Annons

5D Mk2

Produkter
(logga in för att koppla)
Patrik Palombo skrev:
Ja när nästa bättre Canon kommer så kommer ju alla springa omkring o prata om den.. sen kommer Nikon med en ny och då kommer alla springa omkring med den. O alla tusentals människor som springer omkring me sina 4år gamla kameror bara fotar o bryr sig inte om vad som är nytt. Det handlar väl mest bara om att man kan fota med några steg snabbare pga högre ISO. Självklart krävs det för många men dom flesta skulle ju lätt klara sig med Canon 20D/Nikon d70 om det inte vore för all hysteri och grupptryck. Egentligen är ju dagens kameror overkill för dom flesta, bara det låga priset som gör att folk har råd =)

Tackar vi för.
Ja, jag känner lite så som du också. Har en 20D nu och har haft den sen 2005. Jag har prioriterat objektiv i stället. Men nu känner jag att kameran börjar bli sleten och vill ha en ny. Fullformat lockar! Så jag tror jag köper en begagnad, eller ny, 5D när priset är riktigt bra. :)
 
5D sälj fortfarande i hygglig skala, tror jag. Det är rätt många som visat intresse för kameran tack vare det idag mycket låga priset. Relativt sett till vad man får för pengarna. Skillnaden idag är väl att 5d inte längre är att betrakta som en skrytmodell, vilket den var för ca 1,5 år sedan. Sett till prisbild och fas i utvecklingen tror jag ingen DSLR hittills, D3 inräknat kan, hävda ha varit före sin tid såsom 5D. Den har sett till aspekten bildkvalitet varit en referens för andra att ta efter i nästan tre år. Så länge tror jag inte D3 kommer vara ensam på tronen. Men idag känns den onekligen som kungen framför alla andra.
 
Senast ändrad:
Canon sitter på pottkanten, de skall lansera en efterträdare till 5d en kamera som kommer konkurrera med deras egen "sportkamera" 1dmk3 och även med deras flaggskepp 1dsmk3.

Inte för snabb, inte för vädertätad och samtidigt ha fler pixlar än 1dmk3. En autofocusversion som är sämre än 1dmk3, eller rättare sagt en kamera som överhuvudtaget är sämre än 1dmk3 på flertal sätt, förutom upplösning.

Kameran får ej heller konkurrera med 1dsmk3, dvs inte ha tillräckligt hög upplösning så 1dsmk3 blir ointressant pga av priset,eller så mycket bättre brusegenskaper än 1dsmk3, dvs att man skall kunna använda den billigare 5d MK2 kameran i lågljussituationer där 1dsmk3 har sämre förutsättningar med sina små enskilda pixlar.

Nikon har det betydligt enklare, en D3 för all slags fotografering med tillräckligt hög upplösning, bra låg brusnivå, samt redan i höst en storebror d3X med 24 miljoner pixlar avsedd för de fotograferingar där inte lågljussituationer är lika viktiga.Två kameror som inte konkurrerar med varandra. Pris d3x ca 60000:
Till detta har de ett vidvinkelobjektiv som enligt Nikon själva kommer ta Canon lång tid, år att få fram något liknande pga sinnrik konstruktion som de enligt egen utsago är ensamma om idag..

Mest spännande är dock vad Sony skall göra, enligt en källa jag har så drämmer de till med ett prohus 24 miljoner pixlar för under 40000:- Sony kommer att sätta ner foten, antagligen bestämma vad en Canon 1dsmk3 kommer att kosta innan utgången av året.

Vi kommer antagligen att få se ett prisras på de dyraste kamerorna, precis som när Nikon presenterade sin D1.
 
Senast ändrad:
Intressanta ord Mikael. Tror du att Canon kommer att strukturera om sitt modellprogram för att möta konkurrensen?
 
solrac skrev:
Intressanta ord Mikael. Tror du att Canon kommer att strukturera om sitt modellprogram för att möta konkurrensen?

Jag har ingen aning, men genom de kontakter jag har så "skulle" Canon faktiskt ha visat en ny kamera under våren, jag tror, säger tror att de har fått ritat om hela sin planering pga D3, D3 pris och prestanda.
 
Jag driver det ytterligare en bit. Finns risken att 1D som modell försvinner inom en snar framtid? Nikon har ju satt nivån för hur en sportkamera ska vara.
 
Jag tror inte alls på kanibalteorin.

Om Canon släpper en ny version av 5D som är snabbare och mer höggupplöst än dagens så konkurrerar den med en del av Eos 1Ds mark III:s kunder, men långt ifrån med alla.

Eos 1Ds mark III får i så fall ett helt års försprång och en stor del av de tilltänkta kunderna hinner få sin kamera. Kvar återstår en kundgrupp som ändå aldrig skulle köpa en 1Ds mark III pga priset, men även kunder som bara kan tänka sig det bästa.

Även 1Ds mark II och nuvarande Eos 5D ligger rätt nära på pappret. Ändå har båda modellerna sålt bra till respektive kundgrupp.

Skulle Eos 5D mark II blir mycket bättre än Eos 1Ds mark III skulle den ta försäljning från 1Ds mark III, men då skulle den också ta försäljning från Nikon. Så ingen skada skedd.

Störst problem har nog Canon med 1D mark III. Det går rykten om att de släpper en 1D mark III N eller mark IV till Photokina med småbildssensor. Om 1D mark III säljer för dåligt kan säkert Canon lägga om kursen. Exempelvis bytte Canon sensor på Eos 400D tre veckor innan pressvisning från 8MP till 10MP pga marknadsläget.
 
Senast ändrad:
solrac skrev:
Jag driver det ytterligare en bit. Finns risken att 1D som modell försvinner inom en snar framtid? Nikon har ju satt nivån för hur en sportkamera ska vara.

1D-serien kommer säkert finnas kvar, men 1D mark III är inte helt konkurenskraftig.

konceptet med en snabb och en högupplöst lever säkert kvar och Nikon verkar ta efter. Ryktena om en 24MP-sensor i en D3 är rätt trovärdiga. Sensorn bygger i så fall på samma wafer som D300 (Sony har officiellt sagt att de gör samma sak med A700 sensorn till sin nya toppmodell).
 
Finns det utrymme i Canons modellprogram för tre olika kameramodeller med sensor i småbildsstorlek?
 
froderberg skrev:
Jag tror inte alls på kanibalteorin.

Om Canon släpper en ny version av 5D som är snabbare och mer höggupplöst än dagens så konkurrerar den med en del av Eos 1Ds mark III:s kunder, men långt ifrån med alla.

Eos 1Ds mark III får i så fall ett helt års försprång och en stor del av de tilltänkta kunderna hinner få sin kamera. Kvar återstår en kundgrupp som ändå aldrig skulle köpa en 1Ds mark III pga priset, men även kunder som bara kan tänka sig det bästa.

Även 1Ds mark II och nuvarande Eos 5D ligger rätt nära på pappret. Ändå har båda modellerna sålt bra till respektive kundgrupp.

Skulle Eos 5D mark II blir mycket bättre än Eos 1Ds mark III skulle den ta försäljning från 1Ds mark III, men då skulle den också ta försäljning från Nikon. Så ingen skada skedd.

Störst problem har nog Canon med 1D mark III. Det går rykten om att de släpper en 1D mark III N eller mark IV till Photokina med småbildssensor. Om 1D mark III säljer för dåligt kan säkert Canon lägga om kursen. Exempelvis bytte Canon sensor på Eos 400D tre veckor innan pressvisning från 8MP till 10MP pga marknadsläget.

vi får väl se om Canon kan motivera sitt pris på 1dsmk3 efter det att Sony och Nikon kommer ut på marknaden och tävlar om pris/prestanda och med tanke på en aggressiv prispolitik från Sony för att vinna kunder..
 
solrac skrev:
Finns det utrymme i Canons modellprogram för tre olika kameramodeller med sensor i småbildsstorlek?

Ja, absolut! Men då kan de inte ligga nära varandra i pris.

Jag ser gärna tre småbildssensormodeller, för då kan vi anta att det blir ungefär en 40d med större sensor, en snabb "lågupplöst" som 1dmk3, och en högupplöst som 1dsmk3..

Med lägre pris än idag antagligen.
 
Det blir intressant att se vad hösten har att erbjuda. Som Mikael skriver är Canon hårt pressade och ett sätt att möta konkurrensen kan vara att introducera fler modeller med småbildssensor. Finns det någon som är mer insatt än jag som vågar sia om hösten och framtiden?
 
macrobild skrev:
Mest spännande är dock vad Sony skall göra, enligt en källa jag har så drämmer de till med ett prohus 24 miljoner pixlar för under 40000:- Sony kommer att sätta ner foten, antagligen bestämma vad en Canon 1dsmk3 kommer att kosta innan utgången av året.

Vi kommer antagligen att få se ett prisras på de dyraste kamerorna, precis som när Nikon presenterade sin D1.
Vad kamerorna kostar är egentligen inte speciellt intressant. Kostnaden för ett kamerahus är ofta inte en speciellt stor del av totalkostnaden för ett stort kamerasystem.

Sony har väl rätt underligt höga priser på sina bättre objektiv?
 
solrac skrev:
Finns det utrymme i Canons modellprogram för tre olika kameramodeller med sensor i småbildsstorlek?
För 10-15 är sen hade man 4-5 olika modeller med "sensor" i småbildsstorlek. :)

Det går förstås inte att ha 3 olika modeller som är likvärdiga, även om alla har småbildsstora sensorer. De måste skilja sig i prestanda på andra sätt för att täcka in alla kundgrupper.
 
macrobild skrev:
vi får väl se om Canon kan motivera sitt pris på 1dsmk3 efter det att Sony och Nikon kommer ut på marknaden och tävlar om pris/prestanda och med tanke på en aggressiv prispolitik från Sony för att vinna kunder..
Det kommer de säkert inte att kunna göra. Canons monopol på småbildsensorer är borta, vilket gör att de måste anpassa sig till marknaden. Det kan de säkert göra och tjäna pengar ändå. Dock inte lika mycket som hittills.
 
macrobild skrev:
vi får väl se om Canon kan motivera sitt pris på 1dsmk3 efter det att Sony och Nikon kommer ut på marknaden och tävlar om pris/prestanda och med tanke på en aggressiv prispolitik från Sony för att vinna kunder..

Jag tror säkert att Canon kommer att justera eller tvingas justera priset en hel del. Men ännu är modellen ganska ny på marknaden och ensam i sitt segment.

Jag pratade med entax utvecklingschef för någon månad sedan. Han trodde att småbildssensorn skulle dominera bland semiproffs- och proffskameror i framtiden. Kan vi gissa på en småbilds-Pentax 2009...? :)
 
Senast ändrad:
Det finns väl egentligen inget som tyder på att vi inte kan ha både småbildsensor och fullformat på markanden. Det finns ju fördelar och nackdelar med både. Men jag håller absolut inte med den som säger att ett par blädarsteg inte spelar nån större roll. Jag har svurit på många jobb över att jag suttit med slutartid på 1/30 och inte kunna jacka upp ISOn över 800 utan att det blir för dåliga bilder. Att kunna använda 3200 hade hjälpt inbland, 6000 ofta och 9000 hade varit en gudagåva.

Men just nu klarar jag inte av priset på D3an plus att skaffa objektiv. Så jag får vänta och hoppas att Canon kan svara upp någorlunda. Det må vara hänt att de dödar sin 1d, men som nån skrev så har de kniven på strupen så det måste göra nåt.

Megapixelracet är dött - länge leve ISO-racet! =)
 
PMD skrev:
Vad kamerorna kostar är egentligen inte speciellt intressant. Kostnaden för ett kamerahus är ofta inte en speciellt stor del av totalkostnaden för ett stort kamerasystem.

Sony har väl rätt underligt höga priser på sina bättre objektiv?

Jag vet inte om Sonys zeissobjektiv är speciellt högt prissatta? se deras 70-200zoom, 50mm, 35/1,4 osv
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.