntar till i sommar, då vi sannolikt har en ny A 77 mark II tillgänglig. Min A 77:a är ju inte dålig på något vis, så jag sitter inte i sjön. Skall bli kul att se hur utvecklingen går framåt. Tveklöst är den nya utvecklingen av autofokusen verkligen intressant. Kan bli ett mycket intressant alternativ för såna som jag, som vill fånga fåglar i flykten eller vilda barnbarn.

Tack Sebastian från Sony för en mycket bra dag hos Scandinavian Photo.

// Bertil
 
Trevligt med en ljusglimt vad gäller en Sonyrepresentant, dom har inte varit många under åren. Har inga dasslock till händer men långa fingrar, men för absolut perfektion skulle jag önska 5-6mm till för att få bättre plats med lillfingret. tillika något bredare så att inte fingrarna slår i optiken, för jag får vinkla handen för att hitta bästa läget med min A77.

Väntar på framtidskameran där man skulle kunna skjuta greppet både i sidled och på höjden, och när man packar ner kameran skjuter man tillbaks greppet. Tiderna har förändrats och går mot mindre och lättare kameror vilket har sina fördelar på många sätt, och vi människor är tydligen bra på att anpassa oss till det mesta, Nexkamerorna förändrade väl till viss del sättet att det går att ha ett hyggligt stort objektiv på en liten kamera, man fick helt sonika balansera upp med vänsterhanden, inte perfekt men med tiden går det bättre än vad man kan tro från början.


//Bengt.
 
Jag fick min a6000 i torsdags och jag har än så länge mest gott att säga, den känns väldigt genuin i byggkvaliten. Den är snabb och tar bra bilder även i dåliga ljusförhållanden, har inte hunnit testa AF funktionaliteten på rörliga objekt än men kan intyga att kameran är riktigt snabb.

Negativt är laddningstiden som är över 5timmar med medföljande 220v/USB laddare, en riktig Sony laddare kostar 800kr!!
 
Jag fick min a6000 i torsdags och jag har än så länge mest gott att säga, den känns väldigt genuin i byggkvaliten. Den är snabb och tar bra bilder även i dåliga ljusförhållanden, har inte hunnit testa AF funktionaliteten på rörliga objekt än men kan intyga att kameran är riktigt snabb.

Negativt är laddningstiden som är över 5timmar med medföljande 220v/USB laddare, en riktig Sony laddare kostar 800kr!!

Gratulerar till en fin kamera, ingen panik med autofokusen, men spännande att höra hur väl den kan hänga med om motivet rör sig lite obestämt, och inte bara på rak linje från eller mot kameran.

//Bengt.
 
Något sämre DR än NEX-7, det var lite oväntat. Å andra sidan är det bättre på låga ISO, och det i kombination med AF:en är ju inte så dumt så det blir en sån där ändå :)
 
Något sämre DR än NEX-7, det var lite oväntat. Å andra sidan är det bättre på låga ISO, och det i kombination med AF:en är ju inte så dumt så det blir en sån där ändå :)

Samma här. Det blir en sån för mig med.
Nu är vägvalet fattat, E-mount vs MFT.

Sony verkar ju ha lyckats med video i A6000 också, vilket numera blivit huvudsaken för mig.
http://www.eoshd.com/content/12428/surprise-sony-alpha-a6000-video-mode-huge-improvement

Blir en Atomos Ninja Blade också, så kommer man runt codec-problematiken.

Sen får vi se om det finns möjlighet att köpa en storkamera för stillbild också så småningom, eller att det inte blir nån sån alls något mer :). Kanske någon A7-variant eller A9...

Tack vare att jag redan har en NEX-5 N som har extern laddare så är laddningsproblematiken löst. De har väl samma batteri? (NEX-5N får stanna för till den har jag ett UV-hus som inte passar till något annat.)


/Mats
 
Ja, det är samma batteri som i 5N, och du får väl ändå inte många kronor för den om du säljer den. Jag behåller min NEX-7 också, även om jag misstänker att den inte kommer användas mycket.
 
ANG DR och orsak och verkan, ser ut som att när lågljusprestandan förbättras så tappar man lite DR. Pentax K3 sjönk väl ett runt ett helt steg mot gamla K5, FF-kamerorna klarar sig bättre även om en tungviktare som D4 överraskade med lägre DR.

Ja förväntade mig att om kamerorna låg över 14 i DR för fyra år sedan så skulle vi vara över 15 i dag liksom, men det gör inte dom nya FF-modellerna eller. Canon kameror med ett steg sämre DR än A6000 tar som alla vet högklassiga bilder i alla fall, så ur den aspekten klarar sig väl A6000 alldeles utmärkt.


Ja man blir intresserad av A6000 då den inte eller kostar så mycket, tänkte att det någon gång skulle komma en mer ordentlig AF-test med jämförelser mot konkurrenter som 70D och liknande.

Jäkligt kul att Sony verkar vara i fatt ordentligt vad gäller lågljusprestanda nu för tiden och 24Mp har den också.


//Bengt.
 
ANG DR och orsak och verkan, ser ut som att när lågljusprestandan förbättras så tappar man lite DR. Pentax K3 sjönk väl ett runt ett helt steg mot gamla K5, FF-kamerorna klarar sig bättre även om en tungviktare som D4 överraskade med lägre DR.

Ja, den iaktagelsen stämmer nog bra.
Sensorer med högre BAS-ISO och bättre lågljusegenskaper får en flackare kurva och därmed inte absolut de högsta värdena, men med högre DR kvar när man går upp i ISO. Sportkamerorna har den karaktären och inte så konstigt att D4 sjunkit lite vid låga ISO. Det tror jag A7s också kommer att göra.

A6000 är ju fantastiskt bra och man bör jämföra den med konkurrerande kameror (fast som är dyrare och i vissa fall kostar nästan tredubbelt). Här i relation till Pana GH4 och Canon 70D:
http://www.dxomark.com/Cameras/Comp...ix-DMC-GH4-versus-Canon-EOS-70D___942_943_895

Ja förväntade mig att om kamerorna låg över 14 i DR för fyra år sedan så skulle vi vara över 15 i dag liksom, men det gör inte dom nya FF-modellerna eller. Canon kameror med ett steg sämre DR än A6000 tar som alla vet högklassiga bilder i alla fall, så ur den aspekten klarar sig väl A6000 alldeles utmärkt.

Jo, vi har varit bortskämda och så trodde jag också, men det verkar ha närmat sig en gräns då det intte går att ta lika stora steg längre om det inte kommer någon i grunden annorlunda teknik (vilket visst bara görs en gång om året, den 1 april :)

Ja man blir intresserad av A6000 då den inte eller kostar så mycket, tänkte att det någon gång skulle komma en mer ordentlig AF-test med jämförelser mot konkurrenter som 70D och liknande.

Tester eller inte. Jag är såld på A6000 redan och jag tror den sparkar stjärt med de andra, även om de är bra också och 70D t.ex. definitivt är good enough.

Jäkligt kul att Sony verkar vara i fatt ordentligt vad gäller lågljusprestanda nu för tiden och 24Mp har den också.

Eller hur!
Hoppas att Sony senare släpper FW-uppgraderingar med bättre Codecs för video än AVCHD. Det har de gjort med AX videokamerorna och att de nu går över till XAVC i A7s tyder på att de mycket väl kan göra det med andra modeller också.


/Mats
 
Eller hur!
Hoppas att Sony senare släpper FW-uppgraderingar med bättre Codecs för video än AVCHD. Det har de gjort med AX videokamerorna och att de nu går över till XAVC i A7s tyder på att de mycket väl kan göra det med andra modeller också.

Med tanke på Sonys historik vad gäller FW-uppdateringar skulle jag inte hoppas för mycket ;)

Jag kommer definitivt att köpa en A6000, men filmknappen tänker jag stänga av det första jag gör ...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.