Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

A6000 - efterföljare till NEX-6 och NEX-7

Produkter
(logga in för att koppla)
Canon brukar ju inte sällan köra gamla modellen parallellt till väldigt låga priser men det kan ju bero på att de också har mycket större volymer än Sony och säkert kan ha stora restlager av en del modeller som måste ut.


Visst är det så, Canon håller kvar äldre modeller och säljer ofta till fina paketpriser, lämpligt vid jular och sommar semester, det kan vem som helst se när man får reklam från Media Markt och El giganten.
 
Dina grafer stämmer ju med vad jag skrev.

Gör dom väl inte alls!
Du skrev att Canon 7D sjönk mycket, men det har den inte gjort, eller så har jag helt missuppfattat dig. Vet inte hur du läser prisjakts grafer, men så här är det.

Sony Alpha A77

2011-09-01: 12 000 kr
2014-03-01: 6 000 kr

Prisfall på 2,5 år. = 50%



Canon EOS 7D

2009-09-01: 16 000 kr
2012-03-01: 12 000 kr

Prisfall på 2,5 år. = 25%


Sony-kameran har alltså sjunkit dubbelt så mycket i pris som Canon-kameran.

Men det intressanta är ju hur A6000 beter sig, om den följer mönstret från Sony A77 eller om Sony har lagt om sin prispolitik. Mycket tyder på det eftersom kameran är såpass billig som den är redan från början. 6500 kr vid introduktionen och sen runt 6000 kr efter några veckor när priset satt sig.

Prisvärt köp!


/Mats
 
Gör dom väl inte alls!
Du skrev att Canon 7D sjönk mycket, men det har den inte gjort, eller så har jag helt missuppfattat dig. Vet inte hur du läser prisjakts grafer, men så här är det.

Sony Alpha A77

2011-09-01: 12 000 kr
2014-03-01: 6 000 kr

Prisfall på 2,5 år. = 50%



Canon EOS 7D

2009-09-01: 16 000 kr
2012-03-01: 12 000 kr

Prisfall på 2,5 år. = 25%


Sony-kameran har alltså sjunkit dubbelt så mycket i pris som Canon-kameran.

Men det intressanta är ju hur A6000 beter sig, om den följer mönstret från Sony A77 eller om Sony har lagt om sin prispolitik. Mycket tyder på det eftersom kameran är såpass billig som den är redan från början. 6500 kr vid introduktionen och sen runt 6000 kr efter några veckor när priset satt sig.

Prisvärt köp!


/Mats



Måste avsluta ett missförstånd bara, ursäkta Afe. NEJ, NEJ, JAG jämförde 7D med gamla Alpha 700, 7D sjönk snabbare än A700, jag skriver att JAG TRODDE ATT A77 skulle följa samma mönster som gamla A700, men så blev ju inte fallet, A77 sjönk helt riktig och mycket överraskande snabbare än vad jag kunde tro, och helt sant mera än 7D som det inte handlade om.

Ursäkta Afe.
 
Vad som förvånade mig med A6000 är att sensorn inte är bättre än den på NEX-7 ?? Verkar vara inom mätfelet. Sämre på bas iso bättre över 400. Bägge är ju 24 mpix.
Känns som om de flesta kameror kommit upp i så bra att det är svårt att motivera en uppgradering pga sensorn.
Synd bara att det inte än finns ett prisvärt macro. Zeissen är lite väl dyr, få se om den är värd det i tester...
 
Jovisst är den bättre i A6000 än i NEX-7.

Dels ett halvt steg lägre brusnivå.
NEX7-A6000-Noise.jpg

Men det finns ju andra egenskaper också.

Den har massor med AF-punkter som ger kameran betydligt bättre AF och trots dessa så är den ändå aningen bättre än den gamla sensorn avseende brusnivåer mm. Det är stort.

Sen, förmodligen, så är den bättre med vidvinkliga objektiv med utgångspupill nära sensorplanet där NEX-7 fått en del kritik att pixlarna i kanterna inte kan fånga snett infallande ljus så bra.

Vi får nog vänja oss med mindre och mindre förbättringssteg än vi variot vana vid tills det dyker upp en helt ny konstruktion. Men bättre är den definitivt.

Med adapter finns det en uppsjö av macron att välja bland. Där funkar det ju ändå bra med MF.

/Mats
 
Brusnivån är väl inte mest intressant
Är det inte DR
jmf med gamla nex5N tycker jag skillnaderna är smä specielt brus

Vist men ett macro går ju att använda på längre håll också. Bra macron är dock dyra som MF också...
 

Bilagor

  • nex22.jpg
    nex22.jpg
    92.3 KB · Visningar: 45
  • nex21.jpg
    nex21.jpg
    89.4 KB · Visningar: 54
Brusnivån är väl inte mest intressant
Är det inte DR
jmf med gamla nex5N tycker jag skillnaderna är smä specielt brus

Vist men ett macro går ju att använda på längre håll också. Bra macron är dock dyra som MF också...

Det är väl högst individuellt vad som är viktigt beroende på vad man oftast fotograferar.
Jag kan knappt minnas när jag senast tog bilder under ISO 400, oftast är det 800-1600, så för mig är bruset klart viktigare. Foto i RAW och egen brusreducering i ACR.

Men jag håller med, skillnaderna är inte särskilt stora. Sonys 16 megapixel sensor i en hel drös med kameror, däribland NEX-5N som jag har nu och A580 som jag haft var nog alldeles särskilt lyckad, speciellt med tanke på att den nu har några år på nacken.

Det som gör valet för mig att uppgradera från NEX-5N till A6000 är ju AF och bättre hantering med direktknappar och annat menysystem, samt bättre video. Den snabbare processorn i A6000 hjälper också till en del vid filmning och kan snabba upp utläsningen och därmed minska rolling shutter-fenoment bl.a. Vet inte hur mycket skillnad det är, kanske bara marginellt. Det är en svaghet i de här små kamerorna att krämen inte riktigt räcker till. A7s är tydligen inte alls bra på just detta, men A6000 är nog betydligt bättre förhoppningsvis. http://andrewwonder.com/blog/entry/jello-shots-sony-a7s

Som sagt, det är AF som är det enskilt största lyftet.

Sensorbaserad AF har annars sänkt prestandan hos sensorn och i A6000 så är det extra många, så att den trots det överträffar tidigare sensorer, om än bara lite, är ändå storslaget.

Troligen hade Sony kunnat förbättra prestandan betydligt mer utan den nya AF-tekniken, men jag skulle absolut inte vilja göra det valet. Det är faktiskt riktigt bra, även om inte förbättringen är jättestor.

/Mats
 
Jag tror att du har glömt en sensor, men du kanske menade tidigare Sony-sensorer?

Ibland talar du i gåtor Per. Jag fattar inte.
Menar du kanske Toshiba-sesorerna som Nikon använder i vissa modeller eller Canons eller nåt?

Klart att om man ska jämföra en utveckling hos en tillverkare att man ska göra det med liknande som samma företag gjort tidigare och om de lyckats förbättra, så självklart avsåg jag tidigare Sony-sensorer. Vad annars?

Sony är grymma på sina sensorer, men nästan varje gång så lyckas de med att göra någon konstig implementation så att kameran blir behäftad med någon negativ showstopper. A6000 verkar dock vara ett undantag där de inte klantat till sig på något sätt. (A7s är inget undantag tyvärr.)


/Mats
 
Va å klämde på A6000 idag (MM) kändes gedigen men lite kantig, lite pillig att jobba med (men det är ju alla småkameror). Blir intressant när ersättaren till A77 kommer, undrar om den också blir kantigare...............................
 
Jag är rätt nyfiken på ersättaren till NEX-7. Om Mino^H^H^H^HSony följer traditionen när det gäller namngivning av kameror så är inte A6000 toppmodellen i "amatörsegmentet". Den borde heta A7000.

Någon A9000 är väl knappast att vänta, dock. A9 är mer trolig i så fall.
 
Jag är rätt nyfiken på ersättaren till NEX-7. Om Mino^H^H^H^HSony följer traditionen när det gäller namngivning av kameror så är inte A6000 toppmodellen i "amatörsegmentet". Den borde heta A7000

Skulle nog tro att A6000 är toppmodellen för de spegelfria APS-C modellerna, A7 känns som nästa steg uppåt. Fast helt säker kan man ju aldrig vara ;)
 
Skulle nog tro att A6000 är toppmodellen för de spegelfria APS-C modellerna, A7 känns som nästa steg uppåt. Fast helt säker kan man ju aldrig vara ;)
Just nu är A6000 toppmodellen i den spegelfria APS-C-serien, men eftersom den på vissa punkter är sämre specad än NEX-7 så borde det finnas plats för en A7000.

A7 är ju en småbildskamera och därmed i en annan serie/segment/vfsh.
 
På SAR så hävdas det att A6000 ersätter både NEX 6 och 7, tycker dock att det vore naturligt med en A7000. Sedan undrar man om Sony verkligen kan ha hur mycket modeller som helst. Gamla Nexarna försvinner förstås där en modell var nere runt 270 gram med aps-c sensor.

//Bengt.
 
På SAR så hävdas det att A6000 ersätter både NEX 6 och 7, tycker dock att det vore naturligt med en A7000. Sedan undrar man om Sony verkligen kan ha hur mycket modeller som helst. Gamla Nexarna försvinner förstås där en modell var nere runt 270 gram med aps-c sensor.

//Bengt.

Det ska man nog ta med en nypa salt.
Vad Sony har bekräftat är att det inte i närtid är planerat dubbla kameror att ersätta NEX-6 och NEX-7 och om A6000 släpps och dessa båda andra tas bort så är det ju en ersättare för båda.

Däremot kommer det garanterat fler modeller och inte osannolikt N//R/S-varianter osv med lite olika spec, fast de annonseras inte förrän efter att A6000 funnits ute ett tag och hunnit sätta sig.

Det betyder inte att det blir någon specifik ersättare till NEX-7, bara nya kameror med lite andra funktioner som kompletterar A6000. Tri-Navi kommer vi nog inte se i någon ny kamera gissar jag, men kanske, vem vet.

Det jag saknar på A6000 är mic-ingång och pekskärm och en annan codec. Att det inte är ett stort lyft i bildkvalitet jmf med NEX-5N gör inget, det är riktigt bra som det är. Jag är riktigt nöjd med NEX-5N, men vill ha den nya för autofokusens skull. Pekfokus på NEX-5N är dock en riktigt bra finess som man går miste om.


/Mats
 
Det jag saknar på A6000 är mic-ingång och pekskärm och en annan codec. Att det inte är ett stort lyft i bildkvalitet jmf med NEX-5N gör inget, det är riktigt bra som det är. Jag är riktigt nöjd med NEX-5N, men vill ha den nya för autofokusens skull. Pekfokus på NEX-5N är dock en riktigt bra finess som man går miste om
/Mats

Du saknar inte bättre sökare? Jag har inte själv jämfört, men tex Cyberphoto säger att det märks att den har lägre upplösning än NEX-6 (som jag själv äger).
/Christer
 
Nä, jag har en NEX-5N och den har ingen sökare alls, så jag gissar att A6000s sökare är bättre än den åtminsone ;-)

/Mats

Sökaren i A6000 har lägre upplösning än i NEX-6 och NEX-7, men ska ändå vara tydlig och betydligt snabbare på att uppdatera sig, så jag tror man går plus där totalt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.