Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

5D Mk2

Produkter
(logga in för att koppla)
5D är i månag meningar en studiokamera. Därav att bästa ISO är satt till 100 (vilket fortfarande ger bra bilder på ISO 50, och ganska lite brus vid ISO 1600).

Nikon D3 tex, har istället satt bästa ISO på 200, vilket ger sämre bilder på riktigt låga ISO (tex 50) men mindre brus på höga ISO som 6400.

Jag skulle vilja ha kommande 5DMKII i två versioner.
5DMKIIa, ISO 50-800 (25-1600 i boost)
5DMKIIb, ISO 400-6400 (200-12800 i boost)

Gärna att 5DMKIIb då också har samma korta slutartid som 1D på 1/16.000s för att kompensera det högre ISO-talet när man vill använda kort skärpedjup (stor bländaröppning) utomhus i ljus miljö.
 
StaffanW skrev:
5D är i månag meningar en studiokamera. Därav att bästa ISO är satt till 100 (vilket fortfarande ger bra bilder på ISO 50, och ganska lite brus vid ISO 1600).

Nikon D3 tex, har istället satt bästa ISO på 200, vilket ger sämre bilder på riktigt låga ISO (tex 50) men mindre brus på höga ISO som 6400.

Jag skulle vilja ha kommande 5DMKII i två versioner.
5DMKIIa, ISO 50-800 (25-1600 i boost)
5DMKIIb, ISO 400-6400 (200-12800 i boost)

Gärna att 5DMKIIb då också har samma korta slutartid som 1D på 1/16.000s för att kompensera det högre ISO-talet när man vill använda kort skärpedjup (stor bländaröppning) utomhus i ljus miljö.


Har du testat och sett skilnaderna mellan 5d och 50iso ,100iso och d3 200iso ?

Varför skulle d3 vara sämre på 200iso ? Iso talet säger ingenting om bildkvalitet, 200iso hos d3 kan mycket väl vara bättre vad det gäller bildkvalitet än 100iso hos 5d pga den högre signalnivån.


Mikael
 
Senast ändrad:
matnyttige skrev:
Varför inte båda funktionerna (25-12800 ISO) i samma kamera?

det är en fråga om hur man vill lägga utläsningen, skall man få till det som motsvarar 25iso vilket betyder lång exponeringstid, så måste man därmed sänka inflödet av ljus med ett filter framför sensorn.
Det är inte önskvärt eftersom ett sådant försämrar upplösningen.
 
Senast ändrad:
Ett isotal säger ingenting om bildkvalitet om två olika kameror jämförs.

Man förstår detta bättre om man tar följande exempel
100iso hos en G9 eller 100iso hos en 5d. En G9 kan hålla 10000 elektroner innan utläsning, en 5d 10 gånger fler =100000elektroner. (siffrorna är ett exempel)

Signalnivån är därmed olika från de två kamerorna men har samma isotal inställt, alla förstår att kameran med högst "laddning"=antal elektroner vid utläsning ger bättre förutsättningar än en kamera med mindre antal elektroner.

Samma sak med D3 jämfört med 5d. D3 har ett högre antal elektroner samlade innan utläsning än 5d.
Signalnivån kan därför vara lika hög hos d3 på 200iso som 5d på 100iso
 
Senast ändrad:
macrobild skrev:
Har du testat och sett skilnaderna mellan 5d och 50iso ,100iso och d3 200iso ?

Varför skulle d3 vara sämre på 200iso ? Iso talet säger ingenting om bildkvalitet, 200iso hos d3 kan mycket väl vara bättre vad det gäller bildkvalitet än 100iso hos 5d pga den högre signalnivån.


Mikael


Det som menades var väll bara att nikon optimerar sina kameror för iso 200 medans canon för iso 100 och att optimerat iso 100 passar i många fall bättre för studio medans optimerad iso 200 naturligtvis passar bättre för sport och press.
 
lågt iso-tal handlar väl för många om att kunna öppna upp bländaren utom hus i samband med blixt. Nu löser väl ändå de flesta det med pool eller gråfilter. Men det är ok att kunna gå ner till iso 50 när det är väldigt ljust. Själv kör jag nästan aldrig på lägre än iso 200 då min högdagerprioritet inte tillåter lägre iso än så.
 
Hur går det med ryktena? Jag skulle verkligen behöva en EOS 5D Mk II till sommaren.
Annars kanske jag måste köpa en 1d mkIII, men den har jag egentligen inte råd med, och jag vill ha FF.
 
Dez skrev:
Hur går det med ryktena? Jag skulle verkligen behöva en EOS 5D Mk II till sommaren.
Annars kanske jag måste köpa en 1d mkIII, men den har jag egentligen inte råd med, och jag vill ha FF.
Jag hade den stora förmånen iag att få klämma på en 1Ds mark II. Den sökaren var inte att leka med. Har hela tiden tyckt att sökaren på Mark III är bra men det var en markant skillnad jämfört med 1Ds Mark II. Det är trots allt något magiskt över FF.
 
Det blir nog en 1d mk III och 16-35 mkII för mig. Ska till USA en sväng, så jag passar på då.
Har redan 5D, och 1d blir ett bra komplement till den, till lokaltidningsjobb och sport o.dyl.
 
Dez skrev:
Det blir nog en 1d mk III och 16-35 mkII för mig. Ska till USA en sväng, så jag passar på då.
Har redan 5D, och 1d blir ett bra komplement till den, till lokaltidningsjobb och sport o.dyl.
Jag har exakt det du tänker köpa och skall eventellt göra mig av med dem. Kontakta mig via mail om du är intresserad. Jag skriver här eftersom jag inte kunde se på din sida hur man tar kontakt.
 
Gud va segt det är.. jag är ju nyfiken.. :)

Jag har tänkt en del på det alla säger om att om 5DMK2 är för bra så kommer den ta död på 1DsMK3:s försäljning..

Men Canon brydde sig ju inte speciellt när 5D:n tog död på 1DsMk2:s försäljning, så varför skulle de bry sig nu?

Hörde hur många fotografer som helst som sålde sina 1DsMk2:eek:r för att köpa en 5D o få lika bra kvalité och bättre brusegenskaper för myyyyycket mindre pengar..
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.