Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

30d död. Förslag på vad som gått snett?

Produkter
(logga in för att koppla)
Skulle man inte kunna hävda att eftersom man är beroende av sin kamera så innebär "utan väsentlig olägenhet" att man måste få en ersättningskamera medan den första är på garantireparation?

Lagar man en bil på garantireparation har jag för mig man har rätt till en ersättningsbil under tiden.
 
Det här skickade jag till Canon Support i fredags:

"Bästa Canon supportmedarbetare,

jag undrar hur lång tid som är rimligt att vänta på en inlämnad kamera hos en av era auktoriserade verkstäder?

Aktuell verkstad har nu haft min döda 30D sedan den 19 maj då de kvitterade ut den från posten. Det blir 18 arbetsdagar nu, utan att någon ens tittat på kameran för att utröna vari felet består.

Jag ringde alldeles nyss och får till svar att jag ligger högt i kön, att jag får ge mig till tåls, att det är mycket att göra, att det nog kan hända något inom den närmaste veckan, exakt samma svar som jag fick i tisdags morse när jag ringde senast.

Oavsett vad anledningen till väntetiden är så anser jag att 18 arbetsdagar utan att någon som helst åtgärd är vidtagen är alldeles för lång tid.

Min fråga är vem som ersätter mig för de fototillfällen som jag gått miste om den gångna tiden, vem ansvarar för det, är det Canon, är det återförsäljaren, är det verkstaden? Frågan är retorisk, för antagligen är det ingen...

Hur som helst, jag tycker det är skräp att köpa en produkt för tusentals kronor, att den tvärt ska dö efter tre månader och ca 4000 exponeringar och att man sen ska behöva vänta månadsvis på att någon ens ska bemöda sig om att titta på den.

Jag är inte glad.

Hälsningar

Stefan Sjölund"

...och detta är det svar jag fick...

"Hej.

Tyvärr kan det ibland ta lite längre tid att få sin kamera lagad. Canon har ingen exakta tider för hur lång tid ett serviceärende kan ta, men det kan ta upp till en månad och behöver reservdelar och dyligt (sic!) beställas kan det ta längre tid. Försök att kontakta serviceverkstaden ifråga och få en tidsram för hur lång tid de räknar med att det kan dröja."

Ja, det är ju tydligt att Canon inte bryr sig så värst. Här inbjuds inte till dialog precis. Dialog med vem, förresten...en namnlös person som man inte kan maila tillbaka till? Den som skrivit svaret verkar inte ha läst att jag varit i kontakt med verkstaden upprepade gånger utan att få någon tidsangivelse.
 
Tyvärr är det så det ser ut... ett starkt skäl till att ha mer än ett kamerahus.
 
Tur man kan skriva av sig lite här...min omgivning tröttnar på min klagosång...och lite tillfredsställelse skänker det att klaga, även om det knappast gagnar någon konsument. Kanske någon inspireras till att bli nikonist, men troligt är väl att även Nikon-ägare fått vänta långliga tider på reparationer. En klen tröst när man väl sitter i klistret...
 
Stefan S skrev:
Tur man kan skriva av sig lite här...min omgivning tröttnar på min klagosång...och lite tillfredsställelse skänker det att klaga, även om det knappast gagnar någon konsument. Kanske någon inspireras till att bli nikonist, men troligt är väl att även Nikon-ägare fått vänta långliga tider på reparationer. En klen tröst när man väl sitter i klistret...

Jag blir bara mer nervös för varje inlägg jag läser i tråden.

Vad gör jag när min kamera rasar?

Ska iväg och resa en månad nere i alperna, och troligen får det bli så att jag har med mig tillräckligt mycket pengar så att jag kan köpa e 400d eller något i nödfall i närmaste by =) Fast kom precis på att de inte tar CF, så en 40d får det väl bli då.. =)
 
Jag tycker att du skulle hävt köpet hos den handlare som du köpte kameran hos. Kolla in konsumentköpslagen och ring även din konsumentköpsledare hos din kommun.

Det här är ett solkart fall av att produkten inte håller den kvalitet som du som kunde kunde förvänta dig och du blir därför drabbad och har rätt att häva köpet.

Sök rätt på konsumentköpslagen, sök här i forumet och läs den, ca 19 sidor. Jag har postat länkar till den några gånger här på FS. Be Canon skicka tillbaka kameran genast och prata med butiken. Om man visar att man har rätt enligt KKL så är det inte något problem, även om man måste stå på sig hårt.

Lycka till, hoppas att det löser sig på ena eller andra sättet.
 
Efter att ha blivit helt sur i fredags och skrivit till Canon, konsumentombudsman i Malmö och återförsäljaren har jag fått följande besked:

Ett goddag yxskaft-svar från Canon, inget från Konsument Malmö men däremot ett från återförsäljaren.
I måndags svarade återförsäljaren, jag skickade ett mail med kompletterande uppgifter. Jag hörde ingenting igår, men nu vid lunch idag har jag fått ett mail där återförsäljaren berättar att kameran kommer att skickas till mig i morgon torsdag.

Detta torde innebära att jag inte får den förrän efter midsommar.

Sen får jag verkligen hoppas att kameran är helt OK och inte krånglar igen, för annars verkar det (som tidigare skrivits i tråden) inte bättre än att man ska vara tvungen att köpa ett hus till att ha i reserv även som glad amatör.

Ska bli intressant att få reda på vad det var för fel på den. Alla gånger jag ringt så har de ju inte hunnit med någon felsökning, men helt plötsligt så hände det ju saker efter kontakt med återförsäljaren. Det tog en dag att fixa den alltså? Jag undrar vad jag har väntat för i en månad...känns extremt onödigt...

Glad midsommar!
 
Det här har de gjort på verkstaden: UTBYTE AV DC/DC OMVANDLARE

Låter som det har med strömförsörjningen att göra, någon som vet mer?

Hur som haver, skönt att kunna plåta igen.
 
Är inte dc konvertern den som gör den analoga signalen från sensorn digital?
 
Tror de e strömförsörningen.

Någon som vet vad ett sånthär ingrepp kan kosta utan garanti?
 
Senast ändrad:
DC/DC omvandlaren gör om batterispänningen till arbetsspänning i kameran, eftersom batterispänningen kan variera med last och hur urladdat det är. Förmodligen från runt 7V från batteriet ner till 5 eller 3,3 Volt. Kostnaden överlåter jag till någon annan att svara på, men det är förmodligen tiden för felsökning som är den stora kostnaden.

MVH Micke
 
Din stackare! Hoppas du får hem den innan alla höstens löv har fallit! :( Ligg på ÄNDÅ hårdare denna gång.
 
Otroligt... Om jag vore du skulle jag prata med butiken där du köpt kameran först innan du skickar in den. Det finns någon regel som säger att efter 3 reparationer av samma fel har man rätt att kräva ny vara, det är visserligen "bara" andra gången men hör vad butiken har för policy.

(Avtrycket på min 30d lade av förra helgen, tryck halvvägs fungerar men tryck i botten ger ingen bild, inget händer, avtrycket på greppet fungerar. Det otroliga är att detta händer dagen efter jag bestämt mig för att lämna in den på rengöring! Som tur är bor jag så att jag kan åka själv till Mölndal och lämna in den över disk, faktiskt en stor anledning till att jag valde Canon. Jag fick besked "en till en och en halv vecka", vi får se hur det går... Abstinensen är svår men inte tillräckligt svår för att köpa en 40d, speciellt när 50d är på gång.)

/Per
 
Skall man skratta eller gråta.....

Jag varken skrattar eller gråter. Jag gnisslar tänder...

Har mailat butiken och påpekat att det nu är andra gången, att det måste vara ett måndagsexemplar, att jag vill:

a) ha en ny kamera
b) eller få pengarna tillbaka
eller
c) om det är så att nytt reparationsförsök görs så begär jag en lånekamera under väntetiden.
 
Jag varken skrattar eller gråter. Jag gnisslar tänder...

Har mailat butiken och påpekat att det nu är andra gången, att det måste vara ett måndagsexemplar, att jag vill:

a) ha en ny kamera
b) eller få pengarna tillbaka
eller
c) om det är så att nytt reparationsförsök görs så begär jag en lånekamera under väntetiden.

Det är bra! Håll oss uppdaterade om hur det går!
 
ANNONS