ANNONS
Annons

7D makalöst välspecad, men...

Produkter
(logga in för att koppla)
Jo, du ska få en utförlig rapport. Jag är dock lite tveksam till den så vi får se vad som trillar ut bara den anländer. Är på resande fot några dagar så jag är inte speciellt pratför för tillfället.

Om hockey vet jag inte mycket eg. Har knappt följt med i tabellerna. Tycker som du att hockeyn i Sverige har blivit väldigt tråkig på senare tid. Det var rent ut sagt en fröjd att se transatlanternas raka och snabba spel på OS. Nä, hit med mer kanadensisk attityd, minska rinkarna och gör anfallszonerna längre.

Vet inte om rinkarna måste ändras, däremot speltänkandet. Iofs kunde ju anfallszonen göras djupare på större rinkar.

Förresten, när det gäller rock n´roll så är 7D ganska rolig att handha på uppdrag av konserttyp med mycket ljus och kontraster. Här nedan ett exempel på hur mycket info det fanns kvar att lyfta fram i skuggpartierna från rawfilen. I princip syntes inte mycket mer än den ljusa gitarrkroppen p g a ett extremt mot och sidoljus på denna bild.
Tycker den blev rätt kul ändå efter konverteringen. Glugg:70-200/2.8 is usm.

Bilagor

• Namnlöst-1.jpg
    Namnlöst-1.jpg
    75.2 KB · Visningar: 270
Tack Wilhelm! Men jag fick slita för att få fram killen med tauteringarna o dödskallen på bröstet. Har ingen aning om hur många EV det skiljde mellan bildhalvorna där den ena var i princip utfrätt och den andra starkt underexponerad. Bruset höjdes märkbart av bearbetningen men ändå klarar bilden en utprintning på 30x40 utan att bruset stör.

Har den i rent sv/v i grunden, men tyckte att en sepiatoning passade också.

I sådana här situationer framkommer en viss svaghet hos AF på 7D. Denna är manuellt fokuserad, d v s "tvingad" eftersom man med oneshot AF lätt kan vrida på avståndsringen manuellt tack vare usm-systemet. Annars hade AF letet mer fram och tillbaks.

Finns inte samma "tvekan" hos exv gamla 20D eller 5DMkII eller A900.

Tack Wilhelm! Men jag fick slita för att få fram killen med tauteringarna o dödskallen på bröstet. Har ingen aning om hur många EV det skiljde mellan bildhalvorna där den ena var i princip utfrätt och den andra starkt underexponerad. Bruset höjdes märkbart av bearbetningen men ändå klarar bilden en utprintning på 30x40 utan att bruset stör.

Har den i rent sv/v i grunden, men tyckte att en sepiatoning passade också.

I sådana här situationer framkommer en viss svaghet hos AF på 7D. Denna är manuellt fokuserad, d v s "tvingad" eftersom man med oneshot AF lätt kan vrida på avståndsringen manuellt tack vare usm-systemet. Annars hade AF letet mer fram och tillbaks.

Finns inte samma "tvekan" hos exv gamla 20D eller 5DMkII eller A900.

Ärligt talat Lennart, vet inte om jag sett typ någon bättre rockbild sen Clash's London Calling. Hade det varit Led Zeppelin hade du blivit världskändis på den där. Lätt. Vilket är bandet? Vilket ISO har hade du, tiden måste ju varit väldigt kort här?

Sepia blev bra. Men hur menar du med AF? Jag fattar att ljuset växlat intensivt, både genom spots på/av och att dom rör sig hela tiden, men menar du att AI Servo inte lyckats pricka in då och då, kontraster måste det funnits gott om?

Ärligt talat Lennart, vet inte om jag sett typ någon bättre rockbild sen Clash's London Calling. Hade det varit Led Zeppelin hade du blivit världskändis på den där. Lätt. Vilket är bandet? Vilket ISO har hade du, tiden måste ju varit väldigt kort här?

Sepia blev bra. Men hur menar du med AF? Jag fattar att ljuset växlat intensivt, både genom spots på/av och att dom rör sig hela tiden, men menar du att AI Servo inte lyckats pricka in då och då, kontraster måste det funnits gott om?

Du smickrar mig, men tack igen!

Exponeringsmetod=Tv 1/100
Iso=1600
AF=Oneshot (just denna bild. Har ställt in min DOF-knapp så den växlar mellan oneshot och AI-servo) Stod på AI-servo men letade fram och tillbaks så jag växlade momentant till Oneshot och det fortsatte p g a att det tändes och släcktes lampor med hög styrka växelvis bakom motivet+ett roterande sidoljus som var extremt skarpt. Vred in MF och tryckte av.

F/värdet växlade mellan 2.8 och 22 under de här sekunderna. Kameran inställd på lägre sekvens. De andra bilderna hade annan belysning och ingen svårighet för AF, men blev inte lika dramatiska trots att de var bättre exponerade. Men då låste AF på dödskallen som syntes klart.

Sony A900 skickar i sådana här fall ut en ir-stråle när motivet är mörkare an bakgrunden. Har c:a 10 m räckvidd (uppskattningsvis). Så jag TROR att det blivit enklare med den. Men jag har råkat ut för sådant här även med 1D-modellerna.

Bandet är svenska Hardcore Superstar som lirade här i stan den 27 feb i år.

mvh/L

Vet inte om rinkarna måste ändras, däremot speltänkandet. Iofs kunde ju anfallszonen göras djupare på större rinkar.

Förresten, när det gäller rock n´roll så är 7D ganska rolig att handha på uppdrag av konserttyp med mycket ljus och kontraster. Här nedan ett exempel på hur mycket info det fanns kvar att lyfta fram i skuggpartierna från rawfilen. I princip syntes inte mycket mer än den ljusa gitarrkroppen p g a ett extremt mot och sidoljus på denna bild.

Oj! Vilken bild! Verkliken en massa hård rock i den du! Och med 7D t.o.m. Imponerande det oxå.

Apropå rock så är det verkligen de som saknas i svensk hockey och det tror jag beror på för stora rinkar och för mycket lagtänk.

Extraskärmen ligger den i Köln just nu så den lär nog komma till veckan. Det skall bli intressant att se vad det är för nåt och vilka möjligheter den ger...

Oj! Vilken bild! Verkliken en massa hård rock i den du! Och med 7D t.o.m. Imponerande det oxå.

Apropå rock så är det verkligen de som saknas i svensk hockey och det tror jag beror på för stora rinkar och för mycket lagtänk.

Extraskärmen ligger den i Köln just nu så den lär nog komma till veckan. Det skall bli intressant att se vad det är för nåt och vilka möjligheter den ger...

Tack! Ska bli kul att ta del av rapporterna av den nya displayen.
Ang svensk hockey: Lagtänkandet är det nog inget fel på, men tänket vad gäller antal passningar i både egen och motståndarnas zon känns som "gentlemannamässig gammeldans" istället för rock n´roll.

Tänk att det ska vara så svårt att lägga pucksskrället på mål i alla lägen och distinkt sarg ut när det egna laget är satt under press. Men det är nog svårt att tvätta bort flera decenniers hockeytänkande, oavsett om det är stor eller liten rink.

Men jag förordar liten rink också, fast jag tror det blir en långbänk innan ett sådant beslut tas. Därtill har vi de andra europeiska nationerna som också spelar på stor rink. Vad tänker de göra?

Hursomhelst, 7D vinner i längden. Ju längre man använder den desto mer framkommer dess styrka. Och styrkan överskuggar svagheterna. Kompletterad med en bra fungerande lös display i blixtskon skulle den bli helt outstanding i aps-c segmentet.

Min erfarenhet är också att 7D kräver lite tillvänjning, men om man bara tar sig genom detta steg kan man komma bra överens sen. Det är mitt åttonde Canonhus, men nog det som tagit längst tid att komma riktigt underfund med. Tror jag. Det gick inte till riktigt på samma sätt på filmtiden, när varje extra skott var betydligt dyrare.

För övrigt borde rinken vara en hel del större. Om man gjorde den rejält större, fixade in lite träd, berg och sankmarker, gjorde sig av med de löjliga viftekäpparna och orunda bollarna, skaffade ordentliga skor och vettigare kläder, satte ut fler mål och gjorde dem trekantiga i orange och vitt, och så lite allmän uppfostran av deltagarna, för att få dem att fatta att det första man gör när man ser en annan människa är inte att ge honom på käften, sen skulle hockey vara moget för att avancera från bunkaslagsmål till idrott.

Men då skulle förstås inte amerikanerna begripa ett skvatt.

Varför är inte förvånad vad gäller ditt svar ang hockeyrinkar, Anders?
Att springa vilse i skogen om man inte har små skärmar och band knutna kring träden kan väl inte jämställas med idrott. Möjligtvis Fia med knuff:)

Vad gäller 7D:s tillvänjings/inlärnings/handhavandetid håller jag däremot med i det mesta du skriver.

Tack! Ska bli kul att ta del av rapporterna av den nya displayen.
Ang svensk hockey: Lagtänkandet är det nog inget fel på, men tänket vad gäller antal passningar i både egen och motståndarnas zon känns som "gentlemannamässig gammeldans" istället för rock n´roll.

Tänk att det ska vara så svårt att lägga pucksskrället på mål i alla lägen och distinkt sarg ut när det egna laget är satt under press. Men det är nog svårt att tvätta bort flera decenniers hockeytänkande, oavsett om det är stor eller liten rink.

Men jag förordar liten rink också, fast jag tror det blir en långbänk innan ett sådant beslut tas. Därtill har vi de andra europeiska nationerna som också spelar på stor rink. Vad tänker de göra?

Hursomhelst, 7D vinner i längden. Ju längre man använder den desto mer framkommer dess styrka. Och styrkan överskuggar svagheterna. Kompletterad med en bra fungerande lös display i blixtskon skulle den bli helt outstanding i aps-c segmentet.

Jag därimot tror det är din skicklighet som fotograf, som skapade den häftiga bilden, den som skivomslag skulle göra stor succe. jag tror att du med en Pentax 10D hade tagit en lika bra bild, så nu ryckte jag tillbaka er en aning, såg att någon i annan tråd fick vänta in sitt tredje exemplar av 7D som först då fungerade helt okej, det utkristalliseras en form av ny status nu med 7D, riktiga fotografer med fasta monitorer (tydlingen okrossbara) skall lämna in till Intervision minst 3ggr då tillhör man eliten, om alla övriga märken hade haft bara 10% fel av AF:en gentimot 7D så hade dom varit krossade till smulor i trådarna.

Jag därimot tror det är din skicklighet som fotograf, som skapade den häftiga bilden, den som skivomslag skulle göra stor succe. jag tror att du med en Pentax 10D hade tagit en lika bra bild, så nu ryckte jag tillbaka er en aning, såg att någon i annan tråd fick vänta in sitt tredje exemplar av 7D som först då fungerade helt okej, det utkristalliseras en form av ny status nu med 7D, riktiga fotografer med fasta monitorer (tydlingen okrossbara) skall lämna in till Intervision minst 3ggr då tillhör man eliten, om alla övriga märken hade haft bara 10% fel av AF:en gentimot 7D så hade dom varit krossade till smulor i trådarna.

Lennart är utan tvekan en duktig fotograf oberoende av vilken utrustning han använder så att "rycka tillbaka" bara för att en 7D använts låter lite "surt om rönnbären" trots din lilla smiely.

Det är f.ö. viktigt och bra för alla att yrkesfotografer är kritiska till den utrustning dom köper och protesterar om något verkar fel.

Väntar just nu på en lös skärm för att se om det är något jag kommer att använda. Saknar inte en fast sådan på min 7D idag då det för mej är mer värt att knapplayouten är så lik min andra kamera som möjligt.

Lennart är utan tvekan en duktig fotograf oberoende av vilken utrustning han använder så att "rycka tillbaka" bara för att en 7D använts låter lite "surt om rönnbären" trots din lilla smiely.

Det är f.ö. viktigt och bra för alla att yrkesfotografer är kritiska till den utrustning dom köper och protesterar om något verkar fel.

Väntar just nu på en lös skärm för att se om det är något jag kommer att använda. Saknar inte en fast sådan på min 7D idag då det för mej är mer värt att knapplayouten är så lik min andra kamera som möjligt.

Måste bara skoja lite med er, 7D är ju en mycket efterlängtad modell, du känner ju till bryderirerna med 50D och dess 15Mp, som dom flesta undra över vart dom tog vägen. Olika lösningar med monitorer är alltid intressant, Vad dom kommer att välja för lösning framöver när dom vill utveckla filmmöjligheterna får vi väl vänta och se.

Så kom den då, Aputuren. Ganska precis en vecka med UPS över Atlanten och till skogarna här i norra Dalom.

När jag började öppna kartongen så undrade jag vad det skulle vara för rappel som låg i den, det gör jag alltid iofs, men när jag väl fått upp den så verkade den riktigt trevlig. Plast naturligtvis men ändå rätt så gedigen. Med i paketet fanns några sladdar, en laddare (med flatstift naturligtvis), ett litet ställ och en anslutningskabel för anslutning till aviutgången och fjärringången på kameran och i andra änden en plugg in i manicken. Den ska nog fungera till alla Canon med samma ut- och ingångar så man kan flytta den mellan olika kameror.

Flatstiftladdaren är ju inte speciellt brukbar här i Sverige. Den är förvisso märkt 100-240V 50Hz in och DC 5V 1000 mA ut. Men som bilden nedan visar går det utmärkt att ladda via datorns usb-port utan någon extra strömförsörjning.

Batteriet är av typ lithium ion med en drifttid på 3 timmar. Skärmen är på 2,5 tum med 230 kpix.

Återkommer med fler synpunkter efter en första testkörning.

Bilagor

• elobe_20080.jpg
    elobe_20080.jpg
    91.3 KB · Visningar: 179
Senast ändrad:

Detta hör egentligen hemma i en annan pol, men eftersom detta nu är nämnt här så passar jag på att fråga: Hur görs och med vilket program görs sån här processering där man tar fram extra detaljer? Är det lightroom med Recovery-funktionen eller är det något mer avancerat? Svara gärna per e-post.

Otroligt händelserik bild. Du har nog riktigt lyckats fånga ett toppen-ögonblick.

Hittils 240 dollar x 7,10 ~ 1700 kr men jag har inte sett något från tullverket än. Vet inte om det är någon tull på såna här småsaker. Momsen lär väl komma till men den går ju att dra av för företag.

På 5DII fungerar den både som fjärrutlösare och som skärmersättare. Har däremot inte hittat något sätt att fokusera med den vid LiveView då man enbart använder AF-ON på kameran för fokus.

Provade den på 7D så jag stoppade in den runda avi-kontakten i de hål som ligger på samma ställe som den runda avi-utgången på 5DII, men det sket ju sej för den utgången på 7D är en mikrofoningång. Att 7D saknar rund avi-utgång och skickar ut bild genom usb-porten istället hade jag ingen aning om förrän nu :))

På 7D fungerar den alltså enbart som självutlösare eftersom jag saknar rätt bildkontakt. Men det borde ju finnas nån övergångkabel från usb till rund avi-hona...

För övrigt är skärmen lite ljussvag och kontrastlös så hur den fungerar utomhus i solljus återstår att se. I dagens gråväder var den okej.

Hittade en forumsida om 7D och Apurture som även innehåller fler synpunkter på funktion mm.

Edit säger: Den här grunkan tillsammans med 7D verkar tveksam....

Senast ändrad:
På 7D fungerar den alltså enbart som självutlösare eftersom jag saknar rätt bildkontakt. Men det borde ju finnas nån övergångkabel från usb till rund avi-hona...
Knappast. Det finns inga stift med analoga videosignaler i en USB kontakt. Jag har ingen aning hur du ska komma runt det problemet annat än att använda en annan kamera.

Jaha Mats du bannlyser till en början, sedan städar du snyggt upp lite grann på slutet, diplomatiskt och bra, du vet hur en slipsten skall dras. Nej du har rätt i sådan måtto att 1d-serien får inte rörlig monitor i alla fall inte än, för Nikon kommer före, och där kommer den att sitta så bra, finurligt låst att du inte tror att det finns rörlig monitor, blir det ruskigt bökigt med bomber och granater, så är monitorn vänd inåt, sökaren finns ju kvar, så när han får en lugn stund fäller han runt den och tittar hur det blev. Sedan när han får semester några veckor hemmavid, så knallar han ut på tomten och fotar skalbaggar med den rörliga monitorn i den vinkel han tycker verkar bekvämt.
Snicksnack! Det kommer inga svängbara displayer på toppmodellerna från varken Nikon eller Canon, punkt!
Möjligen att de dyker upp på billigare amatörmodeller.
Varken du eller jag VET något men min gissning bedömer jag själv som genuint kvalificerad.

ANNONS