Annons

5d?

Produkter
(logga in för att koppla)
melker2001 skrev:
Om dessa rykten stämmer ser det ut som att Canon håller på att dra plösen över dom andra aktörerna på marknaden för digitala systemkameror förutsatt att priserna hamnar på en någon rimlig nivå, på gott och ont.
Knappast. Kameror i prisklassen 30-40 tusen kronor är inga vinstmaskiner. Det är kompaktkamerorna som hittills har varit mest lönsamma, och av systemkamerorna är det de billiga som har sålt mest (både i antal och i pengar).

Nikon går med strålande vinst och riskerar knappast att bli "överplösad" av Canon den närmaste tiden.

PD (som har massor av Canon-grejer och en enda Nikon-kamera; en gammal Nikonos II).
 
Per Danielsson (PMD) skrev
Knappast. Kameror i prisklassen 30-40 tusen kronor är inga vinstmaskiner. Det är kompaktkamerorna som hittills har varit mest lönsamma, och av systemkamerorna är det de billiga som har sålt mest (både i antal och i pengar).

Nikon går med strålande vinst och riskerar knappast att bli "överplösad" av Canon den närmaste tiden.

PD (som har massor av Canon-grejer och en enda Nikon-kamera; en gammal Nikonos II).
_________________________________________________

Det är möjligt att jag har fel, men i andra brancher så är det pretigemodellerna som lockar att köpa just det märket se bara på bilbranchen som exempel bygg en dyr modell med god prestanda i ett fåtal exemplar och du säljer fler av dom billigare modellerna och då är det uppenbart att Canon kommer att ha ett försprång mot dom andra aktörerna om det även funkar på kameramarknaden.

// Håkan
 
melker2001 skrev:
Det är möjligt att jag har fel, men i andra brancher så är det pretigemodellerna som lockar att köpa just det märket se bara på bilbranchen som exempel bygg en dyr modell med god prestanda i ett fåtal exemplar och du säljer fler av dom billigare modellerna och då är det uppenbart att Canon kommer att ha ett försprång mot dom andra aktörerna om det även funkar på kameramarknaden.

// Håkan [/B]

Jag tror det fungerar så, image betyder en hel del. I mitt fall så trodde jag att jag ville ha Nikon när jag skulle byta till digitalt, jag hade för mig att Nikon har en "coolare" och seriösare image med association till fotojournalistik, krigsfotografi och kompromisslösa produkter, medan Canon kommer från en väldigt blandad produktflora av kopieringsmaskiner, billiga småkameror och annat. När jag studerat produkterna ett tag så ändrade jag dock uppfattning och gick på Canons nyare teknik och helheten i objektivutbudet. Så, image kan betyda en del men det är inte omöjligt att vinna över en köpare med bra produkter. Inte för att inte Nikon har sådana också, Canons passade mig bättre bara och jag är heller inte speciellt image-känslig.

Jag tycker fortfarande att namnet Nikon klingar bättre än Canon men det kan nog vara på väg att vända.
 
Japp, minsann tändes inte att litet ha-begär när det gäller 24-105:an. Kanske rent av som ersättare för det EF24-70/2.8 jag har nu? Kan man ge upp 2.8 för IS? Kan man klara lite förmodad sämre bildkvalitet och troligen högre distortion om man får ett större användningsområde i utbyte?

Hur som helst ett smart drag av Canon att introducera detta objektiv. Jag tror det kommer få rätt många att välja denna förhållandevis dyra zoom istället för något billigare. Att dömma av den Australiska prissättningen borde 24-105 hamna precis under 10 papp här, dvs ett par tusingar under 24-70.
 
Jag tycker att det har varit många tveksamma kommentarer och ett relativt svalt mottagande av 5D i denna tråden. Själv kan jag inte alls förstå detta. Jag tycker att kameran är klockren.
Bilder/sekund torde vara i det närmaste totalt ointressant. Vill man ha den egenskapen finns 1D MkII och vill man ha samma egenskap på sitt andrahus kan man ju köpa 2st 1D MkII. Och då borde upplösningen på 8Mpix också räcka... samt 1,3ggr crop vara lämplig
 
Jo, det är väl bra att det finns alternativ så alla kan hitta nåt som passar. Jag föredrar 1D Mark II så här långt eftersom det passar mitt fotointresse bättre, men jag är inte så styvnackad att jag inte kan ändra mig en dag. Det är rätt tjatigt med tvärsäkra människor, speciellt om dom ser ner på andra människors val. Det är inte så vanligt här som tur är, men rätt ofta så snackas det en massa brunt på olika diskussiongrupper när folk jämför kameror, t.o.m innan dom finns på riktigt och någon ens provat dom.:)
 
Vadå svalt mottagande, allt är perfekt utom just 3 b/sec,för mig som fotar sport och är van 5b/sec är det en återgång till 10D i fart men i övrigt perfekt om priset stannar på 2x20D pris= under 30 000:- då får man hänga på låset men slutar priset på 40 000:- är det för mycket.

Många spekulationer blir det!!
 
.............Många amatörproffs tycker upplösning, bra sökare är viktigt. Det finns redan en stor klumpig tätad sådan... nu finns det även en i mindre format. Dessutom tycks fullsensor vara efterfrågat,(tycker själv 1,6ggr fungerar bra). För den som vill upp i mellanformatskvalité är denna uppgradering fullvärdig. Det finns ju fortfarande många som vill kunna göra prints i utställningskvalité med det där lilla extra. Då kan skillnaden mellan 8 och 13 Mpix vara direkt avgörande. Men även för stora tryck och annonser.
Bara en reflektion. MVH, Niclas
 
Finns den i matchande rosa så tar jag en till min 300mm.
 

Bilagor

  • pinklsmall.jpg
    pinklsmall.jpg
    47.5 KB · Visningar: 748
Jag har faktiskt inte väldigt många rationella skäl för att välja 5D. Mest är det en stor sökare och lätt kamera som lockar. Vidvinkel har jag ändå med 1D. Fast det ska bli kul att kunna nyttja mitt 135/2 bättre.
 
Tja färgen går ju alltid att fixa med en sprayburk... men det känns nog lite jobbigt ändå på en pryl för ca 30 lakan ;-)
För modefotografer skulle jag kunna tänka mig jeans (denim) design, skotsk-rutigt, kritstrecksrandigt, "red velvet" ;-)
 
SixBySix skrev:
(tycker själv 1,6ggr fungerar bra)
Det håller jag med om. Det enda jag egentligen stör mig på är att sökarbilden är alldeles för liten. Min första spegelreflexkamera var en Olympus OM-1, och den som har använt en sån inser varför jag tycker att alla andra sökare är för små.

PD
 
Ska bli himla kul att se vad som händer på måndag. D v s om det blir någon officiel release och i så fall om mer exakt försäljningsstart kommer att anges. Med 20D lyckades de ju hålla datumen ganska bra. Ska också bli kul att se om det släpps någon mer info om prissättning och info om 3000D, 1D MkIIn, 24-105/4L IS (pris), och 430EX eller om info om de andra produkterna dröjer. Kan tänka mig att info speciellt gällande 1D MkIIn är superintressant för att kunna jämföra med 5D.... och för att vi älskar sådana kameror och nyheter om dessa för att de är så grymma :)
 
Om nu D5 är sann och inte en anka tycker jag specarna verkar intressanta.

Men vad jag inte förstår är joysticken från 20D som inte känns så kul, och powerknappen som är lite malplacerad. Ska de ändå slå på storsläggan kanske det är dags att utveckla EOS-husen lite?
 
För mig (som har en 20D) skulle en 5D vara en utmärkt "huvudkamera". Med 17-40 och 70-200 och 1,4x TC täcker man ett stort brännviddsområde (med telezoomen på 20D de gånger man behöver ett långt tele). Jag misstänker dock att jag skulle använda 5D klart mest tack vare den (hoppas jag) bättre sökaren.

Det ser ju ut som att 20D och 5D är snarlika hanteringsmässigt, så de fungerar nog t.o.m. bättre som ett par än t.ex. 20D och 1DMkII.

Hoppas att kameran är så bra som det låter, och att ekonomin någon gång framöver tillåter ett inköp :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.