Annons

A6000 - efterföljare till NEX-6 och NEX-7

Produkter
(logga in för att koppla)
Finns väl en finess att ha lite mer avstånd mellan sista linsen och sensorn, såsom reflexer, svårt att få raka strålar in i sensor brunnarna eller är jag helt ute och cyklar fast det är mörkt ute. Har väl påpekats innan att tele macro inte alltid är förenligt med kort registeravstånd, eller?

Inget hindrar att man kostruerar objektiv med längre avstånd mellan utgångspupill och sensorplan även om det fysiska kopplingsplanet i fattningen ligger närmare sensorn. Att tvinga fram detta avstånd genom att konstruera kameran så är ju helt onödigt om det inte behövs.


/Mats
 
ag tycker gnället om ljus släpp är lite konstigt. Det är ju som att tycka att de flesta som kör Canon på bas iso inte skulle kunna göra detta.... Sony sensor + spegel är väl i samma härad DR som Canon sensor utan

Så är det ju, men varför ska man behöva sänka sig ända ner till Canons nivå om man inte är tvungen?

Jag är ingen större påhejare av Canons kameror heller... :)


/Mats
 
Den On-Chip AF kapacitet som A6000 uppvisar på nedanstående videoklipp är mycket imponerande. Jag trodde i och för att Sony högst sannolikt skulle vara först till denna nivå, men jag trodde att det skulle komma att ta minst tre år.

Vi vet ännu inte hur bra den klarar sig vid riktigt dåligt ljus (förmodligen ligger värstingkamerornas AF klart före där), men det här är ju inomhusbelysning, och det verkar faktiskt som att Sony har tagit ett rejält språng i utvecklingen här - långt före allt annat jag sett när det gäller On-Chip AF. Som någon måhända minns ansåg jag att den "Dual Pixel AF" som Canon satt i 70D var kass i jämförelse med SLT-kamerornas AF under video. Blev hånad av Mats för detta, men har inte ändrat mig. Och A6000 sopar definitivt golvet med 70D...

Här är länken till det videoklipp jag såg nyss på SAR:
http://www.sonyalpharumors.com/sony...t-by-alin-popescu-amazing-fast/#disqus_thread

Detta är bara ett snabbt parting shot under en kort permission från sjukhuset innan jag ska opereras i morgon. När de behagar att sparka ut mig därifrån så åker jag direkt iväg till "Värmland Star Party". En träff för oss astronomi-nördar. :)

Hoppa nu inte i spa't för detta (jag lär inte kunna delta i några diskussioner förrän någon gång nästa vecka), genom att påstå att jag skulle ha sagt att det som vi ser på detta videoklipp skulle vara omöjligt. När jag har sagt att något är omöjligt, så har jag också kvalificerat detta, dvs angett vissa förutsättningar. Som alla tycks glömma bort...

Hej så länge, och se fram mot att vi ännu inte har kommit så långt att vi kan spara pengar genom att slippa byta upp oss i kameravärlden. I alla fall inte när det gäller "NEX:ar". Min gamla NEX-3 ligger risigt till nu... Vi får trösta oss med att våra objektiv har mycket längre uppdateringscykler, och kommer att kunna användas mycket länge. Liksom A-fattningen. :)
 
Såg det där klippet tidigare, men det är ju taget med ett ganska vidvinkligt objektiv, i vad som ser ut att vara rätt ok ljus, och det säger inte ett skvatt om hur väl skärpan faktiskt sitter i slutresultatet ;)

Det ser onekligen lovande ut men jag vill inte säga vare sig bu eller bä innan jag testat, och det kommer jag att göra (testa alltså), då jag ämnar att införskaffa den där kameran när den finns tillgänglig. Den är utan tvivel snabbare än min NEX-7 på AF, och troligen också en hel del bättre på lite högre ISO (i vissa lägen tycker jag min RX100 II är bättre än NEX:en på det).
 
Som sagt, i sämre ljus lär värstingkamerorna prestera bättre. Men 70D lär knappast kunna hänga med - den kommer ju bara upp i 7 bild/sek... Med PDAF på separat sensor. Och absolut inte med sitt liveview On-Chip AF under videofilmning.

Nu måste jag springa till bussen! So long!
 
Hur bra kan vi kräva att autofokusen skall vara och vad skall vi jämföra med, Lennart tog väl bilder från sitt fönster på bilar som kom på vägen i någorlunda jämn fart, och där fick han väl i stort sett samma keepers med A77 som med 7D ( rätta mig här Lennart om jag mins fel )- samtidigt är 7D mycket bättre på motiv som rör sig ryckigt och oväntat.

Många kameror även äldre klarar ofta hyggligt tex en joggare som kommer i jämn lugn fart, vilket kan vara populärt att visa i reklamen, hur hade det gått om den unga damen på filmen tagit hastiga skutt åt sidorna och fram och tillbaka. Det är nog att begära för mycket i denna prisklass förmodar jag. Men vore kul om Sony är någonting på spåret.


//Bengt.
 
Såg det där klippet tidigare, men det är ju taget med ett ganska vidvinkligt objektiv, i vad som ser ut att vara rätt ok ljus, och det säger inte ett skvatt om hur väl skärpan faktiskt sitter i slutresultatet ;)

Det ser onekligen lovande ut men jag vill inte säga vare sig bu eller bä innan jag testat, och det kommer jag att göra (testa alltså), då jag ämnar att införskaffa den där kameran när den finns tillgänglig. Den är utan tvivel snabbare än min NEX-7 på AF, och troligen också en hel del bättre på lite högre ISO (i vissa lägen tycker jag min RX100 II är bättre än NEX:en på det).

Kollar man klippet noga så ändrar sig inte skärpan på bakgrunden ett skvatt och skärpedjupet är stort - har verkligen kameran fokuserat om alls?
 
Som någon måhända minns ansåg jag att den "Dual Pixel AF" som Canon satt i 70D var kass i jämförelse med SLT-kamerornas AF under video. Blev hånad av Mats för detta, men har inte ändrat mig. Och A6000 sopar definitivt golvet med 70

Ja, det ser mycket lovande ut.
Om vi nu ska jämföra med Canon 70D så är det väl snarare att det är liknande prestanda. Det jag sett av 70D är också bra och klarar också följande fokus med någon springande mot kameran. Canon 70Ds fokusering i Live View är bra, riktigt riktigt bra.

A6000 är möjligen strået vassare verkar det som, "men sopar banan med" kan man inte kalla det och Canon var visst först med snabb fungerande on sensor pdaf. (Tror man kan räkna bort Nikon 1 från den här jämförelsen eftersom det är betydligt mindre sensor och mindre krav på noggrannhet).

Jag är inte heller säker på att det här skulle vara bättre än 70D, eller ens så bra alls utifrån det som syns i det här klippet. Tycker fokuspunkterna vandrar iväg och hoppar omkring lite överallt och inte alls på den delen av motivet som rör sig, utan fastnar på TVn och gardinerna i bakgrunden som är helt stilla. Sen ser det inte skarpt ut ens på stillbilderna i den låga upplösningen i filmen, så jag vet inte hur det skulle klara en noga granskning med ett ljusstarkt objektiv som ger kortare skärpedjup. Jag är kort sagt inte så överväldig som du och kan inte förstå hur du tar det här klippet som intäkt för att det är revolutionerande.

Gunnar, kan vi inte gräva ner stridsyxan nu. Jag har inte hånat dig för det. Har inte riktigt förstått att du inte sett hur bra Canon 70D är och den är inte kass vid filmning jämfört med A77, snarare bättre faktiskt om man ser till systemet som helhet med de mjuka STM-objektiven.

Gunnar, vi må tycka lite olika, men har mer gemensamt iom vårt intresse för foto och kamerasystem och tekniken runt detta.

Kommer det här AF-systemet att kunna användas även för Amount-objektiv? Kommer Sony att släppa ytterligare SLT-kameror i så fall? A-mount utan behov av utrymmet där speglar sitter idag har inget berättigande och kommer att försvinna. Möjligen med nån mellanmodell med integrerad adapter som kan ställas om. Du skulle ju förklara varför du tror att A-mount ska fortsätta finnas.

/Mats
 
Som sagt, i sämre ljus lär värstingkamerorna prestera bättre. Men 70D lär knappast kunna hänga med - den kommer ju bara upp i 7 bild/sek... Med PDAF på separat sensor. Och absolut inte med sitt liveview On-Chip AF under videofilmning.

Nu måste jag springa till bussen! So long!

Hänger inte med för att den bara kommer upp i 7 fps?

Men, hallå! AF-prestandan på följande mål har inte med det att göra. Det handlar om att följa målet så att fokuseringen ändras när motivet rör sig,

Sen om du tar en bild eller 5 eller 10 under tiden den gör det är inte det viktiga här.


/Mats
 
Att denna lilla "skitkamera", dvs A6000 sopar golvet med semiprokameror som Canon 70D både i bild/sek och AF-snabbhet är klart, men vi kan definitivt inte ens med videoklippet nedan (som är synnerligen imponerande) som grund ännu påstå att den skulle vara bättre än 60.000 kronorskamerorna vid ännu sämre ljus. Men att den lilla billiga lättviktare överhuvudtaget på nåt sätt kan vara inne i samma ring som dessa tungviktsbjässar utan att omedelbart bli knockad och utburen på bår, är minst sagt imponerande. :)

Länk som bör vara av intresse för Spannen, och kanske några fler:
http://www.sonyalpharumors.com/sony...t-by-alin-popescu-amazing-fast/#disqus_thread

Nu måste jag ge mig iväg, men jag hann skriva en gnutta mer i "A6000 - efterföljare till NEX-6 och NEX-7".

Stenis, jag har INTE sagt det du påstår att jag sagt. Du har glömt att jag kvalificerade mina påståenden. Men jag lär inte kunna återkomma med vidare diskussioner förrän nästa vecka.

Under tiden - ha de gött!"

Ja Gunnar, och det kan säkert andra också intyga att du varit sällsynt ihärdig i att påpeka att sensorer på huvudsensorn av nödvändighet måste vara både för få och små för att kunna ge lika bra möjligheter för AF-prestanda som en egen dedikerad sensor som DSLR:erna har. Du har vid ett antal tillfällen understrukit att det skulle vara en fysisk omöjlighet speciellt i dåligt ljus.

Det intressanta är dock varför man fått till detta i A6000 och inte i NEX 6 som ju var en av de första (om inte den första) Sony-kamerorna som hade hybrid-AF. Vad skiljer dessa lösningar åt?
 
Ja Gunnar, och det kan säkert andra också intyga att du varit sällsynt ihärdig i att påpeka att sensorer på huvudsensorn av nödvändighet måste vara både för få och små för att kunna ge lika bra möjligheter för AF-prestanda som en egen dedikerad sensor som DSLR:erna har. Du har vid ett antal tillfällen understrukit att det skulle vara en fysisk omöjlighet speciellt i dåligt ljus.

Det intressanta är dock varför man fått till detta i A6000 och inte i NEX 6 som ju var en av de första (om inte den första) Sony-kamerorna som hade hybrid-AF. Vad skiljer dessa lösningar åt?

Har man fått till det i A6000? Den enda inomhussekvensen med följande AF på Youtube som jag sett visar inget tecken på att fokus verkligen ändras. Jag inväntar en mer nogrann undersökning, helst med FE 70-200/4 G för ett definitivt utlåtande om AF prestanda även om en test med Zeiss normalen med f/4 i teleläget skulle ge en viss indikation.
 
Ja det är väl vad en del testare vill få oss att tro åtminstone. Det visar sig snart hur det är med det. Men även Gunnar verkar ju ha blivit övertygad och lite småfrälst innan en enda kamera sålts över disk vad jag vet.
 
Mmm, de filmer som visats hittills säger inte ett skvatt om hur bra det egentligen fungerar (tycker jag), men jag lär få veta om någon dryg månad eller så då jag inhandlat kameran :)

Nex-6 har 99 PDAF-punkter på sensorn (mot 179 på A6000), och klenare processorkapacitet. Gissningsvis är det kombinationen av detta som gjort att A6000 (förhoppningsvis) är mycket snabbare och bättre i dåligt ljus.
 
Mmm, de filmer som visats hittills säger inte ett skvatt om hur bra det egentligen fungerar (tycker jag), men jag lär få veta om någon dryg månad eller så då jag inhandlat kameran :)

Nex-6 har 99 PDAF-punkter på sensorn (mot 179 på A6000), och klenare processorkapacitet. Gissningsvis är det kombinationen av detta som gjort att A6000 (förhoppningsvis) är mycket snabbare och bättre i dåligt ljus.

Fler AF punkter och snabbare processor gör säkert en del för AF i bra ljus men jag är väldigt osäker huruvida detta hjälper till vid dåligt ljus då jag har svårt att se hur fler punkter och en aldeles så snabb processor kompenserar för den väldigt begränsade ljusmängden som når varje enskild AF pixel i dåligt ljus. Det blir spännade att se tester. Tyvärr säger CIPA standarden väldigt lite om detta då detta bara behandlar AF på stilla motiv i bra ljus.
 
Fler AF punkter och snabbare processor gör säkert en del för AF i bra ljus men jag är väldigt osäker huruvida detta hjälper till vid dåligt ljus då jag har svårt att se hur fler punkter och en aldeles så snabb processor kompenserar för den väldigt begränsade ljusmängden som når varje enskild AF pixel i dåligt ljus. Det blir spännade att se tester. Tyvärr säger CIPA standarden väldigt lite om detta då detta bara behandlar AF på stilla motiv i bra ljus.

Ja, jag tror inte heller helt på detta, men resultat kommer som sagt att postas när jag väl har kameran :)

Det är förstås lite kul att FlyerOne åter igen hyllar en kamera han inte äger eller provat (med funktioner som tidigare var omöjliga), men den heter ju Sony.. Det kanske kommer en förklaring till detta, men jag är lika skeptisk till det som till Sonys reklam ...
 
Nej det var ett kritvitt målat rum, kom igen med svartmålade väggar och ett stearinljus tänt. kraven har ökat nu.


//Bengt.
 
Motiven var dessutom två fasta motiv som man växlade mellan. Det var ju inget test som gick ut på att följa något rörligt mer eller mindre irrationellt och snabbt motiv direkt. Men visst såg det väl bra ut det man såg utifrån vad det var. Så mycket kan man väl säga. Kamerans processning verkar ju verkligen vara rapp.
 
Att fokusen har blivit kvickare är nog sant och också till nytta vid många tillfällen, så långt allt väl tycker jag.
Sedan finns det en mångfald av olika rörliga motiv allt rör sig inte med 70km i timmen så att säga.
Att A6000 skulle vara i närheten av en D7100 det tycker jag vi inte kan förvänta oss.

Jag tror dom provade A77 vid vattenpolo för att visa på vissa svagheter att fokusen inte fastnar där man vill utan skärpan tog på vattnet eller nått i den stilen, kom det vatten i vägen så hugg fokusen där.


Med liten mittpunkt och snabb fokus så finns möjligheten att sätta skärpan på det man vill även om det inte är så effektivt som dom bättre AF-systemen.


//Bengt.
 
Jo, det såg bra ut - ungefär som med min NEX-5N :)

Som sagts, ett totalt värdelöst test som inte heller visar nåt hur det funkar med följande af och under sämre ljusförhållanden. Vaafö gööör de på detta viset?

Tittar man noga så ser man att kameran mäter i o h hackar fram-och-tillbaka som vid kontrast-af.
Det verkar således inte vara någon äkta PDAF som t.ex. Canon 70D har, utan snarare en förfinad variant av s.k. hybridfokus som först grovinställer snabbt med pdaf och sen övergår till cdaf för finliret. Det är ju inte optimalt för filmning, men om det bara är pyttelite kanske det inte märks så mycket som vid enbart cdaf.

/Mats
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.