Annons

5D Mk2

Produkter
(logga in för att koppla)
StaffanW skrev:
Dessutom finns det väl en gräns för vilken upplösning objektiven kan ge per yta, och jag tror att den ligger på runt 12-14MP för APS-formatet.

Enligt teknikerna hos en del kameramärken vore det bra med runt 50 megapixel. Då skulle upplösningen bli så hög att det inte skulle uppstå moare och då kunde AA-filtret tas bort vilket ytterligare skulle höja den verkliga upplösningen.

Med tanke på att det går att se skillnad på en kompaktkamera med 7 resp 12 megapixel tåler säkert APS-C klart fler megapixel utan att optiken sätter begränsning. Men det är klart, kraven på optiken skulle hela tiden öka.
 
StaffanW skrev:

...
Så min slutsats är 16MP och 4b/s (om den har 1 processor, vilket jag tror den får).

Det är nog ingen dum gissning! De flesta på nätet verkar vara inne på liknande tankar.

Men...är det inte dags för en 3D i fullformat nu i januari i ett 1D-skal med dubbla DIGIC III och med 16 Mpix samt en 5D MkII på 13 Mpix i 40D-skal för 20.000:- till hösten?

Eller tvärt om... 3D till hösten.

Hur i.s.f. en 3D ska passa in i Canons prisstege har jag ingen aning om...

Kanske även en 1000D på 8 Mpix nu i januari?

/Leif
 
elbe skrev:
Det är nog ingen dum gissning! De flesta på nätet verkar vara inne på liknande tankar.

Men...är det inte dags för en 3D i fullformat nu i januari i ett 1D-skal med dubbla DIGIC III och med 16 Mpix samt en 5D MkII på 13 Mpix i 40D-skal för 20.000:- till hösten?

Eller tvärt om... 3D till hösten.

Hur i.s.f. en 3D ska passa in i Canons prisstege har jag ingen aning om...

Kanske även en 1000D på 8 Mpix nu i januari?

/Leif

Vad tror du om en 3D som konkurerar mot Nikons D3?
En som verkligen satsar på dynamiskt omfång och lågt brus:
- Dubbla DIGIC III
- FF
- 10MP
- 16 bitars färgdjup
- Lägre brus än Nikons D3 (12800 som verkligen går att använda)
- 5b/s
.. och ett pris på runt 30.000:-
 
StaffanW skrev:
Vad tror du om en 3D som konkurerar mot Nikons D3?
En som verkligen satsar på dynamiskt omfång och lågt brus:
- Dubbla DIGIC III
- FF
- 10MP
- 16 bitars färgdjup
- Lägre brus än Nikons D3 (12800 som verkligen går att använda)
- 5b/s
.. och ett pris på runt 30.000:-

Satt med dessa tankar och med samma pris som du.
Kanske "bara" 14 bitar och lite fler pixlar men annars rätt så lika.

Varför inte!?...

/Leif
 
froderberg skrev:
Enligt teknikerna hos en del kameramärken vore det bra med runt 50 megapixel. Då skulle upplösningen bli så hög att det inte skulle uppstå moare och då kunde AA-filtret tas bort vilket ytterligare skulle höja den verkliga upplösningen.

Med tanke på att det går att se skillnad på en kompaktkamera med 7 resp 12 megapixel tåler säkert APS-C klart fler megapixel utan att optiken sätter begränsning. Men det är klart, kraven på optiken skulle hela tiden öka.

Problemet är vilken optik klarar 40-50mpixel och som kan sedan bländas ner max till 3,2-4 utan difraktionspåverkan..
Redan nu sätter flera objektiv gränsen =flaskhalsen för 5d pixelantal.
Vill man delförstora den del som ev objektivet klarar att lösa upp så inträder diffraktion för flertal objektiv vid ett stegs nerbländning. Flertal vill nog kunna blända ner mer för ett större skärpedjup
Det andra problemet är hur skall man lösa signalnivå?

Mikael
 
En 5D mk2 kommer inte att likna en 40D till det yttre. Det kommer inte finnas en pop-up blixt, så hela översidan, tja hela kameran antagligen, kommer nog mer likna dagens 5D o inte 40D.

Och på något sätt har jag snöat in mig på att de kommer att behålla 12,8 mp, fast med 14 bitars färgdjup och singel DIGIC III. (12,8 mp är ruskigt bra!!! och högre antal mp skulle ta köpare från deras pro-modeller)

För att inte plocka köpare från just 1D mk3, kommer det stanna vid max 4½ bps. Vilket räcker långt i vanligt bruk. Troligtvis kommer den att ha möjlighet till högre ISO med lågt brus för att matcha utvecklingen hos andra fabrikat, men med bibehållen lägsta nivå på ISO 50.

Hoppas att de fortsätter med separat extra batteri/vertikal hantag så möjligheten till att storleken och vikten kan hållas nere ges.

Vidare kan man glömma ett pris runt 20 laxar, det blir nog ganska nära 30 i stället. Med det kan det vara värt om den har alla övriga uppdateringar som finns på 40D + lite till. :)

god fortsättning på er alla
/B
 
Senast ändrad:
Jag tror du har rätt Bill. :) Fast, jag är lite insnöad på 4 bps.. vi får se vem som har rätt :D
 
StaffanW skrev:
Med dagens teknologi tror jag det skulle vara en dålig idé att klämma in tex 18MP på en 22,2 x 14,8mm sensor. Det skulle bli mer brus och sämre dynamiskt omfång.

Titta bara på 1DMKIII som istället för rejält fler pixlar än företrädaren, satsat på mindre brus och större dynamiskt omfång.

Dessutom finns det väl en gräns för vilken upplösning objektiven kan ge per yta, och jag tror att den ligger på runt 12-14MP för APS-formatet.
Jag menade endast processorn ej högre upplösning.
 
Om det blir två FF modeller som det spekuleras i så kanske det blir...

En 5D Mk II med 12,8 mp och uppdateringar i övrigt motsvarande 30->40D. Dvs snabbare med bättre AF och det andra krafset som liveview.

En 3D med 16 mp positionerad att konkurrera direkt med Nikon D3.

Spekulationerna länns logiska, om dom kommer med två nya FF hus så måste det ju vara skillnad mellan dom.
 
när kommer nästa stora mässa och vilken är det samt vad heter mässan i september(?) för det lär väl vara i samband med någon av dessa som Canon lyfter på locket o berättar vad som komma skall?
 
Nästa mässa är PMA i USA, 31/1-2/2. 23-28/9 är det Photokina i Köln.

Visst finns det en viss sannolikhet att Canon presenterar nyheter i anslutning till dessa mässor finns det gott om exempel på lanseringar vid andra tidpunkter så det är ingen garanti.
 
Robin Gyllander skrev:
Jag menade endast processorn ej högre upplösning.

Ach ja, förstod det sen.
Nej, dom tar säkert minimalt med plats. Har ingen aning dock vad en sån processor kostar. Om Canon tex i nuvarande 5D bara har en processor för att hålla priset nere eller om processorn är billig och anledningen är att den inte har två, är intern konkurens med andra kameramodeller.


Robin Gyllander skrev:
Är det svårt att få dit en på en sådan kamera? För prismat e väl större?

Tycker inte det borde vara svårt att få plats med en intern blixt på en FF kamera. Det gick ju förr på filmtiden, och det är inget fel på sökaren i min EOS100.

Inte ofta jag använde min interna blixt på 20D, men som nödlösning tycker jag det är bra, och vid behov av upplättningsblixt.
 
Nu när ni nämner blixt, jag har en liten klurig fråga som antagligen inte ska postas just här. ....skulle man kunna använda sig av blixten 480 EG till en modern digital kamera typ 5D eller 40D? Vilka funktioner kommer att fungera och vilka saknas?

Går det kanske att "bygga om" så man får TTL att fungera?

/B
 
Senast ändrad:
billextreme skrev:
Nu när ni nämner blixt, jag har en liten klurig fråga som antagligen inte ska postas just här. ....skulle man kunna använda sig av blixten 480 EG till en modern digital kamera typ 5D eller 40D? Vilka funktioner kommer att fungera och vilka saknas?

/B

Nej, den måste heta EX om TTL mätningen ska fungera.
 
Robin Gyllander skrev:
Är det svårt att få dit en på en sådan kamera? För prismat e väl större?
Canon verkar tro att folk som köper "seriösa" kameror inte vill ha inbyggd blixt. Det finns förvisso nackdelar med inbyggd blixt. Ytterligare en sak som kan gå sönder, och det blir svårare och dyrare att hålla skarvarna vid luckan täta.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.