Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

20D officiell

Produkter
(logga in för att koppla)
Kräver lite dyrare chip i kameran då Firewire mer eller mindre kräver en fullgod kontroller i varje enhet kontra USB som kräver att du har någon form av Masterenhet. Firewire är peer to peer baserat och USB är Master-Slave typ.

Tokigt med båda, hoppas på USB2, annars har man ju iaf en USB2 kortläsare att tillgå.

froderberg skrev:
Nja... Krasst sett så är väl D70:n inte så mycket sämre än 20D.
Rätt rejäl skillnad på pappret iaf:

3bps/5bps
buffert: 12/25..och om RAW-bufferten på 20D är 25 är det riktigt imponerande..D70 har bara en buffert på 4 RAW (!)
upplösning 6.1/8.2

froderberg skrev:
Nja... Krasst sett så är väl D70:n inte så mycket sämre än 20D. Tills 20D kommer ut är antagligen D70 den bästa konsumentkameran på marknaden.

Än så länge ja, men 20D verkar inte helt fel i mina ögon, och priset verkar klart tilltalande... Har en känsla av att Nikon hela tiden ligger ett steg efter, om de nu inte klämmer fram och visar ett gäng nya modeller nu när Canon visat sin 20D. Kanske lika bra att byta system så småningom ... canon är billigare i överlag också för den delen.

sagan skrev:
Rätt rejäl skillnad på pappret iaf:

3bps/5bps
buffert: 12/25
upplösning 6.1/8.2

Håller in med, skillnaderna är inte enorma.

-Hastigheten i bps är inte så viktig för de flesta.
-Buffeten på D70 är i praktiken nästan 20 bilder med snabba kort
-Skillnaden i upplösning är inte enorm

Dessutom kommer väl D70 ligga lite högre i pris och det väger ju upp en del.

froderberg skrev:
-Buffeten på D70 är i praktiken nästan 20 bilder
Inte i RAW..
froderberg skrev:
-Hastigheten i bps är inte så viktig för de flesta.
Kanske inte..men det är en stor skillnad mellan modellerna som säkert många (inkl mig) uppskattar...om det inte vore för 5bps så skulle jag inte köpa den.

froderberg skrev:-Skillnaden i upplösning är inte enorm
Enorm..nä..men det är en betydande skillnad.

Senast ändrad:
Jag betalar gärna några kronor extra hos kameradoktorn för deras service. De lånar ju ut kameror vid service mm. Canon strular en del med utlåningskameror.
Så är det något fel knallar jag bara in och lämnar den vanliga och får en lånekamera så länge menar du.

Och jag slipper gå direkt till canons support?

sagan skrev:
Inte i RAW..

Men det kör ju inga vanliga konsumenter.

Detta är folkkameror som köps av stora massor. Vi som diskuterar kamerorna tillhör inte den typiska köparen.

I de flesta köpares ögon är nog kamerorna ganska jämbördiga och skillnaden i pris motsvarar ungefär skillnaden i upplösning.

froderberg skrev:

Detta är folkkameror som köps av stora massor. Vi som diskuterar kamerorna tillhör inte den typiska köparen.
De stora massorna köper nog en 300D i så fall..

En annan skillnad är att D70 saknar både spegeluppfällning och vertikalgrepp...som jag ser det är 20D en avsevärt bättre kamera.

sagan skrev:
De stora massorna köper nog en 300D i så fall..

Visst, förutom de irrationella som vill ha värstingen på hyllan och en kamera som ser proffsigare ut. Sen kanske de inte kan nått om foto för det. Inte så ovanliga faktiskt.

En annan skillnad är att D70 saknar både spegeluppfällning och vertikalgrepp...som jag ser det är 20D en avsevärt bättre kamera.

Visst ÄR 20D en bättre kamera. Men min poäng är att D70 trots allt är riktigt bra. Det är nog ändå rätt få som verkligen behöver skillnaderna. De är de avancerade amatörerna och proffsen. Andra köper ju kameran för att det är det bästa butiken har.

20D skall väl inte jämföras med D70 - det är inte samma marknadssegment, utan snarare med efterföljaren till D100 som väl kommer "någon gång" framöver

USB2.0 full speed

Dessvärre så kan man ju för kameror säga att man stödjer USB2.0 trots att man bara har "high speed" vilket är samma sak som USB1.1.

Nikon gjorde ju det lilla fula tricket i sin marknadsföring av D70.

Dock är det väl svårt att vara långsammare än implementeringen av USB1.1 på min 300D:)

Håller annars med, bättre med USB2.0 än firewire. Finns ingen anledning med bägge.

--jalle

froderberg skrev:
Att sätta både USB och firewire fördyrar och tar plats. Att bara köra firewire är tokigt på en konsumentkamera. Man får hoppas att det är USB 2.

clindh skrev:
20D skall väl inte jämföras med D70 - det är inte samma marknadssegment, utan snarare med efterföljaren till D100 som väl kommer "någon gång" framöver

Jo egentligen, men så funkar det ju inte ute i fotobutikerna. Kunderna vet ju inte detta... De ser ju bara två liknande kameror. Båda svarta och proffsiga och med ganska liten prisskillnad.

Fast visst är det samma segment Det är ju konsumentkameror. Först 3D kan kallas för proffskamera. Men det finns väl övre konsumntklassen och undre.

Givetvis sitter IS i optiken...men att de säljer IS-optik i ett rabatterat paket tillsammans med 20D skulle jag tro är ett svar på minoltas AS.

Ett svar behöver inte nödvändigtvis vara samma sak ;-)

Re: USB2.0 full speed

JalleS skrev:
bättre med USB2.0 än firewire. Finns ingen anledning med bägge

finns det anledning att ha nån alls? skicka med en snabb extern läsare i paketet istället, eller låt folket köpa själva precis som minne o optik. Då får vi som vill firewire o andra kan välja USB.

Personligen har jag fortfarande aldrig anslutit usb-kabeln i min senaste kamera...

Inte raw?

froderberg skrev:

I de flesta köpares ögon är nog kamerorna ganska jämbördiga och skillnaden i pris motsvarar ungefär skillnaden i upplösning.

Hrm, verkar som canonon-Nikon-slaget redan börjat (igen).

Att inte fota raw i hus som här talas om är minst sagt märkligt. Ett hus för 15 papp och sedan inte orka behandla bilderna ordentligt är minst sagt overkill på hårdvau-nivån. Undantaget stressade dagspress-fotografer som är förlåtna för sina jpg-synder.

Och, jag tror att de som här diskuterar dessa kameror är väldans typiska.

sagan skrev:
Givetvis sitter IS i optiken...men att de säljer IS-optik i ett rabatterat paket tillsammans med 20D skulle jag tro är ett svar på minoltas AS.

Möjligt, men den där optiken lär ju inte vara billig även om man rabatterar den i paket. Om det inte är nån specialoptik bara för digitala kameror förstås...

Re: Inte raw?

uge skrev:
Att inte fota raw i hus som här talas om är minst sagt märkligt. Ett hus för 15 papp och sedan inte orka behandla bilderna ordentligt är minst sagt overkill på hårdvau-nivån. Undantaget stressade dagspress-fotografer som är förlåtna för sina jpg-synder.

Jag kör nästan alltid RAW. Stränga order från teknikchefen på tidningen.. :)

Men jag möter tyvärr många som är lata och kör JPG. Andra har inte råd med så mycket minneskort efter att de bränt alla pengar på kamerahuset.

Jag har 12GB minneskort med mig ut. Det brukar räcka en dag när jag kör RAW:

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar