Annons

A3:an

Produkter
(logga in för att koppla)
--------------------------------------------------
Per Carlin skrev:
Finns det inget plug in på detta forum som sorterar ut verklighet mot fantasi på KG.
--------------------------------------------------
Verklighet eller fantasi?
Japanska kan jag läsa hjälpligt, tillräckligt för att kunna ha nytta av japanska internet sidor.
Många japanska internet sidor har allt översatt till engelska oxå.
Jag anser, att KG och jag, samt säkert några till, har det rätta nätverket för att kunna bedömma, hur en framtida Konica-Minolta Dimage A-serie kamera förmodas kunna ha för spec.
Mycket inom utveckling, bygger på vad kunderna/användarna vill ha, samt vad som är tekniskt möjligt, inom hur mycket produkten får kosta, givetvis.
EVF sökaren har sina brister, men under normala förhållanden, fungerar den perfekt, vid svagt ljus blir det något svåra för fotografen att se om avståndet är rätt inställt, av AF funktionen.
Då vid mycket svagt ljus användes, med fördel, manuell fokus/avståndsinställning.
Den lilla bildsensorn till K-M A-serien, 8,8 x 6,6mm, ger ett mycket stort skärpedjup, m.a.o avståndsinställningen behöver inte vara på mm-när exakt!
Priserna för alla digitala kameror är på väg neråt, en D-SLR med FF (bildsensor 24x36mm) bara kamerahuset under 10000:-, mindre till storleken än dagens, kommer utan tvekan inom några år!
Då ligger en semi-pro A3-A4-A5, betydligt lägre.

Spekulationerna om A3:an ställer till det lite för min del. I går skulle jag köpa en A200 men har slutat ut det med tanke på att A3:an uppfyller mina önskningar lite bättre - framförallt längre zoom och bättre EVF.

Så nu får jag hoppas att den kommer innan sommaren när jag skall ha med den till fjällen *L*.

Re: Re: En idé

ulltand skrev:
På min Minolta Z1 så är den manuella fokusen så gott som oanvändbar, men är det lika illa på de dyrare som tex A1 och CoolPix 8800?

Jag hade en Z1 innan min A2 och just den manuella fokusen var helt värdelös på Z1. Det går rätt bra på A2, men inte lika snabbt som på min analogkamera med "riktig sökare".
Det går inte att jämföra EVF:en på en A2 och en Z1. Nu känns det faktiskt begränsande med en optisk sökare.

KG,
Hur blir det då med Minolta Viewern för A3:an i din kikare.
Har dom lagt ner ett antal manår på att göra en ny konkurrenskraftig?
Det måste vara lite pinsamt att göra bra kameror men skrattretande programvara till dom. Men det är ju tur att det inte är tvärt om.
Christer

Jag har inte använt viewern sen jag gick över till A1... dels kan Graphic Converter öppna rawfiler rakt av och till Photoshop har det hunnit komma rawkonverterarplugin så jag tycker Minolta kan lägga energin på att förlänga brännvidden och förbättra snabbheten osv ;-)

Å andra sidan är det klart att en såpass dyr kamera, ja alla kameror som kan fota raw, ska levereras med en programvara som kan läsa/konvertera dem. Minolta skulle kunna bjussa på Elements med plugin också... bara de inte glömmer Macversionen...

3" TFT ?

KG...vad säger din hemliga japanska Minoltasupport angående displayen på A3:an..blir det 3" TFT eller ? :)

HDFS) (KGS skrev:
Kanske kommer A4:an att ha en gänga så man kan byta hela optiken istället för att hänga på adaptrar, de gånger 22-380 mm inte räcker ;-)

KG i full frihet, det är en njutning att läsa ;--)

A2 till A4?

Hoppa över en avgrund i två språng, det är svårt det. HAiiiii.

Minolta är lika goda kålsupare som alla de andra. De släpper en grej i taget fast de redan har allt klart i sina laboratorier.

Det måste vara peanuts att konstruera anpassade linser för små sensorer. Lika lätt är det att eliminera allt brus. Och hur svårt är det att göra en AF som är supersnabb och exakt?

Men varför göra det på en gång, vi älskar att jumpa på isflak o ramla i lite då o då. O ställa oss först i kön för nästa modell...

Troligen finns det mer pengar att mjölka ur oss genom att lura upp oss på DSLR nivån för att få kränga dyr optik. Ingen av kameratillverkarna är intresserad av foto o att utveckla det, de är ute efter nåt helt annat. Du får en gissning!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar