Annons

5D Mk2

Produkter
(logga in för att koppla)
paul innergård skrev:
Mark IV, det vore verkligen enbesvikelse för alla oss som investerat i Mark III. De har väl knappt hunnit byta ut alla sub mirrors till hösten. I så fall får det bli en uppgradering liknande den, D70-D70s. Allt av betydelse kunde fås genom mukvaruuppgradering
Men varför ska ni bli besvikna när dte kommer en ny modell jag vart inte besviken på 30d när 40d kom.
De borde göra iaf en 1D mark III N med sådan där "snabb minneskortsgrej" som 1ds markIII har. UDMA?
 
troligen för att det då påvisar att kanon hållit tillbaka godsaker som skulle kunnat vara med redan i mkIII eftersom de släpper en ny modell så tätt inpå den tidigare releasen

nu är inte detta troligt på någotvis men tror att du skulle känna likadant om du lagt 36000:- på det bästa som canon kunde leverera för att sedan direkt efter se dom släppa en ny modell med ytterligare funktioner?

men nu tycker jag vi släpper det stickspåret och återgår till den stundande(?) 5D mkII

bara 7 dagar kvar?!
 
paul innergård skrev:
Mark IV, det vore verkligen enbesvikelse för alla oss som investerat i Mark III. De har väl knappt hunnit byta ut alla sub mirrors till hösten. I så fall får det bli en uppgradering liknande den, D70-D70s. Allt av betydelse kunde fås genom mukvaruuppgradering

Det spekuleras om att 1DMkIII ägarna bara ska få skicka in kameran och få en 1DMkIV i utbyte...men de är väl önskedrömmar troligtvis. 1DMkIV till hösten 2009?, för den står väl sej bra till dess nu när svagheterna på D3 börjar visa sej.

Om inte 5DMkII kommer så tror jag på en 3D kring 50000:-

/Leif
 
Svagheterna i 5d ses i bla AF, avsaknad av dammbortagning, slamrig spegel,svagt färgad något mörk mattskiva ,slö seriebildstagning, tråkigt menysystem, on/off knappen bak.5d saknar autoiso som jag har funnit vara till hjälp vid snabba bildtagningar med skiftande ljus.
AWB i vissa situationer (inomhus) ej lika bra som exv d2x.

Mikael
 
Den allra största svagheten hos 5D, som jag ser det, är att jag inte äger någon (än) ;-)

Mikael R, du skriver att den har en slammrig spegel. Hur är den jämfört med 10D som ansågs vara ganska dämpad? Jag har en 10D idag och är på gång att köpa en begagnad 5D och ljudet, eller avsaknaden av ljud, är förhållandevis viktigt. AF-hastiget, seriebildstagningen mm är mindre viktigt för min del.

JOnas
 
Robin Gyllander skrev:
Det gör ju att den låter så härligt älskar det ljudet.

antar att du ska ha ett vitt tele till den med så folk inte bara hör dig utan även ser dig när du kommer spatserande med dina dyra fina utrustning?

(dvs. vad är anledningen till att man ska höras o synas som fotograf? enligt mig är det motsatsen som ger bra fotografier!)
 
fridhamre skrev:
antar att du ska ha ett vitt tele till den med så folk inte bara hör dig utan även ser dig när du kommer spatserande med dina dyra fina utrustning?

(dvs. vad är anledningen till att man ska höras o synas som fotograf? enligt mig är det motsatsen som ger bra fotografier!)
Men det låter ju bra iaf int edet där 400D pipet som man stör sig utav bare fan på.
 
Robin Gyllander skrev:
Men det låter ju bra iaf int edet där 400D pipet som man stör sig utav bare fan på.

du menar pipet för autofokusen som man stänger av i inställningsmenyn under "beep - off"

jag vidhåller fortfarande att ju tystare slutaren är desto bättre för fotografen och hoppas att det är något som Canon tagit fasta på inför ev. kommande 5D mkII
 
Nu är det nog dags att sluta med diskussionen kring huruvida den nuvarande 5D har ett "skönt" slutarljud eller inte i jämförelse med andra kameror.

Jag kan nog bara sälla mig till de som önskar ett så lågt och dovt slutarljud som möjligt.
 
Ett litet inlägg till i ljudspåret bara,
Eftersom man dämpade spegel/slutarljudet betydligt gentemot föregångarna i 40D så finns det nog stor chans att man gör liknande med 5D. Inte för att jag tycker det är ett problem nu heller.
 
Jag tyckte 5D var ganska tyst, när jag jämförde den med t.ex. 20D, men tyst kan förstås alltid bli tystare :)
 
jag störs absolut inte av spegelljudet på 5d, den är betydligt tystare än 20 och 30d i alla fall. inte heller tycker jag menysystemet är nåt jag störs av. Jag som fotar raw går i princip aldrig in och ändrar några inställningar i menyn. Det jag kan sakna är en snabbknapp till cfn, men det är det enda.

Uppföljaren bör väl dock ha en snabbare och mer exakt af, snabbare serietagning, större lcd och vädertätning för att bli riktigt het på marknaden. kan man få in detta på ett pris under 30kkr blir det nog en storsäljare tror jag.

Magnus
 
Jag har förstått att det ändrade slutarljudet på 40D inte uppnåtts för att man ville ändra ljudet i sig, utan för att uppnå den högre seriebildshastigheten. Det krävde att styrningen av spegeln upp/ner görs med motor/motor, inte fjäder/motor som tidigare.
 
Mark IV

Jag har från initierade källor fått uppgift om MARK IV. Snacka om framförhållning!. Vi kan nog förvänta oss en del av det inbyggt redan i Mark II för en sisådär 25-30 papp. Vad sägs om följande:

Canon is being very secretive about this one. Apparently it uses the new Cybernetic Digic 9 processor with artificial intelligence. This allows the camera to take pictures on its own!

The advance AI has a motivational programming unit for those who do wish to take photographs on their own but are too lazy about it or are worrying about other meaningless things. The camera will extend its robotic legs and yell at you in a very demeaning and mentally crushing way to encourge you to get off your @$$ and take some pictures. I'll be using this feature on those raining days as I'm posting on here :)

And it doesn't stop there! Canon is using a new and experimental microwave dish on the camera to beam into your brain to see what kind of subjects you like to photograph. Once its obtain all the necessary information its extends it robotic two legs and walks out the door to take pictures that you could only dream of!

The only flaw to the camera design is it uses a pull cord like a wind up toy. So it only works for about 20 seconds until you have to pull the cord again. Don't worry though, Canon is going to be selling extension cord accessories claiming up to 2 minutes of operating time for only an additional $500!

And for those interested in taking x-ray photos of people's skeletons it has the new x-ray 4000 filter for a whole new level of photography for the average photographer! Canon says not to use this filter on live subjects for more than a 20 second exposer.

The NEW Elite AF system uses 10 laser pointers strapped to the camera allowing flawless and instant focusing all the time. It is said you will need to turn off the Laser guided AF system when taking pictures of people's eyes :)

Cheers!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.