Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

300/2,8

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: M/A-läget på Nikonobjektiv

Epix skrev:
Jag har en fråga angående fokuseringsväljaren på Nikons nyare AF-I/AF-S-modeller.

I läge M/A, finns någon skillnad i funktion från generation till generation?

Jag refererar till ett 300/2,8 AF-I som inte tycks fungera manuellt i läge M/A. Vad jag har förstått så ska man i princip kunna ha objektivet utan kamerahus och i läge M/A kunna vrida fokusringen manuellt så att mekaniken hänger med. Så är inte fallet på den testade gluggen.

På min AF-S fungerar det så, där beter sig objektivet lika i M- och M/A-lägena, fokuseringen är kopplad till fokusringen oavsett om kameran är monterad eller ej.

Jag har hört de som säger att när det finns tre lägen A, M/A och M så kräver M/A-läget att man håller ner avtryckaren på kameran för att fokusringen ska fungera manuellt. Låter krångligt men inte omöjligt.

Har jag M/A (eller M) valt så fokuserar objektivet när fokusringen vrids, jag behöver inte hålla något intryckt på kameran.

Sedan skulle det väl i teorin kunna vara annorlunda på AF-I-versionen, men det låter oerhört märkligt.

Re: Re: M/A-läget på Nikonobjektiv

Grevture skrev:
Sedan skulle det väl i teorin kunna vara annorlunda på AF-I-versionen, men det låter oerhört märkligt.

Tack för svar Martin!
Jag tycker också att det låter fruktansvärt konstigt. Talade även med Tony på Nikons service och han tyckte också att det lät konstigt.

Har fått en till uppgift om att Nikons 28-70 AF-S skulle fungera på samma sätt som denna AF-I. Konstigt i så fall att din fungerar annorlunda. Det känns som att konceptet faller lite om man inte kan ställa fokus manuellt utan att behöva aktivera autofokusen. Då blir det ju mer som att man "tvingar" autofokusen under pågående aktivitet att ändra riktning.

Tony trodde att ringen under gummihöljet spruckit på det här objektivet. Om det nu skulle vara så att den manuella fakuseringen endast fungerar via aktivering från avtryckaren så känns det som att det lika gärna kan vara så att ringen "råkar" haka fast just då.

Jag vet inte själv. Har ingen större erfarenhet. Någon annan som har någon idé?

Jag har fått mitt svar från kära gamla Ken Rockwell.

Det är tydligen så märkligt konstruerat att man, på AF-I-modellen, måste hålla avtryckaren halvvägs nere för att man ska kunna aktivera det manuella läget. Skumt, men då vet vi Martin!

Epix skrev:
Jag har fått mitt svar från kära gamla Ken Rockwell.

Det är tydligen så märkligt konstruerat att man, på AF-I-modellen, måste hålla avtryckaren halvvägs nere för att man ska kunna aktivera det manuella läget. Skumt, men då vet vi Martin!

Nu brukar jag ta mycket av det som kommer från Ken Rockwell med en rejäl skopa salt, men i en sådan här konkret sakfråga kan ju till och med han ha rätt :)

Märklig konstruktion!

Grevture skrev:
Nu brukar jag ta mycket av det som kommer från Ken Rockwell med en rejäl skopa salt...

Så är det! Men som sagt, i det här fallet tror jag på honom.

Märkligt är det hur som helst, men jag är inte övertygad om att det är såå korkat som det låter?!

Vettigt pris för en 300/2,8 AF-I i toppskick? Scandinavian säljer en ej komplett för 20000 kr.

Någon idé, Martin eller någon annan?

Epix skrev:
Så är det! Men som sagt, i det här fallet tror jag på honom.

Märkligt är det hur som helst, men jag är inte övertygad om att det är såå korkat som det låter?!

Vettigt pris för en 300/2,8 AF-I i toppskick? Scandinavian säljer en ej komplett för 20000 kr.

Någon idé, Martin eller någon annan?

Jag har 300/2.8 AF-I-n och kan bekräfta Rockwell's påstående. Tycker det funkar helt utmärkt, har aldrig haft anledning att fundera på det. Vill också tillägga att stativfoten är kortare och mindre på AF-I än AF-S och därmed möjligtvis stabilare(?) men det kan kanske andra med erfarenhet uttala sig bättre om.

Har hittat ett beg objektiv med rubriken "Nikon AF 300/2,8", tidig version. Priset är 20 000 kr. Är det ett bättre köp än en ny sigma 300/2,8 med HSM? Antar att AF-ljudet är en del högre på Nikonen, men hur är snabbhet och skärpa?

Pall skrev:
Har hittat ett beg objektiv med rubriken "Nikon AF 300/2,8", tidig version. Priset är 20 000 kr. Är det ett bättre köp än en ny sigma 300/2,8 med HSM? Antar att AF-ljudet är en del högre på Nikonen, men hur är snabbhet och skärpa?

Hej!

Det låter mycket för ett sådant objektiv, för 20000 kan du får tag i både de nyare AF-I- och de ännu nyare AF-S-varianterna. Skillnaden i fokushastighet mot AF-varianten är stor.

På Ebay går AF-modellerna ofta för upp mot runt 1000 USD, jag skulle säga 5000-6000 svenska kronor för en hårt sliten och 10000 för en i fantastiskt skick med alla orginaltillbehör.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar