Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

350D sRGB eller AdobeRGB

Produkter
(logga in för att koppla)
"blir själva bildfilen mindre i sRGB än i AdobeRGB, mindre information alltså? Eller är det bara profilen som visar färre färger?"
Det beror på. Du kan "tilldela" olika profiler till en bild. Själva bilddatan ändras då inte. Om du "konverterar" från en profil till en annan kommer bilddatan att ändras. Om du konverterar till en mindre profil, tex från AdobeRGB till sRGB kommer du tappa information.
 
andewid skrev:
Det beror på. Du kan "tilldela" olika profiler till en bild. Själva bilddatan ändras då inte. Om du "konverterar" från en profil till en annan kommer bilddatan att ändras. Om du konverterar till en mindre profil, tex från AdobeRGB till sRGB kommer du tappa information.

Du tappar den färginformation som ligger utanför ytterändarna på den mindre profilen kontra den större.
Mikael
 
OK, tack! Då förstår jag, det är alltså bäst att fortsätta spara i adobeRGB då…

Detta sade ganska bra ung det ni nu skrev, plus ett litet råd på slutet: "Om du instruerar din kamera att ta bilder i sRGB blir filen i sRGB. (Du bör vara medveten om att arbetsrymden sRGB skalar nu bort alla färger utanför sin egen rymd vilka alltså går förlorade. Att senare konvertera till en större rymd tjänar man ingenting på. Därför har kameror med möjlighet till RAW-format en stor fördel då man kan konvertera till exempelvis Adobe RGB."
 
Jochum Berg skrev:
OK, tack! Då förstår jag, det är alltså bäst att fortsätta spara i adobeRGB då…

Detta sade ganska bra ung det ni nu skrev, plus ett litet råd på slutet: "Om du instruerar din kamera att ta bilder i sRGB blir filen i sRGB. (Du bör vara medveten om att arbetsrymden sRGB skalar nu bort alla färger utanför sin egen rymd vilka alltså går förlorade. Att senare konvertera till en större rymd tjänar man ingenting på. Därför har kameror med möjlighet till RAW-format en stor fördel då man kan konvertera till exempelvis Adobe RGB."


Från raw fil kan du sedan konvertera till Adobe. S-rgb eller annan färgrymd som passar vad du skall ha bilden till.

För att krångla till det ytterliggare så räknas inte färgnyanserna/kulörerna in vid en perceptuell konvertering/rendering från stor RGB färgrymd till en mindre RGB vid konvertering. Alla de nyanser/kulörer som ligger utanför ytterändarna huggs rakt av.
Men det är en annan lång historia som har med att anvisningar saknas i perceptuell rendering.
Mikael
 
Senast ändrad:
RAW-format

Har inställningen i kameran mellan sRGB läge eller RGB någon betydelse om man fotograferar i RAW-format. Eller är det bara då man fotograferar i JPEG.
 
andewid skrev:
Du kan, om du konverterar till en större färgrymd, mätta färgerna mer och få högre kontrast och dynamik som den färgrymden ger.

– Ännu fler frågor inställer sig, i detta fall måste photoshop då hitta på färger och kontraster/dynamik? Det kan ju inte bli exakt som när bilden var i adobeRGB från början?
 
Re: RAW-format

Royne skrev:
Har inställningen i kameran mellan sRGB läge eller RGB någon betydelse om man fotograferar i RAW-format. Eller är det bara då man fotograferar i JPEG.

Inget mer än att metadata talar om att du har valt en av färgrymderna i kamerans inställningar.
Tar du raw + jpg får du i jpg den färgrymd du har ställt in


Mikael
 
Jochum Berg skrev:
– Ännu fler frågor inställer sig, i detta fall måste photoshop då hitta på färger och kontraster/dynamik? Det kan ju inte bli exakt som när bilden var i adobeRGB från början?
Jag sa inte att det blev som bilden var så som du såg den. Men om du använder kurvor, nivåer, färgmättnad eller andra verktyg i photoshop kan du öka bildens kontrast, dynamik och färgmättnad så pass att de hamnar utanför sRGB, men innanför AdobeRGB.
 
Oj oj oj. Det blev ju en riktigt intressant diskussion den här. Jag läser och försöker ta in allt. Det är allt lite klurigt det här med färghanteringen. Men det är ju bara att ta sig tid och testa sig fram.
 
macrobild skrev:
För att krångla till det ytterliggare så räknas inte färgnyanserna/kulörerna in vid en perceptuell konvertering/rendering från stor RGB färgrymd till en mindre RGB vid konvertering. Alla de nyanser/kulörer som ligger utanför ytterändarna huggs rakt av.
Men det är en annan lång historia som har med att anvisningar saknas i perceptuell rendering.
Mikael

Det där stämmer inte riktigt. Vid Relativ konvertering så "huggs" "out of gamut"-färgerna av, precis som du skrev. Vid perceptuell konvertering "Komprimeras" alla färgerna så att dokumentets färger ryms inom färgrymden.
 
Walle skrev:
Vid perceptuell konvertering "Komprimeras" alla färgerna så att dokumentets färger ryms inom färgrymden.
Inte vid konvertering mellan "matris-profiler" som sRGB och AdobeRGB. Att/om jag har rätt är enkelt att testa, fast jag orkar inte göra det just nu...
 
I så fall hade instruktörerna från GIA och Gretag Macbeth fel, samt hade felaktiga diagram...

De visade klart och tydligt exakt vad som händer när man konverterar med olika rendering intent.
 
Profiler som skapas av speciell programvara fungerar så som de visade. Filstorleken för sådana profilerna är mycket större; ett enkelt sätt att skilja dem från "matris-profiler".
 
Walle skrev:
Det där stämmer inte riktigt. Vid Relativ konvertering så "huggs" "out of gamut"-färgerna av, precis som du skrev. Vid perceptuell konvertering "Komprimeras" alla färgerna så att dokumentets färger ryms inom färgrymden.
Nu pratar vi antagligen förbi varandra, meningen med en vandring från en stor till en liten profil är att färgnyanserna som ligger innanför yttreändarna räknas in
Vilket det inte gör eftersom anvisningar saknas för en sådan rendering i perceptuell läge och dagens profiler.
OBS om du inte har plockat ner ny S_rgb profil från ICC konsortsiet. Morgondagens profiler kommer att innefatta anvisningat för hur en sådan rendering går till. Det går däremot bra att gå från en stor rgb färgrymd till en mindre cmyk.Där fungerar renderingen.
Mvh
 
Senast ändrad:
Jag kan haka på med en ny fråga om ni vill, minnet är inte det bästa men jag har bestämt för mig att ifall jag spar jpeg ifrån sRGB blir jpegen lite bättre - mer stuns - än om jag spar från AdobeRGB. Om jag kommer ihåg rätt, varför kan inte Photoshop anpassa kurvorna el vad det gör på exporten så man får lika bra bild från adobeRGB som sRGB? (så slipper man tänka på att göra sRGB innan)

Eller kommer jag ihåg fel?
 
Walle skrev:
I så fall hade instruktörerna från GIA och Gretag Macbeth fel, samt hade felaktiga diagram...

De visade klart och tydligt exakt vad som händer när man konverterar med olika rendering intent.

Vad de berättar är när du konverterar från en arbetsfärgrymd, som till exempel Adobe RGB, till en skrivarfärgrymd. I det läget kan du välja mellan olika återgivningsmodeller, alltså hur färger som inte kan återges i den mindre färgrymden ska förändras.

Vad de inte berättar är att det finns ingen möjlighet att välja återgivningsmodell när du konverterar från en kamerafärgrymd/skannerprofil till en arbetsfärgrymd. Inte heller när du konverterar från en arbetsfärgrymd till en annan. Då är det alltid relativ kolorimetrisk återgivning som används (det som Mikael kallar att klippa färgerna).

Det gör alltså att du kan få mättade färgnyanser att bli platta och onyanserade när du gör din konvertering från en kamerafärgrymd till en liten arbetsfärgrymd som t ex sRGB.

Ine ens om jag vet att jag endast ska lägga upp bilderna på webben väljer jag sRGB. Istället ställer jag in Adobe RGB och sedan bearbetar jag bilden i den färgrymden. Sedan konverterar jag den till sRGB innan jag sparar den för webben.

Använder jag råformat brukar jag konvertera till Profoto RGB när jag arbetar i Camera Raw. Den färgrymden är så stor att den klarar av att återge alla de nyanser som en digital kamera kan skapa. Innan jag skickar ut den till någon annan så konverterar jag den till Adobe RGB.

MVH/Stefan
 
Jochum Berg skrev:
Jag kan haka på med en ny fråga om ni vill, minnet är inte det bästa men jag har bestämt för mig att ifall jag spar jpeg ifrån sRGB blir jpegen lite bättre - mer stuns - än om jag spar från AdobeRGB. Om jag kommer ihåg rätt, varför kan inte Photoshop anpassa kurvorna el vad det gör på exporten så man får lika bra bild från adobeRGB som sRGB? (så slipper man tänka på att göra sRGB innan)

De flesta webbläsare förutsätter att bilden ligger i sRGB och visar alltså bilderna därefter. Vad du skickar över till någons webbläsare är ju bara ett antal pixlar med deras RGB-värde. När webbprogrammet ska tolka vilken färg som den ska skapa, då utgår den från de relativt bleka nyanser av rött, grönt och blått som sRGB innehåller. Om RGB-värdena var gjorda efter de intensivare röda, gröna och blå färgnyans som Adobe RGB utnyttjar, kommer du ju få en för svag färg.

En enkel färgprofil är nämligen bara en beskrivning av den röda, gröna och blå färgnyans som du utgår från när du räknar fram din bild. Varje färgrymd har helt olika nyanser av dessa tre grundfärger. Här der du överst den röda, gröna och blå grundfärg som Adobe RGB utnyttjar, nedan den som sRGB använder (för att skillnaderna ska bevaras på skärmen har jag fått reducera färgmättnaden något, men skillnaderna är korrekt återgivna).
 

Bilagor

  • adobe_srgb.gif
    adobe_srgb.gif
    3.8 KB · Visningar: 276
Vad de inte berättar är att det finns ingen möjlighet att välja återgivningsmodell när du konverterar från en kamerafärgrymd/skannerprofil till en arbetsfärgrymd. Inte heller när du konverterar från en arbetsfärgrymd till en annan. Då är det alltid relativ kolorimetrisk återgivning som används (det som Mikael kallar att klippa färgerna).
 

Bilagor

  • untitled-1.png
    untitled-1.png
    8.7 KB · Visningar: 272
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.