Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

A6000 - efterföljare till NEX-6 och NEX-7

Produkter
(logga in för att koppla)
Med tanke på Sonys historik vad gäller FW-uppdateringar skulle jag inte hoppas för mycket ;)

Kanske det, vi får se. Det duger ändå och en Ninja Blade är faktiskt överkomlig och tillför en massa extra om man vill gå vidare.


men filmknappen tänker jag stänga av det första jag gör ...

Varför i hela friden då?
En helt ny värld öppnas, fast det är lite jobbigt att vara nybörjare på nytt :).
Massa annat att tänka på som man slipper vid stillbild och en helt annan terminologi och programvaror, men det man kan om komposition, exponering, utsnitt och bildbehandling går att översätta och dras nytta av så inlärningskurvan blir inte så stor.


/Mats
 
Borde inte Sony snart reagera då både SAR och Dyxum hela tiden tar upp bristerna med FW och nämner Fuji som föredömen, borde som sagt vakna upp någon gång tycker man.


Kommer nog att avvakta med köp av A6000, då jag var allt för snabb med köpet av A77 och då tänker jag enbart på priset som sjönk rätt så bra efter relativt kort tid ( en oväntat men trevlig manöver av Sony )- och hur jag skall fixa det med regeringen här hemma, det gäller att verkligen att fundera på det också.


Men onekligen ser det ut som att man får förbaskat mycket för pengarna, Fina Fuji är som sagt lite dyrare liksom GH4. och så har jag några Konicaobjektiv liggandes också, den rackarn är på köpet adaptervänlig till och med.

//Bengt.
 
Ja, den iaktagelsen stämmer nog bra.
Sensorer med högre BAS-ISO och bättre lågljusegenskaper får en flackare kurva och därmed inte absolut de högsta värdena, men med högre DR kvar när man går upp i ISO. Sportkamerorna har den karaktären och inte så konstigt att D4 sjunkit lite vid låga ISO. Det tror jag A7s också kommer att göra.

A6000 är ju fantastiskt bra och man bör jämföra den med konkurrerande kameror (fast som är dyrare och i vissa fall kostar nästan tredubbelt). Här i relation till Pana GH4 och Canon 70D:
http://www.dxomark.com/Cameras/Comp...ix-DMC-GH4-versus-Canon-EOS-70D___942_943_895



Jo, vi har varit bortskämda och så trodde jag också, men det verkar ha närmat sig en gräns då det intte går att ta lika stora steg längre om det inte kommer någon i grunden annorlunda teknik (vilket visst bara görs en gång om året, den 1 april :)



Tester eller inte. Jag är såld på A6000 redan och jag tror den sparkar stjärt med de andra, även om de är bra också och 70D t.ex. definitivt är good enough.



Eller hur!
Hoppas att Sony senare släpper FW-uppgraderingar med bättre Codecs för video än AVCHD. Det har de gjort med AX videokamerorna och att de nu går över till XAVC i A7s tyder på att de mycket väl kan göra det med andra modeller också.


/Mats


Tester eller inte, visst var det överraskande trevligt att läsa vad EOSHD skrev eller hur Mats. A6000 är inte fullhamrad med videofinesser men ändå var dom nästan lyriska över bildkvaliteten, men jag fattade inte riktigt vad som var så bra förutom AF:n. Du har kläm på sådant märker jag.

//Bengt.
 
Det är Sony som kommer att driva och leda den här utvecklingen, möjligen också Panasonic, Olympus Fujufilm osv i sina spegellösa kameror. Canon och Nikon har inget incitament att skynda på detta så länge de ändå har kvar optiska sökare och inte har någon annan fattning med kort registeravstånd att falla tillbaka på.
Men det har de ju.

I Nikons fall är det visserligen en fattning för en mycket liten sensor (Nikon 1), men i Canons fall är det en fattning för APS-C (jag tror dock inte att den fungerar för småbild). Canon är i ungefär samma situation som Fujifilm vad gäller fattning för spegelfria systemkameror, alltså.
 
Så alla dessa kameror har gett mig beslutsångest och gjort att jag inte kunnat bestämma mig för nån o h avvaktar lite till. Alltså om man vill fil.a, är det överhuvudtaget vettigt att köpa en y kamera nu som i te har UHD, om några månader finns väl en hel drös såna att välja mellan.
Det beror på om man vill fotografera nu eller i framtiden.

Jag såg i ett senare inlägg att du har bestämt dig för en A6000. Det var nog ett bra beslut. Det är bättre att ha en kamera, vilken som helst (nästan ...) än ingen alls. A6000 tycks dock inte vara "vilken som helst" så det blir nog jättebra.
 
Snart dimper väl A7000 ner med hörlurutag och extra knappar och 12b/sekund och 1500 kr dyrare.


//Bengt.
 
Samma här. Det blir en sån för mig med.
Nu är vägvalet fattat, E-mount vs MFT.

Sony verkar ju ha lyckats med video i A6000 också, vilket numera blivit huvudsaken för mig.
http://www.eoshd.com/content/12428/surprise-sony-alpha-a6000-video-mode-huge-improvement

Blir en Atomos Ninja Blade också, så kommer man runt codec-problematiken.

Sen får vi se om det finns möjlighet att köpa en storkamera för stillbild också så småningom, eller att det inte blir nån sån alls något mer :). Kanske någon A7-variant eller A9...

Tack vare att jag redan har en NEX-5 N som har extern laddare så är laddningsproblematiken löst. De har väl samma batteri? (NEX-5N får stanna för till den har jag ett UV-hus som inte passar till något annat.)


/Mats

Se där! Grattis till det beslutet. Blir kul att höra hur du trivs med den sen och kommer det en ny 7-, 8- eller 9000 så är det ju inte tal om någon större kapitalförstöring för det (6000 är ju inte 25000 eller hur?) och är det någon som verkar kunna sälja gamla kameragrejor utan någon vidare förlust så är det ju du Mats, så just när det gäller dig så känner jag inte riktigt igen beslutsångesten :). Du brukar ju säga att det är väl bara att sälja.
 
Senast ändrad:
Borde inte Sony snart reagera då både SAR och Dyxum hela tiden tar upp bristerna med FW och nämner Fuji som föredömen, borde som sagt vakna upp någon gång tycker man.


Kommer nog att avvakta med köp av A6000, då jag var allt för snabb med köpet av A77 och då tänker jag enbart på priset som sjönk rätt så bra efter relativt kort tid ( en oväntat men trevlig manöver av Sony )- och hur jag skall fixa det med regeringen här hemma, det gäller att verkligen att fundera på det också.


Men onekligen ser det ut som att man får förbaskat mycket för pengarna, Fina Fuji är som sagt lite dyrare liksom GH4. och så har jag några Konicaobjektiv liggandes också, den rackarn är på köpet adaptervänlig till och med.

//Bengt.

Men din A77 kostade dubbelt så mycket som A6000 så den kommer nog inte alls sjunka speciellt mycket på marginalen inom överskådlig tid. A6000 kommer dessutom att vända sig till ett stort kundsegment och en stor marknad och jag tror den kommer gå riktigt bra. Sony kommer nog inte behöva ha så bråttom att dumpa de priserna särskilt som specarna visavi konkurrenterna är så bra som de faktiskt är. Det känns som en mogen kamera som kommer hålla ett bra tag.
 
Men din A77 kostade dubbelt så mycket som A6000 så den kommer nog inte alls sjunka speciellt mycket på marginalen inom överskådlig tid. A6000 kommer dessutom att vända sig till ett stort kundsegment och en stor marknad och jag tror den kommer gå riktigt bra. Sony kommer nog inte behöva ha så bråttom att dumpa de priserna särskilt som specarna visavi konkurrenterna är så bra som de faktiskt är. Det känns som en mogen kamera som kommer hålla ett bra tag.


Du har förmodligen helt rätt, priset för A6000 förvånar faktiskt, ingenting är sig likt längre en faktor är nog att kameraförsäljningen har sjunkit ett antal procent. Smarttelefonerna äter snart upp hela kameraindustrin ser det ut som, så goda råd är dyra för tillverkarna.

Jag betalade 18.200 Kr för A77 med 16-50/2,8, mins inte exakt hur lång tid det tog innan priset mycket ovanligt för Sony började att droppa, lite mera kyla från mig och 4000 Kr kunde jag haft annat roligt för.

Ingen idé att gråta över spilld mjölk, funderar gör man ibland över sina affärer det kommer man nog inte i från.


//Bengt.
 
Jag betalade 18.200 Kr för A77 med 16-50/2,8, mins inte exakt hur lång tid det tog innan priset mycket ovanligt för Sony började att droppa, lite mera kyla från mig och 4000 Kr kunde jag haft annat roligt för.
Hoppsan....................jag betalade 8500:- för samma paket. Kommer snart en ersättare till A77 med en del "lånade" saker från A6000 vi får se vad det blir för prissättning på den. Kommer hålla ögonen på A6000/A77 II om ev barnsjukdomar, har blivit mycket försiktig efter blindgångaren (D800) så om ett år kanske det blir förnyelse ;-).
 
Visst och väntar man tre år till så kommer folk köpa den bara för objektivets skull för 2500:- spänn men det man vinner i pris betalar man med att få del av en kortare del av produktcykeln för snart kommer den som gjort det köpet på att det finns ännu bättre grejor som man inte vill vara utan och de kostar som de kostar.
 
Se där! Grattis till det beslutet. Blir kul att höra hur du trivs med den sen och kommer det en ny 7-, 8- eller 9000 så är det ju inte tal om någon större kapitalförstöring för det (6000 är ju inte 25000 eller hur?) och är det någon som verkar kunna sälja gamla kameragrejor utan någon vidare förlust så är det ju du Mats, så just när det gäller dig så känner jag inte riktigt igen beslutsångesten :). Du brukar ju säga att det är väl bara att sälja.

Nä, det har du rätt i. Om man timar bra och gör rätt så kan man visst inhandla och sen sälja igen utan att gå för mycket back och jag ser inga problem med det alls.

Beslutsvåndan i det här fallet var valet mellan E-mount och MFT, för då skaffar man sig en massa objektiv och även om de också går att avyttra om man skulle skifta så ligger det lite research bakom vilka man ska skaffa osv.

Dessutom så har jag en tid inte haft så mycket medel att spendera, vilket också tvingat mig att vänta lite, men ocks¨spelat in på valet att gå på dyrare utrustning som är FF eller billigare mindre grejer. Det blir de billigare alternativet nu och en bra rigg osv. så kan man byta ut själva kameran sen.

Ang. priset på Sony-kameror så verkar Sony ha en tendens att ta för mycket betalt i början och sedan tvingas de sänka. Det är nog inte så bra för Sony själva, för det är inte så listigt att hänga på låset och köpa direkt när de släpps. Prismedvetna konsumenter avvaktar lite.

Så är det inte med Nikon och Canon, de sjunker inte i pris på samma sätt och därför får de mer försäljning direkt från början.

/Mats
 
Nä, det har du rätt i. Om man timar bra och gör rätt så kan man visst inhandla och sen sälja igen utan att gå för mycket back och jag ser inga problem med det alls.

Beslutsvåndan i det här fallet var valet mellan E-mount och MFT, för då skaffar man sig en massa objektiv och även om de också går att avyttra om man skulle skifta så ligger det lite research bakom vilka man ska skaffa osv.

Dessutom så har jag en tid inte haft så mycket medel att spendera, vilket också tvingat mig att vänta lite, men ocks¨spelat in på valet att gå på dyrare utrustning som är FF eller billigare mindre grejer. Det blir de billigare alternativet nu och en bra rigg osv. så kan man byta ut själva kameran sen.

Ang. priset på Sony-kameror så verkar Sony ha en tendens att ta för mycket betalt i början och sedan tvingas de sänka. Det är nog inte så bra för Sony själva, för det är inte så listigt att hänga på låset och köpa direkt när de släpps. Prismedvetna konsumenter avvaktar lite.

Så är det inte med Nikon och Canon, de sjunker inte i pris på samma sätt och därför får de mer försäljning direkt från början.

/Mats

Håller med dig om Sonys prissättning, men jag tycker Canon gör liknande, men är inte fullt lika snabba att sänka. Ett stort problem sedan med spegellösa generellt är att då tillverkningskostnaden generellt är låg så blir dessa väldigt mycket billigare i slutet av livscykeln är traditionella DSLR - och detta gäller alla märken. Man måste därför noga överväga vad den nya kameran har som den utgående inte har innan köp.
 
Jag betalade 18.200 Kr för A77 med 16-50/2,8, mins inte exakt hur lång tid det tog innan priset mycket ovanligt för Sony började att droppa, lite mera kyla från mig och 4000 Kr kunde jag haft annat roligt för.
Hoppsan....................jag betalade 8500:- för samma paket. Kommer snart en ersättare till A77 med en del "lånade" saker från A6000 vi får se vad det blir för prissättning på den. Kommer hålla ögonen på A6000/A77 II om ev barnsjukdomar, har blivit mycket försiktig efter blindgångaren (D800) så om ett år kanske det blir förnyelse ;-).

Jag köpte A77 under samma utgivningsår, och var så klart påverkad av att paketpriset med det fina 16-50/2,8 faktiskt gjorde köpet prisvärt. Med starka minnen av föregångarna A700 som envist låg kvar på ursprungspriset allt för länge så trodde jag samma visa skulle ske med A77.
 
Håller med dig om Sonys prissättning, men jag tycker Canon gör liknande, men är inte fullt lika snabba att sänka. Ett stort problem sedan med spegellösa generellt är att då tillverkningskostnaden generellt är låg så blir dessa väldigt mycket billigare i slutet av livscykeln är traditionella DSLR - och detta gäller alla märken. Man måste därför noga överväga vad den nya kameran har som den utgående inte har innan köp.

Det stämmer inte på Canons 7D i alla fall, jag ställde frågan på fotosidorna vad dom betalade för 7D i början och flera hade då köpt den 18.200 Kr. Efter ett år fanns den att köpa för 14,400, så den nyare 7D blev paradoxalt billigare än A700, vilket många då förbarmades sig över, 7D var tillika mer avancerad än A700 med bland annat överlägsen följande autofokus.
 
Det stämmer inte på Canons 7D i alla fall, jag ställde frågan på fotosidorna vad dom betalade för 7D i början och flera hade då köpt den 18.200 Kr. Efter ett år fanns den att köpa för 14,400, så den nyare 7D blev paradoxalt billigare än A700, vilket många då förbarmades sig över, 7D var tillika mer avancerad än A700 med bland annat överlägsen följande autofokus.

Jodå, det stämmer visst.

På prisjakt finns ju historik med precis vad olika grejer kostade vid olika tillfällen, så man behöver inte förlita sig på att komma ihåg vad någon sa på ett forum. Dessutom betalar en del mer än vad kameran kostar på det billigaste stället och det är ju ingen måttstock att gå efetr.

Priskurvan för Sony A77:
Priskurva-A77.jpg

Priskurvan för Canon 7D:
Priskurva-7D.jpg

Nu är det lite olika skala, så man får kolla noga. Tydligt är att A77 rasat i pris betydligt fortare än 7D.

Just A77 är inget tydligt exempel, för jag minns att den kameran inte alls droppade lika kraftigt i början som andra Sony-modeller, vilket irriterade mig för att ville då ha den ganska tidigt och väntade på det första stora droppet. Sen köpte jag en obetydligt begagnad istället från min favvo-leverantör av kameror :).

Jag kommer ihåg diskussionerna här när du skulle köpa din A77. Det var ganska långdraget vill jag minnas och du argumenterade att du ville ha den i många år framöver och köpte gärna från en handlare du hade extra förtroende för istället för att leta lägre pris.

I slutet av en produkts livcykel när en ersättande modell är i faggorna så kommer nästa markanta prisfall. Så är det nu med A77.

A77 är en ruskigt fin kamera och 16-50/2,8 SSM objektivet är ju alldeles makalöst bra, så jag vet inte riktigt vad du "surar" över. Att Sony skulle byta spår och fasa ut A-mount så att det är en återvändsgränd kunde man ju inte veta då (och en del verkar inte förstå att det är så ens idag).

A77 har specifika fördelar som ingen andra kamera har och bildkvaliteten i bra ljus och hur den renderar färger är ju fantastisk och den klarar snabba burstar på 12 fps när man behöver det osv.

Den är inte alldeles exceptionell vid lågt ljus, dels beroende på sensorn och även SLT. Att trivas med en elektronisk sökare eller inte är personligt och för mig så passade det inte alls och när jag upptäckte blixtproblematiken (som också vissa framhärdar i att de inte finns) så gjorde jag mig av med den.

Du brukar ju lite skämtsamt glira mot de som jagar bra lågljus-prestanda och att du inte är intresserad av att fotografera mörka kolkällare. Så, vad är problemet? Din A77 är lika bra nu som den var då.

Att det hela tiden utvecklas och kommer nya kameror som är bättre är ju inget konstigt, det är därför jag inte ser kameror som en lång investering man ska ha länge. Man har dem nåt år eller två, sen byter man. Timar man det rätt så behöver man inte förlora annat än marginellt på det.


/Mats
 
Jodå, det stämmer visst.

På prisjakt finns ju historik med precis vad olika grejer kostade vid olika tillfällen, så man behöver inte förlita sig på att komma ihåg vad någon sa på ett forum. Dessutom betalar en del mer än vad kameran kostar på det billigaste stället och det är ju ingen måttstock att gå efetr.

Priskurvan för Sony A77:
Visa bilaga 134506

Priskurvan för Canon 7D:
Visa bilaga 134505

Nu är det lite olika skala, så man får kolla noga. Tydligt är att A77 rasat i pris betydligt fortare än 7D.

Just A77 är inget tydligt exempel, för jag minns att den kameran inte alls droppade lika kraftigt i början som andra Sony-modeller, vilket irriterade mig för att ville då ha den ganska tidigt och väntade på det första stora droppet. Sen köpte jag en obetydligt begagnad istället från min favvo-leverantör av kameror :).

Jag kommer ihåg diskussionerna här när du skulle köpa din A77. Det var ganska långdraget vill jag minnas och du argumenterade att du ville ha den i många år framöver och köpte gärna från en handlare du hade extra förtroende för istället för att leta lägre pris.

I slutet av en produkts livcykel när en ersättande modell är i faggorna så kommer nästa markanta prisfall. Så är det nu med A77.

A77 är en ruskigt fin kamera och 16-50/2,8 SSM objektivet är ju alldeles makalöst bra, så jag vet inte riktigt vad du "surar" över. Att Sony skulle byta spår och fasa ut A-mount så att det är en återvändsgränd kunde man ju inte veta då (och en del verkar inte förstå att det är så ens idag).

A77 har specifika fördelar som ingen andra kamera har och bildkvaliteten i bra ljus och hur den renderar färger är ju fantastisk och den klarar snabba burstar på 12 fps när man behöver det osv.

Den är inte alldeles exceptionell vid lågt ljus, dels beroende på sensorn och även SLT. Att trivas med en elektronisk sökare eller inte är personligt och för mig så passade det inte alls och när jag upptäckte blixtproblematiken (som också vissa framhärdar i att de inte finns) så gjorde jag mig av med den.

Du brukar ju lite skämtsamt glira mot de som jagar bra lågljus-prestanda och att du inte är intresserad av att fotografera mörka kolkällare. Så, vad är problemet? Din A77 är lika bra nu som den var då.

Att det hela tiden utvecklas och kommer nya kameror som är bättre är ju inget konstigt, det är därför jag inte ser kameror som en lång investering man ska ha länge. Man har dem nåt år eller två, sen byter man. Timar man det rätt så behöver man inte förlora annat än marginellt på det.


/Mats

Så sant Mats! Men.........nu börjar kamerorna bli så pass bra att man inte behöver byta lika ofta, rätt kul när man tittar på gamla bilder tagna med (mina "X") Fuji 5600/PENTAX K100/Canon EOS 40D/Nikon P5100 f-n vilka konstiga färger det var ;-) Var ute med min A77 idag och faschineras hur bra den "kopierar"verkligheten :).
 
Jodå, det stämmer visst.

På prisjakt finns ju historik med precis vad olika grejer kostade vid olika tillfällen, så man behöver inte förlita sig på att komma ihåg vad någon sa på ett forum. Dessutom betalar en del mer än vad kameran kostar på det billigaste stället och det är ju ingen måttstock att gå efetr.

Priskurvan för Sony A77:
Visa bilaga 134506

Priskurvan för Canon 7D:
Visa bilaga 134505

Nu är det lite olika skala, så man får kolla noga. Tydligt är att A77 rasat i pris betydligt fortare än 7D.

Just A77 är inget tydligt exempel, för jag minns att den kameran inte alls droppade lika kraftigt i början som andra Sony-modeller, vilket irriterade mig för att ville då ha den ganska tidigt och väntade på det första stora droppet. Sen köpte jag en obetydligt begagnad istället från min favvo-leverantör av kameror :).

Jag kommer ihåg diskussionerna här när du skulle köpa din A77. Det var ganska långdraget vill jag minnas och du argumenterade att du ville ha den i många år framöver och köpte gärna från en handlare du hade extra förtroende för istället för att leta lägre pris.

I slutet av en produkts livcykel när en ersättande modell är i faggorna så kommer nästa markanta prisfall. Så är det nu med A77.

A77 är en ruskigt fin kamera och 16-50/2,8 SSM objektivet är ju alldeles makalöst bra, så jag vet inte riktigt vad du "surar" över. Att Sony skulle byta spår och fasa ut A-mount så att det är en återvändsgränd kunde man ju inte veta då (och en del verkar inte förstå att det är så ens idag).

A77 har specifika fördelar som ingen andra kamera har och bildkvaliteten i bra ljus och hur den renderar färger är ju fantastisk och den klarar snabba burstar på 12 fps när man behöver det osv.

Den är inte alldeles exceptionell vid lågt ljus, dels beroende på sensorn och även SLT. Att trivas med en elektronisk sökare eller inte är personligt och för mig så passade det inte alls och när jag upptäckte blixtproblematiken (som också vissa framhärdar i att de inte finns) så gjorde jag mig av med den.

Du brukar ju lite skämtsamt glira mot de som jagar bra lågljus-prestanda och att du inte är intresserad av att fotografera mörka kolkällare. Så, vad är problemet? Din A77 är lika bra nu som den var då.

Att det hela tiden utvecklas och kommer nya kameror som är bättre är ju inget konstigt, det är därför jag inte ser kameror som en lång investering man ska ha länge. Man har dem nåt år eller två, sen byter man. Timar man det rätt så behöver man inte förlora annat än marginellt på det.


/Mats



Dina grafer stämmer ju med vad jag skrev, A77 grafen måste ju gälla kamerahuset tillika 7D, jag har ingen klagan på A77 som kamera, är väl ingen surhet om man reagerar på att priset för A77 trots alla odds sjönk snabbare än vad gamla A700 gjorde. Sedan är det så som du nämner att vissa firmor helt plötsligt sänker priset mera än andra.

Jag handlade av Scandinavian och det kanske inte var det billigaste stället, men har alltid blivit väl bemött av dom under åren.

Helt riktigt att jag sällan går över iso 800, men har med tiden upptäckt att det inte är kolkällaren som är problemet ( + att jag tidigare var så låst vid det förbaskade surret om hög DR och vad viktigt det är/var, ville alltså inte tappa för mycket detaljer om man ökar iso, det bekymret har jag inte längre )- men har sett att jag vill ha snabbare tider oftare än vad jag trodde för solen lyser inte oavbrutet i gamla Svedala som alla vet.

Förutom det så vill jag gärna ha kvar A77 även om jag köper en A6000 med tiden. Sedan kanske du glömmer att jag som du gärna vill diskutera varför Sony verkar att missa vissa saker i den förväntade utvecklingen, vi har ju surrat EVF-laggning sida upp ner under åren och jag ville ha A77 i alla fall, men lilla RX100 används betydligt oftare än A77 nu för tiden.


Och 18,200 för 7D var grabbar som köpte precis när den släpptes så dom var ivrigare än mig.

//Bengt.
 
Senast ändrad:
Håller med dig om Sonys prissättning, men jag tycker Canon gör liknande, men är inte fullt lika snabba att sänka. Ett stort problem sedan med spegellösa generellt är att då tillverkningskostnaden generellt är låg så blir dessa väldigt mycket billigare i slutet av livscykeln är traditionella DSLR - och detta gäller alla märken. Man måste därför noga överväga vad den nya kameran har som den utgående inte har innan köp.

Canon brukar ju inte sällan köra gamla modellen parallellt till väldigt låga priser men det kan ju bero på att de också har mycket större volymer än Sony och säkert kan ha stora restlager av en del modeller som måste ut.
 
Nä, det har du rätt i. Om man timar bra och gör rätt så kan man visst inhandla och sen sälja igen utan att gå för mycket back och jag ser inga problem med det alls.

Beslutsvåndan i det här fallet var valet mellan E-mount och MFT, för då skaffar man sig en massa objektiv och även om de också går att avyttra om man skulle skifta så ligger det lite research bakom vilka man ska skaffa osv.

Dessutom så har jag en tid inte haft så mycket medel att spendera, vilket också tvingat mig att vänta lite, men ocks¨spelat in på valet att gå på dyrare utrustning som är FF eller billigare mindre grejer. Det blir de billigare alternativet nu och en bra rigg osv. så kan man byta ut själva kameran sen.

Ang. priset på Sony-kameror så verkar Sony ha en tendens att ta för mycket betalt i början och sedan tvingas de sänka. Det är nog inte så bra för Sony själva, för det är inte så listigt att hänga på låset och köpa direkt när de släpps. Prismedvetna konsumenter avvaktar lite.

Så är det inte med Nikon och Canon, de sjunker inte i pris på samma sätt och därför får de mer försäljning direkt från början.

/Mats

Ja med A99 hamnade de ordentligt fel t.ex.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.