ANNONS
Annons

5D Mk2

Produkter
(logga in för att koppla)
dagr skrev:
Det känns mer sannolikt att Canon kommer

5D klarar ett halvår till. Särskilt om de låter priset fortsätta att krypa nedåt. Den är otroligt prisvärd jämfört med D3.

Det är två helt olika typer av kameror för två olika kategorier av fotografer..

froderberg skrev:
Det är presskonferens i morgon klockan 9.

Då vet vi alla imorgon 5 över 9 då hur det gick. Kanske ska vi ha en SMS kedja så vi inte lever i ovisshet längre än nödvändigt!

Det ska bli otroligt intressant att följa diskussionerna imorgon. Om det blir en ny 5D kommer alla spekulationer om eventuella fel och brister, leveranstider, pris, med mera. Kommer det ingen så är vi tillbaka med spekulationerna om när den egentligen kommer, varför Canon inte släppte den redan nu, mm.

Det ända vi vet är att forumet kommer att gå varmt i morgon från 9 och framåt, hoppas alla servar är vältrimmade!

Jonas

Var kan jag följa presskonferansen någonstans? Bor i Helsingborg och har en liten föraning om att den inte kommer att hållas här ;-)

StaffanW skrev:
Som tex:
24-70/2.8L IS
70-200/2.8L II IS - med samma skärpa som f4 varianten
200/2L IS - med en rimlig prislapp...
28/1.4L IS - med skärpa ut i hörnen och lite vinj.

Menar du att f4 versionen av 70-200 L IS är skarpare än f2.8 ? Detta har jag inte hört talas om men skall genast googla om detta.

//Peter Olsson

Jag har redan läst reviewn från den första länken och så här står det

Stopping down from f/2.8 to f/4 will show a difference - and will make this lens very close in performance to the remarkable Canon EF 70-200mm f/4 L IS USM Lens at the same aperture.

Vad beror detta på ? och är det någon här som har erfarenhet av de båda objektiven , är skillnaden i skärpa marginell ?

//Peter Olsson

Vad beror detta på ? och är det någon här som har erfarenhet av de båda objektiven , är skillnaden i skärpa marginell ?

//Peter Olsson [/B]

Kanske detta är svaret: (från photozone.de)

Verdict
Every now and then EOS, the goddess of mercy, seems to speak to the Canon lens designers and this time they listened carefully. The Canon EF 70-200mm f/4 USM L IS may well be the very best tele zoom on the market today - it is certainly the best Canon zoom lens tested locally to date.

Jag glömde tala om att jag har erfarenhet från bägge och upplever ett 4IS är klart bättre och hälften så tungt. Det var mest avgörande för mitt byte.

Photografer skrev:
Jag har redan läst reviewn från den första länken och så här står det

Stopping down from f/2.8 to f/4 will show a difference - and will make this lens very close in performance to the remarkable Canon EF 70-200mm f/4 L IS USM Lens at the same aperture.

//Peter Olsson
Det beror på att konstruktörerna alltid måste kompromissa vid konstruktionen av ett såpass avancerat och ljusstarkt objektiv. Om man prioriterar hög ljusstyrka (f/2,8) får man släppa på efter på vikten och skärpan. Det är ju vid största bländare man använder hela linsytan och optik med perfekt skärpa hela vägen ut är oerhört svårkonstruerat och dyrt att tillverka. Eftersom f4-varianten inte har lika höga viktkrav (glasmängden är ju redan nästan halverad) så kan man prioritera skärpan istället.

Emil-G skrev:
Det beror på att konstruktörerna alltid måste kompromissa vid konstruktionen av ett såpass avancerat och ljusstarkt objektiv. Om man prioriterar hög ljusstyrka (f/2,8) får man släppa på efter på vikten och skärpan. Det är ju vid största bländare man använder hela linsytan och optik med perfekt skärpa hela vägen ut är oerhört svårkonstruerat och dyrt att tillverka. Eftersom f4-varianten inte har lika höga viktkrav (glasmängden är ju redan nästan halverad) så kan man prioritera skärpan istället.

Javisst så måste det ju självklart vara.Jag har läst lite mer på olika forum om dessa 70-200 L objektiv och det finns massvis skrivit om dessa, är själv lite intresserad av detta objektiv men jag väljer isåfall 2.8 IS pågrund av den bättre ljusstyrkan.

//Peter Olsson

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar