Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

5D Mk2

Produkter
(logga in för att koppla)
Robin Gyllander skrev:
Det låter som önskespeccar. <3
Håller med. En sån kamera skulle troligtvis döda intresset för 1Ds Mark III totalt. 1D Mark III klarar sig pga dess höga framerate, vilket gör den attraktiv för en speciell målgrupp. Men stämmer ryktet så lär min Mark III ryka ganska så snart. Den där kameran måste man ju bara ha.
 
Ryktet låter trevligt med lansering 2 juni. Stämmer väl ganska bra tidsmässigt med Cashback kampanjen på 5D som också löper ut senare i juni.
 
Det där är exakt samma skrönspecar som figurerade inför det magiska låtsasdatumet 22/4.
Det faller platt på dubbla Digic 3 processorer, så f-n att Canon skulle stoppa det i ett hus i den prisklassen.
 
Man skall nog inte hoppas för mycket på att 5DMKII skall bli någon nättare och billigare 1DMKIII med FF. Då sitter Canon själva lite illa till när de i konkurrensen med Nikon förmodligen släpper en 1DMKIV med FF för att få brusegenskaper i toppklass.
Då skulle man ha 2 kameror med ganksa lika egenskaper och snarlikt pris. Det är inte bra för de långa serierna i produktionen och förvirrande för konsumenterna.
Det man skall förvänta sig är nog en kamera med fantastisk bildkvalitet men där huset har släktskap med XXD serien.
 
BugEyes skrev:
Det faller platt på dubbla Digic 3 processorer, så f-n att Canon skulle stoppa det i ett hus i den prisklassen.
Inte säker på det. Man kan ju gissa att dom ändå vill kräma upp den lite i hastighet (3b/s är många gånger för klent) och iallafall sätta in något fler pixlar.

EN Digic III skulle kunna ge 5b/s men då får dom behålla 12MP i upplösning.
Skulle dom istället öka till 16MP räcker bara en Digic III till 3-4b/s. Dom flesta verkar tro på runt 16MP och 5b/s och då krävs två Digic III.

Men du har kanske rätt med endast en processor. Isåfall tror jag på 14MP och 4,5b/s. Får dom bara till bruset i klass med Nikon D3 blir det säkert en hit.

Tycker att dom flesta förväntningarna på nya modeller senaste åren har varit rätt uppblåsta. Risken finns väl att det blir samma sak med 5D:s uppföljare. I synnerhet när den tagit sån tid (brukar ju medföra att förväntningarna växt med tiden).
 
Senast ändrad:
Flash Gordon skrev:
....
Då sitter Canon själva lite illa till när de i konkurrensen med Nikon förmodligen släpper en 1DMKIV med FF för att få brusegenskaper i toppklass.

Bara de att Canon 1D MkIII har de bresegenskaperna redan. D3 och 1D MkIII är har i stort sett identiska brusegenskaper i DPRs test.

De enda två testrutorna på dpr som inte jämför äpplen med päron i DPRs "review" av D3.
D3 ISO3200 utan brusreducering vs 1D MkIII på ISO3200 utan brusreducering.

D3 till vänster 1 MkIII till höger:
 

Bilagor

  • d3vs1diii iso3200.jpg
    d3vs1diii iso3200.jpg
    48.5 KB · Visningar: 829
Svar till Mikael Risedal,

Jag har nu kört med en Nikon D3, 14-24 och 24-70, båda 2.8. Fick hjälp med mina kolleger att utvärdera 14-24 på djupet och resultatet var slående. Denna vidvinkel glugg är ett stort steg före det Canon har i sitt vidvinkel program idag.

Vet inte om Canon någonsin(?) kommer att presentera något i samma klass, inte på ett bra tag i vilket fall.

ha en trevlig helg
/Bill
 
Kul att du också har sett hur ett objektiv kan uppträda, Nikon är just nu före "alla andra" med sina objektivkonstruktioner. I alla fall enligt dom själva, dels pga av coating , glasval och vad de kallar så nära telecentriskt lösning som möjligt.

Mikael
 
Som jag ser det så måste 5D svar på Nikons D3a i ISO-nivåer och brus om den ska sälja nåt alls. 4till megapixel är inte mycket värt om den inte kan lyftas till att bli användbar i 6400 ISO nu när D3an satt ribban. Fast D3an kanske kom som en blixt från klar himmel så att Canon i princip hade 5d klar sedan länge och väljer att släppa den ändå.
 
Gäddfiskarn skrev:
Som jag ser det så måste 5D svar på Nikons D3a i ISO-nivåer och brus om den ska sälja nåt alls. 4till megapixel är inte mycket värt om den inte kan lyftas till att bli användbar i 6400 ISO nu när D3an satt ribban. Fast D3an kanske kom som en blixt från klar himmel så att Canon i princip hade 5d klar sedan länge och väljer att släppa den ändå.

Kan vara så också att Canon faktiskt hade tänkt släppa 5D i jan/feb i år som många trodde, men just pga D3 avvaktar till augusti för att hinna vidareutveckla höga ISO.
 
Ja, man vill ju hoppas på det Staffan. Fast jag tycker det låter oroväckande att det ska packas in fler pixlar på chippet eftersom fler pixlar ger mindre ljusinsläpp, men vi får väl se.
 
Om det är för att konkurrera ut Nikon D3, är det inte då troligt att man döper den till 3D istället för 5D MkII?
Jag hoppas iaf. att den får ett hus väldigt likt EOS 3, som jag älskar ergonomin på.
 
Gäddfiskarn skrev:
Som jag ser det så måste 5D svar på Nikons D3a i ISO-nivåer och brus om den ska sälja nåt alls.
Dumheter, priset är naturligtvis lika viktigt. Om den är nästan lika bra (vilket dagens 5D redan är) och kostar mindre än hälften så är det klart att den säljer. 5D säljer ju fortfarande, så varför en förbättrad uppföljare inte skulle göra det bara för att den inte har samma brusprestanda som D3 förstår jag inte.
 
Det är ju inte vetenskapligt, men att dömma av hur många som springer omkring med nya D3or och att jag inte ens hört talas om nån som köpt en 5d sen D3 lanserades tycker jag talar sitt tydliga språk. Det beror ju så klart på vad man ska ha den till med för sportfoto(inomhus), bröllopsbilder, kvällsbilder, scenframträdanden, stämningsporträtt med naturligt ljus... i alla de sammanhangen är 3D överlägsen allt just nu.

Just nu är det väl som du var inne på en ren prisfråga om man väljer nåt annat.
 
Gäddfiskarn skrev:
Det är ju inte vetenskapligt, men att dömma av hur många som springer omkring med nya D3or och att jag inte ens hört talas om nån som köpt en 5d sen D3 lanserades tycker jag talar sitt tydliga språk. Det beror ju så klart på vad man ska ha den till med för sportfoto(inomhus), bröllopsbilder, kvällsbilder, scenframträdanden, stämningsporträtt med naturligt ljus... i alla de sammanhangen är 3D överlägsen allt just nu.

Just nu är det väl som du var inne på en ren prisfråga om man väljer nåt annat.
Nu ska du få höra vad jag tror. Jag tror att de som köper en D3:a i regel har väldigt mycket större behov av att tala om att de har just en D3:a än vad 5D-ägarna har;-) Säkert hälften av D3-ägarna hade klarat sig precis lika bra med en 5D. Prylbögeri och prestige har en tendens att synas väldigt mycket, trots att det inte behöver vara så många som pysslar med det.

Jag tror att det sålts fler 5D än D3 sedan D3 lanserades.
 
Ja när nästa bättre Canon kommer så kommer ju alla springa omkring o prata om den.. sen kommer Nikon med en ny och då kommer alla springa omkring med den. O alla tusentals människor som springer omkring me sina 4år gamla kameror bara fotar o bryr sig inte om vad som är nytt. Det handlar väl mest bara om att man kan fota med några steg snabbare pga högre ISO. Självklart krävs det för många men dom flesta skulle ju lätt klara sig med Canon 20D/Nikon d70 om det inte vore för all hysteri och grupptryck. Egentligen är ju dagens kameror overkill för dom flesta, bara det låga priset som gör att folk har råd =)

Tackar vi för.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.