Re: M/A-läget på Nikonobjektiv
På min AF-S fungerar det så, där beter sig objektivet lika i M- och M/A-lägena, fokuseringen är kopplad till fokusringen oavsett om kameran är monterad eller ej.
Har jag M/A (eller M) valt så fokuserar objektivet när fokusringen vrids, jag behöver inte hålla något intryckt på kameran.
Sedan skulle det väl i teorin kunna vara annorlunda på AF-I-versionen, men det låter oerhört märkligt.
Epix skrev:
Jag har en fråga angående fokuseringsväljaren på Nikons nyare AF-I/AF-S-modeller.
I läge M/A, finns någon skillnad i funktion från generation till generation?
Jag refererar till ett 300/2,8 AF-I som inte tycks fungera manuellt i läge M/A. Vad jag har förstått så ska man i princip kunna ha objektivet utan kamerahus och i läge M/A kunna vrida fokusringen manuellt så att mekaniken hänger med. Så är inte fallet på den testade gluggen.
På min AF-S fungerar det så, där beter sig objektivet lika i M- och M/A-lägena, fokuseringen är kopplad till fokusringen oavsett om kameran är monterad eller ej.
Jag har hört de som säger att när det finns tre lägen A, M/A och M så kräver M/A-läget att man håller ner avtryckaren på kameran för att fokusringen ska fungera manuellt. Låter krångligt men inte omöjligt.
Har jag M/A (eller M) valt så fokuserar objektivet när fokusringen vrids, jag behöver inte hålla något intryckt på kameran.
Sedan skulle det väl i teorin kunna vara annorlunda på AF-I-versionen, men det låter oerhört märkligt.