Annons

50d är här.

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag vill förtydliga mig lite. Displayen på D3 är naturligtvis överlägsen den på 40D eller Mark III. Den är rent av bättre o skarpare än min Dataskärm. Men för mig i mit sätt att fota saknar den högre upplösningen praktisk betydelse. Jag kunde göra ungefär lika träffsäkra bedömningar av bilderna med skärmen på min förra Mark III som på nuvarande D3. Det är dock väldigt trevligt utifrån bildvisningssynpunkt att förfoga över skärmen på D3.

För mig är dock inte skärmkvaliten en särskilt viktig egenskap, men jag har inget emot att ha en högupplöst skärm.
 
Jag tror att FOTO är unika i sina kamera- och ojektivtester.
Mest unika är ändå de egna fälttesterna. Användning av en glugg under längre tid tycker jag ger mig som fotograf bäst uppfattning om huruvida jag gillar en glugg eller inte. Då får man med sig mer info än den som enbart handlar om ren skärpa.

Sen så tycker jag det är viktigt att läsa flera tester, både från professionella och användare. Ibland ställs ens inbillade kunskaper på ända då man råkar jämföra en produkt med en annan. Sanningar man inte hade en aning om uppenbarar sig ibland smärtsamt tydligt.
 
För mycket per pixel, för litet per bild...
Jag blev inte särskilt mycket klokare av det "förtydligandet", men någon brist på exempelbilder är det knappast i dpreviews tester. Inte heller är det någon brist på andra uppgifter, så jag förstår fortfarande inte vad klagomålet gäller.
 
Jag vill förtydliga mig lite. Displayen på D3 är naturligtvis överlägsen den på 40D eller Mark III. Den är rent av bättre o skarpare än min Dataskärm. Men för mig i mit sätt att fota saknar den högre upplösningen praktisk betydelse. Jag kunde göra ungefär lika träffsäkra bedömningar av bilderna med skärmen på min förra Mark III som på nuvarande D3. Det är dock väldigt trevligt utifrån bildvisningssynpunkt att förfoga över skärmen på D3.

För mig är dock inte skärmkvaliten en särskilt viktig egenskap, men jag har inget emot att ha en högupplöst skärm.

Alla små skärmar, med 320x240 pixlar eller fler, i storlekar upp till 3 tum har har tätare packade pixlar än dom flesta dataskärmar skulle jag tro. Fördelen med 640x 480 pixlar på en 3 tums skärm är nog bildvisningen som du säger. För granskning av skärpa har det mindre betydelse för att bilden man granskar är för lågupplöst och för mjuk och mjukheten kan man som du säger fixa med att höja skärpningen i kameran vid rå-fotografering. Det är lite annorunda med LiveView där man "ser" sensorn och zoomar in i den.

Det är nog oxå vid LiveView som bildfrekvensen har betydelse och att hålla den på 25 fps i Canons fall kan ha varit den direkta orsaken till att dom valde 320x240 pixlar med Digic III-processorn istället för 640x480 som dom nu gjort med Digic IV. OBS detta är bara mina spekulationer.

En annan fördel med hög bildfrekvens vid LiveView är när man kopplar kameran till datorn och visar LiveView på datorskärmen.
 
Mest unika är ändå de egna fälttesterna. Användning av en glugg under längre tid tycker jag ger mig som fotograf bäst uppfattning om huruvida jag gillar en glugg eller inte. Då får man med sig mer info än den som enbart handlar om ren skärpa.

Sen så tycker jag det är viktigt att läsa flera tester, både från professionella och användare. Ibland ställs ens inbillade kunskaper på ända då man råkar jämföra en produkt med en annan. Sanningar man inte hade en aning om uppenbarar sig ibland smärtsamt tydligt.


Ett av denna trådens mest insiktsfulla samt genomtänkta inlägg detta..Om inte det bästa till o med..

Mvh
Tobbe..
 
Jag är fortfarande lite skeptisk. Jag undrar mest varför Canon släpper en uppföljare till 40D så tätt inpå när det dröjer så länge till uppföljaren till 5D. Det känns faktiskt lite halvtaskigt när man köpt en 40D nyss. Jag börjar bli lite smått trött på Brännviddsförlängningeni faktiskt.
 
Du tycker att 50D har blivit en uppdatering från 40 D

Det stämmer inte alls.
Ny processor.
Otroligt bättre skärm vad gäller pixlar och ljusstyrka.

Med mera med mera med mera med mera med mera med mera

Läs specifikationen!!
 
Vilken RAW-konverterare?

Jag har avhållit mig från uppgradering från 20D eftersom jag trivts så bra med RawShooter Premium (även om jag även har Capture One), men nu kan jag inte hålla mig längre utan har lagt en beställning på 50D.

RawShooter går tyvärr inte uppgradera till nya kameramodeller. Synpunkter på val av konverterare till 50D?

aake
 

Enl. dpreview kommentarer är det 5D som tagit den bilden.

Camera Make: Canon
Camera Model: Canon EOS 5D
Image Date: 2006:10:07 21:29:39
Flash Used: No
Focal Length: 400.0mm
CCD Width: 11.86mm
Exposure Time: 0.013 s (1/80)
Aperture: f/5.6
ISO equiv: 3200
Exposure Bias: -0.33
White Balance: Auto
Metering Mode: Matrix
Exposure: aperture priority (semi-auto)

Jag laddade själv hem bilden men kunde inte få ut exif data så jag vet inte dock.
 
...Jag undrar mest varför Canon släpper en uppföljare till 40D så tätt inpå när det dröjer så länge till uppföljaren till 5D. ....

Skulle tro att det ENBART har med ekonomi att göra. Har man en eller flera konkurenter som släppt kameror i samma segment och som Canon misstänker börjar stjäla marknadsandelar finns det ju all anledning i världen att plocka fram (i den mån man kan) en kamera som är minst lika kompetent men billigare ELLER en kamera i samma prisklass men som slår konkurrenterna på fingrarna. Allt för att tjäna lite $ (Canon är ju, som om ni inte visste det ;-) ett vinstdrivande företag! ;-)

Således är jag ganska övertygad om att skälet till 50D är lanseringen av Nikon´s 300D och varför ingen uppdatering av 5D på så länge tja en kvalificerad gissning är helt enkelt..."vilken kameramodell har kunnat konkurrera med FF och det priset (ni vet säkert bättre än mig men jag känner inte till någon i alla fall, för än Nikon´s 700D kom nyligen)?

Mvh!
// Niklas
 
Jag tittade lite närmare på en av Canons 50D exempel bilder, lanskapsbilden som är tagen med ett 50/1,2 på bländare 8. http://web.canon.jp/imaging/eosd/eos50d/html/sample2_e.html

Jag var intresserad av och se vad 15Mp ger på den här typen av bild och zoomade in till 1:1, råkade hamna på korna uppemot det vänstra övre hörnet. Korna är ljusa och där bakgrunden är lite mörkare så uppstår något som ser ut som "purple fringing" fast det är mer rödaktigt. Samma sak kan ses på de svartvita korna nere till höger och på en del andra ställen i bilden.
Är det objektivet eller sensorn som ger effekten ? CA förövrigt i bilden verkar vara försumbart.

/Stefan
 
Jag är fortfarande lite skeptisk. Jag undrar mest varför Canon släpper en uppföljare till 40D så tätt inpå när det dröjer så länge till uppföljaren till 5D. Det känns faktiskt lite halvtaskigt när man köpt en 40D nyss. Jag börjar bli lite smått trött på Brännviddsförlängningeni faktiskt.

Därför dom "måste" då dom är pressade i detta segment att stoppa andra märken så mycket som går för "köpa tid"..Samt ofördela troligen så man sänker priserna och ger mer funktioner i kamerorna så detta med bantade kameror försvinner delvis för hålla priser nere.. helt enkelt en prisänkning som kallas modellbyte kan man kanske kalla det lite..

Så enkelt kanske det är om man utgår ifrån faktiska händelser i kameravärlden..

Inte är det för Canonfolket ropade efter det i alla fall.. Det har man inte sett någonstans direkt.... Nej det är nog helt troligt marknadskriget som är hårt under upptrappande som utlöst detta att man till o med i stort sett raderar 40D´s kameramodell såsom "den canon slog ihjäl själva" i folks ögon..

För inte ens en urkorkad marknadsförare skulle missa att aggerandet slår oerhört mot just 40D ägarna som handlat dyrt som attan..Samt dessa begmarknad så snart därefter..

Så marknadskriget är mina pengar satta på är skäl samt orsak..

Det är enbart rena spekulation och inget annat..
 
Jag har avhållit mig från uppgradering från 20D eftersom jag trivts så bra med RawShooter Premium (även om jag även har Capture One), men nu kan jag inte hålla mig längre utan har lagt en beställning på 50D.

RawShooter går tyvärr inte uppgradera till nya kameramodeller. Synpunkter på val av konverterare till 50D?

aake

För min högst personliga del provade jag några rå-konverterade med 40D.
Min smak och mitt tycke gav att DPP och Capure One 4 ger bäst färger och funkar bäst för mej, tätt följda av Bibble Pro. Adobe ACR och RawTherapee har jag aldrig blivit riktigt god vän med.

Så jag brukar först och främst Capture One 4 och ibland Bibble Pro. DPP använder jag mer som en referens.

Capture One 4 ger bra färger och är snabbt och lättarbetat. En av skaparna av RawShooter jobbar med utvecklingen av Capture One så de finns mycket som känns igen.

Bibble Pro ger oxå bra färger och har dessutom CA- och distorsionskontroll och en massa andra roliga funktioner med en Noise Ninja-version som går att uppgradera till en fullvärdig plugin.. Det har dock ett lite knepigt tänk i många fall och det är lite jobb med att ta de till sej. Väl där så är det ändå ett utmärkt program. Hoppas Bibble Pro v5, som troligtvis kommer snart, förenklas lite användarmässigt.
 
Därför dom "måste" då dom är pressade i detta segment att stoppa andra märken så mycket som går för "köpa tid"..Samt ofördela troligen så man sänker priserna och ger mer funktioner i kamerorna så detta med bantade kameror försvinner delvis för hålla priser nere.. helt enkelt en prisänkning som kallas modellbyte kan man kanske kalla det lite..

Så enkelt kanske det är om man utgår ifrån faktiska händelser i kameravärlden..

Inte är det för Canonfolket ropade efter det i alla fall.. Det har man inte sett någonstans direkt.... Nej det är nog helt troligt marknadskriget som är hårt under upptrappande som utlöst detta att man till o med i stort sett raderar 40D´s kameramodell såsom "den canon slog ihjäl själva" i folks ögon..

För inte ens en urkorkad marknadsförare skulle missa att aggerandet slår oerhört mot just 40D ägarna som handlat dyrt som attan..Samt dessa begmarknad så snart därefter..

Så marknadskriget är mina pengar satta på är skäl samt orsak..

Det är enbart rena spekulation och inget annat..


Det låter väldigt vettigt faktiskt. Inte för att 40D är en dålig kamera på något vis, är det ungefär samma bildkvalite så har jag ingen som helst anledning att byta upp mig. visst är det väl trevligt med ännu mer megapixlar men om det är värt det vete sjutton. Sen så vet man väl inte när uppföljaren till 5D kommer heller. Men det handlar väl om pengar så det vore väl korkat att tala om när den kommer antar jag. Jag tycker ändå att det är skit gjort att släppa nya modeller med så små mellanrum. Om Canon nu är måna om att behålla sina kunder kan dom väl börja emd att fixa till sin förbaskade service först.
 
Jag skrev även som nedan citerat från "Hemmabio" i topicen angående denna nya Canonkamera där..För den verkar klart intresant samt sporrande för andra tillverkare att fightas med och emot..Trist bara att många med 40D som sagt kom rätt hårt i kläm både ekonomiskt samt statusmässigt då kameran ju kommer bli ihågkommen som "mellankameran" i kamerahistorien.. Men detta är ett problem Canon kommer få säkert höra mången gång globalt. men då topicen handlar om den nya så kan ju raderna citerat ju bli "rätt" även här...Så jag kopierar in även den gladare delen även här ...


"""Måste nog säga denna Canonkamera ser onekligen ytterst intresant ut.men jag är aningen svag för canons mer som här kostsammare produkter skall erkännas.. Inte dom neråt på samma sätt... Samt inte direkt över att objektiven inte alltid har stabilisering..Men men.. Det är en annan sak det..

Stämmer allt som sägs om den så är den i samma eller kanske även över eos5 d i nivå vilket inte är illa pinkat..Samt då till klart lägre pris än en Eos 5D kostade för bara kort sedan... Där blir det något att bita i för kommande generationer av kameror från andra tillverkare.. Om allt stämmer vill säga till fullo.. Det återstår att se.. En del uppskrivningar är ju inte ovanligt där sker i början...

men utan snack en intresant kamera att följa i fortsättningen och se vartåt det bär i verkligheten sedan.

Marknadskriget skapar rent roliga saker att få ta del av såsom läsare och med groende intresse i kameravärlden.. Och att totalt sett Canon är stormästarna råder ingen tvekan om.. Inte nerifrån sett då.Där finns bättre kameror från andra idag anser jag upp till en viss nivå.. Utan minsta tvekan anser jag som så också..
men uppifrån sett neråt är Canon totalt ledande utan snack.. Andra kommer underifrån.. Men Canon är den odiskutabla marknadsledaren trotts allt..

Så denna nya Canon är även måttstocken alla kommer jämföras med i semipro segmentet framöver gissningsvis..Vilket blir skoj..

Ett nytt landskap har ev skapats och ribborna höjts i segment där det kommer bli hett hett hett och kul jul kul att få läsa och ta del av...

Spännande som attan.. Rena deckaren med att man vet överaskningar kommer komma...men inte var och när..

man får gratta alla som har råd med is objektiv samt kamerahus samt vill ha Canon till vad som kan bli en mycket rolig kamera att äga.. Skulle nog lätt om jag haft råd äga denna nya Canon... Ingen tvekan alls...Den kommer nog gläda många många ägare.
Mvh
Tobbe.. """
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.