** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

85 1,2 L Usm

Produkter
(logga in för att koppla)
froderberg skrev:
Håller inte med. Det var snabbare att byta objektiv med FDn. Bättre än EF också. Ett rejält grepp om gluggen så hade man lossat objektivet utan minsta risk för fipplande med objektivet.

Kom objektivet lite snett med gamla FD-fattningen blev det krävigt.
Tyckte själv att jag fick till en väldig snits på objektivbyte med mina FD-gluggar. Men upplevde inte du att Canons FDN-bajonett glappade rätt mycket med tyngre optik. Minns att jag upplevde Nikons bajonett som starkare. jag är en sån som blir rätt irriterad på just glapp och knak i prylarna.

Glapp påverkar varken min snabbhet eller bilderna. Jag är väldigt resultatorienterad även om jag uppskattar kvalitet.

froderberg skrev:
Alla zoomar är nya. Där har det hänt fantastiska saker.

Sedan har det kommit fler fasta objektiv som är riktigt superskarpa på full bländaröppning.

Bästa FD-gluggen är väl FDn 200/1,8L, men den är å andra sidan en FD-variant av EF 200/1,8L som kom innan. När 200:an kom hade fanns ingen proffs-Eos och modefotograferna körde Canon F-1 new. Så kan fick göra en FD-variant.
Tänkte bara på fasta 85;an.

Robin Gyllander skrev:
Tänkte bara på fasta 85;an.

Det här säkert hänt nått med den optiska prestandan också genom åren.

Men en sak har blivit sämre. FD/FDn 85/1,2 väger betydligt mindre och är smidigare än dagens tungviktare.

Robin Gyllander skrev:
Är det tätning af motor och bländarmotor som tyngt ner den?
Tätningen kan jag inte tänka mig lägger på så mycket i vikt. Men det andra kanske spelar in. Det är rätt mycket glas som skall dras runt. kanske har mer glas använts för att optimera prestandan på full öppning. Jag tror att af-varianterna är bättre på 1,2 än vad de manuella objektiven var.

Robin Gyllander skrev:
Är ens 85/1,2 II ens tätad?

Nej. Men den har en skön gummering runt gluggen som ger ett grymt grepp. Och antagligen ett uns skydd när jag tappade objektivet i parkettgolvet. Inget hände mer än att motljusskyddet lossnade.

På Canons sida står det att den skall vara tätad, eller rättare sagt står det att L-gluggarna är särskilt tätade mot fukt och damm. Men eftersom det står på sammma sida som själva produktbladet tycker man ju att det borde vara så.

paul innergård skrev:
På Canons sida står det att den skall vara tätad, eller rättare sagt står det att L-gluggarna är särskilt tätade mot fukt och damm. Men eftersom det står på sammma sida som själva produktbladet tycker man ju att det borde vara så.

Det finns lite olika uppgifter. I broschyren för Canon Eos 1N som kom 1994 står att alla L-objektiv är tätade.

Men med Eos 1V kom en ny serie med extra tätade objektiv. De har en rummitätning mot kamerahuset. 85/1,2 I och II saknar en sådan tätning.

Robin Gyllander skrev:
Den verkar inte så bra längre.
Det är en otroligt bra glugg som har ett självklart värde för vissa situationer. I mitt tycke en av de roligaste gluggar jag fotat med. De som jag skickat bilder till eller fått provskjuta med gluggen säger alla att den är sanslöst skarp. prestandan på 1,2 imponerar verkligen.

froderberg skrev:
Det finns lite olika uppgifter. I broschyren för Canon Eos 1N som kom 1994 står att alla L-objektiv är tätade.

Men med Eos 1V kom en ny serie med extra tätade objektiv. De har en rummitätning mot kamerahuset. 85/1,2 I och II saknar en sådan tätning.
Det stämmer för jag kunde inte hitta en sådan på mitt ex. Lite halvynkligt att inte kunna peta dit en sådan list med tanke på priset. Dessutom är den ju så pass ny och vädertätning tycker jag verkar ha vuxit i dignitet även hos icke yrkesverkamma konsumenter. Men man tänkte kanske att det är en studioglugg i första hand.

paul innergård skrev:
Det stämmer för jag kunde inte hitta en sådan på mitt ex. Lite halvynkligt att inte kunna peta dit en sådan list med tanke på priset. Dessutom är den ju så pass ny och vädertätning tycker jag verkar ha vuxit i dignitet även hos icke yrkesverkamma konsumenter. Men man tänkte kanske att det är en studioglugg i första hand.

Jag tycker också att det är märkligt. Men skillnaderna mellan serierna handlar inte bara om den gummiringen utan även om rejälare tätningar på alla ställen.

Att objektiv lägger av pga vädret är överuvudtaget rätt ovanligt, oavsett tätning eller inte.

froderberg skrev:
Nej. Men den har en skön gummering runt gluggen som ger ett grymt grepp. Och antagligen ett uns skydd när jag tappade objektivet i parkettgolvet. Inget hände mer än att motljusskyddet lossnade.

OMG! Jag skulle troligen få kronisk hicka av att tappa min! Det är det klart dyraste objektivet jag ägt/äger, men också mitt absoluta favoritobjektiv!

Jag köpte det samtidigt som jag uppgraderade från 10D till 5D. Anledningen till att jag inte skaffade 85/1.8 är att jag på 10D använde 50/1.4 till ca 95% av mina bilder. Med den vetskapen i bakhuvudet så kändes det inte så vansinnigt att köpa "värstingen", eftersom jag visste att jag kommer använda den till nästan alla mina bilder.
Och jag ångrar mig inte en sekund! Jag tycker att den har mycket skönare bokeh än 1.8'an. Det är möjligt att det är en viss placebo-effekt, men jag blir inte mindre nöjd för det :) Min känsla av gluggen är det viktigaste!

Den här bilden är tagen med 85'an, dock inte på bländare 1.2 utan 1.8. http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1298590.htm?set=mp

froderberg skrev:
Jag tycker också att det är märkligt. Men skillnaderna mellan serierna handlar inte bara om den gummiringen utan även om rejälare tätningar på alla ställen.

Att objektiv lägger av pga vädret är överuvudtaget rätt ovanligt, oavsett tätning eller inte.
Stämmer säkert. Du fotade väl rätt flitigt med lillebror 85 1,8 i alla slag väderförhållanden och den lär väl knappast vara tätare. Fast den har iofs innerfocus vilket borde innebära ett visst skydd i sig.

Känns som lite o-ringar borde ingår för något som går på 20 000. Fast det korta skärpedjupet blir ju inte sämre av dålig tätning.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar