Annons

A3:an

Produkter
(logga in för att koppla)
Japanska sidan?

Jag gjorde ett litet försök att titta på den japanska sidan, men jösses vad den var svårläst.......
Har du info eller en länk med våra vanliga bokstäver så får du gärna dela med dig.

En idé

Eller så gör ni ett smartare val. Ta de 10.000 en A3 kommer kosta och köp en riktig dslr. En nikon d70 eller canon 300d kommer alltid vara mer av en riktig kamera än vad A3 någonsin kommer vara.

Jag kommer iaf aldrig lägga ut de pengarna på en kamera med elektronisk sökare. Otroligt vilken skillnad det är nu när man kan jämföra. Sen ska vi inte ens prata om Minoltas fokuseringsproblem. Och manuell fokues existerar ju inte ens kompaktkamerorna med EVF.

Gör som jag, om ni ändå ska köpa en ny bra kamera, spara i en månad till och köp en riktigt bra kamera. Själv köpte jag Canon 20D, men om ni vill vara Minoltatrogna har ni ju den minst lika fantastiska Dynax 7D.

Re: En idé

Jimmy Thörne skrev:
Eller så gör ni ett smartare val. Ta de 10.000 en A3 kommer kosta och köp en riktig dslr. En nikon d70 eller canon 300d kommer alltid vara mer av en riktig kamera än vad A3 någonsin kommer vara.

Om man skall ha med sin kamera när man fjällvandrar så är en digital icke-systemkamera troligtvis lättare än vad en dslr med två objektiv någonsin kommer att vara.

Titta på de nya dslr-kamerorna från Pentax och Olympus, är inte större än en A2. Jag funderar på att köpa en Canon A95 som andrahus då ej min 20D kan följa med, men att lägga 10k på en icke-dslr kommer jag aldrig mer att göra. Ett grymt överpris tycker jag!

Spara i en månad, till en Canon 20D eller en Minolta 7D?
Ni måste bo hemma hos föräldrarna?
Jag har nu sparat i flera år, långt kvar!
Just, fjällvandra med dessa D-SLR, överbelamrade med knappar och rattar, betydligt större än en vanlig A-SLR, det måste vara en extra bärare bara till kameran.
Objektiven får sändas med tåg/lastbil till utgångslägret.
Någon ville lämna sin Canon 20D kvar hemma, vid en fjällvandring, ett tydligt tecken på ett kameran inte är smidig, kanske ett felköp.
Skall det behövas olika storlekar på kameror, för olika situationer?

Svårt att fokusera manuellt?
Kolla på tillverkarnas japanska hemsidor!
A3:an kommer att ha flera förbättringar, just inom fokuseringen manuellt.
Just nu är det svårt att få några fullständiga uppgifter om sökaren, EVF ändrad till en kompakt
spegelsökare, mycket talar för det!
Lättare att följa snabba motiv och ställa in avståndet, med en spegelsökare, dessutom drar den inget batteri.
Inga priser ännu, men under gruppen 10000:-!

Ja Ulf, det är precis lika illa på de dyrare!

Att fokusera manuellt tror jag aldrig kommer bli riktigt bra med elektronisk sökare, men vi får se.

KG...har du någon bättre länk till Minoltas kommande "A3:a" än Minoltas japanska hemsida...måste ju hålla med om att den är en aning svårläst :) eller du är kanske en hejare på japanska ? :)

"Just, fjällvandra med dessa D-SLR, överbelamrade med knappar och rattar, betydligt större än en vanlig A-SLR, det måste vara en extra bärare bara till kameran."

Jämför antalet knappar och reglage på en Minolta 7, 7hi, A1 och A2 så ser ni snabbt att de lätt överstiger valfri systemkamera. Angående storleken så skillnaden inte så enorm anser jag. En A1 med motljusskydd på tar NÄSTAN lika stor plats som en 20D ;)

Och jag kan för övrigt hålla med brorsan i hans kritik mot Minolta. Efter att ha sålt min A1 kan jag lätt säga: aldrig mera Minolta. Vidrigt brus, dålig AF och pinsamt dåliga ccd har märkt mig för livet :D

Nä, det är inte utan att man blir en smula avundsjuk på brorsans 20D.

Jest skrev:
Angående storleken så skillnaden inte så enorm anser jag. En A1 med motljusskydd på tar NÄSTAN lika stor plats som en 20D ;)

Nästan lika stor plats men en 20D behöver nog två objektiv för att täcka in samma brännviddsomfång så vikten lär bli större, gissningsvis minst det dubbla.

Sen har det naturligtvis betydelse varför man vandrar i fjällen. Om mitt fotointresse idag hade varit lika stort som det var för 20 år sedan skulle jag utan tvekan bära med mig en systemkamera med tillhörande objektiv - fast då inte med säkerhet en digital.

Nej jag har ingen annan länk o jag är inte en överdängare på japanska. Jag har helt andra källor *hemligt* ;-)

Priset kommer inte att vara i närheten av 10.000 o vi talar om en riktig digitalkamera, än finns ingen sådan med utbytbar optik, men det kan mycket väl komma. Kanske kommer A4:an att ha en gänga så man kan byta hela optiken istället för att hänga på adaptrar, de gånger 22-380 mm inte räcker ;-)

Inga konsument dslr-hus kommer att kosta över tio tusen heller när vi skriver 2006... nåja, somliga kommer väl att beteckna 1DS MkII som konsumenthus, men i den klass där D70, 20D o D7D härjar kommer inget att kosta över tio lax år 2006...

/kg, 600 MB bilder med hem idag

äh, jag orkar inte upprepa mej själv... gör en sökning på "riktig digitalkamera" så hittar du nog ;-) Dagens dslr är utmärkta för de som är inkörda på analogt o vill ta steget till digitalt.

För mej som kört digitalt sen medeltiden är det inget alternativ. Möjligen ett komplement, i dåligt ljus...

Finns det inget plug in på detta forum som sorterar ut verklighet mot fantasi på KG. Det är helt enklet skitsvårt att veta inläggen är seriösa eller om har ständigt drömer i det blå om sina nya kamreror.

HDFS) (KGS skrev:
Än en gång, trådstartaren frågade om någon vågade spekulera... jag vågar...

Men det är inte den första gången du spekulrear om framtida kameror...
Vad jag framförallt efterlyser är en online-uppkoppling.
Hur ballt vorre det inte om mina nära och kära fick se mina bilder 1 efter att de tagits?

Nome Nescio skrev:
Hur ballt vorre det inte om mina nära och kära fick se mina bilder 1 efter att de tagits?

Min granne bävar för en sån funktion. Ibland smygplåtar han unga blondiner på stan. Tänk om en sån bild gick raka vägen hem, då behöver inte han gå hem... nä det går inte hem hos alla!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar