Annons

5D Mk2

Produkter
(logga in för att koppla)
paul innergård skrev:
Jag själv är ingen testare och någon 5D har jag heller aldrig ägt. Enligt det jag kunnat utläsa från diverse tester så är Mark III något bättre ur brushänseende än 5D. Inte mycket, kanske handlar om ca 1/3 i bästa fall ett halvt steg. En o annan hävdar att 5D är lika bra men de flesta verkar rätt överens om att Mark III är Canons i dagsläget brusfriaste kamera.


Gjorde inte testet så seriöst kanske, sen är parlamentetboxen av papp, kanske borde fotat nån slätare yta.. gör nytt test imorn.

Samma inställning på kamerorna iaf:
(objektiv: 85/1,8)

iso800 tagen med 1/50 F4
iso1600 tagen med 1/80 F4
iso3200 tagen med 1/125 F4
 

Bilagor

  • a1-5d-800.jpg
    a1-5d-800.jpg
    93.5 KB · Visningar: 493
Laesk skrev:
De kan man verkligen fråga sig, de är bara på de röda i orginalbilden me, syns inget på tapeten osv.. äh gör nytt test imorn.
Det ser ut som något sorts interferensfenomen. Säkert inget att oroa sig över eftersom det är på diagonalen. Kanske nån form av moiré på grund av ränderna i kartongen tillsammans med sensorns upplösning?
 
Jag är inget snille på sånna grejjer, men de låter ju inte helt fel iaf!

gör nytt test nu direkt ist.. (kul man kan ha en lördagskväll efter melodifestivalen)
 
Sådär då gör vi ett nytt försök...

5D vs 1D mark III
Optik 85/1,8 @ F4
 

Bilagor

  • 800.jpg
    800.jpg
    75.9 KB · Visningar: 396
sundis73 skrev:
I mina ögon ser ju bruset mycket behagligare ut på mk3.
Jag tycker att det ser i stort sett helt likvärdigt ut förutom att man i 1D reducerat bort färgbruset. Fixar man det i 5D-bilden så ser det ungefär likadant ut.

Hoppas du inte har något emot att jag lånar din bild Lennart?
 

Bilagor

  • 3200.jpg
    3200.jpg
    70.8 KB · Visningar: 791
Makten skrev:
Jag tycker att det ser i stort sett helt likvärdigt ut förutom att man i 1D reducerat bort färgbruset. Fixar man det i 5D-bilden så ser det ungefär likadant ut.

Hoppas du inte har något emot att jag lånar din bild Lennart?

Det var just det jag upplevde att färgbruset var mindre på 1D än 5D.
Ser behagligare ut.
Men det går ju såklart att fixa på 5D också.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.