Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

50d är här.

Produkter
(logga in för att koppla)
Men har inte 40D haft en del fokusproblem eller har jag helt ev?

Inget jag varken märkt av eller läst/hör om. Att jag/man sedan alltid vill ha snabbare eller mer träffsäker (ja, det har INTE med mig asom fotograf att göra ;-)) hör ju inte hit! ;-)

Ja det är tufft att köpa elektronikprylar idag! Det kommer hela tiden nya så vi blir nog allihop lite snuvade rätt var det är, tyvärr! ;-)

Vad är alternativet, byta så fort det kommer nytt, vänta tills den nya über-fräcka saliggörande tekniska prylen kommer alt. inte byta alls...någonsin!??

Mvh!
// Niklas
 
Vad är alternativet, byta så fort det kommer nytt, vänta tills den nya über-fräcka saliggörande tekniska prylen kommer alt. inte byta alls...någonsin!??
På ett sätt kan det ju vara bra att det går snabbt mellan modellerna. Då kan man gott stå över 1-3 produktsläpp utan att det behöver gå så lång tid mellan köpen :).

Jag förstår inte riktigt all hallabalo om de stackars 40D-köparna. Visst, om man prompt måste ha det senaste och tänkte finansiera det med att sälja den gamla kameran så kan det vara snopet att 40D:n "höll" ett halvår kortare än väntat. Men tänk vad synd om alla som köper 50D nu när 60D kommer snart med bra videofunktionalitet/IS i huset/mängder med iso/mängder med MP/whathaveyou. Då kan alla av dagens 40D-ägare byta upp sig och dels känna att de har fått ut mycket av sin gamla kamera samtidigt som de tar ett större kliv. Måste väl vara mycket skönare för själen än att hetsa efter det senaste kontinuerligt?
 

Intressant!

Verkar som att jag nu kan gå ifrån iso 400(20D) till iso1600(50D) med ungefär samma resultat! Kommer bli en bra uppgradering för min del.

Sedan nästan dubbla antalet pixlar och bättre autofokus, bättre skärm osv. Ja det blir riktigt nice! Får spara tills efter jul och se om man har råd då! Eller kombinerad julklatt till mig och sambon ifrån oss själva ?:)
 
EN dag så köper nog även jag en digitalkamera...

Jag hörde inte heller till de som kastade mig över digitala kameror. Kanske därför jag inte tycker det spelar så stor roll för mig privat att det kommer ut nya modeller med ganska täta intervaller. Fast nog är det lite kul att det kommer nytt för som någon skrev då behöver jag ju inte vänta så länge mellan köpen för att få något som utvecklats flera gånger om jämfört med för 20-25 år sedan!

Mvh!
// Niklas
 
Hur lång tid brukar Canon ha mellan presentation och leverans? Jag har beställt en 50D och funderar på när man kan förvänta sig få den.
 
Undra hur de prioriterar sverige jämfört med de andra länderna med hur många hus respiktive kitpaket kommer hit?

Blir nog i januari för mig eller nåt!
 
Blir mer o mer osäker om jag skall uppdatera från 40D till 50D. Är det värt det? Kommer mina bilder att bli så mycket bättre att det är värt en 6-7tusen?

Jag är oerhört kluven!
 
Efter att ha spanat på DPR:s testbilder tycker jag allihop saknar den riktiga skärpan. Är det objektiven som begränsar eller allt för elak brusreducering tro?

Måste dock säga att en 50D lockar lite :)
 
Blir mer o mer osäker om jag skall uppdatera från 40D till 50D. Är det värt det? Kommer mina bilder att bli så mycket bättre att det är värt en 6-7tusen?

Jag är oerhört kluven!

En tredje kamera som komplement blir det ju:) Personligen skulle jag sparat det pengarna till nästa uppdatering av 5D om jag behövde en ny kamera. Där objektiven kommer mer till sin rätt. Men beror ju såklart på hur man fotar.

Men det är ju rätt mkt pengar, å frågan är om man inte får finare bilder om man reser upp pengarna:)
 
Blir mer o mer osäker om jag skall uppdatera från 40D till 50D. Är det värt det? Kommer mina bilder att bli så mycket bättre att det är värt en 6-7tusen?

Jag är oerhört kluven!

Vad kör du med för optik nu?

För mig som kommer gå över ifrån xxxD så är det inga problem men för dig som redan har gett en massa för 40D känns det nog inte så roligt om du nu inte ska ha den som backup då är det mindre viktigt!
 
Jag känner inget behov av att uppgradera från 40D till 50D. Jag är inte besviken på 40D.
Däremot känner jag då och då ett behov av ytterligare ett kamerahus, när det går för fort för att byta objektiv. Då har jag använt min 400D också, men den har nu dottern lagt rabarber på, så av den anledningen skulle jag kunna tänka mig att köpa en kamera till. I så fall blir det en 50D som det ser ut just idag.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.