Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

50d är här.

Produkter
(logga in för att koppla)
Vad kör du med för optik nu?

För mig som kommer gå över ifrån xxxD så är det inga problem men för dig som redan har gett en massa för 40D känns det nog inte så roligt om du nu inte ska ha den som backup då är det mindre viktigt!

Nu kör jag med 24/f1.4 L USM och 70-200/f4 IS USM. Det jag vill ha på kameran är bättre bilder, men som jag gissar nu så är det mig det är fel på. Att jag inte utnyttjar hela 40D:s kapacitet... Men man vill så gärna uppdatera :)

Nu kör jag med 24/f1.4 L USM och 70-200/f4 IS USM. Det jag vill ha på kameran är bättre bilder, men som jag gissar nu så är det mig det är fel på. Att jag inte utnyttjar hela 40D:s kapacitet... Men man vill så gärna uppdatera :)

Jag tror knappast att du kommer att märka någon påtaglig skillnad.

OM - jag säger OM - påståendet om 1,5 stegs bättre brusprestanda stämmer, ja då kommer väl alla som fotar inomhussport och inne i kyrkor att jubla och för dem kommer en uppgradering vara väl motiverad.

Övriga förbättringar är säker välkomna, en skarpare skärm känns ju t ex trevligt, men lär inte betyda så mycket för slutresultatet.

När 40D lanserades för ganska exakt ett år sedan kunde jag inte hålla mig och köpte så fort den var på marknaden. Den här gången har jag intalat mig själv att försöka ta det lite lugnare. Måste dock erkänna att även jag gärna vill uppdatera. Om suget finns kvar fram emot december så är i alla fall julklappsbestyren fixade! :)

Mvh
Anders

Måste säga att detta inte gav mig något "WOW den här är värd sitt pris" direkt... Hmmm....

De var nog inte meningen till någon "wow"-upplevelse heller kanske mer en första försiktig koll om 50D trots 50% fler pixlar på samma yta som 40D "håller ihop" lika bra som 40D. Vill du veta 50Ds egentliga prestanda får du nog vänta på mer utförliga och professionellt utförda tester.

Det kan finnas ett steg bättre brusegenskaper tillsammans med en högre upplösning som kan vara värdefull.

Jag sitter själv med en 40D som jag blir mer och mer imponerad av ju mer jag brukar den. Jag tänker inte byta till 50D utan min nästa och andra kamera blir en FF, 5D eller efterföljaren beroende på pris. 50D tror jag ändå är ett skapligt steg framåt för en APS-C kamera.

Granska bara inte olika kameror per pixel för de säger inte så mycket, studera gärna den här tråden... http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?p=1200473#post1200513

Senast ändrad:
Vill du veta 50Ds egentliga prestanda får du nog vänta på mer utförliga och professionellt utförda tester.

Jo det är väl så det får bli.
Men är så oerhört nyfiken på hur värt det kommer att vara att uppdatera... Har ju köpare på både 40D och 30D om jag vill byta ut kameran...

Blir mer o mer osäker om jag skall uppdatera från 40D till 50D. Är det värt det? Kommer mina bilder att bli så mycket bättre att det är värt en 6-7tusen?

Jag är oerhört kluven!

Ingen annan än du själv kan svara på frågan om det är VÄRT det.
Det är en rent personlig uppfattning.
Någon annan som testar kameran kan möjligen säga saker som t ex att 50D ger bildfiler som är 864pixlar bredare och 576pixlar högre och har 1 -1,5 stegs mindre brus.
Är det värt 6-7tusen för dig?

Satt och tänkte på en sak. Undrar om det hade funkat att köra 2 st sensorer i en efterföljare till 50d. Då menar att jag respektive sensor hade tagit en undre och en övre del av exponeringen, en från LD till undre MD, och en till övre MD till HD.

Då hade givetvis sensorerna fått anpassats till formatet.

Eller att displayen är bättre att titta på (bör den ju vara), vilket kan underlätta att se om dina bilder blir bra, redan där ute, där du kan göra om dem annars.

Eller att du lätt(are) kan ändra inställningarna direkt på informationsdisplayen, vilket kan spara dig några sekunder, så du hinner ta den där riktigt bra bilden.

Eller att autoljusfixet gör att bilden blir bättre redan från början, så du kan bara koppla kameran till skrivaren och sälja bilderna direkt på bröllopet, så du får in några kronor extra.

Eller att du kan använda något/några steg kortare slutartid och/eller mindre bländare, tack vare högre känslighet, så att bilden blev som du ville ha den, inte bara nästan.

Eller att det där objektivet du har, det som så ofta verkar träffa fel med skärpan, det kan du själv mikrofixa så att det blir rätt nästan varje gång, så att bilderna blir bättre.

Man kan väl hålla på en stund till, men med detta vill jag ha sagt att en digitalkamera är inte pixlar allena.

Eller att du lätt(are) kan ändra inställningarna direkt på informationsdisplayen, vilket kan spara dig några sekunder, så du hinner ta den där riktigt bra bilden.

Har du - eller någon annan - koll på exakt hur det här kommer att fungera? Blir det som på 400D eller ytterligare någon variant? 50D har väl ingen sensor som känner av när man tar kameran till ögat som på 400D.

Nu - efter 1 år - har jag i och för sig vant mig vid hur 40D funkar men jag tycker fortfarande inställningar/display/meny var smidigare på 400D så om 50D går åt det hållet skulle det vara ett ganska tungt skäl för mig...

Mvh
Anders

Någon avstängningssensor lär den nog inte ha. Det skulle man sett på bilderna. Men såvitt jag har förstått fungerar 50D så, att om man trycker in joysticken i fotoläget, så kommer infobilden upp. På en 40D händer vanligtvis ingenting. I infobilden (50D) kan man sedan åka runt med joysticken för att flytta markören till intressant fält, exempelvis ISO. Trycker man då in joysticken igen kan man direkt ändra värdet där, bekräfta och sen åka omkring i infobilden igen, för att ev. ändra något annat.
Det går förstås även att trycka på INFO för att få upp bilden. Har man satt joysticken till att direktändra fokuspunkten är det väl enda metoden.

Detta tillför alltså ingenting som inte går att göra idag, men det tar bort momentet att kontrollera något på ett ställe och sedan ändra det på ett annat. Om det då blir lättare vet jag inte förrän jag fått prova det hela. Skänka en 50D, någon?

Ingen annan än du själv kan svara på frågan om det är VÄRT det.
Det är en rent personlig uppfattning.
Någon annan som testar kameran kan möjligen säga saker som t ex att 50D ger bildfiler som är 864pixlar bredare och 576pixlar högre och har 1 -1,5 stegs mindre brus.
Är det värt 6-7tusen för dig?

En fråga mindre att ta ställning till. Måste göra en rotfyllning fick jag veta idag, så där försvann pengarna mellan 40 till 50D.

Får lära mig att hantera kameran jag har istället fullt ut! :)

Eller att displayen är bättre att titta på (bör den ju vara), vilket kan underlätta att se om dina bilder blir bra, redan där ute, där du kan göra om dem annars.

Eller att autoljusfixet gör att bilden blir bättre redan från början, så du kan bara koppla kameran till skrivaren och sälja bilderna direkt på bröllopet, så du får in några kronor extra.

Eller att du kan använda något/några steg kortare slutartid och/eller mindre bländare, tack vare högre känslighet, så att bilden blev som du ville ha den, inte bara nästan.

Eller att det där objektivet du har, det som så ofta verkar träffa fel med skärpan, det kan du själv mikrofixa så att det blir rätt nästan varje gång, så att bilderna blir bättre.

Man kan väl hålla på en stund till, men med detta vill jag ha sagt att en digitalkamera är inte pixlar allena.

Om ovanstående var ett svar eller kommentar till mitt inlägg om huruvida det var värt pengarna att uppgradera så kanske du missförstod mig. Jag tog bara pixlar och brusegenskaper som exempel på vad någon annan kan redogöra för. Det spelar ingen roll hur många förändringar som är gjorda det blir i alla fall ett rent personlig ställningstagande att avgör om "det är värt priset"

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto