Jag nöjer mig med att konstatera följande. Använder både min 85 1,2 och 135 2,0 flitigt. De används för ungefär liknande motiv. Mycket porträtt. När det rör sig en del eller när jag behöver vara snabb så är 135:an det givna valet. Min klara uppfattning är att färger kontrast och bokeh är märkbart bättre på 85 1,2. På liknande motiv med ungefärligt lika utsnitt så ger 85 1,2 en synligt mjukare bakgrundsoskärpa. Ett tyckande och antagande för många men en självklar verklighet för mig. Jag är övertygad om att alla som ägde bägge objektiven skulle uppleva förhållandena ganska exakt som jag gjort. 85 1,2 är makalöst mellan bländartalen 1,2-2,0. Från bl 2,8 blir den inte lika unik men det finns nog inget som är skarpare från 2,8 och uppåt, färger och kontrast sticker fortfarande ut oavsett bländartal. 135:an måste vara det näst bästa som gjort i klassen medeltele och prestandan med extendrar är oerhört imponerande, vilket jag ämnar bevisa i framtida album på min sida. Slutligen så tvekar jag inte på att olika tester som beskrivits ovan ändå skulle peka på att 85 1,2 är den mer behagliga gluggen sett till bokeh och släpp.