ANNONS
Annons

600 D vrider inte stående bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Thomson1

Aktiv medlem
Har ett problem med min 600 D.

När jag för över bilderna till datorn så vrids inte "stående" bilder automatiskt.
Inställningarna jag har i kameran är att det ska vridas till stående i kameran och till datorn.
Lite tråkigt då jag ibland under en kväll kan ta hundratals bilder stående (blandat med liggande) och är tvungen att rotera dom manuellt...
Hur sk inställningarna vara?
(Jag tror inte att det är ngt fel, bara jag som inte fattar hur inställningarna ska vara, och jag tycker jag provat alla möjliga...)

Jag har batterigrepp, är det ngt som kan påverka?

Tacksam för hjälp som det heter.

Tommy.

Jodå, det ska han visst göra.

Antingen fungerar inte kamerans avkänning av hur då håller den, eller så begriper inte ditt program i datorn information om att bilden ska vändas.

Om du ställer in att vända bilderna både i kameran och i datorn, vänds de i kameran då? Om inte är det fel på din kamera.
Om de vänds i kameran är frågan vilket program du använder i datorn?

Prova med Canons egen programvara först. Där ska det fungera. Gör det det så vet du att allt kan fungera.

I kameran föredrar jag att vända på själva kameran. Displayens yta utnyttjas så dåligt annars. Däremot vill jag ha bilden vänd automatiskt i datorn. Då blir det det mittersta alternativet, alltså med bara en ikon föreställande en dator, inte någon kamera.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar