Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

A3:an

Produkter
(logga in för att koppla)

perhel

Aktiv medlem
Någon som vågar spekulera i när Minolta släpper sin "A3:a"...kommer optiken hänga med ytterligare ett tag...tycker det börjar kännas som det är dags för något nytt eller ?

Den kommer i vår. Den har minst 8 megapixel. Den har A200´s vridbara LCD, den har A2´s EVF, något förbättrad.

Den har ny optik med större brännviddsomfång och bättre ljusstyrka. Sensorn är densamma men betydligt mer brusfri. Lägsta ISO är 50. Vikt och storlek som A2.

Den har AS Mk II, dvs ännu bättre skakningsdämpning.

Den har ett inbyggt minne för de pinsamma gånger man glömmer minneskortet, det är på 1 GB.

Serietagningen är uppiggad till 8 bilder per sekund till kortet är fullt. Skrivning till internminnet är så snabb att kameran inte behöver stanna upp ens vid fotografering i raw.

Priset hamnar under 8000.

Nåt mer du vill veta? Bara fråga!

apropå spänning så kommer batterierna från A1/A2 att fungera och de håller mer än tre gånger så lång tid.

Bra...hur blir det med minneskorten då ?
behåller man CF korten...vågar man köpa nya stora minnen redan nu ? :)

Och hur är det med de essentiella extrafunktionerna, KG? Med tanke på resten av specen kan den väl inte lämna mycket övrigt att önska på den fronten heller? ;-)

Jadå, den tar enligt specen både CF, Microdrive o SD kort. Det sista troligen med adapter, men det kan vara dubbla kortplatser + det interna minnet... jag tror att det kommer mycket större minne på A4, men det vill de inte säga nåt om än, den släpps 23 sep 2005.

Vilka funktioner tänker du på nu Jim? att det inbyggda minnet även kan lagra musik o spela upp mp3 filer via hörlur är en feature som inte kommer att vara officiell från Minolta, men med ett rysshack så kan man ansluta hörlurarna via fjärrkontrollskontakten... inbyggd GPS och/eller GSM blir det icke!

Det är vad jag anat länge, fotograferna i Hallstahammar använder bara en enda modell av digital kamera, Minolta Dimage A-serie.
En av sluttestarna, KG Stolt, gör nu ett uttalande, som tydligt visar att fältmässiga testningar är på "G".
Kommer produktionen att läggas oxå i Bulltens tidigare lokaler?
Bruset blir lågt, säger KG Stolt, förmodligen från välunderrättat håll, tidigare produktion i dessa lokaler var mycket brusiga, för att inte säga, läge för öronproppar.
Tung industri brukar vara mycket brusig.

Njae det var längesen, i Bultens gamla lokaler har Hollyhammar huserat, o då var det inte mycket brus... numera tillverkar man bland annat sängar i lokalerna... kan du ens förstå hur gynnsamt det inverkar på kommande A-seriekameror? oj oj oj, den ljusnande framtid kommer i vår...

KG Stolt har säkert rätt!
2 x 8 = 16Mp!
Troligen två 2/3" CCD, dubbel-skiktad bildsensor, jämför DVD, där spåren ligger oxå i två skikt, för maximal information.
2 x 8.8 x 6.6 mm = 17,6 x 13,2 mm total yta på bildsensorn, nästan inget brus vid ISO 1600.
Kommande A3, blir den första kameran med dubbel-skiktad bildsensor!
Nytt objektiv, ändrad omräkningsfaktor, kraftigare blixt, kameran tätad för att kunna användas några meter under vattnet!
Info på Minoltas japanska hemsida!

larsborg skrev:
Nytt objektiv, ändrad omräkningsfaktor, kraftigare blixt, kameran tätad för att kunna användas några meter under vattnet!
Info på Minoltas japanska hemsida!

Den dubbelskiktade sensorn skulle hållas hemlig!? Blixtstyrkan har ingen sagt nåt till mej om, men du kanske har bättre källor.

Den tätade långzoomskameran är nya Z4WR.

Ere sant??

KG!
Jag vet inte om jag ska läsa detta med ironi eller inte. Är det du skriver riktigt? En A3'a som kommer i vår?

Just nu är jag MYCKET arg på min A200, och ska ringa till KM i morgon och fråga om dom vill byta ut den eller ge mig pengarna tillbaka. Fokusen är helt bedrövlig. Ibland får jag försöka flera gånger innan den lyckas ta fokus. Och ibland bekräftar den att jag har fokus, fast det inte är i närheten. Förutom det har jag hittat att en pixel är trasig? i skrämen(den lyser vitt).

Det som gör mig mest arg är jag har missat klockrena fototillfällen. Min son, som fyller 1 nästa helg, ställer sig upp med lära-gå-vagnen och puttar sin storasyster som sitter i den. Hur jag än försökte så gick det inte att fokusera. Så jag koppla om till manuellt, och det är ingen ide att försöka ställa in en skärpa på en EVF som har 8x digital förstoring. Bara kolla på siffrorna och chansa - grymt irriterande.

Är det så att det är en A3 på gång inom kort, så kan jag tänka mig att foto med systemkameran så länge - för jag vill ha en så bra kamera som möjligt men inte en DSLR. Det kan inte vara meningen att det ska ta 3,5 sekunder (ja, tre och en halv sekund) för kameran att ta fokus - som ändå inte är i fokus.......(den bekräftar t.o.m med den röda rutan)

Njae Magnus, nu var det ju så att trådstartaren frågade om nån vågade spekulera... o det vågar jag... hur mycket som helst.

Det låter trist. A200 borde väl inte stå A2 o A1 efter. AF i svagt ljus är ofta knepigt men i bra belysning brukar det funkar bra.

Ett tips är att testa den motivföljande AF´n o skjuta en serie! Jag trodde länge att den var smått värdelös eftersom skärmbilden inte hänger med o uppdateras, men bilderna man tar blir skarpa. Funkar utmärkt på bilar o annat som kommer mot en. Har inte provat med X2000 än...

En sak är säker A3:an kommer under 2005!
Kolla på Konica-Minoltas japanska hemsida!
Inget konstigt alls!
Eftersom varje liten punkt (pixel eng.), i bildsensorn, är rund, samt att alla punkter ligger mycket tätt, blir det ett litet utrymme emellan.
Jämför, 10x10 tennisbollar lägges i en kvadrat, det blir en öppning, mellan bollarna!
Denna öppning, mellan punkterna, används för att den undre bildsensor skall oxå registrera!
De två bildsensorerna, på vardera 8Mp, ligger svagt förskjutna, i förhållande till varandra, i den dubbel-skiktade bildsensorn.
2 x 8Mp = 16Mp tillsammans, utgör bildsensorns totala kapacitet.
Bara för att den främre bildsensorn inte skall skymma den bakre, ligger de två skikten svagt förskjutna, i förhållande till varandra!
Enkelt, tills Konica-Minolta tog patentet, hade ingen kamera tillverkare tänkt på denna konstruktion!
Låt agenturen för A200, undersöka varför den inte kan fokusera snabbare, kan vara en justering, går på garantin.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar