Jodå, det stämmer visst.
På prisjakt finns ju historik med precis vad olika grejer kostade vid olika tillfällen, så man behöver inte förlita sig på att komma ihåg vad någon sa på ett forum. Dessutom betalar en del mer än vad kameran kostar på det billigaste stället och det är ju ingen måttstock att gå efetr.
Priskurvan för Sony A77:
Visa bilaga 134506
Priskurvan för Canon 7D:
Visa bilaga 134505
Nu är det lite olika skala, så man får kolla noga. Tydligt är att A77 rasat i pris betydligt fortare än 7D.
Just A77 är inget tydligt exempel, för jag minns att den kameran inte alls droppade lika kraftigt i början som andra Sony-modeller, vilket irriterade mig för att ville då ha den ganska tidigt och väntade på det första stora droppet. Sen köpte jag en obetydligt begagnad istället från min favvo-leverantör av kameror
.
Jag kommer ihåg diskussionerna här när du skulle köpa din A77. Det var ganska långdraget vill jag minnas och du argumenterade att du ville ha den i många år framöver och köpte gärna från en handlare du hade extra förtroende för istället för att leta lägre pris.
I slutet av en produkts livcykel när en ersättande modell är i faggorna så kommer nästa markanta prisfall. Så är det nu med A77.
A77 är en ruskigt fin kamera och 16-50/2,8 SSM objektivet är ju alldeles makalöst bra, så jag vet inte riktigt vad du "surar" över. Att Sony skulle byta spår och fasa ut A-mount så att det är en återvändsgränd kunde man ju inte veta då (och en del verkar inte förstå att det är så ens idag).
A77 har specifika fördelar som ingen andra kamera har och bildkvaliteten i bra ljus och hur den renderar färger är ju fantastisk och den klarar snabba burstar på 12 fps när man behöver det osv.
Den är inte alldeles exceptionell vid lågt ljus, dels beroende på sensorn och även SLT. Att trivas med en elektronisk sökare eller inte är personligt och för mig så passade det inte alls och när jag upptäckte blixtproblematiken (som också vissa framhärdar i att de inte finns) så gjorde jag mig av med den.
Du brukar ju lite skämtsamt glira mot de som jagar bra lågljus-prestanda och att du inte är intresserad av att fotografera mörka kolkällare. Så, vad är problemet? Din A77 är lika bra nu som den var då.
Att det hela tiden utvecklas och kommer nya kameror som är bättre är ju inget konstigt, det är därför jag inte ser kameror som en lång investering man ska ha länge. Man har dem nåt år eller två, sen byter man. Timar man det rätt så behöver man inte förlora annat än marginellt på det.
/Mats