Annons

5D Mk2

Produkter
(logga in för att koppla)
Robin Gyllander skrev:
Men de borde ha 5D och 5Ds en snabb med 8 mp och en studio med 16 mp.
Behöver man en snabb kamera så är det väl 1D som gäller. Känns dumt att täcka "samma sak" med flera olika kameror. Skulle Canon göra en 5D med massa bps så skulle färre köpa 1D, vilket nog vore dumt. Själv har jag ingen nytta av mer än 1 bps. Om ens det.
 
Makten skrev:
Behöver man en snabb kamera så är det väl 1D som gäller. Känns dumt att täcka "samma sak" med flera olika kameror. Skulle Canon göra en 5D med massa bps så skulle färre köpa 1D, vilket nog vore dumt. Själv har jag ingen nytta av mer än 1 bps. Om ens det.
Det tänkte jag int på.
 
Vad nu då, inga nya spekulationer. Är det så att Canon nu levererat den nya kameran till tidningarna för att de ska hunnit testa den lagom tills dess att nyheten släpps? För visst brukar de göra så, eller?

Jonas
 
jonasandersson skrev:
Vad nu då, inga nya spekulationer. Är det så att Canon nu levererat den nya kameran till tidningarna för att de ska hunnit testa den lagom tills dess att nyheten släpps? För visst brukar de göra så, eller?

Numer släpper varken Nikon eller Canon några kameror innan de är officiella. Och inte ens efter det får man testa. Kamerorna måste ha slutlig programversion innan man får testa. Men förr så testade tidningarna ofta prototyper.
 
froderberg skrev:
Numer släpper varken Nikon eller Canon några kameror innan de är officiella. Och inte ens efter det får man testa. Kamerorna måste ha slutlig programversion innan man får testa. Men förr så testade tidningarna ofta prototyper.

Det var tråkigt det, speciellt för er inom tidningsbranchen. Ja ja, det är ju inte så långt till den 24 januari och då fårman förhoppningsvis veta....
 
PMD skrev:
Upplösningsförmågan hos ett mänskligt öga är cirka 60 bågsekunder. Varsågod, bara att börja räkna! :)

Åkej!

vinkel = v = pi / (180 * 60) radianer
pixelavstånd = p = 2,54 / "ppi" cm
avstånd = d

d * sin(v) = p => d * v = p (v=sin(v) för små v)

För d = 1m (100 cm):

p = 100 * pi / (180 * 60)
"ppi" = 2,54 * 180 * 60 / (100 * pi ) = 87 ppi

Halva avståndet kräver dubbla upplösningen.


Per.
 
Nej, jag försökte bara var lite rolig. Helt misslyckat, tydligen ...

Resultatet var väl ungefär som väntat?
 
Fast man måste komma ihåg att man måste sampla med dubbla frekvensen för att återge en frekvens (enligt Shannons samlingsteorem). Det spelar roll för detaljupplösnigen när man har flera stegs kopiering, som man ju har när man gör en papperskopia.
 
Tack för uträkningen! Tycker inte det verkar orimligt. Då bör inte följande slutsatser vara orimliga heller.

Ett utskrivet foto på 72 ppi ger ett betraktningsavstånd av ca 120 cm.

En 8 Mpix, 3500x2300 pix, bild på 72 ppi (standard) klarar en utskrift om ca 120x80 cm.

Är 8 Mpix (3500x2300 pixlar) den optimala upplösningen?

Förenkling av formeln ovan:
y=8736/x
y=ppi
x=betraktningsavstånd i cm.

1 ppi för ca 90 m avstånd verkar oxå rimligt...

/Leif
 
Det anses väl allmänt vara så att med 8 megapixlar, lite drygt kanske, kan man skriva ut hur stora bilder som helst. När de blir större än A4 ökar betraktningsavståndet, så det jämnar ut sig.
 
Hmm... 5D MkII... Hur många pixlar behöver den och hur många kommer den attt få?..

/Leif
 
elbe skrev:
Hmm... 5D MkII... Hur många pixlar behöver den och hur många kommer den attt få?..

/Leif

Ja, vi kan väl räkna med att den inte får FÄRRE pixlar iallafall.

Dessutom har den gissningsvis 1 DIGIC III processor.

Jag skulle tro att många skulle vilja ha fler b/s än dom 3 som 5D har idag. Räknar vi på 1 DIGIC III processor, och samma bitdjup på 14 som dom senaste Canonkamerorna har får vi (ungefär) följande samband mellan antal pixlar och b/s som processorn skulle klara av:

21MP - 3b/s
16MP - 4b/s
13MP - 5b/s
10MP - 6b/s

13MP är ju nästan identiskt mot vad den har idag, och 21MP skulle dels konkurera för mycket mot 1Ds och dels bara ge 3b/s.

Så min slutsats är 16MP och 4b/s (om den har 1 processor, vilket jag tror den får).
 
Borde inte en sensor baserad på den i 1Dmk3 bli runt 16Mpx i FF-format? Tror och hoppas på en sådan plus 4-5bps, tätat hus (á la 40D men lite grövre precis som 5D jämfört med 30D) samt förbättrad AF (återigen antagligen á la 40D). Kan dom sen trycka i lite annat godis från t.ex. 1-serien så vore det ju bara smaskens!

/Micke
 
Robin Gyllander skrev:
Skulle det få plats fler i ett 40D hus

Med dagens teknologi tror jag det skulle vara en dålig idé att klämma in tex 18MP på en 22,2 x 14,8mm sensor. Det skulle bli mer brus och sämre dynamiskt omfång.

Titta bara på 1DMKIII som istället för rejält fler pixlar än företrädaren, satsat på mindre brus och större dynamiskt omfång.

Dessutom finns det väl en gräns för vilken upplösning objektiven kan ge per yta, och jag tror att den ligger på runt 12-14MP för APS-formatet.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.