Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

85 1,2 L Usm

Produkter
(logga in för att koppla)
85L kallas ofta ett porträttobjektiv, men suddiga bakgrunder kan användas till allt möjligt. Jag plåtar en hel del klättring med det, och det ger fantastiska bilder.
 

Bilagor

  • 22_mg_6148.jpg
    22_mg_6148.jpg
    78.9 KB · Visningar: 525
PMD skrev:
Jo, det vet jag, men hur stor skillnad gör detta jämfört med skillnaden mellan enkelskiktig och flerskiktig antireflexbehandling?
Ganska stor skillnad skulle jag tro. Alla äldre objektiv jag använt har haft lägre kontrast än även de enklaste moderna kitobjektiven för en tusenlapp. Det beror säkert mycket på sämre antireflexbehandling. Skärpan brukar det däremot inte vara något fel på.
 
Och de äldre objektiven du har använt har alla haft flerskiktig antireflexbehandling?

Sen är det ju alltid vanskligt att jämföra olika objektivmodeller.

(Sen är det ju så att skärpa och kontrast är "samma" sak egentligen. Om man vill dra en kanske lite väl långtgående parallell så är det ungefär som "skillnaden" mellan fotoner och ljusvågor.
Se denna länk för en bra genomgång av sambandet mellan upplösning och kontrast.)
 
Senast ändrad:
Vi var ju flera som kommenterade 85/1.2 och dess långsamma fokus. Tänkte efteråt att vi kanske är lite orättvisa. Ofta annvänder man ju det här objektivet när det är ganska dåliga ljusförhållanden och då är ju dde flesta objektiv lite slöa.
Så tog idag och testade mitt på dagen i bra ljus.
Använde hunden som försöksobjekt som vanligt.
Canon 1DMKIIN med 85/1.2 på f5.6

Bild 1. Hunden i springer men långsamt. Tagen på cirka 2,5 meter. Följande fokus hänger med.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1311032.htm

Bild 2. Hunden i högt tempo. Vid avstånd på mer än 3-4 meter hänger AI fokus med.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1311033.htm

Bild 3. Hunden i högt tempo och på mindre än 3-4 meter så hamnar fokus bakom huvudet som jag siktat på. (Syns bäst i gräset.) När avståndet blir cirka 1-2 meter så är fokus på svansen istället och fokus ligger cirka en meter bakom det man siktar på.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1311035.htm

Min slutsats är att på längre avstånd så fungerar fokus ganska hyfsat äver för rörliga motiv. PÅ kortare avstånd så tar det objektivet för långtid att flytta linserna tillräckligt för att hinna med ett snabbrörligt motiv. Inte oväntat för det är ju så man upplever ljudet när AF jobbar.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1311035.htm
 
Senast ändrad:
Flash Gordon skrev:
Vi var ju flera som kommenterade 85/1.2 och dess långsamma fokus. Tänkte efteråt att vi kanske är lite orättvisa. Ofta annvänder man ju det här objektivet när det är ganska dåliga ljusförhållanden och då är ju dde flesta objektiv lite slöa.
Så tog idag och testade mitt på dagen i bra ljus.
Använde hunden som försöksobjekt som vanligt.
Canon 1DMKIIN med 85/1.2 på f5.61311035.htm[/url]

Jag får för mig att fokus kanske är långsamare på 1.2 än 5.6 (trots samma objektiv) pga det extremt korta skärpedjupet. Stämmer det?
 
laan skrev:
Jag får för mig att fokus kanske är långsamare på 1.2 än 5.6 (trots samma objektiv) pga det extremt korta skärpedjupet. Stämmer det?
Om du med långsammare tänker att af är osäkrare och därför tar längre tid på sig att hita focus, så kan du ha rätt. Men annars så focuserar kameran med full öppning på optiken, oavsett vilket bländartal som är inställt. Optiken bländas inte ner till arbetsbländare förrän man exponerar bilden.
 
PMD skrev:
Och de äldre objektiven du har använt har alla haft flerskiktig antireflexbehandling?
Ingen aning, det skiljer nog mycket mellan de olika. Även exempelvis Nikkor 35/2 AF hade lägre kontrast än de DX-zoomar jag haft. Och det är ju inte särskilt gammalt (90-tal?). De manuella objektiven ligger ännu sämre till.

Sen är det ju så att skärpa och kontrast är "samma" sak egentligen. Om man vill dra en kanske lite väl långtgående parallell så är det ungefär som "skillnaden" mellan fotoner och ljusvågor.
Om man mäter MTF till exempel, ja. Men om vi istället tittar på bilder så kan ett objektiv vara väldigt skarpt men samtidigt som kontrasten är låg (till exempel på grund av inre reflexer, vilket ju inte minskar upplösningen). Om man mäter vid en hög Nyquist-frekvens och får bra resultat där, så är även en lägre frekvens bra. Mäter man istället hur hög frekvens som ens går att urskilja så motsvarar det hur fina detaljer som finns i bilden, inte hur bra deras kontrast är.
Egentligen är det nonsens att kalla det för "Nyquist-frekvens" eftersom det per definition ÄR den högsta urskiljbara frekvensen i signalen;-) Men nu gör ju alla det, så...

Apropå kontrast så kan jag inte läsa vit text mot svart bakgrund, så den där länken är tyvärr värdelös. Konstigt att någon som är insatt i optik använder ett så förkastligt sätt att presentera sina tyckanden:-/
 
Makten skrev:
Ingen aning, det skiljer nog mycket mellan de olika. Även exempelvis Nikkor 35/2 AF hade lägre kontrast än de DX-zoomar jag haft. Och det är ju inte särskilt gammalt (90-tal?). De manuella objektiven ligger ännu sämre till.


Om man mäter MTF till exempel, ja. Men om vi istället tittar på bilder så kan ett objektiv vara väldigt skarpt men samtidigt som kontrasten är låg (till exempel på grund av inre reflexer, vilket ju inte minskar upplösningen). Om man mäter vid en hög Nyquist-frekvens och får bra resultat där, så är även en lägre frekvens bra. Mäter man istället hur hög frekvens som ens går att urskilja så motsvarar det hur fina detaljer som finns i bilden, inte hur bra deras kontrast är.
Egentligen är det nonsens att kalla det för "Nyquist-frekvens" eftersom det per definition ÄR den högsta urskiljbara frekvensen i signalen;-) Men nu gör ju alla det, så...

Apropå kontrast så kan jag inte läsa vit text mot svart bakgrund, så den där länken är tyvärr värdelös. Konstigt att någon som är insatt i optik använder ett så förkastligt sätt att presentera sina tyckanden:-/
Det verkar helt klart som om en del Nikons äldre af-gluggar har sämre coating. Jag skrotade min 50 1,4 af pga att den gav sämre resultat än min 17-55 2,8. Skärpemässigt var det jämnt skägg på samma bländartal. Men kontrast och färger var mycket bättre på zoomen. Har läst om flera som haft liknande erfarenheter. Vet tyvärr inte om problemet gäller alla äldre af-gluggar eller vissa specifika modeller.
 
Makten skrev:
Apropå kontrast så kan jag inte läsa vit text mot svart bakgrund, så den där länken är tyvärr värdelös. Konstigt att någon som är insatt i optik använder ett så förkastligt sätt att presentera sina tyckanden:-/
Jag håller med om färgerna. I Firefox kan man dock ställa om bakgrunds- och förgrundsfärg till sina favoritfärger (svart för text, och ljusgrå för bakgrund) så websidemakarna kan blanda fel färger tills de storknar utan att det påverkar mig.
 
PMD skrev:
Jag håller med om färgerna. I Firefox kan man dock ställa om bakgrunds- och förgrundsfärg till sina favoritfärger (svart för text, och ljusgrå för bakgrund) så websidemakarna kan blanda fel färger tills de storknar utan att det påverkar mig.

Var ställer man om färgerna i Firefox?
 
laan skrev:
Jag får för mig att fokus kanske är långsamare på 1.2 än 5.6 (trots samma objektiv) pga det extremt korta skärpedjupet. Stämmer det?

Jag märker ingen skillnad alls om jag ställt in 1.2 eller 5.6 under samma ljusförhållanden.
Eftersom AF sker vid full öppning så påverkar det förmodligen inte. Åtminstone inte så mycket att ett mänskligt öra eller öga märker någon skillnad.
 
jonasandersson skrev:
Var ställer man om färgerna i Firefox?
Tools -> Options (eller Firefox -> Preferences om man kör Mac) -> Content -> Colors. Välj favoritfärger och kryssa ur "Allow pages to choose their own colors, instead of my selection above".
 
Flash Gordon skrev:
Jag märker ingen skillnad alls om jag ställt in 1.2 eller 5.6 under samma ljusförhållanden.
Eftersom AF sker vid full öppning så påverkar det förmodligen inte. Åtminstone inte så mycket att ett mänskligt öra eller öga märker någon skillnad.

Jo, vet det där med att af är på full glugg, men tänkte att det kanske var någon avancerad styrning av hastighet för att få bättre prestanda vid användande av full glugg. (som tex att husen bromsar af hastigheten vid användande av orginalextendrar. Låter osannolikt, men ej omöjligt.)
 
Nä, fokusering är inte olika snabb beroende på vilken bländare man ställer in. Bländaren används ju inte förrän man tar bilden. Däremot skulle det göra skillnad om du trycker in nedbländningsknappen. Men då tillåter inte kameran att man kör autofokus, så det är självkorrigerande.

Det enda som spelar någon roll är att kameran behöver några millisekunder längre för att ta bilden, när bländaren är liten, då bländarmotorn måste gå längre innan bilden kan tas.

Vid olika ljusförhållanden är det en annan sak. Är det mörkt tar AF längre tid.
 
Robin Gyllander skrev:
Är 85/1,2 den som ger kortast skärpdejup av canongluggarna?
Vet faktiskt inte. Den ger definitivt mjukare bokeh än vad 135 2,0 men 135:an tror jag egentligen kan ge kortare skärpedjup tack vare sin korta närgräns. Bäst bokeh borde 200 2,0 eller 400 2,8 kunna ge. 85 1,2 är dock unik i sitt slag pga sin ljusstyrka kombinerat med brännvidden som gör den mycket passande för många olika fotografiska uttryck. Den har dessutom en gärgåtergivning som jag inte sett hos någon av mina andra gluggar, passar bra för landskap, porträtt, stadsfoto. Med mellanringar blir den också en klockren macro.
 
Vi säjer att om jag är 2 m från modellen med 85mm måste jag då vara 4,7 meter ifrån modellen med 200mm för samma utsnitt?
 
Robin Gyllander skrev:
Vi säjer att om jag är 2 m från modellen med 85mm måste jag då vara 4,7 meter ifrån modellen med 200mm för samma utsnitt?
För mycket matematik för mig. En längre optik trycker ihop och smetar ut bakgrunden mer än en kortare optik. Men jag har inte haft någon glugg som ger en lugnare bakgrund än vad 85 1,2 gör. Det är lätt att hävda att andra gluggar är lika skarpa, men jämför man sida vid sida så ser man rätt tydligt att 85 1,2 har högre kontrast, bättre färger och ger en mycket mjuk o behaglig bakgrund. Jag har hela tiden trott att ingen glugg slår min 135 2,0 men vid direkt jämförelse på samma motiv så är 85:an bättre på allt utom snabbheten. jag bifogar länk till bild tagen med 85 1,2 på 1,2. Klicka framåt och nästa bild är tagen med 135 2,0 på 2,0. Jag tycker bilden från 85 1,2 ger en skönare bokeh.
http://picasaweb.google.com/paulinnergard/Test/photo#5198085807454150274
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.