ANNONS
Annons

5D Mk2

Produkter
(logga in för att koppla)
Gäddfiskarn skrev:
Det må vara hänt att de dödar sin 1d, men som nån skrev så har de kniven på strupen så det måste göra nåt.

Man kan ju hoppas att Canon hellre tar och gör en rejäl kamera vad gäller ISO och tar marknadsandelar både av sin egen 1d samt Nikons D3, än att göra en mindre bra variant som inte tar marknadsandelar av någondera..

macrobild skrev:
Jag vet inte om Sonys zeissobjektiv är speciellt högt prissatta? se deras 70-200zoom, 50mm, 35/1,4 osv
Jag hittar bara priser på Sonymärkta objektiv enligt ovanstående. Dyrare än både Canon och Nikon, men inte med så jättemycket förstås. Vem säljer Zeiss 70-200, 50 och 35 för Sony AF?

Sony 300/2.8 har däremot ett rätt hiskeligt pris.

termen FF har ju blivit en standard i världen nu. och det är väl FullFrame och småbild det finns att välja på som låter logiskt till vad man pratar om (sensor stor som ett 35mm negativ)

Termen fullformat är nog så pass etablerad att det är försent med en bojkott :)

Annars tycker jag själv Nikons term FX format låter rätt coolt..

/kent

Patrik Palombo skrev:
termen FF har ju blivit en standard i världen nu. och det är väl FullFrame och småbild det finns att välja på som låter logiskt till vad man pratar om (sensor stor som ett 35mm negativ)

Det logiska är väl att prata om småbildsformatet när det gäller en sensor stor som småbildsformatet.

Lika logiskt är det att kalla kameror med ännu större sensorer för mellanformat eftersom kamerorna bygger på mellanformat och har sensorer stora som mellanformat.

Mamiya/PhaseOne ska göra en sensor i det klassiska mellanformatet 6x4,5 cm. Blir det då full fullframe... ;) Eller superfullframe...

Nej, kalla saker vad de redan heter, småbildsformat och mellanformat.

froderberg skrev:

Mamiya/PhaseOne ska göra en sensor i det klassiska mellanformatet 6x4,5 cm. Blir det då full fullframe... ;) Eller superfullframe...

Det blir bara fullformat, även om en 6x7-sensor hade varit ännu mer fullformat :D

froderberg skrev:
Nej, kalla saker vad de redan heter, småbildsformat och mellanformat.

För oss gammla rävar är det ju helt naturligt, men jag tror inte det är lika kristallklart för dom som aldrig fotat med film, för dom är nog APS och FF format mer naturligt.

/kent

StaffanW skrev:
Kan vara så också att Canon faktiskt hade tänkt släppa 5D i jan/feb i år som många trodde, men just pga D3 avvaktar till augusti för att hinna vidareutveckla höga ISO.
I de flesta branscher möts folk från olika delar av företagen på konferenser och mässor.
Mellan skål och vägg brukar det pratas ganska öppet.
Dessutom håller sig folk gärna kvar i branschen och flyttar från ett företag till konkurrenterna.
Canon visste nog tidigt en hel del om Nikon D3.
Idag vet nog också Nikon en hel del om vad Canons folk tänker göra i nästa generation kameror.
Förmodligen skrattar Nikon också gott åt alla forum runt om i världen där olika förståsigpåare ger den kommande ersättaren till 5D den ena egenskapen efter den andra.
5D är och kommer säkert fortsätta vara en nätt kamera med fantastiska bildmöjligheter för de som inte behöver en vädertätad tanks.
5D är inte en direkt konkurrent till Nikon D3, det ansvaret har 1D serien. Framförallt är det bröllopsfotografer och ambtitiösa amatörer som tagit 5D till sitt hjärta, inte sportfotografer. Enda gången en bröllopsfotograf behöver 6 bilder/sek är väl bruden flyr ur kyrkan eller ger brudgummen en örfil.

Bokeh skrev:
Termen fullformat är nog så pass etablerad att det är försent med en bojkott :)

Annars tycker jag själv Nikons term FX format låter rätt coolt..

/kent

Jag skrattade högt när jag såg FX första gången!

FX betyder nämligen underkännt på alla universitet/högskolor enligt den nya betyggsskalan.

F=Totalt underkännt
FX= Underkännt med möjlighet att omtentera.

Jag tror att det finns mycket mer att plocka ut ur Canons sensorteknik genom att lägga till analoga förstärkningssteg för ISO3200, ISO6400 och ISO12800 och inte som idag digitala samt för jpeg-fotografi lägga in en mer avancerad brusreducering.

Det som Canon ev är lite brydda över idag är vilka finesser som kamerahusen ska kompletteras med för att tillfredställa den stora massan köpare som är på väg upp i dslr-klasserna allt eftersom priserna sjunker.

Följande prisbild tror jag är fullt möjlig inom en snar framtid:
Insteg 5000:- APS-C ISO1600
Amatör: 7500:- APS-C ISO3200
Avancerad amatör: +10000:- APS-C ISO6400
Semipro: 20000:- 24x36 ISO6400 (5DMkII)
Pro: 30000:- 24x36 ISO12800 (1DMkIIIn)
Studio: 40000:- 24x36 ISO3200 (1DsMKIIIn)

Den som lever får se...

Varför skulle studiomodellen ha högre ISO än sport/reportagemodellen? Verkar mycket ologiskt..

En av de längsta trådarna här på fotosidan handlade om en kamera som skulle lanseras, komma ut , 1dmk3.
Fan vet hur många sidor som skrevs om det huset innan det kom ut, har dom fixat autofokusen än?
Inte ett ord skrivs längre om 1dmk3 huset,det verkar tvärdött.
Kan detta vara en anledning ? http://www.sportsshooter.com/news_story.html?id=1967
Säljs det fortfarande?

Jag har då aldrig haft nåra problem. Sen är det väl nyhetens behag oxå antar jag. Kameran har ju funnits i ett år nu. De e väl därför alla "skvallerkärringar" fantiserar om kommande 5D mk II nu.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar