Annons

5d eller 50d?

Produkter
(logga in för att koppla)

A-Lindberg

Medlem
Jag hade tänkt köpa min första systemkamera men har svårt att välja. Högst på listan står givetvis en 5dmkII men det känns lite dyrt särskilt då jag inte har någon optik sedan tidigare.

Så valet står mellan 50d och begagnad 5d. De flesta fotografer som fotar i min smak använder 5d eller 5dmkII. Fullformatet lockar med sin bättre ljusstyrka och kortare brännvidd. Jag tänker fota porträtt/barn, macro, landskap och när jag reser.

Tar tacksamt emot alla tips och hjälp jag kan få.

För dina användningsområden känns 5D med sin större sökare och möjlighet till mindre skärpedjup klart mer intressant. Dock värt att nämna är ju att den saknar många modernare möjligheter. Liveview är väl det tydligaste exemplet på detta, som är näst intill oumbärligt vid macrofotografering.

I dag var jag ute och tittade på kamera. Då fick jag erbjudandet att köpa en 5d mkII med 24-105L objektiv i kitt med minneskort för 36000 kr. (De har kittet inne) Det är ju en drömm att köpa denna kamera. Den har allt jag kan behöva och mer. Som bonus får jag även möjlighet att filma med en kvalitet som är mycket bättre än min ett år gamla videokamera för 8500 men den är lite svårare att använda. Dock är ju 36000 ganska mycket för att starta upp en hobby.

Ett billigare alternativ är att köpa en 40d (Ny 7000kr) eller en begagnad 5d (11500kr) och börja samla på sig objektiv. De som står på önskelistan är följande objektiv möjligtvis köper jag begagnat.

Canon 28-70mm f.2,8 L USM
Canon 50mm f.1,4 USM
Canon 70-200mm f.4 L USM

Vad är det bästa sättet att starta på! Erbjudandet på 5dmkII försvinner ju i morgon om jag inte tar det och jag vill inte vänta flera månader på en kamera.
Känner mig väldigt kluven och är tacksam för all hjälp.

Gör en budget på hur mycket du kan tänka lägga på kamerautrustning inom de kommande 3 åren, om beloppet överstiger 50 000:- köp 5dmarkII, om inte satsa på ett billigare hus men köp bra glas....sen om 3 år köper du 5d mark III

Spontant känns 36.000:- lite mycket för spontanköp av sin första systemkamera.

Tycker själv att det nästan gäller allt, att när man köper sin första av något (kamera, dator, dvd-spelare, TV, bostad mm) så är det först efter en tids användning av den nya apparaten, som man märker vad man saknar och trivs med.

Så av den anledningen skulle jag själv hellre köpa tex 40D ny för 7000:-. Om du har den några månader för att bli varm i kläderna, och upptäcka vad du trivs med/saknar, kan du ta dig en ny funderare om du känner behovet av att "byta upp dig" (eller kanske ner till en mindre 500D).

Du går sannolikt inte heller så mycket back när (om) du säljer 40D (kanske tom tvärt om ifall 5DMKII sjunkigt mer i pris än vad förlusten vid 40D försäljningen blir).

Tänk också på att objektivköpen blir betydligt dyrare (och tyngre) om man ska utnyttja 5DMKII:s potential.

Tack för alla bra råd!

Tänk också på att objektivköpen blir betydligt dyrare (och tyngre) om man ska utnyttja 5DMKII:s potential.

Jag kommer nog köpa objektiv som kommer funka på 5d inför den dagen jag byter upp mig. Köper jag begagnat blir det inga stora värdeförluster.
Tänkte börja med ett Canon 28-70mm f.2,8 L USM och ett Canon 50mm f.1,4 USM. Sen får jag se vad jag saknar. Ett Canon 70-200mm f.4 L IS USM hade varit ett trevligt tele. Dessa är objektiv jag vet ger ett fint ljus och bakgrundsoskärpa på 5d/5dmkII.

Om jag köper en 40d måste jag räkna med brännviddsförlängningen. Vilket jag inte vet hur det påverkar dessa objektiv.

Ett billigare alternativ är att helt enkelt börja med en begagnad 30D + ett Tamron 2,8 28-70m. Enligt mig minst lika bra som Canon 2,8 28-70mm fast betydligt billigare,lättare och mkt. smidigare. Har du tur kommer du under 6000:- för ett välvårdat kamera&optik-paket.
Mvh Thomas

Enligt din beskrivning är du i grundskolefasen, om jag får tolka fritt. :)
Jag tänker på ett annat sätt i ditt fall.

Jag bortser från möjligheterna att filma och ser bara till fotograferandet i följande resonemang.

Prisskillnaden på en ny 40D och en beg 5D är inte särskilt stor (i det här sammanhanget). Därför skulle jag valt att komma in på rätt arena redan från början, alltså 5D.

Med det menar jag att du får lära dig att se och komponera genom fullformatet och dess större sökare. Kunskapen om behovet och val av objektiv (ljusstyrka och brännvidd) vid olika situationer blir "rätt" och du slipper lära om ifall du valt en kamera med crop och ska byta upp dig sen. En viktig sak är just att lära sig se, och att få det att sitta i ryggmärgen. Det går fortare om man väljer rätt ramverk (eller ska vi säga; det du verkar vilja ha) på en gång.

Det här kanske blev lite otydligt uttryckt, men hoppas du förstår ändå.

Så jag skulle ha införskaffat en beg 5D och olika objektiv allteftersom. (De är ju inte gratis direkt). Sen när du lärt dig, kan du själv avgöra vilken väg du ska ta härnäst. Kanske en 5DmkII, kanske något annat.... Det brukar ske saker under resornas gång så allt blir inte alltid som man först tänkt, förstår du. ;-)

Bästa lyckönskningar för framtiden!

Edit: 28mm låter lite om du vill fotografera landskap och ha som vidvinkel.

Senast ändrad:
Svänglyse
Edit: 28mm låter lite om du vill fotografera landskap och ha som vidvinkel.

De första objektiven jag siktar på är för Porträtt foto som jag tror jag kommer syssla med mest. ingen av de tre objektiven passar heller till macro men de känns som jag får börja med det jag skall fota mest.

För övrigt tror jag vi tänker ganska lika Svänglyse.

Anledningen till att jag har svårt att besluta mig inför mitt köp. Är att jag inte vill behöva byta ut all utrustning efter ett kort tag.
Den största nackdelen med 40d är ju crop faktorn som jag ser det.
Det som talar emot 5d är skärmen och att den saknar sensorrengörning. någon som har någon kunskap om hur mycket detta påverkar gentemot 40d?

solvargen
Ett billigare alternativ är att helt enkelt börja med en begagnad 30D + ett Tamron 2,8 28-70m. Enligt mig minst lika bra som Canon 2,8 28-70mm fast betydligt billigare,lättare och mkt. smidigare. Har du tur kommer du under 6000:- för ett välvårdat kamera&optik-paket.
Mvh Thomas

Jag har funderat i de banorna med men det gör ju det ännu svårare att ta beslut.

Herr Lindberg :)

Om detta nu är din första systemkamera, och du kan tänka dig lägga rätt mycket pengar som jag förstått, så föreslår jag nog även att du kollar in 5D. Den är nog perfekt för dig, skitbra sökare (iaf jämfört med cropmodellerna), jättefin bildkvalitét och en erkänt bra kamera!

Om du skulle skaffa en 28-70 och sätta på en 40D/50D skulle du bli utan vidvinkel, och det är väldigt synd, då det är skoj med vidvikelporträtt. Isf skulle nog ett 18-50 passa mera!

Jag hade även kollat in Sigmas 50mm istället för canon, och kanske sigma/tamron/tokinas 28-70 2.8 istället för Canon? bara för prisets skull.

Svänglyse

De första objektiven jag siktar på är för Porträtt foto som jag tror jag kommer syssla med mest. ingen av de tre objektiven passar heller till macro men de känns som jag får börja med det jag skall fota mest.

För övrigt tror jag vi tänker ganska lika Svänglyse.

Anledningen till att jag har svårt att besluta mig inför mitt köp. Är att jag inte vill behöva byta ut all utrustning efter ett kort tag.
Den största nackdelen med 40d är ju crop faktorn som jag ser det.
Det som talar emot 5d är skärmen och att den saknar sensorrengörning. någon som har någon kunskap om hur mycket detta påverkar gentemot 40d?

solvargen

Jag har funderat i de banorna med men det gör ju det ännu svårare att ta beslut.

Om du inte byter objektiv alltför ofta med 5D och vid dåliga förhållanden så kan du räkna med att blåsa rent den en gång i månaden. Tar 2min på sin höjd och är hur lätt som helst.
Skärmen är inget vidare jämfört med 40/50D men du klarar dig hur bra som helst med den......det har alla gjort som haft kameran!!!
Tamron 28-75mm 2,8 är inte speciellt vidvinkligt men passar utmärkt till porträtt,gatu och annan fotografering...dessutom är det många som använder objektivet till sin FF-kamera och anser den hålla hög klass. Ligger en poäng i "svänglyset" alternativ med att köpa 5D från början men det kostar kanske på 7000:- till i jämförelse med 30D. Kanske hade jag använt de pengarna istället till ett macro-objektiv, blixt,mm
Mvh Thomas

solvargen
Om du inte byter objektiv alltför ofta med 5D och vid dåliga förhållanden så kan du räkna med att blåsa rent den en gång i månaden. Tar 2min på sin höjd och är hur lätt som helst.

Okej så det räcker att blåsa rent med luft bälg då? MAn behöver inte röra med

5d är ju som Lillek säger en erkänt bra kamera. Fågan är hur mycket man skall betala för en begagnad 5d?

Lillek
Om detta nu är din första systemkamera, och du kan tänka dig lägga rätt mycket pengar som jag förstått, så föreslår jag nog även att du kollar in 5D.

Det känns som det blir rätt mycket pengar hur man än väljer. 500d känns alldeles för liten och känns som en riktig plastbit och den är ju inte direkt billig.

Om du skulle skaffa en 28-70 och sätta på en 40D/50D skulle du bli utan vidvinkel, och det är väldigt synd, då det är skoj med vidvikelporträtt. Isf skulle nog ett 18-50 passa mera!

Jag har tänkt på det men inte funnit någon bra lösning

Jag hade även kollat in Sigmas 50mm istället för canon,

Sigmas 50mm ska ju vara riktig bra och prisvärd. Jag har läst på forumet om skillnaderna mellan dem och kan inte avgöra vilken som är bäst (allt är rellativt). Dock har jag set flera som får de resultaten med bokhe och ljus som jag är ute efter och gillar med canon 50 1,4

sigma/tamron/tokinas 28-70 2.8 istället för Canon

Det har jag tänkt och det på känns som jag måste ta beslutet om det blir en croppad kamera eller inte innan jag gör det beslutet. En begagnad canon är ju dock ganska prisvärd.

Om du inte fotograferar väldigt mycket på f/22 så är dammproblemet ganska överskattat, jag har haft min 5:a sedan modellen var ny och har kanske rengjort den 5-6 gånger under denna tid. Visst finns där damm om man letar men oftast är det inte synligt på bilderna, och jag byter ändå objektiv ganska flitigt utan tanke på den omgivande miljön.

När jag väl gör rent brukar jag börja med luft på burk och följer upp med en konstnärspensel med borst i konstmaterial (vilket fungerar lika bra som Visible dusts onödigt dyra pensel), om någon fläck sitter extra hårt gnuggar jag bort den med en tops doppad i Isopropanol (från Apoteket).

solvargen
Antar du menar optik..prisvärt??
..http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=108262
Bara du kan avgöra om denna optik är prisvärt i jämförelse
Mvh Thomas

Sigma EX 28-70/2,8 DG till Canon för 3300 är ju mycket mer prisvärd. Det har du rätt i jag menar mer att en begagnad canon står sig i värde! Dock har jag inga erfarenheter av sigman och kan inte uttala mig om den och inte heller avgöra i dagsläget om det är det jag söker. Men du har helt klart rätt i ditt påstående Tomas. Får titta mer på det alternativet

sarnor
Om du inte fotograferar väldigt mycket på f/22 så är dammproblemet ganska överskattat, jag har haft min 5:a sedan modellen var ny och har kanske rengjort den 5-6 gånger under denna tid. Visst finns där damm om man letar men oftast är det inte synligt på bilderna, och jag byter ändå objektiv ganska flitigt utan tanke på den omgivande miljön.

När jag väl gör rent brukar jag börja med luft på burk och följer upp med en konstnärspensel med borst i konstmaterial (vilket fungerar lika bra som Visible dusts onödigt dyra pensel), om någon fläck sitter extra hårt gnuggar jag bort den med en tops doppad i Isopropanol (från Apoteket).

Tack sanor för ett flera mycket bra tips. Själv vill jag helst inte behöva pilla för mycket på sensorn. Luft på burk låter ju bra då jag redan använder det till datorn.

Ingen som vet ungefär vad det är värt att betala för en begagnad 5d?

Lite olika tekniker på att rengöra sensorn.

Vanlig lufttryck på burk, den kan innehålla fukt, köp en riktig bälgblås istället, HAMA ca 100:-, den ger kraftigt tryck, en sådan där orange blås som finns på apoteket ger knappt någon luftström alls och fungerar inte, köpte tyvärr en sådan efter ett tips, bortkastade pengar.

Jag använder ALDRIG fukt på sensorn utan jag torrsvabbar.
Jag har alltid fått bort de envisaste fläckarna med hjälp av
"paddlarna" utan att använda kemiska vätskor.

VISIBLEDUST ARCTIC BUTTERFLY penseln finns också för knappa 1000:-.
Skillnaden med den mot "vanliga" penslar är att den blir statiskt laddad och suger åt sig dammet.

MVH Julle.

Senast ändrad:
ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto