Advertisement

Annons

50d är här.

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag skrev även som nedan citerat från "Hemmabio" i topicen angående denna nya Canonkamera där..För den verkar klart intresant samt sporrande för andra tillverkare att fightas med och emot..Trist bara att många med 40D som sagt kom rätt hårt i kläm både ekonomiskt samt statusmässigt då kameran ju kommer bli ihågkommen som "mellankameran" i kamerahistorien.. Men detta är ett problem Canon kommer få säkert höra mången gång globalt. men då topicen handlar om den nya så kan ju raderna citerat ju bli "rätt" även här...Så jag kopierar in även den gladare delen även här ...


"""Måste nog säga denna Canonkamera ser onekligen ytterst intresant ut.men jag är aningen svag för canons mer som här kostsammare produkter skall erkännas.. Inte dom neråt på samma sätt... Samt inte direkt över att objektiven inte alltid har stabilisering..Men men.. Det är en annan sak det..

Stämmer allt som sägs om den så är den i samma eller kanske även över eos5 d i nivå vilket inte är illa pinkat..Samt då till klart lägre pris än en Eos 5D kostade för bara kort sedan... Där blir det något att bita i för kommande generationer av kameror från andra tillverkare.. Om allt stämmer vill säga till fullo.. Det återstår att se.. En del uppskrivningar är ju inte ovanligt där sker i början...

men utan snack en intresant kamera att följa i fortsättningen och se vartåt det bär i verkligheten sedan.

Marknadskriget skapar rent roliga saker att få ta del av såsom läsare och med groende intresse i kameravärlden.. Och att totalt sett Canon är stormästarna råder ingen tvekan om.. Inte nerifrån sett då.Där finns bättre kameror från andra idag anser jag upp till en viss nivå.. Utan minsta tvekan anser jag som så också..
men uppifrån sett neråt är Canon totalt ledande utan snack.. Andra kommer underifrån.. Men Canon är den odiskutabla marknadsledaren trotts allt..

Så denna nya Canon är även måttstocken alla kommer jämföras med i semipro segmentet framöver gissningsvis..Vilket blir skoj..

Ett nytt landskap har ev skapats och ribborna höjts i segment där det kommer bli hett hett hett och kul jul kul att få läsa och ta del av...

Spännande som attan.. Rena deckaren med att man vet överaskningar kommer komma...men inte var och när..

man får gratta alla som har råd med is objektiv samt kamerahus samt vill ha Canon till vad som kan bli en mycket rolig kamera att äga.. Skulle nog lätt om jag haft råd äga denna nya Canon... Ingen tvekan alls...Den kommer nog gläda många många ägare.
Mvh
Tobbe.. """

Mkt bra skrivet. Den kommer säkert att glädja många, ända tills det kommer en ny version. Jag vill då ha alla papper på borden.
 
Tyvärr är det tufft för alla 40D ägare. Såg att priset redan gått ner till 7.500:- på svenska sajter.

/Johan


Hehe ja det är totalt värdelöst. Min är dessutom pajj och jag har inte en aning om vad felet är. Då är det ett dilemma, antingen laga eländet och vänta på 5Ds uppföljare eller köpa en 50D bara för att märka att uppföljaren till 5D kommer inom någon månad. Nä, surt är vad det är.
 
Hehe ja det är totalt värdelöst. Min är dessutom pajj och jag har inte en aning om vad felet är. Då är det ett dilemma, antingen laga eländet och vänta på 5Ds uppföljare eller köpa en 50D bara för att märka att uppföljaren till 5D kommer inom någon månad. Nä, surt är vad det är.

Först och främst tänker jag på dom som skall sälja av någon anledning (vilket jag inte skrev i mitt första inlägg) Jag såg på annonsmarknaden att någon vilje sälja sin begagnade 40D för 9.000:- kan bli tufft..

Du har ingen garanti kvar?

/Johan
 
Ryktas om många problem också med 50D då den skall vara ett "hetsläpp", troligen har canon inte riktigt tänkt igenom ekonomin i det hela: De dödar 40D försäljningen, släpper en kamera som kommer skapa många ilskna kunder ertersom kameran inte är klar än, i vår är den nog bra (då den skulle ha släpts) och troligen förlorade marknadsandelar. Nåväl, bra tider för den som vill köpa en billig 40D iaf ;)

Mer tråkigt för de som får en 50D av batch 02 till 03, till 04 skall elektroniken vara satt och ungefär då är väl firmware stabil så att den inte bugar för mycket.

01 batchen som cirkulerar nu skall vara något bättre än de som senare kommer, dock ryktas om en canon i tyskland är anmälda för att 50D ej lever upp till CE-direktiven (skall inte enligt anmälaren inte klara kraven på kabelbunden emmistion) Åker Canon dit på det så blir det troligen försäljningsstopp och återkallande. Men vet vad som egentligen är sant?! Väl brått hade de hur som helst...
 
Jag tog ett moget beslut (efter att jag bestämt mig för att köpa en 50D så fort den fanns) att hoppa över den och köpa en bra lins istället. Så i morgon köper jag en 24-70 2.8 L USM.
Blir nog bättre bilder av det än att byta hus (hoppas jag).

/Magnus
 
Jag skall villigt erkänna att jag är sugen på en 50D. Det som lockar mig mest är dom ev förbättrade brusegenskaperna. Nu går jag visserligen från en 350D så en 40D gör också skillnad. Svårt att välja... Om specarna stämmer blir 50D giftig.

/Johan
 
Surt sa räven ,,,,

Nog känns det lite surt att man köpt en 40D så nära in på släppet av 50D, nu blir väl inte 40D sämre för det men men ,,,
jag gav 8000:- med ett 17-85 och 2gig minneskort i maj så det känns ju rätt okej nu, men som sagt lite surt är det allt !!!
man kan ju hoppas på att Canon bjuder på nån riktigt bra mjukvaru uppdatering av 40D till alla oss "stackare" som känner sig lite förda bakom ljuset :p

//Kristoffer
 
Ryktas om många problem också med 50D då den skall vara ett "hetsläpp", troligen har canon inte riktigt tänkt igenom ekonomin i det hela: De dödar 40D försäljningen, släpper en kamera som kommer skapa många ilskna kunder ertersom kameran inte är klar än, i vår är den nog bra (då den skulle ha släpts) och troligen förlorade marknadsandelar. Nåväl, bra tider för den som vill köpa en billig 40D iaf ;)

Mer tråkigt för de som får en 50D av batch 02 till 03, till 04 skall elektroniken vara satt och ungefär då är väl firmware stabil så att den inte bugar för mycket.

01 batchen som cirkulerar nu skall vara något bättre än de som senare kommer, dock ryktas om en canon i tyskland är anmälda för att 50D ej lever upp till CE-direktiven (skall inte enligt anmälaren inte klara kraven på kabelbunden emmistion) Åker Canon dit på det så blir det troligen försäljningsstopp och återkallande. Men vet vad som egentligen är sant?! Väl brått hade de hur som helst...

Det där får du nog ta och redogöra för lite utförligare
 
Nog känns det lite surt att man köpt en 40D så nära in på släppet av 50D, nu blir väl inte 40D sämre för det men men ,,,
jag gav 8000:- med ett 17-85 och 2gig minneskort i maj så det känns ju rätt okej nu, men som sagt lite surt är det allt !!!
man kan ju hoppas på att Canon bjuder på nån riktigt bra mjukvaru uppdatering av 40D till alla oss "stackare" som känner sig lite förda bakom ljuset :p

//Kristoffer

Jag förstår uppriktigt sagt inte varför du skulle vara förd bakom ljuset. Ny modeller lanseras ju regelbundet, det är ingen nyhet och rykten har funnits en längre tid. Du har ju blivit "kompenserad" med ett lågt pris på 40D, kameran kostade över 14´ med 17-85 i september förra året.
 
Jag förstår uppriktigt sagt inte varför du skulle vara förd bakom ljuset. Ny modeller lanseras ju regelbundet, det är ingen nyhet och rykten har funnits en längre tid. Du har ju blivit "kompenserad" med ett lågt pris på 40D, kameran kostade över 14´ med 17-85 i september förra året.
De 8000 kr lär du få tillbaka rätt easy.
 
Först och främst tänker jag på dom som skall sälja av någon anledning (vilket jag inte skrev i mitt första inlägg) Jag såg på annonsmarknaden att någon vilje sälja sin begagnade 40D för 9.000:- kan bli tufft..

Du har ingen garanti kvar?

/Johan

Näe jag har aldrig haft nån garanti. Jag köpte den av en privatperson som hae importerat och det var visst från något grossistlager. Han sa att det skulle vara gratis att få den skickad till USA men då tänkte jag att det tar nog för lång tid så jag skickade den till Canon istället. Big mistake! Det hade nog gått fortare att skicka den till Japan och skrivit en felbeskrivning på dalmål. Jag vete sjutton vad Canon håller på med egentligen och är nu 50D buggig så finns det ingen chans att jag köper den heller.
 
Ryktas om många problem också med 50D då den skall vara ett "hetsläpp", troligen har canon inte riktigt tänkt igenom ekonomin i det hela: De dödar 40D försäljningen, släpper en kamera som kommer skapa många ilskna kunder ertersom kameran inte är klar än, i vår är den nog bra (då den skulle ha släpts) och troligen förlorade marknadsandelar. Nåväl, bra tider för den som vill köpa en billig 40D iaf ;)

Mer tråkigt för de som får en 50D av batch 02 till 03, till 04 skall elektroniken vara satt och ungefär då är väl firmware stabil så att den inte bugar för mycket.

01 batchen som cirkulerar nu skall vara något bättre än de som senare kommer, dock ryktas om en canon i tyskland är anmälda för att 50D ej lever upp till CE-direktiven (skall inte enligt anmälaren inte klara kraven på kabelbunden emmistion) Åker Canon dit på det så blir det troligen försäljningsstopp och återkallande. Men vet vad som egentligen är sant?! Väl brått hade de hur som helst...


Och vilken säker källa kommer all denna färska, insiktsfulla och väldigt negativa information från??
Att redan nu börja prata om många problem med första batchen... aaanä!
Låter som rent trams.
Snarare något som nån tomte totat ihop på kammaren för att få igång folk på olika Internetforum ;)
 
01 batchen som cirkulerar nu skall vara något bättre än de som senare kommer, dock ryktas om en canon i Tyskland är anmälda för att 50D ej lever upp till CE-direktiven (skall inte enligt anmälaren inte klara kraven på kabelbunden emmistion)
Intressant. Vilken kabel då? Nätansluten är ju en kamera vanligtvis inte, vid normal användning, något som specificeras enligt EN 55 022, vilken nog får anses ligga närmast till hands att tillämpa på en kamera. Det som är nytt är väl HDMI-utgången. Alla andra kablar och utgångar ser ju ut som tidigare (40D). Dessutom har man enligt CISPR 16 inte något anslutet i andra änden, bara en lös kabel.
 
Snarare något som nån tomte totat ihop på kammaren för att få igång folk på olika Internetforum ;)


Eller en sur 40D-ägare! ;-)

Skämt o sido! Tror inte irktigt heller på informationen, Modellen är lite VÄL färsk för att användare skall ha börjat få problem (tror jag).

Och vem bryr sig mindre dessutom. Jag är, oavsett vilket, nöjd med min 40D så det så... :-D

Mvh!
// Niklas
 
För oss med xxxD är det kanske dumt att köpa en 40D som i bästa fall kostar 6000:- beg, tror inte den kommer dala så mkt lägre! Om allt stämmer med 50D i specen så är det en väldigt kompetent hus & sparar hellre några månader till för att köpa en 50D istället. Är det någon som vet hur 40D var vid lanseringen, var den verkligen 100% felfri?

Kan förstå att en del 40D ägarna är förbannade men det är en ruskigt bra kamera & tror många behåller deras eller kompletterar med en 50D.
Det är väl det där med mindre brus vid t,ex 3200 lockar, vette sjutton det där med 12800 i ISO känns lite larvigt. Någonstans måste det bli sämre när man kommer upp i sådana siffror. Vilka ska använda dessa siffror i ISO, de som fotar nattinsekter?
 
För oss med xxxD är det kanske dumt att köpa en 40D som i bästa fall kostar 6000:- beg, tror inte den kommer dala så mkt lägre! Om allt stämmer med 50D i specen så är det en väldigt kompetent hus & sparar hellre några månader till för att köpa en 50D istället. Är det någon som vet hur 40D var vid lanseringen, var den verkligen 100% felfri?

Så vitt jag vet/minns rapporterades inga barnsjukdomar, om det var det du tänkte på. Utan ev. garantiärenden verkar mest ha rört sig om enstaka exemplar.

Jag tror det är ganska riskfritt att köpa en kamera ur första sändningen!

Vet inte vad man skall vara förbannad på som 40D-ägare så därför är jag...inte förbannad! Snarare glad ägare till en fin kamera!

Mvh!
// Niklas
 
Så vitt jag vet/minns rapporterades inga barnsjukdomar, om det var det du tänkte på. Utan ev. garantiärenden verkar mest ha rört sig om enstaka exemplar.

Jag tror det är ganska riskfritt att köpa en kamera ur första sändningen!

Vet inte vad man skall vara förbannad på som 40D-ägare så därför är jag...inte förbannad! Snarare glad ägare till en fin kamera!

Mvh!
// Niklas

Det är snarare de som nyligen köpt sin 40D samt en del teknikfreaks som nog känner sig lite nuvade av Canon.

Men har inte 40D haft en del fokusproblem eller har jag helt ev?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.