Det här skickade jag till Canon Support i fredags:
"Bästa Canon supportmedarbetare,
jag undrar hur lång tid som är rimligt att vänta på en inlämnad kamera hos en av era auktoriserade verkstäder?
Aktuell verkstad har nu haft min döda 30D sedan den 19 maj då de kvitterade ut den från posten. Det blir 18 arbetsdagar nu, utan att någon ens tittat på kameran för att utröna vari felet består.
Jag ringde alldeles nyss och får till svar att jag ligger högt i kön, att jag får ge mig till tåls, att det är mycket att göra, att det nog kan hända något inom den närmaste veckan, exakt samma svar som jag fick i tisdags morse när jag ringde senast.
Oavsett vad anledningen till väntetiden är så anser jag att 18 arbetsdagar utan att någon som helst åtgärd är vidtagen är alldeles för lång tid.
Min fråga är vem som ersätter mig för de fototillfällen som jag gått miste om den gångna tiden, vem ansvarar för det, är det Canon, är det återförsäljaren, är det verkstaden? Frågan är retorisk, för antagligen är det ingen...
Hur som helst, jag tycker det är skräp att köpa en produkt för tusentals kronor, att den tvärt ska dö efter tre månader och ca 4000 exponeringar och att man sen ska behöva vänta månadsvis på att någon ens ska bemöda sig om att titta på den.
Jag är inte glad.
Hälsningar
Stefan Sjölund"
...och detta är det svar jag fick...
"Hej.
Tyvärr kan det ibland ta lite längre tid att få sin kamera lagad. Canon har ingen exakta tider för hur lång tid ett serviceärende kan ta, men det kan ta upp till en månad och behöver reservdelar och dyligt (sic!) beställas kan det ta längre tid. Försök att kontakta serviceverkstaden ifråga och få en tidsram för hur lång tid de räknar med att det kan dröja."
Ja, det är ju tydligt att Canon inte bryr sig så värst. Här inbjuds inte till dialog precis. Dialog med vem, förresten...en namnlös person som man inte kan maila tillbaka till? Den som skrivit svaret verkar inte ha läst att jag varit i kontakt med verkstaden upprepade gånger utan att få någon tidsangivelse.