Annons

5D Mk2

Produkter
(logga in för att koppla)
personligen vill jag inte ha någon inbyggd blixt på mina systemkameror eftersom jag helt enkelt inte använder den utan behöver jag blixt sätter jag på min externa

förvisso kan jag köpa att den fungerar som upplättningsblixt men tycker inte att det överväger det som per skriver: "Ytterligare en sak som kan gå sönder, och det blir svårare och dyrare att hålla skarvarna vid luckan täta."
 
Teleskoperande, på en halvmeters mast, kanske?

Vore mer värdefullt om den kan fungera som master för trådlöst styrda blixtar. Då kan man blixtfotografera med den inbyggda lysmasken på lite längre brännvidder, med avtaget motljusskydd, och dessutom ha nytta av den vid de tillfällen då man behöver inget/litet ljus direkt från kameran. Räckvidden blir väl inte så våldsam, men inomhus borde det ju duga några meter, i alla fall.
 
jag skulle gärna se att de fixa underexponeringen i ljusmätningen samt vädertätade den, gärna bygga på ett vertgrepp med.
 
Vilken bra ide! Ett tillbehör ist för en ny kamera. Blir kabeln mellan kameran och ljusmätaren vattentät me? Synd bara att inte kameran e de.
 
Per_S skrev:
jag skulle gärna se att de fixa underexponeringen i ljusmätningen samt vädertätade den, gärna bygga på ett vertgrepp med.

Jag undrar vad du menar med underexponering vad det gäller 5d, 5d exponerar rikligare än andra kameror, exv jämfört med 40d, 1dsmk2

Mikael
 
eeh...kanske inte var tydlig.

Jag saknar vädertätning på min 5D. Hade haft massor av nytta av det. Sedan tycker jag mig uppleva att bliderna blir mörkar än vad histogram och lcd visar.
Specielt när jag använder blixtar.
 
Priser på 5D MarkII??

När ni pratar priser på typ 30.000
Är det bara för huset då??

Om det kommer en EOS 5D MarkII + 24-105/4L IS USM,
(Kanske till och med en uppgradering på det)
För 30 000kr så är det ju ett givet köp.

Det enda jag saknar igenteligen på 5D är att den inte är vädertätad.
 
Re: Priser på 5D MarkII??

Heartbeach skrev:
När ni pratar priser på typ 30.000
Är det bara för huset då??

Om det kommer en EOS 5D MarkII + 24-105/4L IS USM,
(Kanske till och med en uppgradering på det)
För 30 000kr så är det ju ett givet köp.

Det enda jag saknar igenteligen på 5D är att den inte är vädertätad.

Gissar att det är utan objektiv som priset syftar på. Förhoppningsvis kommer en 24-70/2.8L IS som komplement till 24-105:an...

Canon och Nikon brukar ju ligga lite omlott när det gäller priser. Idag har vi följande prisbild:
40d - 11500:-
d300 - 15700:-
5d - 21500:-
1d - 36500:-
d3 - 48000:-
1ds - 77000:-

Man kan väl gissa på att 5DMKII fortfarande kommer att ligga mellan D300 och 1D i pris, alltså mellan 16000-36000.

Ska man gissa lite mer precis skulle det förvåna mig om priset blir lägre än nuvarande 5D, och likaså tror jag inte priset kommer att överstiga vad 5D kostade när den kom ut (eller strax efter).

Då pratar vi om pris på mellan 22.000-30.000.

Vill Canon konkurera med D300 ordentligt blir priset närmare 22.000, och tror Canon att den istället har möjlighet att ta marknadsandelar av D3, blir priset närmare 30.000. Det är vad jag tror iallafall, och mycket beror säkert på vilka specar kameran kommer att ha.
 
Re: Re: Priser på 5D MarkII??

StaffanW skrev:
Gissar att det är utan objektiv som priset syftar på. Förhoppningsvis kommer en 24-70/2.8L IS som komplement till 24-105:an...

Canon och Nikon brukar ju ligga lite omlott när det gäller priser. Idag har vi följande prisbild:
40d - 11500:-
d300 - 15700:-
5d - 21500:-
1d - 36500:-
d3 - 48000:-
1ds - 77000:-

Man kan väl gissa på att 5DMKII fortfarande kommer att ligga mellan D300 och 1D i pris, alltså mellan 16000-36000.

Ska man gissa lite mer precis skulle det förvåna mig om priset blir lägre än nuvarande 5D, och likaså tror jag inte priset kommer att överstiga vad 5D kostade när den kom ut (eller strax efter).

Då pratar vi om pris på mellan 22.000-30.000.

Vill Canon konkurera med D300 ordentligt blir priset närmare 22.000, och tror Canon att den istället har möjlighet att ta marknadsandelar av D3, blir priset närmare 30.000. Det är vad jag tror iallafall, och mycket beror säkert på vilka specar kameran kommer att ha.

Vad tror du en 3D hamnar på i stegen, om det skulle komma en sån?.. De verkar trångt...

/Leif
 
Hej

Rykten och det närmar sig till PMA och den 24 januari.

"Hi all


I was speaking to a canon rep on Saturday and he told me the 5D mark II will be out at the PMA. He did not have any details but assured me of it coming. He also said there are a few suprises as canon will be bringing out a lot of other new product etc..

I am not sure how reliable this is but he definately works for canon UK

Pete"

Från http://forums.dpreview.com/forums/readflat.asp?forum=1032&thread=26417015

Mvh

Omar
 
Mycket rykten som motsäger varandra och inga smygbilder i omlopp som ens skulle kunna vara äkta. Det gör mig skeptisk till att det kommer en uppgradering av 5D om en vecka.

Å andra sidan har flera av handlarna tomma lager på 5D och priset är nere i 21500 ungefär. Det känns lite som en utförsäljning inför uppgradering.

Om en vecka vet vi, då är det full fart här i forumen med lovord eller besvikna kommentarer. Ska bli spännande att se vad som händer.
 
elbe skrev:
Kanske en 3D nu och en 5DMkII till hösten tillsammans med 1DMkIV?
Mark IV, det vore verkligen enbesvikelse för alla oss som investerat i Mark III. De har väl knappt hunnit byta ut alla sub mirrors till hösten. I så fall får det bli en uppgradering liknande den, D70-D70s. Allt av betydelse kunde fås genom mukvaruuppgradering
 
är det verkligen troligt att de släpper en 1DMkIV så tätt inpå 1DmkIII - hur långt tig var det mellan varven för tidigare 1D-modeller?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.