Annons

5D Mk2

Produkter
(logga in för att koppla)
Kan bara tala för min egen del. Just nu är jag nyfiken på om och när Canon kan ha ett svar på Nikon D3s fina ISO och brusegenskaper. Hade inga som helst uppgraderingstankar förrän D3an ramlade ner som en bomb med just de saker som skulle vara guld för mig. Tror väl att det finns fler som jag som sitter och funderar på om man ska byta från Canon till Nikon och 1d är helt ointressant för de flesta av oss av rena prisskäl, men 5d är möjlig för många av oss. Därav hoppet och intresset.

Är det någon skvallertant satter med info om varifrån Canon och Nikon tar sina wafers till sensorchippen. Om de tar sina chip från nån OEM-linje är det ju en ganska smal sak för Canon att köpa motsvarande D3chip och ha ett svar. Annars kan de sitta i en sjunkande och släpande jolle ett eller flera år.
 
macrobild skrev:
En av de längsta trådarna här på fotosidan handlade om en kamera som skulle lanseras, komma ut , 1dmk3.
Fan vet hur många sidor som skrevs om det huset innan det kom ut, har dom fixat autofokusen än?
Inte ett ord skrivs längre om 1dmk3 huset,det verkar tvärdött.
Kan detta vara en anledning ? http://www.sportsshooter.com/news_story.html?id=1967
Säljs det fortfarande?

Följetongen fortsätter med hittills 31 sidor...
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&postid=1134628#post1134628
 
Gäddfiskarn skrev:
[...] Är det någon skvallertant satter med info om varifrån Canon och Nikon tar sina wafers till sensorchippen. Om de tar sina chip från nån OEM-linje är det ju en ganska smal sak för Canon att köpa motsvarande D3chip och ha ett svar. Annars kan de sitta i en sjunkande och släpande jolle ett eller flera år.
Canon har egna halvledarfabriker och Nikon får de flesta av sina sensorer från Sony om jag inte minns helt fel.

Någon som vet vilka linjebredder som används i olika sensorer?
 
Gäddfiskarn skrev:
Hade inga som helst uppgraderingstankar förrän D3an ramlade ner som en bomb med just de saker som skulle vara guld för mig.

Du är inte ensam, jag gjorde misstaget att prova en D3 och sedan har jag väntat på en 3D ;).
 
macrobild skrev:
Host vadå?

Är AF problemet löst?.


1: har du kollat länken? Den handlade inte om AF

2: som om jag skulle ha koll på det.. =) Men en sjukt bra kamera är det. Är det inte så att de senare är felfria?

Tycker iaf inte att den förtjänar så mycket skit som du och många andra ger den.
 
laan skrev:
1: har du kollat länken? Den handlade inte om AF

2: som om jag skulle ha koll på det.. =) Men en sjukt bra kamera är det. Är det inte så att de senare är felfria?

Tycker iaf inte att den förtjänar så mycket skit som du och många andra ger den.
NÄ den handlar om ett obskyrt sätt att titta på upplösning, där d3 bilderna ser ut att vara drabbade av microskakningar,ELLER FELFOCUSERING, eller är det inte det du menar?
 
macrobild skrev:
behöver du en bums så kan jag skaffa fram en direkt

En Canon 3D!!!!
Jajjamensan, jag betalar vad du begär.

Seriöst så hoppas jag på något från Canon som ska ge liknande egenskaper, jag har allt för mycket investerat i Canon systemet för att byta. Då skulle det faktiskt bli billigare att köpa 1Ds mkIII som ändå är den ultimata DSLR kameran i 35 mm formatet på marknaden för mitt användande.
 
man kan väl säga som så....

... att en kamera för så många kronor rimligtvis bör ha en fullt fungerande autofokus redan från början (som reaktion på nedanstående)

"Tycker iaf inte att den förtjänar så mycket skit som du och många andra ger den."
 
Re: man kan väl säga som så....

Yupiteru skrev:
... att en kamera för så många kronor rimligtvis bör ha en fullt fungerande autofokus redan från början (som reaktion på nedanstående)

"Tycker iaf inte att den förtjänar så mycket skit som du och många andra ger den."

Jag tycker rimligtvis att en Volvo för långt över 300 000:- borde kunna ha en fungerande airbag eller bromsar... eller en Mercedes inte ska välta vid en undanmanöver...
 
Kan hända att det inte kommer en efterföljare till 5D i år

Förmodligen har Canon planerat att släppa efterföljaren till 5D på PMA i höst. Men sen kom D300 med mycket bättre brucegenskaper än vad Canon kan prestera. Tidigare var Canon alltid(?) bäst när det gällde brus. De måste ha blivit tagna på sängen och försöker väl nu frenetiskt komma på hur i all sin dar Nikon lyckades med praktstycket att inte bara komma ikapp, dessutom åkte de förbi med ett par hästlängder (steg).

Frågan Canon då måste ställa sig är om de ska släppa efterföljaren till 5D som planerat, eller skjuta upp lanseringen ett halvår och hoppas att de under den tiden klarar av att utveckla brusreduceringen till (minst) samma nivå som D300.

Stämmer mitt antagande och om Canon också lyckas med bruset, så tippar jag att de även kommer med nya versioner av 1-serien redan nästa år. Dessa versioner skulle då få lite kosmetiska förändringar, men vad viktigast är, bättre brushantering. Allt för att möta Nikon D3 och den möjligen kommande D3X.
 
Re: Kan hända att det inte kommer en efterföljare till 5D i år

Eeros skrev:
Förmodligen har Canon planerat att släppa efterföljaren till 5D på PMA i höst. Men sen kom D300 med mycket bättre brucegenskaper än vad Canon kan prestera. Tidigare var Canon alltid(?) bäst när det gällde brus. De måste ha blivit tagna på sängen och försöker väl nu frenetiskt komma på hur i all sin dar Nikon lyckades med praktstycket att inte bara komma ikapp, dessutom åkte de förbi med ett par hästlängder (steg).

Frågan Canon då måste ställa sig är om de ska släppa efterföljaren till 5D som planerat, eller skjuta upp lanseringen ett halvår och hoppas att de under den tiden klarar av att utveckla brusreduceringen till (minst) samma nivå som D300.

Stämmer mitt antagande och om Canon också lyckas med bruset, så tippar jag att de även kommer med nya versioner av 1-serien redan nästa år. Dessa versioner skulle då få lite kosmetiska förändringar, men vad viktigast är, bättre brushantering. Allt för att möta Nikon D3 och den möjligen kommande D3X.
D300 har väl inte bättre brusegenskaper än den befintliga 5D. Inte som jag förstått det i alla fall. D300 är bra och har lågt brus. Men i de tester jag läst så har ex Mark III bättre brusegenskaper än D300. D3 däremot är en annan historia, den har de verkligen lyckats med sett ur alla aspekter.
 
Re: Re: Kan hända att det inte kommer en efterföljare till 5D i år

paul innergård skrev:
D300 har väl inte bättre brusegenskaper än den befintliga 5D. Inte som jag förstått det i alla fall. D300 är bra och har lågt brus. Men i de tester jag läst så har ex Mark III bättre brusegenskaper än D300. D3 däremot är en annan historia, den har de verkligen lyckats med sett ur alla aspekter.

My bad, jag hade fått för mig att Segeholms test gällde en D300. Vid närmare kontroll var det D3...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.