Gunnar, det här är inget nedvärderande av A-mount eller att det inte skulle vara bra på något sätt.
Kamerorna kommer fortsätta att vara likadana som förut osv och objektiven finns kvar...
Men, jag är helt övertygad mo att Sony kommer att införa sensorbaserad AF på alla sina kameror och att SLT-konceptet helt försvinner. Det kan komma en, sista, ersättare för A77 som har SLT-spegel, sedan är det spegellöst för hela slanten.
Tror du annorlunda??? Det skulle förvåna mig.
Eftersom Sony redan har elektroniska sökare och knappast kommer att börja tillverka DSLR-kameror igen så finns inget som helst berättigande kvar för renodlade A-mount kameror.
Ingen kommer att lura på mig en A-kamera. Förmodar att du kan hålla med om att jag är tillräckligt insatt i A-systemets för- och nackdelar och olika möjliga framtida utvecklingar för att kunna göra en avvägning utan att känna mig lurad?
T.o.m. tillräckligt insatt för att inte tanklöst låta mig luras av någon som dödförklarar A-monteringen, baserad på sin egen inbillning om att vara fullt insatt i saken, men i själva verket inte ha en susning, utan baserar sina påståenden enbart på sin egen tvärsäkra TRO om att allting man själv råkar tycka (för tillfället!) alltid är ekvivalent med FAKTA...
Jag påstår inte att saker om framtiden är FAKTA. Jag berättar vad jag tror kommer att hända.
Jag är inte ett enda dugg "insatt" i vad som händer i Sonys mötesrum där besluten fattas.
Om du tror annorlunda, alltså att Sony kommer att fortsätta tillverka A-mount kameror så är jag intresserad av att få en inblick i varför du skulle tro detta. Vad är det för insikter om möjliga framtidsscenarior om Sony A-mount som du har???
Tycker Fredriks analys är glasklar och helt rätt.
Sensorbaserad AF kommer nog inte att kunna matcha de bästa DSLR-kamerorna (på länge), men det är good enough för Sony. Vill man ha något som Canon 1DX eller Nikon D4 så ska man inte förvänta sig det från Sony, de avstår helt enkelt från att konkurrera i det segmentet.
Alltså, släpp affekten en liten aning och minska på de hårda orden är du snäll.
Du tror alltså på en annan framtida utveckling av A-mount än vad jag gör så att Sony kommer att fortsätta göra A-mount kameror även efter mitten av 2014?
Jag är väldigt intresserad av att höra varför du tror så.
Menar du att Sony kommer att vidareutveckla SLT-konceptet, eller att det kommer spegellösa A-mount kameror? Vad skulle vitsen med det vara? Vad är det för insikt som du har. Dela gärna med dig.
Det är som sagt inget fel att köpa en A-mount, men om man gör det i tron att fattningen har en framtid och ska vidareutvecklas så blir man nog tyvärr lurad. När Sony lägger ned A-mount så att inga nya kameror med den fattningen tillverkas så kommer Sigma Tamron osv att helt sluta göra objektiv för dem. Visst finns det en användarbas som har kvar dessa kameror, men den kommer att minska vartefter de uppgraderar till nyare kameror och några nya A-mount kommer inte att finnas. Visst framtida E-mount med adapter funkar ju såklart, men inga native A-mount.
A-mount är död! Det är jag helt säker på, men jag påstår inte att det är fakta eller så, bara en ganska självklar analys.
Kan inte du som har en annan uppfattning tala om VARFÖR du har det istället för luddiga floskler om att du har insikter om detta utan att tala om vad.
/Mats