Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
500-600mm
- Trådstartare Arleklint
- Start datum
Micke E-son
Aktiv medlem
AF-S VR 200 f/2 + TC-17E II + D2X = 510mm f/3! (i 35mm formatet)
AF-S VR 200 f/2 + TC-17E II + D2X High Speed Cropped-2X = 680mm f/3! (i 35mm formatet)
http://www.europe-nikon.com/details.aspx?countryid=12&languageid=12&prodId=938&catId=136
http://www.europe-nikon.com/details.aspx?countryid=12&languageid=12&prodId=937&catId=125
Kvällen är halvsen och ölen är god så ursäkta fipplet med miniräknaren men det borde stämma...
Det är en grymm glugg kan jag intyga, har inte testat med konvertern än dock.
AF-S VR 200 f/2 + TC-17E II + D2X High Speed Cropped-2X = 680mm f/3! (i 35mm formatet)
http://www.europe-nikon.com/details.aspx?countryid=12&languageid=12&prodId=938&catId=136
http://www.europe-nikon.com/details.aspx?countryid=12&languageid=12&prodId=937&catId=125
Kvällen är halvsen och ölen är god så ursäkta fipplet med miniräknaren men det borde stämma...
Det är en grymm glugg kan jag intyga, har inte testat med konvertern än dock.
dobos
Aktiv medlem
Kanske lite sent sent ute, men jag måste rekommendera kombinationen av Sigma 120-300/2,8 + Sigma 1,4x-konverter. Sammanlagt kostar kombinationen runt 22000:-. Brännvidden blir med Nikons DX-format max 630mm/4, inte dumt alls faktiskt. Gluggen är knivskarp, även med konverter. Det enda jag tycker är lite dåligt är att staivfästet sitter väl nära kamerahuset, men med din D2X, Janne, lär kanske tynga så pass att det kommer i balans. Med min ynka D70 blir det väl framtungt.
//Lasse
//Lasse
Carl Hellman
Aktiv medlem
då hamnar du ju på trevliga 900/5.6
bästa att springa och gömma sej då. med ett sånt tele kan man ju bli plåtad vart man än befinner sig nästan...
kanske dags att sova nu innnan jag flummar för mycket.
bästa att springa och gömma sej då. med ett sånt tele kan man ju bli plåtad vart man än befinner sig nästan...
kanske dags att sova nu innnan jag flummar för mycket.
Arleklint
Aktiv medlem
sagan skrev:
Det finns gott om plats för det på 120-300:an, jag använder canons 2x konverter och den går en bra bit in utan problem.
Risken är i vilket fall att en Sigmaglugg och en Nikonkonverter inte är så väl avpassade optiskt till varandra.
Någon som vet nått om det jag frågade tidigare. Hur står sig Sigmas gluggar med 2x konverter mot Nikons med TC20E?
sagan
Avslutat medlemskap
Sigmas 2x är inget att rekommendera (mycket svag skärpa), 1.4x ska vara riktigt bra dock.
Nån borde ju ha en 120-300:a med nikonfattning att låna ut så du kan testa.
LYCKA TILL.
mvh
/Kim
Kombination 120-300/2.8 + nikonkonverter vet jag inget om, annat än att det >borde< fungera utmärkt.Arleklint skrev:
Risken är i vilket fall att en Sigmaglugg och en Nikonkonverter inte är så väl avpassade optiskt till varandra.
Nån borde ju ha en 120-300:a med nikonfattning att låna ut så du kan testa.
LYCKA TILL.
mvh
/Kim
inge
Aktiv medlem
Det enda jag vet är att Nikonkonverter passar inte till Sigma 100-300 hsm, jag snackade med Nikon för ett par veckor sedan. Däremot blir det en fin kombination om man använder Sigmas 1,4 ggr konverter, skarpt och bra.Arleklint skrev:
Någon som vet nått om det jag frågade tidigare. Hur står sig Sigmas gluggar med 2x konverter mot Nikons med TC20E?
objernulf
Aktiv medlem
Eftersom varken Sigmas eller Kenkos 2x håller samma klass som Nikon TC-20E borde Nikonkonvertern vara given om du vill ha 600mm. Optiskt och AF-mässigt har jag mycket svårt att tro att inte Nikon AF-S 300/2,8 ger bäst resultat.
Jag är lite tveksam till zoomen och TC-20E. Dels optiskt men framför allt AF-prestanda. Med två (moderna) Nikonprylar ver kameran "allt" och kan optimera AF-prestanda. TC-20E + Sigma kan ställa till problem pga inkompatibilitet.
Jag är lite tveksam till zoomen och TC-20E. Dels optiskt men framför allt AF-prestanda. Med två (moderna) Nikonprylar ver kameran "allt" och kan optimera AF-prestanda. TC-20E + Sigma kan ställa till problem pga inkompatibilitet.
Pongu
Aktiv medlem
För att montera TC-E-konvertrarna på något annat än AF-S-objektiv måste man väl fila ner en tapp på konvertern. Man får ju fundera på om man är villig att göra detta för att testa!
/Pontus
PS. En professionell naturfotograf jag känner lite hyllar TC-17E och tycker TC-20E är betydligt sämre. DS.
/Pontus
PS. En professionell naturfotograf jag känner lite hyllar TC-17E och tycker TC-20E är betydligt sämre. DS.