... ( en väldigt lång utläggning om vad som kan tolkas som personangrepp eller inte och inte ett enda ord som berättar varför min förvissning att Sony kommer sluta tillverka kameror med A-fattning skulle vara fel )..
.
Att jag ska bemöta dina påståenden i sak är naturligtvis helt befogat. Återkommer.
Du kunde ju gjort det ISTÄLLET för det här tramset du ägnar dig åt.
För mig ligger det inget som helst personangrepp i att jag (som jag har uppfattat av det du skriver) har sett ett antal luckor i dina kunskaper om teknik. Eller har du någon basutbildning eller arbetslivserfarenhet som tekniker, ingenjör, naturvetare, forskare eller nåt? Det är naturligtvis inget som du behöver uppge, men OM du gör detta, och du är autodidakt (självlärd) inom området, skulle du se detta som detsamma som ett "selfie"-personangrepp?
Allvarligt talat, vad håller du på med egentligen?
Gunnar, vad det ligger i det för dig har ingen betydelse.
Jag skriver vad jag tror om framtida affärsmässiga beslut från Sony och utvecklar varför jag tror det. Tydligen så tror du att jag har fel och har en annan tro om framtiden så du svarar, men istället för att motivera varför du skulle tro annorlunda så sätter du igång att diskutera mi9na personliga ev. bristfälliga kunskaper. Att du istället för att angripa sakinnehållet och frågeställningen i det jag skriver, utan istället börjar diskutera mina personliga egenskaper och vad du hittat för grova kunskapsluckor osv. Det är personangrepp per definition.
Sen att jag är trygg i mina kunskaper och inte tar åt mig negativt av det och inte känner något behov av att lägga ut någon meritlista i ett forum är en annan sak. Skriv du vad du har lust med, men var gärna lite mer specifik. Om du nu anser att jag är obildad och har upptäckt luckor i tekniska baskunskaper eller fysik, kan du inte tala om VAD det är?
Inget av det jag skrivit om det här är relaterat till teknisk expertis på något sätt. Bara en enkel och ganska självklar analys av vilka lösningar Sony har utvecklat och hur de som företag har agerat tidigare med en logisk slutsats om vad som därför borde bli nästa steg.
Detta har hänt:
- Sony har avvecklat DSLR-konceptet och infört elektronisk sökare i sina kameror.
- För att lösa autofokus-funktionen har de utvecklat SLT som även har några nackdelar med ljusförlust mm.
- Nu har de lyckats utveckla en AF-funktion som kan användas istället för SLT utan dessa nackdelar.
Jag tror att de kommer att ersätta SLT med den nya tekniken. I dagsläget är den förmodligen inte riktigt lika bra, men tillräckligt bra för den målgrupp de riktar in sig på.
När det inte längre finns behov av det extra utrymme mellan sensor och objektivfattning som A-mount har och detta kan ersättas med en liten rörstump, så finns det inget som helst mervärde i att tillverka kameror som har detta fast inbyggt. Därför tror jagk att framtida kameror, även i samma yttre format med stor kamerakropp, IBIS mm.göras med E-mount istället och att det medföljer en adapter eller att den är inbyggd i kameran med en omställbar mekanism.
Det finns därmed helt enkelt inget mervärde alls i native A-mount kameror, så de kommer att sluta tilverka sådana. Kan möjligen komma en till SLT, men inte ens det är säkert. A-fattningen är död!
Det här resonemanget är inte beroende av någon teknisk kunskap överhuvudtaget.
Jag förstår inte din irritation över att jag skriver vad jag tror om framtiden.
Alltså Gunnar, du tror alltså att Sony kommer att fortsätta tillverka kameror med A-fattning i fortsättningen, säg efter sommaren 2014?
Kan du berätta varför du tror det?
/Mats