Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

5D Mk2

Produkter
(logga in för att koppla)
det händer troligen inte någonting alls den 22:a men det hindrar inte från att man håller tummarna ändå

finns det någon som vet hur långt innan Canon normalt meddelar att de tänker hålla en presskonferens?

Väntan..

Jag har väntat...och väntat...och väntat...

Så för en månad sedan blev den en 5D och jag saknar ingenting. Bara ler...och ler...och ler...

Lyckan är oändlig.

/Seb

Danlo skrev:
Gud va segt det är.. jag är ju nyfiken.. :)

Jag har tänkt en del på det alla säger om att om 5DMK2 är för bra så kommer den ta död på 1DsMK3:s försäljning..

Men Canon brydde sig ju inte speciellt när 5D:n tog död på 1DsMk2:s försäljning, så varför skulle de bry sig nu?

Hörde hur många fotografer som helst som sålde sina 1DsMk2:eek:r för att köpa en 5D o få lika bra kvalité och bättre brusegenskaper för myyyyycket mindre pengar..

Jag tror inte att en eventuell 5DMkII påverkar försäljningen av 1DsMKIII i någon betydan grad.
Canon vet mycket väl att deras modeller fyller olika behov och därför finns det ett helt sortiment att välja mellan.

Om "hur många fotografer som helst" skulle vilja byta sin redan inhande 1DsMKII så borde det finnas betydligt flera "Till Salu" annonser. En snabb koll gav flera köpes än säljes annonser här och på Blocket.se.
Vad som definitivt påverkade 1DsMkII försäljningen var tillgången på kameror från Canon centralt.

Att på någotsätt antyda att 5D (eller 300D/3D) inte är värdens 8'e underverk kan skapa hur långa trådar som helst.
Om du har en 5D som tar bilder som du gillar så var nöjd med den och bilderna blir inte "sämre" när det kommer en ny modell som kan "lite till"...

MvH
Göran R

Kanibalism mellan modellerna är ofrånkomligt och är inget stort problem. Man kan istället se det som att kamerorna överlappar varandra.

Det finns kunder som lika gärna kan köpa efterföljaren till Eos 5D som 1Ds mark III, men det kommer fortfarande finnas många kunder som bara kan tänka sig den ena eller den andra kameran.

Borde inte herr Fröderberg tex i så fall ha fått ett pressmeddelande om att en presskonferens är i antågande?

mkII låter proffsigare och finare men 5D ligger ju inte i toppen, så för att inte göra en helt ny "namnbricka" så borde det bli 6D (övriga kameror räknar ju uppåt), eller så kanske det blir ett mittimellan semi/pro och blir 3D. Vad det blir för namn är väl nästan lika spännande som specarna? =)

Patrik Palombo skrev:
mkII låter proffsigare och finare men 5D ligger ju inte i toppen, så för att inte göra en helt ny "namnbricka" så borde det bli 6D (övriga kameror räknar ju uppåt), eller så kanske det blir ett mittimellan semi/pro och blir 3D. Vad det blir för namn är väl nästan lika spännande som specarna? =)
Menar du verkligen det? Om någon från en säker källa delger oss kamerans namn så kommer jag fortfarande vara väldigt spänd på specarna. Men om någon från säker källa plitar ner kamerans framtida specar så skiter jag nästan i vad den kommer heta.

Ja kommer inte ha råd med den ändå så ärligt talat skiter jag i specarna (och namnet) för egen skull =) kommer ju garanterat bli en bra kamera vilket som. Och jag skrev "nästan" lika spännande som specarna, detaljer =)

22 april

Blir nog en bra kamera vad den än kommer heta.

Men jag har snubblat flera gånger över datumet 22 april. Någon som känner till om canon kommer hålla presskonferans då?

//Jonas

Re: 22 april

Jonas Henriksson skrev:
Men jag har snubblat flera gånger över datumet 22 april. Någon som känner till om canon kommer hålla presskonferans då?

Har kollat med Canon. Någon presskonferens blir det inte.

Mindre produktsläpp kan det ju bli, men då har de ingen anledning att förvarna om.

Re: Re: Re: 22 april

Jonas Henriksson skrev:
Det jag läste på alla dessa ryktessidor är att man ska släppa den nya 5d.

Canon har två stora släpp om året. Då kallar de till presskonferens. Däremellan släpper de lite kompakter och videokameror utan att hålla pk.

Efterföljaren till 5D släpps troligen två, tre veckor innan Photokina.

Re: Re: Re: Re: 22 april

froderberg skrev:
Canon har två stora släpp om året. Då kallar de till presskonferens. Däremellan släpper de lite kompakter och videokameror utan att hålla pk.

Efterföljaren till 5D släpps troligen två, tre veckor innan Photokina.

Visst brukar Photokina vara i september?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar