Annons

A6000 - efterföljare till NEX-6 och NEX-7

Produkter
(logga in för att koppla)
Obs!
Detta är absolut inget personangrepp. Avsikten är att försöka assistera dig med att få en mera balanserad syn på verkligheten i allmänhet och den tekniska utvecklingen i synnerhet. Till att börja med - jag hoppas att du är åtminstone en aning medveten om att du har stora luckor i dina baskunskaper när det gäller fysik, elektronik etc.?

Vad är det då om inte personangrepp?

Vad är det för baskunskaper i fysik och elektronik du menar att jag saknar när jag tror att Sony inte kommer att fortsätta tillverka A-mount?

Jag tror som sagt att SLT bara var en parentes tills de fått till AF med sensorn. Nu har de det, eller åtm. nästan, så om det inte finns behov av utrymmet mellan sensorn och fattningen, varför ska de då behålla A-mount???

Du säger ju inget alls om varför du tror som du gör, enbart påpekanden om mig som person att jag saknar massa kunskaper hit och dit som inte har med saken att göra.

Att du sen säger att det inte är ett personangrepp spelarar mindre roll.

Som sagt, berätta vad du tror om framtiden och varför du tror det.
Jag är övertygad om att A-mount är dött.

/Mats

Jag tror inte man behöver oroa sig för att köpa A-mount objektiv eller kameror heller i o f s även om E tar över på sikt. Anledningen tror jag är att dyrare och ljusstarkare objektiv är stora och stora bländaröppningar kräver stora objektiv och det lär även bli svårt att få till en lagom rak strålgång med korta objektiv med stor bländare utan att bygga ut dem på längden - detta kommer nog ta tid. Leica har lyckats men de har väldigt få telen till M som har rak strålgång och jag är inte övertygad att deras lösning fungerar så bra där.

Vad jag menar är alltså att det de närmaste åren kan behövas stora objektiv om de skall vara ljusstarka i E fattningen så man kan nog lika gärna köra med A-fattningen och adapter. Telezoomar, typ 70-200/4 FE är ändå såpass stor att man lika görna kan köra en 70-200/2,8 i A fattning med adapter om det ändå finns PDAF på sensorn.

Man kommer ju ändå att uppgradera kamera på sikt och då kamerahus faller som strn i pris spelar det nog heller ingen roll om man har ett gammalt hus i A eller E fattning - det är inte värt så mycket efter några år ändå.

Mats, först det viktigaste än en gång. Mina ord var INTE avsedda att vara hårda.

Inser att när man på nätet försöker att skriva ner det man har i tankarna så blir det många gånger mycket hårdare, ofta inte minst överraskande hårt även för en själv. Så försök att se det jag skriver i det ljuset. Man måste (i alla fall måste jag) alltid kraftigt förkorta det jag har i tankarna när jag skriver, och då kan detta "taget ur sitt sammanhang" (vilket man alltså själv gjort) ge en ganska annorlunda bild än vad man själv trodde att det skulle ge.

För mig ligger det inget som helst personangrepp i att jag (som jag har uppfattat av det du skriver) har sett ett antal luckor i dina kunskaper om teknik. Eller har du någon basutbildning eller arbetslivserfarenhet som tekniker, ingenjör, naturvetare, forskare eller nåt? Det är naturligtvis inget som du behöver uppge, men OM du gör detta, och du är autodidakt (självlärd) inom området, skulle du se detta som detsamma som ett "selfie"-personangrepp?

Vi är alla autodidakter inom de flesta av livets områden. Det gäller i alla fall definitivt för min del - inom de flesta av alla tänkbära och otänkbara områden som finns överallt har jag ringa eller ingen kunskap. Världens samlade vetande är idag ENORMT. Tror inte att en människa skulle ha hunnit med att läsa igenom alla forskningsrapporter, böcker, tidskrifter, nätartiklar etc. som finns nu ens om vederbörande hade haft möjlighet att börja läsa allt detta vid jordens tillkomst, och kunnat leva tills nu...

Autodidakter har normalt mycket STÖRRE luckor i sina kunskaper än experterna, som har MINDRE luckor. As simple as that. Är givetvis själv inte på något sätt ett undantag.

Det ligger inget nedvärderande i detta. Även experter har som sagt luckor i sina kunskaper (är de duktiga så stöter man sällan på dessa luckor), men i själva verket är det så, att ju mer man lär sig om ett område, ju mer inser man hur LITE man vet...

F.ö. ligger min uppfattning nu (och vanligen annars också) väldigt nära Fredriks uppfattning. Inkl. att jag nu, och inom den närmast överblickbara framtiden, råder de som på allvar vill syssla med aktionfoto att välja Nikon eller Canon. Vad som kommer att hända på sikt KAN bli en helt annan femma. Det sprider jag inga tvärsäkra trossatser om.

Men det "Dopplerradar-koncept" som A6000 uppvisar är jag synnerligen imponerad av. :)

Att jag ska bemöta dina påståenden i sak är naturligtvis helt befogat. Återkommer.

Jag tror som Mats och Sten-Åke om att det nog kommer vara svårt och onödigt för Sony att upprätthålla båda produktlinjerna framöver. Just nu verkar de ju lägga det mesta krutet på E-fattningen, vilket knappast undgått någon.

Vi får väl se om Gunnar återkommer med en förklaring hur han tänker så småningom, men vi har ju väntat på dylika förklaringar tidigare ;)

OM..........man skulle avveckla A-fattningen, finns det då nån effektiv adapter som gör att alla funktioner finns kvar om man använder objektiv med E-fattning till dom gamla husen? På många adaptrar försvinner autofokusfunktionen så att man bara kan köra med manuella inställningar vilket inte är så kul. Vad jag förstår så var A-fattningen ett "arv" från Minoltatiden.

Nä, E-objektiv kan inte användas på A-hus.
Sådana adaptrar finns inte och kommer heller garanterat inte att göras.

Varför skulle man vilja ha en dylik?

Bara för att man slutar tillverka nya kameror och objektiv med A-attning så slutar ju liksom inte de befintliga kamerorna att fungera. Objektiv kan ha llång livslängd, men digitala kamerahus har det inte.

Att däremot kunna använda alla dessa A-objektiv på nya kameror med E-mount går alldeles utmärkt med bibehållen full funktionalitet. Sony har 4 st. adaptrar, med och utan SLT AF-modul, två stycken för Crop och två för FF. LA-EA1, LA-EA2, LA-EA3 och LA-EA4 och det finns även tredjeparts med s.k. speed-booster funktionalitet.

Jag förstår uppriktigt inte oron och de känslomässiga reaktioner med negativa kommentarer om min person (inte från dig) för att jag skriver att jag tror att Sony kommer att lägga ner tillverkningen av kameror med A-mount fattning.

/Mats

... ( en väldigt lång utläggning om vad som kan tolkas som personangrepp eller inte och inte ett enda ord som berättar varför min förvissning att Sony kommer sluta tillverka kameror med A-fattning skulle vara fel )..
.

Att jag ska bemöta dina påståenden i sak är naturligtvis helt befogat. Återkommer.

Du kunde ju gjort det ISTÄLLET för det här tramset du ägnar dig åt.

För mig ligger det inget som helst personangrepp i att jag (som jag har uppfattat av det du skriver) har sett ett antal luckor i dina kunskaper om teknik. Eller har du någon basutbildning eller arbetslivserfarenhet som tekniker, ingenjör, naturvetare, forskare eller nåt? Det är naturligtvis inget som du behöver uppge, men OM du gör detta, och du är autodidakt (självlärd) inom området, skulle du se detta som detsamma som ett "selfie"-personangrepp?

Allvarligt talat, vad håller du på med egentligen?

Gunnar, vad det ligger i det för dig har ingen betydelse.
Jag skriver vad jag tror om framtida affärsmässiga beslut från Sony och utvecklar varför jag tror det. Tydligen så tror du att jag har fel och har en annan tro om framtiden så du svarar, men istället för att motivera varför du skulle tro annorlunda så sätter du igång att diskutera mi9na personliga ev. bristfälliga kunskaper. Att du istället för att angripa sakinnehållet och frågeställningen i det jag skriver, utan istället börjar diskutera mina personliga egenskaper och vad du hittat för grova kunskapsluckor osv. Det är personangrepp per definition.

Sen att jag är trygg i mina kunskaper och inte tar åt mig negativt av det och inte känner något behov av att lägga ut någon meritlista i ett forum är en annan sak. Skriv du vad du har lust med, men var gärna lite mer specifik. Om du nu anser att jag är obildad och har upptäckt luckor i tekniska baskunskaper eller fysik, kan du inte tala om VAD det är?

Inget av det jag skrivit om det här är relaterat till teknisk expertis på något sätt. Bara en enkel och ganska självklar analys av vilka lösningar Sony har utvecklat och hur de som företag har agerat tidigare med en logisk slutsats om vad som därför borde bli nästa steg.

Detta har hänt:
  • Sony har avvecklat DSLR-konceptet och infört elektronisk sökare i sina kameror.
  • För att lösa autofokus-funktionen har de utvecklat SLT som även har några nackdelar med ljusförlust mm.
  • Nu har de lyckats utveckla en AF-funktion som kan användas istället för SLT utan dessa nackdelar.

Jag tror att de kommer att ersätta SLT med den nya tekniken. I dagsläget är den förmodligen inte riktigt lika bra, men tillräckligt bra för den målgrupp de riktar in sig på.

När det inte längre finns behov av det extra utrymme mellan sensor och objektivfattning som A-mount har och detta kan ersättas med en liten rörstump, så finns det inget som helst mervärde i att tillverka kameror som har detta fast inbyggt. Därför tror jagk att framtida kameror, även i samma yttre format med stor kamerakropp, IBIS mm.göras med E-mount istället och att det medföljer en adapter eller att den är inbyggd i kameran med en omställbar mekanism.

Det finns därmed helt enkelt inget mervärde alls i native A-mount kameror, så de kommer att sluta tilverka sådana. Kan möjligen komma en till SLT, men inte ens det är säkert. A-fattningen är död!

Det här resonemanget är inte beroende av någon teknisk kunskap överhuvudtaget.
Jag förstår inte din irritation över att jag skriver vad jag tror om framtiden.

Alltså Gunnar, du tror alltså att Sony kommer att fortsätta tillverka kameror med A-fattning i fortsättningen, säg efter sommaren 2014?

Kan du berätta varför du tror det?

/Mats

Hur kommer instegskamerorna att se ut från Sony framöver, är det typen A5000, A6000 som skall konkurrera med dom bästsäljande Canon 1200D, 700D och Nikon´s motsvarande. Det är väl dessa modeller som säljer mest.

Vi får väl se nu hur pass bra A6000 verkligen är nu vad gäller Autofokus, den tidiga testen på you tube där han razzlade 11 bilder på en rörlig papegoja och alla blev skarpa verkar för bra för att vara sant, 100% keepers klarar väl inte ens en 1DX.

//Bengt.

QUOTE Nu har de lyckats utveckla en AF-funktion som kan användas istället för SLT utan dessa nackdelar.QUOTE

jag är inte riktigt överens här. Vi vet ju ännu inte om denna lösning i A6000 är bättre ens än den i Nikon 1 systemet i någon väsentlig grad. Vi vet alltså inte än att AF i A6000 kan ersätta SLT. Däremot så är jag överens om att det inte skulle vara osannolikt att Sony släpper A fattningen i framtiden när sensor PDAF är bra nog (det återstår att se för A6000 men jag tvivlar gällande annat än dagsljus) även om den inte skulle prestera full lika bra som en separat AF sensor i alla lägen då Sony infe generellt har den kundgrupp som krävt det vassaste i AF prestanda.

Med reservation för att A6000 inte ännu är ute för kompletta tester så får man bara hoppas att inte Sony skall harva vidare i en 3-4 år till och sedan överge detta system, precis som med SLT. A99 är ju överlamrad med AF-punkter och fokusinställningar, Foto lyckades inte få en enda skarp bild på dansande par med fokustracking invald.

Nikon 1 serien ser ut att stanna kvar vid relativt låg upplösning både på sensorn och EVF:n vilket så klart gynnar att skyffla snabbt och minska laggning, men svårt att förbättra lågljusegenskaperna, jämfört då med 4/3-systemet som för varje år överraskar med allt bättre lågljusegenskaper.

ANG att kundgruppen för Sony-kameror inte skulle önska effektiv och bra följande AF tror jag inte alls på, Sony klarar väl helt enkelt inte av att bygga det ännu, eller har dom haft fullt upp med att få till en så bra sensor som möjligt som kan matcha Nikon, vilket dom nu gjort med A7r så gott som i alla fall.

A77 är en mycket fin kamera, där man då bara hade behövt förbättra EVF-laggning och följande AF + minskning av ljusförlust, så hade man varit hemma fullt ut. A77 har snabb AF den är mycket tyst vid tagning och den exponerar ovanligt bra.

Det känns som om Sony ibland tar två steg framåt och ett tillbaka när de släpper nya modeller.

Har kollat lite mer noga på den här kameran och ser att den inte har pekskärm t.ex. Det har jag på min NEX-5N vilket är suveränt ju.

Billig, bra bildkvalitet, snabb och bra AF - visst, men ingen pekskärm, inga mic/hörlursuttag och "bara" full hd.

Jag tror jag ligger lågt ett tag till och inväntar en kommande modell med UHD och touch.

Oavsett när man hoppar på nåt så kan man vara säker på att det kommer nya modeller runt hörnet, men den här gången känns det som ett inte helt optimalt mellanläge.

FF DSLR + APS-C "NEX" eller APS-C DSLR + FF "NEX" , det är frågan :)

/Mats

ANG att kundgruppen för Sony-kameror inte skulle önska effektiv och bra följande AF tror jag inte alls på, Sony klarar väl helt enkelt inte av att bygga det ännu...

Sonys kunder vill såklart också ha det allra bästa, men de som explicit söker detta och har de behoven är ofta inkörda redan på Nikon eller Canon, vilket gör att Sony får svårt att ta sig in på den marknaden. Jag tror därför att Sony helt enkelt väljer bort att satsa allt på det segmentet.

En gissning bara utifrån observation av vilka produkter som Sony har lanserat.

Håller med dig om A77. Mycket fin kamera, men som tyvärr inte når riktigt ända fram och skulle behöva uppgraderas på några punkter, de du nämner + blixtstödet.

Sony har tappat förtroende pga deras bristande kontinuitet. De har inte gjort helt färdigt, utan börjat på ett spår och sedan ändrat till något annat flera gånger.

Vi som starkt uppskattade Sonys kameror när de gjorde DSLR-kameror för att de var rejäla och robusta och högsta kvalitet i bildkvalitet och bygge (A700, A900, A850) och var kvicka med bra innovativa finesser (A550, A580) m.fl, med bra blixtsystem osv. blev ju ifråntagna allt detta när de totalt ditchade konceptet.

A77 hade alla förutsättningar att bli fantastisk och är det också på många sätt, fast blir en helt annan typ av kamera som inte alls passar alla. Jag gjorde ett ordentligt försök att ta till mig den tekniken, men tycker helt enkelt att DSLR totalt sett är en bättre lösning.

Egentligen är det märkligt att de som gillade Sony på DSLR-tekniken och inte var alltför positiva till Panasonic Lumix osv med EVF då byter uppfattning när Sony går över till liknande teknik. Som om det var företaget i sig man gillade och inte produkterna liksom, mycket underligt.

NEX-konceptet var ju nydanande och där bygger de vidare och utvecklar det med de nya ILCE modellerna, men trots att de lägger til en massa bra grejer så tar de bort vissa andra, som t.ex. touch-skärmen.

Nu äntligen verkar Sony ha hittat rätt med en utstakad plan, så vi kan nog hoppas och förvänta oss bättre kontinuitet framöver. Tyvärr är nog inte A-mount med i den planen alltför allvarligt, det är E-mount E/FE som gäller. Mycket fina objektiv som kommer på löpande band.

Min gissning är att det även kommer större kamerakroppar i "DSLR-format" med IBIS osv, men spegel-lösa med E-mount och under en övergångsperiod en medföljande adapter eller integrerad hybrid-fattning för A-mount.

/Mats

Som jag fattat SAR så ligger nog en A7000 i startgroparna, det kan nog bli den mera riktiga ersättaren till Nex7. Touch-skärm ligger verkligen i tiden, där man också snabbt kan bläddra mellan tagna bilder, mycket förvånade att inte A6000 fick det. Kamerorna är ju inte bara till för att locka gamla kunder till byte, utan man måste locka nya unga för att få fart på försäljningen.

Blev konfunderad när A580 kom med sin lite mindre påkostade kamerakropp, någonting som fortfarande vid den tiden ansågs som meriterande på betygsskalan, på något märkligt sätt så var kameran inte alls lika responsiv som föregångaren A550, vilket är en tabbe som man inte förstår.

EVF är perfekt för mindre kameror, när man vill spara vikt och ändå får en skaplig sökare i stället för sugrörs-sökare som ingen blir glad av.

Nya A7 serien imponerar med sin lilla kamerakropp och fina bildkvalitet, men kommande A8 eller A9 behöver nog mera kraft och Touch-skärm.

A77 är en rolig kamera men som du säger så passar den inte alla, och så kan det nog vara med flera andra modeller också, ljusförlusten är inte så bra förstås och kanske inte gick att lösa på ett bra sätt.

//Bengt.

Enligt SAR blir det inte någon "A7000" under 2014, utan det är A6000 som gäller som ersättare för både 6 och 7.

Jag filmar inte, så mig gör det inget att den inte har UHD, mic- eller hörlursuttag. Pekskärm kan jag också leva utan. Det går bra att snabbt bläddra mellan bilder med knappar också, om man nu vill höra det :)

En pekskärm hade nog varit en dealbreaker för min del. Inte för bläddrandet men jag gillar möjligheten att snabbt välja fokuspunkt genaom att peka.

Det är just att välja fokuspunkt med pekning som jag också tycker är den riktigt stora fördelen.

Men NEX-6 o ch NEX-7har väl inte heller pekskärm, bara NEX-5N/R/T som har det och det som de har gemensamt är att de inte har sökare. Kan tänka mig att det blir problem om man sätter kameran till ansiktet och "pekar" med kinden eller nåt.

Borde finnas en smart lösning för det dock, Canon 70D m.fl. har väl pekskärm också.

En knapp" touch on/off" eller nåt borde göra susen.

/Mats

Jag tänker mera på att pekskärm verkligen ligger i tiden, ( personligen tycker jag det går bra på det vanliga sättet )- allt som man kan göra med en smartfone vill nog dom unga kunna göra med kameran också, tycker utvecklingen går starkt åt det hållet.

//Bengt.

Varför A eller E

Det finns därmed helt enkelt inget mervärde alls i native A-mount kameror, så de kommer att sluta tilverka sådana. Kan möjligen komma en till SLT, men inte ens det är säkert. A-fattningen är död!

Varför detta mantra att A-fattningen är död?? Jag tycker inte dina argument håller. Hur kan du veta det säkert. Har du kontakter hos Sony mgmnt eller ännu högre ;). Jag tror att idag och troligen några år framåt finns ett mervärdet för A-mount

Finns en risk med alla system att tillverkaren byter fattning, går i konkurs mm
Många kamera märken har två fattningar idag tycks det som.... Och klara det.

Finns väl en finess att ha lite mer avstånd mellan sista linsen och sensorn, såsom reflexer, svårt att få raka strålar in i sensor brunnarna eller är jag helt ute och cyklar fast det är mörkt ute. Har väl påpekats innan att tele macro inte alltid är förenligt med kort registeravstånd, eller?

Jag tror att det tar minst 3-5 år innan E-mount är komplett FF+APC (om inte SAR har rätt med sin plan då är det ännu längre). Saknas mer än 200 mm idag till APC och FF inget. Finns inget macro till APC/FF. APC kommer väl ett för en nätt summa.....

Jag kan dock tänka mig att spegeln kanske försvinner (på alla kameror). När detta gör kan man ju enkelt göra en adapter så man kör A-mount på en E-mount (behövs ju bara en fokus motor) SÅ då överlever ju a-mount det också....

Jag tycker gnället om ljus släpp är lite konstigt. Det är ju som att tycka att de flesta som kör Canon på bas iso inte skulle kunna göra detta.... Sony sensor + spegel är väl i samma härad DR som Canon sensor utan

//Rikard

Varför detta mantra att A-fattningen är död?? Jag tycker inte dina argument håller. Hur kan du veta det säkert. Har du kontakter hos Sony mgmnt eller ännu högre ;). Jag tror att idag och troligen några år framåt finns ett mervärdet för A-mount

Nä, inget mantra och nej, jag kan inte veta det säkert och jag har ingen inside information.

Att jag råkat upprepa det ett par gånger är bara för att jag fått idiotsvar som motsäger mig fast utan argument i sakfrågan, bara att jag är obildad/dum/pratar strunt osv., så jag försökte förtydliga.

Som sagt, bara vad jag personligen tror kommer att hända för att jag är säker på att Sony avvecklar SLT-konceptet om de har en sensorbaserad af-lösning som kan ersätta den.

Nu vet vi ju inte om AF-systemet i A6000 håller den klassen att det kan ersätta SLT. Räcker det inte till så kommer säkert någon ny SLT med A-mount emellan.

Däremot om det inte finns något behov av utrymmet mellan fattning och sensor så har A-mount inget att tillföra, utom att det kan vara robustare att slippa ha adaptrar. Då tror jag inte att Sony fortsätter tillverka kameror med den fattningen helt enkelt. Inget jag vet eller så, men något som jag tror i alla fall. Jag kan inte se att det finns någon affär i att fortsätta utveckla dem.

Så länge folk har kameror med den fattningen eller E-mount kameror med adaptrar och efterfrågar A-mount objektiv så kommer dessa att fortsätta säljas, men det är början till slutet.

Retoriken från Sony kommer såklart oficiellt vara att att de "supportar" fattningen såklart, men i praktiken kommer de nog knappast att bli nån satsning på fattningen och tredjepartstillverkare kommer nog inte att nyutveckla för den om inga nya kameror tillverkas som objektiven passar på.

Gott om objektiv finns ju redan och befintliga kameror kommer ju inte att sluta fungera, så någon kris är det inte, men det blir en ond cirkel när folk inser at det inte är ett framtidssystem och därför minskar efterfrågan ännu mer på dessa kameror, liksom att de får sämre andrahandsvärde (bra iofs för den som satsat på systemet och kan fynda bra objektiv till låga priser på andrahandsmarknaden).

Men strunt samma. Vill man ha A-mount så är det bara att skaffa det (ett tag till). Om man har en annan uppfattning än jag har så är det bara att berätta det om man vill, men det vore klädsamt att i så fall motivera varför man tror annorlunda istället för att totalt ignorera sakfrågan och säga att jag är obildad och har fel för att jag saknar grundläggande kunskaper om fysik och ska redogöra för mina eventuella akademiska examina (!).

Tiden lär ju utvisa vem som har rätt. Jag tror dock många drar liknande slutsatser som jag och därför kommer försäljningen att minska ytterligare av Sony-kameror med A-mount.

/Mats

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar