Annons

30d död. Förslag på vad som gått snett?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jaha, då är det prick en vecka sedan jag ringde och kollade läget.

Jag ringde igen och läget var oförändrat, d v s ingen har hunnit titta på kameran.

Inte för att jag vet vilket arbetsflöde som är på verkstaden, men man kunde ju kanske tycka att man hade hunnit göra en snabbkoll och se om det var något man kunde avhjälpa kvickt eller om det är ett fel som innebär att plocka ner kameran i atomer, beställa delar från Japan eller andra komplikationer.

Det där med "två veckor från dagens datum" som jag citerade från förra veckans telefonsamtal tolkade jag som total tid och om inget hänt på en vecka så känns den tidsangivelsen lite svår att tänka sig.
 
Ja, då kollar vi igen efter en vecka till. Någon som tror att något hänt? Nej, rätt gissat. Två arbetsveckor, ingen som hunnit kolla på min kära 30D ens...inte så kul.
 
Om jag någonsin behöver lämna en kamera till en verkstad för reparation som kommer jag att göra som när jag lämnar bilen till en bilverkstad, nämligen komma överens om en dag och en tid för inlämning och en tid för hämtning.

Det är ju löjligt att kameraverkstäder inte har bättre planering.
 
Ska man få någorlunda service måste man vara CPS-medlem, men inte ens då kan man lita på "garantierna" om en viss servicetid.

Det är nog också bättre om kameran går sönder på vintern, då har verkstäderna mindre att göra.
 
Jag tycker att det är acceptabelt att man kanske måste vänta flera veckor innan kameran kan bli reparerad, men det är inte acceptabelt att verkstaden har kameran liggande på en hylla under dessa veckor.

Jag vill att verkstaden ska boka en tid för inlämning och då kunna någotsånär säkert lova att en tekniker kommer att arbeta med reparationen direkt. Om bilverkstäder kan det så borde väl kameraverkstäder kunna?

Ibland är ju felet på kameran av sådan art att den fortfarande fungerar, men med reducerad funktionalitet. Då vill man inte ha den liggande hos verkstaden i flera veckor.
 
Dom kan förstås ha svårt att garantera reparationstiden, men bokad inlämning vore bra. Sedan kanske det inte alltid fungerar perfekt heller eftersom t.ex. CPS-medlemmar kan komma in och gå före i kön med kort varsel.

Att grejerna ligger veckovis är väldigt frustrerande, jag hade själv ett 70-200 som åkte runt i Sverige och låg några månader (arrrghhhh!) på olika hyllor, först hos Expert, sedan hos någon verkstad dom anlitade. Till slut tyckte Canon det blev alltför pinsamt att ingen gjorde något, verkstaden i Mölndal tog över ärendet och fixade det på ett par dagar. Sedan dess lämnar jag aldrig in något via en butik utan kontaktar serviceverkstaden direkt.
 
Anders Östberg skrev:
Dom kan förstås ha svårt att garantera reparationstiden, men bokad inlämning vore bra.
Nejvisst. Icke desto mindre så brukar bilverkstäder klara av att hålla tider. I svåra fall kanske de behöver någon dag eller två extra, men det är helt OK, tycker jag.

Det kan ju hända att kameraverkstaden upptäcker att det behövs en reservdel som den inte har i lager och som tar lång tid att få fram. I sådana fall borde kameraägaren kontaktas omedelbart för besked. Speciellt i fall då kameran fungerar hjälpligt utan reparation.

Sedan kanske det inte alltid fungerar perfekt heller eftersom t.ex. CPS-medlemmar kan komma in och gå före i kön med kort varsel.
Det borde dock inte försena i flera veckor.
 
Usch, jag blir bara sur när jag tänker på att det gått två veckor utan att det finns någon notering om att någon ens tittat på min defekta kamera. Tänk om det är lätt fixat så en duktig tekniker bara behöver utöva lite handpåläggning eller nåt så den springer till liv igen...eller om det nu är svårt att fixa och kräver någon reservdel långväga ifrån...då vill jag veta det och inte ringa utan att få något som helst besked annat än att man tyvärr inte hunnit på grund av ovanligt hög orderingång eller hur nu orden föll. Jag återkommer om en vecka, så får vi se om det blivit någon ny utveckling i målet...
 
Ring varje dag. Det finns ingen anledning att vänta en vecka till nästa gång.
 
Undrar om det gör någon skillnad att ringa varje dag? Är det så att tjat lönar sig? Så ska det inte behöva vara, kan jag tycka.
 
Ibland gör det det, men det kan lika gärna bli så att dom tröttnar på "den där dj-ln som ringer stup i kvarten" och blir vrånga i stället. Framförallt ska man nog inte ringa och tjata eller bråka förrän man absolut måste, för då hamnar man inte först i kön.
 
Jahapp, nu har jag varit utan kameran i en månad, verkstaden har haft den i tre veckor eller fjorton arbetsdagar (6 juni var ju röd dag).

Nej, tyvärr, teknikerna har inte hunnit titta på den.

Men nu ligger jag ganska högt i det kösystem som tydligen existerar så nu finns det gott hopp om att man hinner titta på den i veckan (så sade hon i telefon i a f, men utan närmare specifikation om hur många ärenden som låg före).

Då är det kanske dags att lägga in den högre växeln nu då och ringa och kolla varje dag, det verkar ju inte bättre.
 
...fast det blev övermorgon istället. Men vad hjälpte det...

Den här gången bad jag om en exakt angivelse av vilket nummer jag hade i den s k "kölistan" men det pratades bort med att det kan ske oförutsedda händelser och det var inget exakt, här jobbar vi på så fort vi kan, du får ge dig till tåls...

Hur tålmodig ska man behöva vara? Kameran har legat utan någon åtgärd i åtminstone sexton arbetsdagar nu, om det räcker.

Uppe på västkusten i helgen, hur många schyssta foton hade jag inte kunnat ta där?

Quicksilver Bowl ride i Malmö, hur många sköna skejtbilder hade jag inte kunnat ta där? Midsommar nästa helg, det blir inget plåtat där heller...

Helt kasst!
 
Senast ändrad:
Verkstäderna hinner inte med alla reparationer. Tack och lov har dslr blivit så billiga att man kan köpa ett reservhus. Det vill man ändå ha som backup på resor och liknande.
 
PMD och Nilzohn: Ryta till eller anlita annan verkstad...det är en garantireparation, som jag gissar är lågt prioriterat. Garantireparation utförs av av Canon utsedd serviceverkstad. Så det är tveksamt om det hjälper att ryta, man är ju helt i händerna på verkstaden som antagligen har häcken full. Om någon så är det väl i sådana fall Canons ansvar att verkstäderna inte hinner med, så egentligen kan jag tycka att Canon skulle stå för en lånekamera under väntetiden.

marooned: Kanhända att en del tycker det är billigt att köpa ett reservhus, men jag har inte pengar till det och eftersom min kamera fortfarande har 3/4 av garantitiden kvar ser jag inte varför det ansvaret ska ligga på mig. Canon borde som ovan skrivits stå för lånekamera under tiden mitt måndagsexemplar repareras (eller inte repareras, ligger och väntar på att tittas på för att sedan repareras i någon obestämd framtid).
 
Har för mig (rätta mig om jag har fel) att konsumentköplagen säger att konsumenten ska hållas skadeslös vid garantiärenden och att man egentligen har rätt till ersättningskamera?
 
Konsumentköplag (1990:932)

§26:
Köparen har rätt att kräva att säljaren avhjälper felet eller företar omleverans, om detta kan ske utan oskälig kostnad för säljaren.

Vid bedömningen av om någon av påföljderna avhjälpande eller omleverans skulle medföra oskälig kostnad för säljaren skall särskild hänsyn tas till vilken betydelse felet har, vilket värde varan skulle ha haft om den varit felfri och om den andra påföljden skulle kunna fullgöras till väsentligt lägre kostnad för säljaren och utan väsentlig olägenhet för köparen.

Avhjälpande eller omleverans skall ske inom skälig tid efter det att köparen framställde sitt krav och utan kostnad eller väsentlig olägenhet för denne. Lag (2002:587).


§28:
Om avhjälpande eller omleverans inte kommer i fråga eller inte sker inom skälig tid efter reklamationen eller inte kan ske utan väsentlig olägenhet för köparen, får köparen kräva prisavdrag som svarar mot felet eller häva köpet enligt 29 §.


Och så vidare och så vidare. Eftersom det inte finns någon exakt specifierad tid satt som säljaren har på sig att reparera skadan så blir det ju lite flummigt. Vill du ha hjälp med att avgöra vad som är skäligt och vad du skall kräva i det här fallet så kanske det är på sin plats att du kontaktar din lokale konsumentvägledare? Denne borde kunna svara på dina frågor.
http://www.ko.se/mallar/sv/sokkvl.asp?lngCategoryId=538

En månad (30 dagar) skulle jag se som skäligt men sen skulle jag börja "bråka" iallafall (senast!).
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.