Annons

380 grader bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Rosenvinge

Ny medlem
Jag såg en bild på en hemsida där man kunde zoma och flytta sig runt i en 380 graders bild genom att flytta musmarkören. Det efterliknade effekten som om man själv stått där som person och vänt sig om samt kunna kolla upp på himlen och ner på marken. Hur tar man sånna bilder och vilket program använder man?

Jag såg en bild på en hemsida där man kunde zoma och flytta sig runt i en 380 graders bild genom att flytta musmarkören. Det efterliknade effekten som om man själv stått där som person och vänt sig om samt kunna kolla upp på himlen och ner på marken. Hur tar man sånna bilder och vilket program använder man?

Det kan göras på olika sätt beroende på vad man vill uppnå. Om man nöjer sig med en liten bild som inte går att zooma kan man använda ett fisheye objektiv. Då räcker det oftast med fyra bilder för att täcka 360° x 180°

Vill man kunna zooma in mycket så måste man använda ett teleobjektiv. Då flyttas kameran i små steg mellan varje tagning och då får den färdiga bilden högre upplösning. Att ta bilderna kräver stativ och helst ett panoramahuvud. Kameran måste vara inställd på manuell exponering.

Det finns många mjukvaror för att sätta ihop dem, t ex Photoshop har en funktion för detta. Annars Googla på "stitching software", det finns många. Själv använder jag Auto Pano Giga och "Giga Pan Pro" och de kostar ca 1800 kr.

För webvisningen använder jag KrPano, men även där finns en del alternativ. Photoshop har sedan CS2 en plugin som heter "Zoomifye", dock inte lika bra som de jag använder, men fungerar.

På min hemsida finns några exempel: www.prepix.se

Jag har olika program för att sammanfoga bilder till olika panorama. Det jag söker är dock ett sätt att göra ett "bildspel" där man kan rotera ett helt varv i bilden genom att flytta musen i den riktningen man vill se. Lite som om man själv var i bilden och kunde vända sig åt den hållet man ville se. Har sett flera sådana bilder på internet

Exakt!! Precis så som i länken!! Hur gör man sådana bilder?

Det finns flera olika program, men det jag fastat för heter KrPano. Det består av olika "Droplets" beroende på hur man vill att visningen ska bli. Man utgår från en färdigsydd panoramabild som sedan helt enkelt droppas på dropletten och sedan genereras ett helt färdigt webpaket som kan laddas upp med FTP. Det behöver alltså ligga på en webserver.

För Mac finns tex MakeCubic som konverterar en färdig jpg bild på panorama till en "snurrbar" QuickTime fil ( QTVR ), som tex..
http://www.lutzimages.com/pellepiano/qtvr/peleng/london_bigben.html
http://www.lutzimages.com/pellepiano/qtvr/peleng/telefonkiosk_london.html

För PC verkar http://www.panoguide.com/howto/display/gocubic.jsp vara ett liknande program ),

Jag stitchar mest för hand i Photoshop vilket är ganska bökigt och tidskrävande. HUGIN som tidigare nämts i tråden är att rekommendera.

Jag har inget panoreringshuvud utan kör en egen enkel variant, det gör dock att jag måste ta lite fler bilder för att få ihop det, ca 10 per panorama inklusive uppåt och nedåt bild ( himmel och mark alltså ). Använder ett Fisheye, Peleng 8mm.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar