Annons

A6000 - efterföljare till NEX-6 och NEX-7

Produkter
(logga in för att koppla)
Det här var en intressant artikel på SAR tycker jag: http://www.sonyalpharumors.com/is-the-sony-a6000-superfast-hybrid-af-going-to-kill-the-slt-tech/

Om det verkligen är så att Sony fått till hybridfokusering ens i närheten av så bra som de säger så har den här utvecklingen gått betydligt snabbare än vad många trodde. För bara något år sedan hävdade en del att det inte ens skulle vara möjligt att få en spegellös kamera lika snabb som en DSLR med samma sensorstorlek.

Nykelfrågorna blir hur det fungerar vid lägre kontrast (PDAF i sensorn är lijeformad inte korsformad) och i sömre ljus (AF pixlarna är väldigt små 1/24.000.000 av ytan till skillnad från en separat AF sensor som kan ha mycket större "pixlar" att samla ljus på). Kan de få PDAF att fungera ens vid EV 3 med f/1,4 skulle de väl nästan få Nobelpriset! För jämförelse har Canon 6D AF ned till EV -3 vid f/1,4.
 
Så är det ju, i riktigt dåligt ljus går den nog över till kontrast-AF. I sånt ljus är dock traditionella kameror inte heller så snabba oftast.

Jag tror inte heller att de kommit ikapp DSLR ännu på alla punkter, men de verkar vara en god bit på väg. Det jag sett i diverse videos verkar i alla fall oerhört mycket bättre än min NEX-7 när det gäller att snabbt hitta fokus (vilket min kamera ibland misslyckas helt med trots bra ljus).
 
Na, jag upptäckte det med en gång (kanske andra också har gjort). Har bara inte orkat skriva om det förrän nu...
 
Så är det ju, i riktigt dåligt ljus går den nog över till kontrast-AF. I sånt ljus är dock traditionella kameror inte heller så snabba oftast..

Bah, var inte så tvärsäker. Det är inga fastslagna fakta här. Möjligt att de kan ha gjort nåt riktigt bra.

Om sensorn används för att fokusera med samtidigt som bilder tas så måste ju en del ljus gå åt för det, så det ska bli intressant att se hur bra den här sensorn hamnar i DXOMarks mätningar.

Om de nu (-ish) har löst af-problematiken och helt kan plocka bort spegeön så finns det inte mycket vits med SLT-tekniken. Kommande uppföljare till A77 och A99, vad ska de ha en spegel i dem för. Ok att uppgradera kameratypen, det finns fördelar ibland med en riktig kamerakropp med bra grepp, knappar och rattar ov som inte kan ersättas med en liten som den här nya nexen (flåt, alphan). IBIS är ju en bra grej också...

Men, om det inte behöver finnas ett utrymme framför senorn som ska rymma en spegel så finns heller inget behov av en sådan moount.

Det finns helt enkelt INGET berättigande för A-mount på en kamera längre. E-mount och en adapter och om de kan göra den inbyggd och expanderbar med en spak eller nåt så är hybridfattningskameran här. Tycker dock en adapterring är bättre.

Så, trots alla hejarop här och var så är det så att
A-FATTNINGEN ÄR DÖD
A-MOUNT IS DEAD.

Nya objektiv kan dock fortfarande släppas (i mindre omfattning ett tag till), och ett par nya kameror som har löstagbar slt-spegel kommer säkert under året som ersättare för A77 och A99, men sen är det slut med A-mount för gott. Objektiven kommer fortsätta funka, dels på gamla kameror och på nya med adapter.

Vem köper en ny A-mount kamera 2014? Hand upp!
Nä, tror inte det blir rusning direkt, fast alla kunder är kanske inte så insatta så det går väl att lura på kunderna A-mount kameror ett tag till.

Och sedan när speglar inte behövs alls längre så blir det rätt onödigt med det outnyttjade avståndet framför sensorn i Canons och Nikons fattningar också - OM de hade haft någon annan fattning som var kompatibel med dem vill säga, fast nu har de ju inte det.

Så, om Sony spelar sina kort rätt och är generösa till tredjepartstillverkare för E-mount specifikationerna så kan det bli väldigt intressant.

Tack vare registeravståndat så går det att göra adaptrar för allt och även smarta sådana med glas som speedboostrar, men även bättre telekonverters. Undrar när vi får se t.ex. Sigma göra sådana med full översättning av elektroniken och protokollen så att vi får full AF, bländare, IS-osv funktion med Canons och Nikons objektiv på Sonys kameror...


/Mats
 
Jo, mycket riktigt, OM Sony lyckats med det som ingen gjort - att få PDAF att vara lika bra i sämre ljus som en separat AF sensor och lyckats att göra PDAF på sensorn att fungera både vertikalt och horisontellt (detta borde gå att göra om man använder intilliggande pixlar för vågrät och lodrät känslighet) så finns mycket riktigt ingen nytta med separat AF sensor och därmed spegel. Jag skulle emellertid vara enormt förvånad om man lyckats med detta vid EV 1 vid f/1,4 eller EV5 vid f/5,6 - och då klarar flera bättre DSLR ned till EV -1 till EV -3 vid f/1,4.

Jag har hört denna hype om fantastisk AF förr så jag utgår från att det inte stämmer förrän motsatsen är bevisad.
 
Vem köper en ny A-mount kamera 2014? Hand upp!
Nä, tror inte det blir rusning direkt, fast alla kunder är kanske inte så insatta så det går väl att lura på kunderna A-mount kameror ett tag till.

/Mats

Hand upp här!
Och dom kommer inte behöva lura på mig den utan jag köper den ändå !!!

Du skriver så mycket strunt så det är skrattretande!
 
Ok strunt eller inte, det är mina åsikter. ;-)

Jag tror heller inte att det här af-systemet kan mäta sig med separata sensorer som får sin matning via speglar ännu. Men det som uppvisats nu i zenna kamera och tidigare av Canon med 70d är liksom en annan sak än den vanliga sakta utvecklingen i små steg.

Detta tyder klart på att sensorbaserad af kommer att helt och hållet ersätta separata sensorer och detta inom en ganska snar framtid.

Sony har ju redan övergett den optiska sökaren och om ingen spegel behövs så är a-fattingen totalt överflödig. Så är det inte hos Canon och Nikon även om de skulle få till sensorbaserad af så behövs speglar för att kunna fortsätta ha den optiska sökaren

Du kan kalla det strunt som jag skriver bäst du vill.
Om Sony avvecklar SLT-spegeln och ersätter det med sensorbaserad af så finns absolut inget berättigande alls för a-mount. Den fattningen är så jäkla död som det går.

Om man inte inser det så tycker i alla fall jag att det är obegripligt. Förklara gärna varför du tycker det är strunt om du vill, men bara att argumentera med personangrepp utan ssakinnehållg3r ju inte så mycket.
 
Jag trodde inte frågan var om och när sensor PDAF ersätter en separat AF sensor. Jag trodde frågan var huruvida A6000 tekniken idag sannolikt är lika bra som AF i A99/A77 på följande AF i alla ljusförhållanden och det skulle överraska mig enormt.
 
Jag trodde inte frågan var om och när sensor PDAF ersätter en separat AF sensor. Jag trodde frågan var huruvida A6000 tekniken idag sannolikt är lika bra som AF i A99/A77 på följande AF i alla ljusförhållanden och det skulle överraska mig enormt.

Du har absolut rätt i det Fredrik.

Jag tror heller inte att den nya AF-tekniken i A6000 räcker till så att den helt kan ersätta lösningar som använder en separat AF-sensor som matas via speglar (på ena eller andra sättet).

Därför kommer det säkert från Sony komma ersättare både för A77 och A99 (kanske) som har SLT-spegel och A-mount där spegeln går att fälla bort. Det är nog de allra sista A-mount-kamerorna vi ser.

Klart vill man köpa en sådan, så varsågod. Vissa gör det nog, men nån rusning lär det knappast bli. Tror inte att det finns så många som resonerar som PF att det är strunt att A-fattningen är på väg bort, men vi får väl se :)

Vad jag menar är att förbättringen är så markant i A6000 och tidigare också hos Canon med 70D att det inte längre är en diskussion om det är möjligt eller inte, utan bara en tidsfråga och jag tror att den tiden blir väldigt kort innan AF-tekniken på sensor är lika bra eller bättre än med separata sensorer. Förmodligen finns det sådana produkter redan under det här året. Sen lär det aldrig släppas nån mer mer A-mount kamera någonsin.

Det är Sony som kommer att driva och leda den här utvecklingen, möjligen också Panasonic, Olympus Fujufilm osv i sina spegellösa kameror. Canon och Nikon har inget incitament att skynda på detta så länge de ändå har kvar optiska sökare och inte har någon annan fattning med kort registeravstånd att falla tillbaka på.

Oavsett det så är A6000 en trevlig kamera till vettigt pris som jag ska noga utvärdera för köp. Bra att filma med med AF, hög bildkvalitet i litet format, snabb serietagning och AF som funkar även på rörliga motiv osv.

Känns som lagom kamera ett tag och att skaffa fina FE-objektiv till, så får kameran uppgraderas längre fram när det kommatser ännu bättre varianter med UHD-filmning osv. Bara Sony kunde skicka med en annan codec än bara AVCHD...

/Mats
 
Det här var en intressant artikel på SAR tycker jag: http://www.sonyalpharumors.com/is-the-sony-a6000-superfast-hybrid-af-going-to-kill-the-slt-tech/

Om det verkligen är så att Sony fått till hybridfokusering ens i närheten av så bra som de säger så har den här utvecklingen gått betydligt snabbare än vad många trodde. För bara något år sedan hävdade en del att det inte ens skulle vara möjligt att få en spegellös kamera lika snabb som en DSLR med samma sensorstorlek.

Ja det brukar ju vara Gunnars (Flyerone) paradmatra :).

Hur många gånger har inte naturlagskramarna (vad som inte går p.g.a. naturlagar eller andra saker skrivna i sten) blivit överkörda av teknikfaktorn de senaste fem åren?

Det är lika kul varje gång!
 
Eller hur :)

Det där med naturlagarnas begränsning beror ju enbart på felaktiga förutsättningar om vilken teknik som finns tillgänglig. Med annan, ännu inte uppfunnen, teknik kan det se helt annorlunda ut, fast den tekniken är ju okänd - tills den är uppfunnen :).

De senaste utvecklingarna här är lite större tekniksprång än vanlig förbättring av det existerande. Caonon 70D var fört och nu gör Sony nåt liknande, om det är liknande teknik eller inte vet jag inte.

Hursomhelst så lär detta utvecklas ännu mer och alldeles snart så bra att det helt kan ersätta andra lösningar. Jag är 100% säker på att Sony siktar den vägen och maximalt en uppgradering av A77/A99 med SLT kan komma under året, sedan är det finito för A-mount. Ingen mer A-mount kamera kommer att tillverkas efter 2014, den fattningen är totalt död!

Om folk köper en Sony A-mount kamera under 2014 i tron att fattningen kommer att leva kvar och utvecklas så är de lurade.

Om folk köper en Sony A-mount kamera under 2014 och vet om att fattningen är på väg bort, men man vill ha "the latest and greatest" av den modellen är det såklart en annan sak.

Så många som gör det lär det i alla fall inte bli.

Vilken av dessa grupper Jägarn tillhör vet jag inte riktigt, ingen av grupperna är speciellt stora och strunt är det då definitivt inte.

Nya kameror med liknande formfaktor och IBIS kan såklart komma, men med E/FE-mount på. Inte omöjligt att man får med en A/E-adapter på köpet särskilt anpassad för kamerakroppen eller att den blir integrerad på nåt sätt under en övergångperiod. Några fler rena A-mount lär knappast komma efter det här året, det är i alla fall jag helt bergsäker på.

Det är fritt fram för vem som helst att kalla detta resonemang för strunt om man kan argumentera för varför man tycker eller tror så, men att bara säga att du som person snackar strunt/är full av skit är bara ett personangrepp som inte bör finnas i de här forumen.


/Mats
 
Jag tror det är aldeles rätt att Sony kommer ersätta all PDAF med sensorbaserade system. Men då skall man komma ihåg att det kommer nog inte p g a att det är jämförbart med de vassaste konventionella PDAF men för att det är nära nog AF prestandan hos de flesta Sony kamera+objektivkombinationerna. Sony har ju inte tävlat i den vassaste AF ligan sedan 1987 ungefär. Att deras sensorbaserade AF skulle kunna tävla med konventionell AFpå t ex 5DIII med en 70-200 med USM skulle jag tvivla på många år framöver. Men jag tror också att sensor PDAF kommer vara bra nog för Sony inom någon generation eller två.

Jag kör själv Sony nu men skulle jag återigen fota sport skulle jag byta till Canon eller Nikon.
 
Bah, var inte så tvärsäker.
---
Alltså, TALA OM att kasta sten i glashus... :)


---
Vem köper en ny A-mount kamera 2014? Hand upp!
---
Hand upp här också!

Och till råga på allt så kommer jag (vilket jag skrivit flera gånger) sannolikt inte att köpa den nya A79 (or whatever) som ska vara på gång, utan köpa EN GAMMAL A-mountkamera! Tror inte att mina stålar kommer att räcka till någonting annat än en A77. Men jag vet ju att jag kommer att bli tillräckligt lycklig även med denna... :)

När man än väljer att köpa sin kamera, så kan man alltid vara hundraprocentigt säker på att det alltid kommer något "bättre" förr eller senare.


---
Nä, tror inte det blir rusning direkt, fast alla kunder är kanske inte så insatta så det går väl att lura på kunderna A-mount kameror ett tag till.
---
Ingen kommer att lura på mig en A-kamera. Förmodar att du kan hålla med om att jag är tillräckligt insatt i A-systemets för- och nackdelar och olika möjliga framtida utvecklingar för att kunna göra en avvägning utan att känna mig lurad?

T.o.m. tillräckligt insatt för att inte tanklöst låta mig luras av någon som dödförklarar A-monteringen, baserad på sin egen inbillning om att vara fullt insatt i saken, men i själva verket inte ha en susning, utan baserar sina påståenden enbart på sin egen tvärsäkra TRO om att allting man själv råkar tycka (för tillfället!) alltid är ekvivalent med FAKTA...

Obs!
Detta är absolut inget personangrepp. Avsikten är att försöka assistera dig med att få en mera balanserad syn på verkligheten i allmänhet och den tekniska utvecklingen i synnerhet. Till att börja med - jag hoppas att du är åtminstone en aning medveten om att du har stora luckor i dina baskunskaper när det gäller fysik, elektronik etc.?
 
Jag är lika övertygad som Mats. Vad ska Sony och vi med A-mount när alla vill ha E-mount vad det verkar. Finns inget att vinna för Sony i att fortsätta underhålla två fattningar när den äldre inte tillför något som helst mervärde vad jag kan se. Sony erbjuder ju en mjuk övergång med de fyra A till E adaptrar vi fått hittills, där de mer avancerade adaptrarna även ger fasdetekt-AF med mikrojustering med de hus som stöder detta. Dessutom är det ju för E-mount de nya toppobjektiven kommer från Sony och Zeiss. Nu får vi äntligen det bästa av det bästa från Sony. Varför skulle de soppa till det med delat fokus nu när de verkligen har chansen att rycka lite så länge Canon och Nikon obekymrat fortsätter i gamla hjulspår.

Kolla DxO. Var är Canon? Inte med vare sig det gäller objektiv eller kamerahus. Det borde oroa.

Jag är helt övertygad när nu Sony även gör tjock-kamera look a likes med E-mount att det är E-mount som gäller. Tydligare kan det väl knappast bli? Att det kommer några A-mounts till beror nog bara på att de råkat ligga "i röret". Fasta spegeln i SLT har gjort sitt och blev nog den parantes många misstänkt att den skulle bli.
 
Ja det brukar ju vara Gunnars (Flyerone) paradmatra :).
---
Jag har inte talat om 'naturlagar' utan att ha kvalificerat mig (vilket de flesta verkar missa).
Utgår alltså från att det du anser vara mitt paradmantra är att jag hävdar att 'naturlagarna' aldrig har brutits. I så fall vill jag bara säga att detta fortfarande håller... :)


---
Hur många gånger har inte naturlagskramarna (vad som inte går p.g.a. naturlagar eller andra saker skrivna i sten) blivit överkörda av teknikfaktorn de senaste fem åren?
---
Missförstånd.

'Naturlagarna' har inte "brutits" EN ENDA GÅNG under de senaste fem åren inom fotovärlden. Och inte tidigare heller.

Inte ens inom hela naturvetenskapen. Vad som händer är någonting helt annat. Inom vetenskapen upptäcks ju emellanåt nya förhållanden som inte varit kända tidigare. Detta kompletterar och expanderar förstås den tidigare kunskapen. Därför används inte begreppet 'naturlagar' i betydelsen "fasta och för en gång allom givna lagar och samband". I den betydelsen vet vi fortfarande väldigt lite om 'naturlagarna'.

Vad som däremot hänt OTALIGA gånger är att människor okunniga om grunderna inom fysik, elektronik, optik etc. har hävdat, när det dykt upp någon ny oväntad innovation, att "nu har naturlagarna brutits".


---
... eller andra saker skrivna i sten ...
---
Hävdvunna "sanningar" och myter finns det väldigt gott om inom fotovärlden. Dessa, felaktigt benämnda som 'naturlagar', kommer hela tiden på skam. Särskilt under de senaste åren, då det har dykt upp pigga nykomlingar, och i alla fall minst en som hela tiden ifrågasätter nära nog PRECIS ALLT som Canon, Nikon och andra har gjort under de senaste 50 åren.


---
Det är lika kul varje gång!
Absolut! :)
.
 
Gunnar, det här är inget nedvärderande av A-mount eller att det inte skulle vara bra på något sätt.
Kamerorna kommer fortsätta att vara likadana som förut osv och objektiven finns kvar...

Men, jag är helt övertygad mo att Sony kommer att införa sensorbaserad AF på alla sina kameror och att SLT-konceptet helt försvinner. Det kan komma en, sista, ersättare för A77 som har SLT-spegel, sedan är det spegellöst för hela slanten.

Tror du annorlunda??? Det skulle förvåna mig.

Eftersom Sony redan har elektroniska sökare och knappast kommer att börja tillverka DSLR-kameror igen så finns inget som helst berättigande kvar för renodlade A-mount kameror.

Ingen kommer att lura på mig en A-kamera. Förmodar att du kan hålla med om att jag är tillräckligt insatt i A-systemets för- och nackdelar och olika möjliga framtida utvecklingar för att kunna göra en avvägning utan att känna mig lurad?

T.o.m. tillräckligt insatt för att inte tanklöst låta mig luras av någon som dödförklarar A-monteringen, baserad på sin egen inbillning om att vara fullt insatt i saken, men i själva verket inte ha en susning, utan baserar sina påståenden enbart på sin egen tvärsäkra TRO om att allting man själv råkar tycka (för tillfället!) alltid är ekvivalent med FAKTA...

Jag påstår inte att saker om framtiden är FAKTA. Jag berättar vad jag tror kommer att hända.
Jag är inte ett enda dugg "insatt" i vad som händer i Sonys mötesrum där besluten fattas.

Om du tror annorlunda, alltså att Sony kommer att fortsätta tillverka A-mount kameror så är jag intresserad av att få en inblick i varför du skulle tro detta. Vad är det för insikter om möjliga framtidsscenarior om Sony A-mount som du har???

Tycker Fredriks analys är glasklar och helt rätt.
Sensorbaserad AF kommer nog inte att kunna matcha de bästa DSLR-kamerorna (på länge), men det är good enough för Sony. Vill man ha något som Canon 1DX eller Nikon D4 så ska man inte förvänta sig det från Sony, de avstår helt enkelt från att konkurrera i det segmentet.

Alltså, släpp affekten en liten aning och minska på de hårda orden är du snäll.
Du tror alltså på en annan framtida utveckling av A-mount än vad jag gör så att Sony kommer att fortsätta göra A-mount kameror även efter mitten av 2014?

Jag är väldigt intresserad av att höra varför du tror så.
Menar du att Sony kommer att vidareutveckla SLT-konceptet, eller att det kommer spegellösa A-mount kameror? Vad skulle vitsen med det vara? Vad är det för insikt som du har. Dela gärna med dig.

Det är som sagt inget fel att köpa en A-mount, men om man gör det i tron att fattningen har en framtid och ska vidareutvecklas så blir man nog tyvärr lurad. När Sony lägger ned A-mount så att inga nya kameror med den fattningen tillverkas så kommer Sigma Tamron osv att helt sluta göra objektiv för dem. Visst finns det en användarbas som har kvar dessa kameror, men den kommer att minska vartefter de uppgraderar till nyare kameror och några nya A-mount kommer inte att finnas. Visst framtida E-mount med adapter funkar ju såklart, men inga native A-mount.

A-mount är död! Det är jag helt säker på, men jag påstår inte att det är fakta eller så, bara en ganska självklar analys.

Kan inte du som har en annan uppfattning tala om VARFÖR du har det istället för luddiga floskler om att du har insikter om detta utan att tala om vad.

/Mats
 
Kolla DxO. Var är Canon? Inte med vare sig det gäller objektiv eller kamerahus. Det borde oroa.


DxO testar hela kedjan. Att objektiv till Nikon och Sony tar översta platserna där beror på att det är de enda glas som testas på 36 Mpix sensor.

Sen får vi se vad framtiden bär med sig. Jag föredrar iaf helt klart FE-strategin med få superba glas framför hur det såg ut när E-mount lanserades med fjorton olika 18-200:eek:r.

Drar paralleller till Contax G. Man behöver inte artontusen olika objektiv i systemet, så länge de som finns är riktigt, riktigt bra.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.